Kuumailmapuhaltimella itse sain Dusterin rummut irti kun olivat kunnolla jäätyneet.Mulla on aika avoimet 8-puolaiset vanteet ja sain hyvät iskut neljään kohtaan molempien rumpujen kehälle. Koitin myös nykiä käsijarrun kahvasta oikein reilusti että mahdollisesti jäätynyt vaijeri irtoaisi. Kiinni on ja pysyy
Samaa miettinyt että kärsiikö rumpujarrut kun kevyesti jäätyneet tai tarttuneet ja ”paukahtaa” irti.Jos on ollut märkää ja pakastaa, niin vähän naksahtaa liikkeellelähdössä. Pitääkö olla huolissaan?
Tyhmä kysymys, mutta eihän ollut käsijarru päällä kun kopistelit? Meillä joutuu Cliossa joskus kopauttamaan peltivanteeseen, lähinnä konepesun jäljiltä pakkasella. Aina irronnut parilla kirveen hamaran kopautuksella…On taas syytä muistuttaa että kun ajaa clion parkkiin märällä kelillä ja on luvassa pakkasta, niin jos vedät käsijarrun päälle, on iso riski että takapyörät on jumissa kun pakastuu. Eilen oli sadekeliä ja olin liikenteessä uudella Mitsubishi Coltilla joka vastaa Clio V:tä, muutama kilsa vain taajamassa. En ajellut isoista lammikoista enkä urissa. Parkkeerasin illalla autokatokseen ja vedin käsijarrun päälle kuten on tapana. Tänään meinasin lähteä kaupoille, mutta takajarrut on jäätyneet kiinni ja lujasti. Pakkasta oli -4. Menee latanassa eteen ja taakse. Luin muistaakseni täältä aiemmin sellaisen kikan, että terävä isku takarumpuihin voisi saada jarrukengät irtoamaan. Kokeilin hylsyvääntimen jatkovarren (n. 20 cm) ja timpurinvasaran kanssa. Mulla on aika avoimet 8-puolaiset vanteet ja sain hyvät iskut neljään kohtaan molempien rumpujen kehälle. Koitin myös nykiä käsijarrun kahvasta oikein reilusti että mahdollisesti jäätynyt vaijeri irtoaisi. Kiinni on ja pysyy.
Mun auto on käyttöönotettu viime kesänä ja sillä on nyt ajettu 3 tuhatta km. Siinä ei ole sähköinen käsijarru vaan käsin vedettävä, ja käytän käsijarrua aina kun parkkeeraan. Huom tähän ei siis päde se yleissääntö, että kun jarrut pidetään kunnossa ja käsijarrua käytetään niin se ei jäädy kiinni.
Sunnuntaina pitäisi sään mennä plussan puolelle täällä Porissa![]()

Taitaa olla erityisesti rumpujarrujen ongelma, että ne jäätyy niin lujasti jumiin ettei jumppaamallakaan aukea. Kun märät jarrukengät vedetään kässärillä tiukasti kiinni rumpuihin ja sitten tulee pakkanen, niin kyllähän ne liimaantuu.Mulla ei varsinaisesti jäätynyt takajarrut Tce100:ssa märästä => pakkaseen vaikka käsijarrua (manuaalinen) käytinkin koko ajan. Muutamaan otteeseen kun oli käsijarrun vapauttanut ja lähti liikkeelle, ne "naksahtivat" ja vähän nykäisi, mutta eivät olleet jumissa ja pääsi liikkeelle. Vähän samanlainen ilmiö käy nykyisellä hybridilläkin, vaikka siinä on automaattikässäri ja levyt takana. Jos on ollut märkää ja pakastaa, niin vähän naksahtaa liikkeellelähdössä. Pitääkö olla huolissaan?
Kuumaa vettä rumpuihin niin aukeaa jäätyneet jarrut. Mulla on takuun alainen Clio ja kysyin huollossa että onko normaalia tämä jäätyminen, avasi rummut ja sanoi että on merkkejä vedestä. En vaan ymmärrä miten veden joutumisen rumpuihin voi sitten estää.. Sen huomannut että Rellut missä aluvanteet talvella jäätyy helpommin verrattuna peltivanteisiin.
Tämä ei ihan pidä paikkasnsa. Maalikerros on suhteellisen ohut ja alumiini hyvä lämmonjohde, joten maalia ei saa alumiinivanteesta kuorittua 2kW kuumailmapuhaltimella. Olen yrittänyt, eikä onnistu. Kaasutoholla voisi lähteä kun siinä on tehoa 10 kertaisesti tuollaseen pikkupuhalrimeen verrattuna.Kuumailmapuhallin on niin tehokas, että tuossa pitää varoa erityisesti vanteiden maali- ja lakkapintaa. Jos ei ole paljoa käyttänyt kuumailmapuhallinta niin on tarpeen ensin havainnoida kuinka kuumaa puhaltimesta tulee ja kuinka pistemäisesti. Sillä voi nopeasti tehdä peruuttamatonta tuhoa, jos vaikka vahingossa puhaltaa vanteen lakkapintaa kohti.
On tärkeää muistaa että puhaltimesta tulee tulikuumaa ilmaa, ja että puhaltimen suutin on myös polttavan kuuma vielä pitkään senkin jälkeen kuin puhallin on sammutettu. Se pitää siis jäähdytellä turvallisessa paikassa.
Sovellustoimintoihin saattaa vaikuttaa 2G ja 3G-verkon sulkeminen, joka tapahtuu 2024-2029 välillä.
Cliossa on 4G yhteys, yhteyden aktivoinnista 3 vuotta ilmainen ja sen jälkeen merkkiliikkeen tiskiltä saa ostettua lisäaikaa.Saako Clioon päivitettyä 4G-modeemin?
Navigointi ja kartat toimii ilman nettiyhteyttäkin, mutta nettiyhteydellä saa lisää palveluita navigointiin, mm. ruuhkatiedot, asemien bensanhinnat, google hakupalvelut, järjestelmän päivitykset yms.Auton navigaattori (Google Maps?) ilmeisesti tarvitsee nettiyhteyden jonka tarjoaa auton oma 3G-modeemi?
Kai ne kartat vanhenee, jos ei ole verkkoyhteyttä?Navigointi ja kartat toimii ilman nettiyhteyttäkin, mutta nettiyhteydellä saa lisää palveluita navigointiin, mm. ruuhkatiedot, asemien bensanhinnat, google hakupalvelut yms.
”Easy Link -multimediajärjestelmän yhteyspalveluille ja karttapäivityksille on 3 vuoden ilmainen koeaika auton käyttöönotosta / yhteyksien aktivoimisesta.”Kai ne kartat vanhenee, jos ei ole verkkoyhteyttä?
Onko näissä edes wlan-yhteyttä, että saisi puhelimella jaettua verkkoyhyeyden?
No tuo on nykyaikaa ja järkevä ominaisuus, jos ei sitten autovalmistaja laita jonkin blokkauksen päälle jos ei maksa jotain lisenssiä.Ei taida olla wlan yhteyttä, uudemmissa järjestelmissä(”OpenR link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella* ja laajalla sovellusvalikoimalla”) on mahdollista jakaa kännykän nettiä autoon, mm. facelift Captur ja Symbioz malleissa.
Mustitikun kautta itse päivitän, kun kolmen ilmaisvuoden jälkeen on maksullisia karttapäivityksiä jatkettu. Ilmoja pitkin autosta käsin ei onnistu.Kai ne kartat vanhenee, jos ei ole verkkoyhteyttä?
Toolbox ohjelmalla ilmeisesti lataat muistitikun?Mustitikun kautta itse päivitän,
Sillä joo, Alliance Connect Toolbox.Toolbox ohjelmalla ilmeisesti lataat muistitikun?
Oon näköjään joskus ladannut vanhalle läppärille Easy Connect toolboxin mutta se ei löydä VIN koodilla mitään.Alliance Connect Toolbox.