Kadjar

LP

Jäsen
Käyttöauton pihassa on auto edelleen . Käyttöauto teki tehtaalle jonkun laisen rekkurin ja sieltä tuli vastaus että tulisivat vastaan moottorissa 50% osalla mutta kun ei ole ollut mitään vikoja ennen hajoamista esim öljyn kulutusta niin eivät tulekkkaan vastaan ollenkaan .
Senjälkeen rupesin muistelemaan asioita .Huollon yhteysessä (9.5.2022 mittari lukema 95015 km )ostin 1litran vara öljyä mukaan.koska edellisen öljyn vaihtovälillä olin joutunut lisäämään öljyä. Seuraava huolto tehtiin 23.11.2023 120257km ja nyt km 127000km tuosssa välissä olin ostanut 4 l kannun öljyä josta olin käyttänyt/lisännyt 2 litraa. Eli yhteensä 3 litraa .
Tämän huomion esitin eteenpäin,ei kelvannut koska ei kuulemma voida mitata moottorista öljyn kulutusta koska moottori ei toimi, ja kun olin aikasemmin sanonut ettei ole ollut autossa vikoja.Jokaisen autoilijan velvollisuus on tarkkailla öljyn mitta tikkua ja lisätä tarvittaessa ja niin olen tehnyt mutta enpä ollut sitä siinä vaiheessa viaksi itse luokitellut.
jatkuu……….
Eli noin 1l / 10 000km? Ei toisaalta kuulosta isolta öljynkulutukselta, eikös sallittu määrä ole jotain tyyliin 10x enemmän? Eli 1l / 1000km..
Ei minustakaan kuulosta vialta, omakin entinen 1.2tce söi tasan tarkkaan tuon 1l / 10 000km öljyä.

Pudezzio

Jäsen
Tarinointia Kadjarin elämästä. Kyseessä Kadjar 2016, 1.5dsl. Kilometrejä rullattu 290000km. Toiminut todella hyvin ja luotettavasti. Mitään isompia remppoja ei ole tarvittu.
170000km Pakokaasun lämpötila-anturi vaihdettu. (Tarkista suihkutus ym. viestit)
200000km Laturi ja akku vaihdettu. (Käynnistyminen arpapeliä ja akun tyhjentyminen)
250000km Pakokaasun paineanturin kumiletku halkesi. (Tarkista suihkutus ym. viestit)
260000km Hehkutulpat vaihdettu. (OBD antoi erroria sekä kylmäkäynnistys nihkeä)
290000km Kallistuksen vakaajat eteen vaihdettu. (kolina)
290000km termostaattikotelo vaihdettu. (jäähdytinnestevuoto kovalla pakkasella). Ensimmäinen vaihdettu kotelo ilmeisesti viallinen, lämpötilan anturin osalta. Toimi vuorokauden, jonka jälkeen näyttää, että lämmöt tapissa kokoajan. Osa tilattu aeromotorsista NRF TERMOSTAATTI, JÄÄHDYTYSNESTE 725078. Osahan ei ole kallis, mutta mutta...oliko maanantaipäivän osa?? Aeromotors haluaa osan itselleen tarkistettavaksi.

Katsotaan ehtiikö korjaamo laittaa huomenna uuden kotelon paikalleen ja lähteekö toimimaan.
Tää termostaattikotelo homma meni sillain sitten, että ei tullut hyvä/kuntoon. Vaihdettiin vain ensin koteloon uusi lämpötila-anturi. Toimi hetken verran ok, mutta kokoajan jotakin häikkää lämmöissä/nestemäärissä. Ajateltiin että, se termostaatti koteloineen on sökö. Hommasin alkuperäisen kotelon ja vaihdettiin se paikalleen. Tarvikekotelo olikin antautunut toisesta päästä. Ajatus, että sieltä on nesteet karannut. Mutta mutta muutaman päivän ajelun jälkeen, nesteiden kanssa taas hämminkiä.
Just vein taas pajalle ja nyt diagnoosina, kansivika, joko tiiviste mennyt tai kansi halki tai molemmat. Voi nyt perskeles!
311000km mittarissa!

Pudezzio

Jäsen
Tää termostaattikotelo homma meni sillain sitten, että ei tullut hyvä/kuntoon. Vaihdettiin vain ensin koteloon uusi lämpötila-anturi. Toimi hetken verran ok, mutta kokoajan jotakin häikkää lämmöissä/nestemäärissä. Ajateltiin että, se termostaatti koteloineen on sökö. Hommasin alkuperäisen kotelon ja vaihdettiin se paikalleen. Tarvikekotelo olikin antautunut toisesta päästä. Ajatus, että sieltä on nesteet karannut. Mutta mutta muutaman päivän ajelun jälkeen, nesteiden kanssa taas hämminkiä.
Just vein taas pajalle ja nyt diagnoosina, kansivika, joko tiiviste mennyt tai kansi halki tai molemmat. Voi nyt perskeles!
311000km mittarissa!
Kansi oli ehjä eli tiiviste oli pettänyt.

Pudezzio

Jäsen
Nyt on tiiviste vaihdettu ja pelaa taas. Olipa kuulemma työmaa. Rahalla siitä nyt selvittiin. Toivotaan, että kestää nyt sitten monta vuotta.

teekeepee

Jäsen
Ihmeen kauan nykyisten Rellujen jousiksi kestänyt. Omaan Scenic kolmoseen olen vaihtanut kaikki jouset. Pakko sanoa, että kyllä ennen oli kaikki toisin. Koskaan en vaihtanut vanhoihin vitoseen , kuustoistaseen enkä kahdeksantoistaseen jousia. lisäksi oli pari kakstoistasta, jossa toisesta oli kerran parin sentin pätkä takaa kierrejousesta mennyt poikki. Purkaamoilla oli ehjiä jousia, ei tarvinnut Rexistä Tampereelta hakea. Olen joskus maininnutkin, että nykyiset jouset ovat sitä Burman poikien joulutinaa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Ihmeen kauan nykyisten Rellujen jousiksi kestänyt. Omaan Scenic kolmoseen olen vaihtanut kaikki jouset. Pakko sanoa, että kyllä ennen oli kaikki toisin. Koskaan en vaihtanut vanhoihin vitoseen , kuustoistaseen enkä kahdeksantoistaseen jousia. lisäksi oli pari kakstoistasta, jossa toisesta oli kerran parin sentin pätkä takaa kierrejousesta mennyt poikki. Purkaamoilla oli ehjiä jousia, ei tarvinnut Rexistä Tampereelta hakea. Olen joskus maininnutkin, että nykyiset jouset ovat sitä Burman poikien joulutinaa.
Tinajouset väsähtäis samantien lyttyyn.
Kyllä se jousen katkeaminen johtuu ennemminkin hiukan liian kovasta karkaisusta tai vauriosta alkuperäisessä teräslangassa. Niitä vain sattuu silloin tällöin.

Pudezzio

Jäsen
Jousi vaihdettu. Nyt ehdittiin vaihtaa vain katkennut, toisen vuoro hieman myöhemmin. Yläpäästä noin 10cm pätkä poikki. Oli ollut ilman maalia (ruostunut)jo pidempään, kohta josta katkennut. Toinenkin kohta oli, jos pinnoite/maali oli rikki. Ottanut jotain osumaa jossain kohti?
Iskaritkin alkaa olla elämänsä loppupäässä...

Pudezzio

Jäsen
Jousi vaihdettu. Nyt ehdittiin vaihtaa vain katkennut, toisen vuoro hieman myöhemmin. Yläpäästä noin 10cm pätkä poikki. Oli ollut ilman maalia (ruostunut)jo pidempään, kohta josta katkennut. Toinenkin kohta oli, jos pinnoite/maali oli rikki. Ottanut jotain osumaa jossain kohti?
Iskaritkin alkaa olla elämänsä loppupäässä...
Ja kun jousi saatiin vaihdettua, niin muutama päivä ja peruutuskolari. Takaluukku vaihtoon. Sain auton takaisin, uudella takaluukulla, noin viikko ennen joulua. Vielä jäi uupumaan takaluukussa Kadjar teksti ja alareunan kromilista.

Auto on kyllä nyt muuten pelannut mainiosti.

Susikorpi

Nuorempi jäsen
Tervepä terve, uusi vanhan Kadjarin omistaja täällä. Olen miettinyt että hommaisin alkuperäisen radion tilalle jonkun uuden, jälkiasennettavan kosketusnäytöllisen monitoimisoittimen. Motonetissä ym. on toki yleismalleja, mutta sitten löytyi peräti juuri näihin alkupään Kadjareihin soveltuva systeemi eli tämmöinen:

Onko joku asentanut tällaista tai vastaavaa itse? Tai siis varmaan on, mutta onko se miten hankalaa? Esitteissä sanotaan vaan tyyliin, että "rattisäädöt toimivat tämän mallin kanssa" ja "peruutuskameravalmius" etc ja sitten on kuva johtonipuista. Tuolla sivuilla on kyllä ihan asennuskaaviokin, mutta kyllä mietityttää että osaisikohan sitä tehdä ne liitokset sen mukaan oikein. Autoon on joku lisännyt jälkeenpäin jonkinmoisen peruutuskameran ja ymmärtääkseni senkin voisi tähän liittää tai jos ei ole yhteensopiva niin hommaa sitten uuden. Toki asennuspalvelunkin saa.

Onko kokemuksia?

Viimeksi muokattu:

ballantinee

Nuorempi jäsen
Onko kellään laittaa Kadjarin huolto-ohjelmaa? Omasta ei löytynyt ja kiinnostaisi tietää milloin esim. sytytystulpat ja käyttöhihna+rullat pitäisi vaihtaa. Vm. 2016 1.2 TCe -koneella.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Onko kellään laittaa Kadjarin huolto-ohjelmaa? Omasta ei löytynyt ja kiinnostaisi tietää milloin esim. sytytystulpat ja käyttöhihna+rullat pitäisi vaihtaa. Vm. 2016 1.2 TCe -koneella.
Käsittääkseni se on sama kuin 0.9 TCe koneella, eli tulpat 60tkm/4v ja apulaitehihna rullineen 150tkm/6v.

ballantine

Jäsen
Käsittääkseni se on sama kuin 0.9 TCe koneella, eli tulpat 60tkm/4v ja apulaitehihna rullineen 150tkm/6v.
Löytyhän tuo huolto-ohjelma hanskalokeron uumenista, kuten muistui mieleen myös alkuperäisen käyttäjätunnuksen salasana. Ja noinhan se oli.

Mutta kuluttaako aika todellisuudessa tulppia, että onko niitä mitään oikeaa syytä, kuin rahastus vaihtaa joka neljäs vuosi, jos kilometriraja ei ole tullut täyteen? Huolto-ohjelman mukaan toki joo, mutta noin niinkuin oikeasti ja käytännössä? 4v. kohdalla oli mittarissa vasta 30 000 ja jätin tulpat silloin vaihtamatta. Nyt 8v. kohdalla on 50 000, niin onko tulpat nyt aivan loppu, kun olisi pitänyt jo kaksi kertaa vuosien puolesta vaihtaa, vaikkei km-raja ole vieläkään täynnä?

hhelminen

Tunnettu jäsen
Mutta kuluttaako aika todellisuudessa tulppia, että onko niitä mitään oikeaa syytä, kuin rahastus vaihtaa joka neljäs vuosi, jos kilometriraja ei ole tullut täyteen? Huolto-ohjelman mukaan toki joo, mutta noin niinkuin oikeasti ja käytännössä? 4v. kohdalla oli mittarissa vasta 30 000 ja jätin tulpat silloin vaihtamatta. Nyt 8v. kohdalla on 50 000, niin onko tulpat nyt aivan loppu, kun olisi pitänyt jo kaksi kertaa vuosien puolesta vaihtaa, vaikkei km-raja ole vieläkään täynnä?
Ei ne tulpat kulu käyttämättä, ainoa asia että jos on pitkään vaihtamatta saattavat jumiutua kanteen ja sillooin on riski että tulppa hajoaa vaihdettaessa.

jk_single

Jäsen
Ei ne tulpat kulu käyttämättä, ainoa asia että jos on pitkään vaihtamatta saattavat jumiutua kanteen ja sillooin on riski että tulppa hajoaa vaihdettaessa.
1.4 TCe:ssä (Megane 3) on vaihtoväli 120 000km, ilman aikarajaa. Sen verran kestää ainakin jumittamatta ;)

Itse uskon että tässä on keksitty hyvä rahastuskohde, suorasuihkutuksen varjolla. Varsinkin tuo 4 vuotta.

Viimeksi muokattu:

ballantine

Jäsen
Mitenkäs käyttöhihnan ja rullien kohdalla? Vaihtoväli 150tkm/6v. Olisiko syytä vaihtaa 50 000/8v. kohdalla? Hihnaa varmaan aikakin kuluttaa.

Ylös Bottom