Clio-V

Eki13

Jäsen
Mulla ei varsinaisesti jäätynyt takajarrut Tce100:ssa märästä => pakkaseen vaikka käsijarrua (manuaalinen) käytinkin koko ajan. Muutamaan otteeseen kun oli käsijarrun vapauttanut ja lähti liikkeelle, ne "naksahtivat" ja vähän nykäisi, mutta eivät olleet jumissa ja pääsi liikkeelle. Vähän samanlainen ilmiö käy nykyisellä hybridilläkin, vaikka siinä on automaattikässäri ja levyt takana. Jos on ollut märkää ja pakastaa, niin vähän naksahtaa liikkeellelähdössä. Pitääkö olla huolissaan?

Akseli

Aktiivinen jäsen
Mulla on aika avoimet 8-puolaiset vanteet ja sain hyvät iskut neljään kohtaan molempien rumpujen kehälle. Koitin myös nykiä käsijarrun kahvasta oikein reilusti että mahdollisesti jäätynyt vaijeri irtoaisi. Kiinni on ja pysyy
Kuumailmapuhaltimella itse sain Dusterin rummut irti kun olivat kunnolla jäätyneet.
Itellä ei ole koskaan käsijarruvaijerit jäätyneet kiinni.

LP

Jäsen
On taas syytä muistuttaa että kun ajaa clion parkkiin märällä kelillä ja on luvassa pakkasta, niin jos vedät käsijarrun päälle, on iso riski että takapyörät on jumissa kun pakastuu. Eilen oli sadekeliä ja olin liikenteessä uudella Mitsubishi Coltilla joka vastaa Clio V:tä, muutama kilsa vain taajamassa. En ajellut isoista lammikoista enkä urissa. Parkkeerasin illalla autokatokseen ja vedin käsijarrun päälle kuten on tapana. Tänään meinasin lähteä kaupoille, mutta takajarrut on jäätyneet kiinni ja lujasti. Pakkasta oli -4. Menee latanassa eteen ja taakse. Luin muistaakseni täältä aiemmin sellaisen kikan, että terävä isku takarumpuihin voisi saada jarrukengät irtoamaan. Kokeilin hylsyvääntimen jatkovarren (n. 20 cm) ja timpurinvasaran kanssa. Mulla on aika avoimet 8-puolaiset vanteet ja sain hyvät iskut neljään kohtaan molempien rumpujen kehälle. Koitin myös nykiä käsijarrun kahvasta oikein reilusti että mahdollisesti jäätynyt vaijeri irtoaisi. Kiinni on ja pysyy.

Mun auto on käyttöönotettu viime kesänä ja sillä on nyt ajettu 3 tuhatta km. Siinä ei ole sähköinen käsijarru vaan käsin vedettävä, ja käytän käsijarrua aina kun parkkeeraan. Huom tähän ei siis päde se yleissääntö, että kun jarrut pidetään kunnossa ja käsijarrua käytetään niin se ei jäädy kiinni.
Sunnuntaina pitäisi sään mennä plussan puolelle täällä Porissa :oops:
Tyhmä kysymys, mutta eihän ollut käsijarru päällä kun kopistelit? Meillä joutuu Cliossa joskus kopauttamaan peltivanteeseen, lähinnä konepesun jäljiltä pakkasella. Aina irronnut parilla kirveen hamaran kopautuksella…

Tyyppi

Nuorempi jäsen
takapyörä.jpg
Päivitystä, kävin lonkkavolvolla hakemassa Puuilosta 2000W kuumailmapuhaltimen 14,99€, ja puhaltelin sillä varovasti puolien välistä takarumpuja, ja aukes.

Kuumailmapuhallin on niin tehokas, että tuossa pitää varoa erityisesti vanteiden maali- ja lakkapintaa. Jos ei ole paljoa käyttänyt kuumailmapuhallinta niin on tarpeen ensin havainnoida kuinka kuumaa puhaltimesta tulee ja kuinka pistemäisesti. Sillä voi nopeasti tehdä peruuttamatonta tuhoa, jos vaikka vahingossa puhaltaa vanteen lakkapintaa kohti.
On tärkeää muistaa että puhaltimesta tulee tulikuumaa ilmaa, ja että puhaltimen suutin on myös polttavan kuuma vielä pitkään senkin jälkeen kuin puhallin on sammutettu. Se pitää siis jäähdytellä turvallisessa paikassa.

Viimeksi muokattu:

Tyyppi

Nuorempi jäsen
Mulla ei varsinaisesti jäätynyt takajarrut Tce100:ssa märästä => pakkaseen vaikka käsijarrua (manuaalinen) käytinkin koko ajan. Muutamaan otteeseen kun oli käsijarrun vapauttanut ja lähti liikkeelle, ne "naksahtivat" ja vähän nykäisi, mutta eivät olleet jumissa ja pääsi liikkeelle. Vähän samanlainen ilmiö käy nykyisellä hybridilläkin, vaikka siinä on automaattikässäri ja levyt takana. Jos on ollut märkää ja pakastaa, niin vähän naksahtaa liikkeellelähdössä. Pitääkö olla huolissaan?
Taitaa olla erityisesti rumpujarrujen ongelma, että ne jäätyy niin lujasti jumiin ettei jumppaamallakaan aukea. Kun märät jarrukengät vedetään kässärillä tiukasti kiinni rumpuihin ja sitten tulee pakkanen, niin kyllähän ne liimaantuu.

Mun mielestä siitä ei tarvitse olla huolissaan, kun jarrut toisinaan jäätyy niin että ne sitten naksahtaa tai paukahtaa liikkeelle lähtiessä. Mun kokemuksen mukaan ollut sama ilmiö n. 40v kaikissa autoissani, silloin kun vesikelit ja pakkaset vuorottelee. Jarruosat on tehty kestämään.

Viimeksi muokattu:

J1975

Nuorempi jäsen
Kuumaa vettä rumpuihin niin aukeaa jäätyneet jarrut. Mulla on takuun alainen Clio ja kysyin huollossa että onko normaalia tämä jäätyminen, avasi rummut ja sanoi että on merkkejä vedestä. En vaan ymmärrä miten veden joutumisen rumpuihin voi sitten estää.. Sen huomannut että Rellut missä aluvanteet talvella jäätyy helpommin verrattuna peltivanteisiin.

Eki13

Jäsen
Kuumaa vettä rumpuihin niin aukeaa jäätyneet jarrut. Mulla on takuun alainen Clio ja kysyin huollossa että onko normaalia tämä jäätyminen, avasi rummut ja sanoi että on merkkejä vedestä. En vaan ymmärrä miten veden joutumisen rumpuihin voi sitten estää.. Sen huomannut että Rellut missä aluvanteet talvella jäätyy helpommin verrattuna peltivanteisiin.

Mulla oli Tce100 Festivalissa alumiinivanteet ja siinähän oli rummut takana. Sitä ennen oli 2018 mallin VW Polo Comfort, jossa myös rumpujarrut takana mutta niitten kanssa ei ollut mitään vastaavaa, ei naksahteluja tai paukahtamisia vaikka märältä pakkaselle mentiin ja auto seisoi ulkona. Polonkin osalta kyllä kuulin, että joillain oli vastaavia jäätymisongelmia kuin Clion kanssa, että varmaan tuo jarrutyypin rakenne on suotuisampi jäätymiselle kuin levyjarrut vaikka kuten jo tuossa edellisessä viestissä laitoin, nykyisessä Clio Hybridissäkin näissä samoissa olosuhteissa kuuluu välillä naksahduksia jarruista vaikka levyt edessä ja takana onkin.

Tuli mieleen yksi lausahdus silloisen Verkkokaupan huoltohenkilön taholta kun kyselin ekan Clion rumpujarrujen kestävyydestä pitemmällä tähtäimellä. "Näähän jarruttaa pelkästään etulevyillä, noi takarummut kestää satatonnia ilman avaamista tai putsaamista" :). Muistaakseni huolto-ohjelmassa oli 60 000km kohdalla ainakin avaus ja tarkistus ellen nyt ihan väärin muista. Mutta voihan se olla noinkin kuin huoltotyyppi sanoi.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Kuumailmapuhallin on niin tehokas, että tuossa pitää varoa erityisesti vanteiden maali- ja lakkapintaa. Jos ei ole paljoa käyttänyt kuumailmapuhallinta niin on tarpeen ensin havainnoida kuinka kuumaa puhaltimesta tulee ja kuinka pistemäisesti. Sillä voi nopeasti tehdä peruuttamatonta tuhoa, jos vaikka vahingossa puhaltaa vanteen lakkapintaa kohti.
On tärkeää muistaa että puhaltimesta tulee tulikuumaa ilmaa, ja että puhaltimen suutin on myös polttavan kuuma vielä pitkään senkin jälkeen kuin puhallin on sammutettu. Se pitää siis jäähdytellä turvallisessa paikassa.
Tämä ei ihan pidä paikkasnsa. Maalikerros on suhteellisen ohut ja alumiini hyvä lämmonjohde, joten maalia ei saa alumiinivanteesta kuorittua 2kW kuumailmapuhaltimella. Olen yrittänyt, eikä onnistu. Kaasutoholla voisi lähteä kun siinä on tehoa 10 kertaisesti tuollaseen pikkupuhalrimeen verrattuna.

Muovista koristekapselia kuumailmpuhaltinella silti pystyy varmaankin muotoilemaan. Esim. Ooppelissa on sellaiset peltivanteet, joiden lomasta näkyy jarrulevyt, niissä ei kannata kuumailmaouhaltimella sohia siihen muoviseen koristekapseliin. Tosin ei ole ollut tarvettakaan kuumailmapuhaltimelle.

Viimeksi muokattu:

pequ

Jäsen
Kysynpä nettiasioista Clio V:ssä: olen katsellut yhtä 2024 mallista TCe 90 Clioa, jonka myynti-ilmoituksessa lukee:
Sovellustoimintoihin saattaa vaikuttaa 2G ja 3G-verkon sulkeminen, joka tapahtuu 2024-2029 välillä.

Auton navigaattori (Google Maps?) ilmeisesti tarvitsee nettiyhteyden jonka tarjoaa auton oma 3G-modeemi? Mitkä muut sovellukset tarvitsevat nettiä? Kun 3G ajetaan alas, auto käyttää ilmeisesti hitaampaa 2G:tä. Onko navin käyttö aivan toivotonta 2G-kaistalla? Saako Clioon päivitettyä 4G-modeemin?

Tyhmiä kysymyksiä, mutta kun ei ole kokemusta näistä nykyisistä "tietokone pyörillä" -autoista :).

Viimeksi muokattu:

Akseli

Aktiivinen jäsen
Auton navigaattori (Google Maps?) ilmeisesti tarvitsee nettiyhteyden jonka tarjoaa auton oma 3G-modeemi?
Navigointi ja kartat toimii ilman nettiyhteyttäkin, mutta nettiyhteydellä saa lisää palveluita navigointiin, mm. ruuhkatiedot, asemien bensanhinnat, google hakupalvelut, järjestelmän päivitykset yms.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Navigointi ja kartat toimii ilman nettiyhteyttäkin, mutta nettiyhteydellä saa lisää palveluita navigointiin, mm. ruuhkatiedot, asemien bensanhinnat, google hakupalvelut yms.
Kai ne kartat vanhenee, jos ei ole verkkoyhteyttä?

Onko näissä edes wlan-yhteyttä, että saisi puhelimella jaettua verkkoyhyeyden?

Akseli

Aktiivinen jäsen
Kai ne kartat vanhenee, jos ei ole verkkoyhteyttä?

Onko näissä edes wlan-yhteyttä, että saisi puhelimella jaettua verkkoyhyeyden?
”Easy Link -multimediajärjestelmän yhteyspalveluille ja karttapäivityksille on 3 vuoden ilmainen koeaika auton käyttöönotosta / yhteyksien aktivoimisesta.”

”Kun automaattisten karttapäivityksien yhteyspalvelut ovat aktiivisia, oman maan kartastot päivittyvät automaattisesti. Kun olet matkustamassa ulkomaille tai haluat tarkistaa suosikkimaasi päivitykset, voit päivittää kartastot käyttäen Easy Link Alliance Connect Toolbox -sovellusta tietokoneellasi.”

Ei taida olla wlan yhteyttä, uudemmissa järjestelmissä(”OpenR link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella* ja laajalla sovellusvalikoimalla”) on mahdollista jakaa kännykän nettiä autoon, mm. facelift Captur ja Symbioz malleissa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Ei taida olla wlan yhteyttä, uudemmissa järjestelmissä(”OpenR link -multimediajärjestelmä sisäänrakennetulla Googlella* ja laajalla sovellusvalikoimalla”) on mahdollista jakaa kännykän nettiä autoon, mm. facelift Captur ja Symbioz malleissa.
No tuo on nykyaikaa ja järkevä ominaisuus, jos ei sitten autovalmistaja laita jonkin blokkauksen päälle jos ei maksa jotain lisenssiä.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Alliance Connect Toolbox.
Oon näköjään joskus ladannut vanhalle läppärille Easy Connect toolboxin mutta se ei löydä VIN koodilla mitään.
Nyt latasin Alliance Connect toolboxin mutta ei sekään löydä VIN koodilla mitään.
Voi olla syynä läppäri joka on Macbook 2011

Ylös Bottom