Captur II

mikro

Jäsen
Juu, vähän tuohon suuntaan kanssa päättelin. Meillä suurin osa ajoista on pientä pyöritystä kaupunkioloissa. Pari viikkoa sitten kyllä oli vähän reippaampi 500km, muttei tuo varmaan sitten paljoa vaikuttanut? Mitään ongelmia tuosta en toistaiseksi ole käytännössä havainnut. Vain tuo valon ilmestyminen.

teme565

Jäsen
Eikö yön yli seisottamallakaan? Itsellekin tuo tuli kerran ja totesin että olkoon siinä, kai se aamulla on hävinnyt ja oli.

eeroolli

Jäsen
Jaaahas, ei häviä millää???
Kannattaisi varmaankin ladata akkua esim. yön yli jollakin "fiksulla" ylläpitolaturilla, ainakin näin talvea vasten ihan suotavaa (ja miksei muutaman kerran talven aikanakin).
Tyypillinen "ominaisuus" nykyautoille ilmastotalkoissa tuo latausenergian säästö/säätö. :)

mikro

Jäsen
Nuo on mielenkiintoisia juttuja tässä nimenomaisessa Captur II´ssa. Aikani kävin vastaavien juttujen kanssa "merkkihuollossa" eikä vikaa kuulemma ollut. Akkukin , joka näissä on näitä EFB-akkuja, kuulemma testattiin, eikä vikaa. Käytin sitten akkualan ammattiliikkeessä ja totesivat sen vialliseksi. En tiedä kuka asiasta jotain tiesi, vai halusivatko vaan myydä mulle uuden akun, mutta vaihdatin tuon EFB-akun AGM- tyyppiin, eikä ongelmia ole ollut sen jälkeen. Onhan tuossa varmasti Renaultilla laskettu tarkkaan mitä tuolla akkuvalinnalla on säästetty. Isoja summia kun vähän laskeskelee. Minulla oli ennen tätä Clio IV ja siinäkin oli jo AGM-akku eikä ongelmia milloinkaan näissä asioissa , myös start&stop toimi niinkuin kuuluu, kun tässä Capturissa tuo toimi EFB´llä miten sattuu varaustilanne kulloinkin olemaan. Niin tuo Clio on edelleen lähipiirissä samalla AGM-akulla ilman ongelmia. En tiedä sitten tietenkään satavarmasti missä ollaan menty, mutta aika katkerat on kokemukset tämän osalta.

Purple84

Jäsen
Eilen ajaessa pimeni koko mittaristo. Hetken päästä palautui takaisin, tosin eri teemalla ym. Välillä radion rulla jumittaa, ei vaihdu kanavat, koko auton sammutus ja sulkeminen auttaa tähän. Kosketus näytön radio pikalinkki jumittaa kanssa. Ja trippi mittari jatkaa nollaantumista.

mikro

Jäsen
Tiedän, ettei minun pitäisi tähän kommentoida yhtään mitään, kun tuo älylaturin toiminta tässä on mitä on. Mutta jos haluat ns .lisää harmaita hiuksia, niin hanki vaikka siihen virtaliittimeen sopiva jännitemittari. Tuon jännitevaihtelun seuranta on varsin eksoottista. Vain mietittäväksi, jos mittari tapittaa täysiä 14-15V koko ajan ajon aikana pitkälläkin reissulla ja seuraavana aamuna ennen käynnistystä n 11v, niin akun kuntoa ehkä kannattaisi tutkituttaa. En todellakaan väitä että nuo ongelmasi siitä aiheutuisivat, mutta voisi se jotain ajatuksia herättää.

Purple84

Jäsen
Ajan joka päivä 40 km työmatkaa (20km) suuntaansa. Joulukuussa eka huolto, pitää noista asioista mainita. Varmaan taas vastaus: Kaikki ok. Vituttaa.

mikro

Jäsen
Niin, mitäpä tuohonkaan muuta. Ehkä tässäkin saattaisi päteä tuo toimintamalli joka omien kokemuksien mukaan on käytössä: kun olet jo kaksi kertaa käynyt valittamassa samasta ja aina saanut vastauksen ,ettei vikaa ollut, niin kolmannella kerralla jo saattavat harkita (tuon tavanomaisen päivityskertomuksen sijaan) jonkin palikan vaihtamistakin.

teme565

Jäsen
Pissapoika täytetty taas ja nyt vasta huomasin että Capturissa ei pesunestesäiliö olekaan kauttaaltaan yhtä puuta, vaan täyttökaula on erillinen eikä ilmeisesti sen kummemmin kiinni. Joku tiiviste kaulan päässä näyttäisi olevan mitä koitin pimeässä katsella fikkarilla. Noh, voi olla että se kaulan verran ainetta valuu hukkaan, mutta tietääpä seuraavalla kerralla ettei täytä piripintaan.

Viimeksi muokattu:

mikro

Jäsen
Voi olla ihan turhaa edes kysellä tästä seuraavasta kun taitaa jo paremminkin olla ominaisuus kuin vika : Onkohan noiden mittaristossa olevien pikkumittarien ohjelmistoon tullut viime aikoina mitään päivityksiä ym.? Mulla nuo toimi pitkään miten sattuu, mutta viime aikoina pysynyt jo muutaman kuukauden niissä mihin ne valitsin. Nyt viimeksi siinä oli se jossa näkyy ajotilanteen mukainen polttoaineen kulutus. Nyt tänään siihen oli tullut tilalle, ihan omia aikojaan, hp ja nm mittarit. No, onhan niitäkin välillä ihan mukava seurailla, mutta mieluimmin tekisin tuon valinnan itse.

Purple84

Jäsen
Tänään sitten jäätyi ekan kerran vasen takapyörä, eli käsijarru jäässä! Ajelin 200 m linkuttaen etten jäänyt keskelle tietä. Noh soitto rellun tiepalveluun. Ja falckin kaveri sai auki napauttamalla sitä pari kertaa. Nyt varsinaiseen asiaan: parin kerran jälkeen kaveri löi putken pehmustamattolla päällä. Sanoin nyt tuli jälki. Vastaus: vuoden päästä siinä jo ruostetta!! Vaikuttaa pikkumaiselta ja jälki ei iso, mutta enhän minäkään noin toimi!! Itse pidän autoa kuin kukkaa kämmenellä.

Liitteet

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Tänään sitten jäätyi ekan kerran vasen takapyörä, eli käsijarru jäässä! Ajelin 200 m linkuttaen etten jäänyt keskelle tietä. Noh soitto rellun tiepalveluun. Ja falckin kaveri sai auki napauttamalla sitä pari kertaa. Nyt varsinaiseen asiaan: parin kerran jälkeen kaveri löi putken pehmustamattolla päällä. Sanoin nyt tuli jälki. Vastaus: vuoden päästä siinä jo ruostetta!! Vaikuttaa pikkumaiselta ja jälki ei iso, mutta enhän minäkään noin toimi!! Itse pidän autoa kuin kukkaa kämmenellä.
Tottahan se on. Nuo rummut alkavat kellertää ruosteesta ennemmin tai myöhemmin, jos ei niihin välillä itse suihkuttele maalia. Meillä tulee nyt vuosi täyteen Capturin kanssa ja rummut ovat yllättäen vielä kohtuu siistit. Toki jo tekstikaiverrukset jo vähän kellertävät. kuten näköjään sinullakin. Vaimon vm. 18 Clion takarummut ovat jo ihan kauttaaltaan oranssissa pintaruosteesta. Kosmeettinen juttu, jolle ei oikein voi mitään talven suolakurakylvyissä.

Takajarrujen jäätyminen tuntuu olevan mallista riippumatta arkipäivää näitten takarumpujarrullisten Renujen kanssa, siihen on vain totuttava. Tämä uusi Captur tuntuu olevan tähän ongelmaan erityisen herkkä. Junttailee välillä kiinni jo pelkissä talvikelivaihteluissa. Talvipesun jälkeen täysjumi on 101% varma, jos ei saa takajarruja heti kuivaksi. Kotipihassa tilanne on helppo laukaista ilman ylimääräisiä kolhuja varovasti kuuman veden kanssa, kunhan heti perään jarruttelee jarrut kuivaksi.

Purple84

Jäsen
Tottahan se on. Nuo rummut alkavat kellertää ruosteesta ennemmin tai myöhemmin, jos ei niihin välillä itse suihkuttele maalia. Meillä tulee nyt vuosi täyteen Capturin kanssa ja rummut ovat yllättäen vielä kohtuu siistit. Toki jo tekstikaiverrukset jo vähän kellertävät. kuten näköjään sinullakin. Vaimon vm. 18 Clion takarummut ovat jo ihan kauttaaltaan oranssissa pintaruosteesta. Kosmeettinen juttu, jolle ei oikein voi mitään talven suolakurakylvyissä.

Takajarrujen jäätyminen tuntuu olevan mallista riippumatta arkipäivää näitten takarumpujarrullisten Renujen kanssa, siihen on vain totuttava. Tämä uusi Captur tuntuu olevan tähän ongelmaan erityisen herkkä. Junttailee välillä kiinni jo pelkissä talvikelivaihteluissa. Talvipesun jälkeen täysjumi on 101% varma, jos ei saa takajarruja heti kuivaksi. Kotipihassa tilanne on helppo laukaista ilman ylimääräisiä kolhuja varovasti kuuman veden kanssa, kunhan heti perään jarruttelee jarrut kuivaksi.

Pointti oli, ethän voi mennä esim.tv:tä korjamaan ja lyödä kulman paskaks ja sanoa, parin vuoden päästä toikin hajoaa! Itse en aja paljoa suolatuilla teillä. Mikään EDELLINEN auto ei ole jäätänyt ikinä! Tänään oli -2 pakkasta.

Miten noita vois oikein kuivatella?

teme565

Jäsen
Jos on pakkaskeli, niin pesun jälkeen kannattaa ottaa 4-5 reipasta jarrutusta niin että ABS rutisee niin silloin varmasti takajarrutkin jarruttaa ja kuivuu

Jos on jäänyt jarruttelematta, niin itsellä on kyllä irronneet, kun polkaisee pakilla vaan reippaasti kaasua.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Joo, pesun jälkeen talvella on ehdottomasti käytävä tekemässä jarrujen kuivatuslenkki, edellä kerrotuin toimenpitein. Muuten takapyörät liukuvat takuuvarmasti seuraavassa lähdössä suksina. Joskus tosiaan voi hyvällä tuurilla lähteä irti komean pamahduksen kera rouheasti nytkäyttelemällä, mutta useimmiten ei, varsinkin jos pyörien alla ei ole tarpeeksi pitoa. Pienimmän riesan tie on siis kunnon jarrutteluajelu pesun jälkeen. Ei kait se muutenkaan pahaa tee silloin tällöin laittaa takajarruja kunnolla töihin.

Hupaisin aiheeseen liittyvä kokemus oli viime kesänä!! tehty pesu, jonka jäljiltä takajarrut aukesivat niiauksen jälkeen paukahtamalla. Kyse oli ilmeisesti yön parkissa olon aikana tulleesta pintaruosteesta joka liimasi kengät kiinni rumpuun. Kieltämättä kävi mielessä, ettei tämä nyt voi olla totta...

ToinenMatti

Nuorempi jäsen
En ole vielä keksinyt millä logiikalla lataushybridicaptur käyttää polttomoottoria. Eilen kun lähdin töihin -7° kelissä n. 75% akulla, lähti moottori käyntiin kun laittoi vaihteen päälle. Täyssähkötilaan pääsi parin minuutin ajon jälkeen. Töissä pidin autoa lämpimässä hallissa ja silti käynnisti bensakoneen taas pariksi minuutiksi. Pari viikkoa sitten ajettu pitempää matkaa eli ei ole bensa vanhentunut.

Vaahteramaki

Jäsen
1. Ensin kokemus tuohon jarrurumpu ongelmaan.
Meillä oli Clio 2018 ja sen takajarrut "ruostuivat" kiinni pesun jälkeen (kesällä). Ei auttanut peruuttelut tai eteenpäin yritykset. Onneksi olin kotona, rengas irti ja muutaman kerran puuvasaralla rumpuun niin jumi aukesi. Sittemmin puuvasara matkusti tavaratilassa mukana.
Sitten tuohon toisen henkilön aiheuttamaan jälkeen rummussa:mad: Minäkään en hyväksy tuollaista, ruostuu se sitten huomenna tai ei. Katson toiminnan olleen epäammattimaista. Miksei saisi pahoittaa mieltään jos toinen vioittaa omaisuuttani?
No, Clio meni sittemmin lunastukseen. Tuli vastaantulija suoraan kohti. 1.jpg
2. Uusi kulkuneuvo on Captur E-Tech. Olen myös yrittänyt ymmärtää kuinka tuo auto toimii ja kuinka sen saisi"säädettyä" niinkuin kuuluisi olla. Tällä hetkellä olen tyytynyt tilanteeseen, että kotiintultaessa auto lataukseen ja se riittää sitten ajeltaessa sen minkä riittää. Moottori käynnistyy kun se käynnistyy, en oikein jaksa enää välittää. Ehkä joskus vielä yritän uudelleen selvittää kuinka auto toimii/tulisi toimia. Ajoa ei tällä hetkellä tule kovinkaan paljon kun parantelen vielä murtunutta rintalastaa.

mikro

Jäsen
Noihin jarrujen/rumpujen jäätymiseen tuli viime talvena kokeiltua kuumailmapuhallinta. Se toimii kyllä, mutta on hidasta ,hankalaa ja muutenkin ikävän tarkkaa puuhaa varsinkin ellei ota pyörää pois tieltä.( tänään -9, eikä onneksi vielä jäässä)

jani1977

Jäsen
Olen ottanut tavaksi puhaltaa pölyt pois rummusta renkaanvaihdon yhteydessä, käy kätevästi pultin reiästä kun rengas on pois. Ei ole jämähtänyt kertaakaan. En sit tiedä onko tuosta apua.

Ylös Bottom