Captur II

Akseli

Aktiivinen jäsen
Kun omani ei tunnistanut mitään uutta niin kyselisin vaan, että onko tämä viimeisin versio joka mulla on :
versio 283C34892R
sarjan. R00EAK
pvm. 1.6.2021

Haku kertoo olevansa ajan tasalla ?
Clioon asennettiin huollossa 16.2 tuo sama versio, ei ole sen jälkeen tullut päivityksiä.
En tiiä sitte onko täysin samat versiot Cliossa ja Capturissa.

mikro

Jäsen
Juu, en tiedä sitten miten nuo päivitysasiat ajetaan, mutta jotenkin on tuntunut aiemminkin etteivät kaikki saa niitä aina samoihin aikoihin jostain syystä?

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Kun omani ei tunnistanut mitään uutta niin kyselisin vaan, että onko tämä viimeisin versio joka mulla on :
versio 283C34892R
sarjan. R00EAK
pvm. 1.6.2021

Haku kertoo olevansa ajan tasalla ?
Tuo mainitsemasi ohjelmisto oli minulla kevättalvesta eiliseen, eli se lienee toiseksi uusin versio. Eilen autoomme lataantui versio 283C34331R.
Tiedä sitten, onko ohjelmistoversiot pilkulleen samoja, jos on esimerkiksi eri varustetasot autoissa?? Toisissahan on enemmän kameroita, Bose-äänentoisto ja näyttöäkin on kahta eri kokoa jne??? Vai onko sitten perusohjelmisto aina sama varustevarianteista huolimatta..??

Ohjelmistot lähetetään ilmeisesti hieman porrastamalla eri autoihin ja eri maihin. Uskoakseni dataliikenteen rajoitusten takia.

Vaikka tuo päivittymisen edistyminen on hieman epäselvää ja vaikuttaa, että päivitykset eivät etene/jumittavat paikalleen, kyllä ne siellä taustalla löytävät perille. Senkun käynnistelee, ajelee ja sammuttelee muina miehinä. Näin ainakin itselläni on ollut.
Purplen kuvan vaihe kestää vaikka kuinka kauan. Lopulta status muuttuu ilman sen kummempia toimia ja lopulta päivitys on valmis. Eikä välttämättä samalla ajokerralla...

peka51

Jäsen
Olen uusi Capturin omistaja ja en tiedä vielä mitään auton tietojärjestelmien päivityksistä. Voisiko joku kertoa mitä kaikkia päivityksiä on tarjolla? Pitääkö päivitykset tehdä itse, vai tehdäänkö ne automaattisesti huoltojen yhteydessä?

mikro

Jäsen
Nyt voisi joku tietävämpi vastata, mutta pääsääntöisesti tuo hoitaa kaiken itsenäisesti silloin kun sattuu. Tuolle et itse voi tehdä mitään. Tuolla mittariston takana on datayhteyden hoitava palikka(mikäli on kunnossa, näissäkin ollut vikoja) jonkin operaattorin kautta ja se on aina päällä halusit tai et. Mulla operaattorin nimeksi ovat laittaneet SONERA vaikkei koko nimitystä ole ollut olemassa enää vuosiin.

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Juu, Sonera se on meilläkin....

Purplella päivitys on OK ja uusin ohjelmisto sisässä. Toistaiseksi en ole itse huomannut mitään uutta, liekkö vain virheenkorjauksia. Toi sarjanumerokin on muuten aika mystinen, välillä se häviää näkyvistä.

Navigaattorin karttapäivitykset ja multimediapäivitykset saa OTA:na suoraan datayhteyden kautta autoon kolmen vuoden ajan auton ostopäivästä.
Päivitykset voi tarkistaa itse "manuaalisesti" valikosta, mutta auto tarjoaa päivityksiä myös itsekkin, kun on saatavilla - jos datayhteys toimii. Eilinen päivitys lähti itsellä käyntiin, kun näpäytin startin jälkeen "Tarkista päivitykset". Olisi tuo varmaan tarjonnut päivitystä itsekkin hetken ajelun jälkeen. Meidän Capturissa datayhteys oli kesällä pitkään kateissa, mutta yhtenä päivänä auton löysi yhteyden itsestään ja on nyt taas toiminut useita viikkoja ilman ongelmia.

Huoltojen yhteydessä tehdään tarvittaessa kaikki autoon liittyvät päivitykset. Niitäkään ei huvikseen tehdä, käytännössä vain, jos joku ei toimi oikein.
Ymmärtääkseni päävastuu Easy-Link päivityksistä on omistajalla itselleen OTA:na. Huollossa tehdään vain erikseen pyynnöstä, jos datayhteyden kautta ei saa hommaa toimimaan.

mikro

Jäsen
Eipä tarvinnut kauaa näköjään odotellakaan kun tänään alkoi tehdä tuota päivitystä minullakin. Itsellään se ei kuitenkaan vielä ollut lähtenyt vaan piti käydä siellä valitsemassa se tarkista päivitykset. Muistaakseni siinä edellisessä latausvaiheessa ei olisi ollut näkyvissä sellaista pientä latauspalkkia, josta voi seurata edistymistä? Vaiheen 1 jälkeen alkoi 2 ja palkki alkoi alusta. En millään ehtinyt jäädä seuraamaan kuinka tuo jatkuu vaan jouduin sammuttamaan auton. Kun taas ehdin takaisin, tuli vaan teksti, että lataus käynnissä ja mikään ei muutu missään. Tästä jatketaan.

Kävin, nyt 2 tuntia myöhemmin, katselemassa ja päivitys oli mennyt loppuun. Ohjelmistoversioksi tuli tuo sama kuin tuolla edellä. (pvm. vaan tämä päivä) sarjanumerokin näkyi entisenä. Onko jotain käytännössä sitten muuttunut olisi mukava tietää.

Viimeksi muokattu:

peka51

Jäsen
Nuo eri nimikkeet "Multimedia" ja "Easy Link" on kyllä sellaista sanahelinää, jotka autonvalmistajien on täytynyt kehittää autoihin siihen lisätyn tekniikan lisääntyessä. Olen koko ajan ihmetellyt tuota Easy Link:iä. Suomeksihan se on suunnilleen Helppo Yhteys. Eli mikä nyt sitten on lopulta Capturissa tuo Easy Link?

Yhtä lailla auton eri toimintoja ohjataan/käytetään perinteisen kojelaudan ja ratin painikkeiden ja vipujen lisäksi myös "tietokonemaisesti" sitä varten rakennetun kosketusnäytön avulla. Capturissa tämä on nimeltään Multimedianäyttö. Muissa autoissa voi olla käytössä muita nimikkeitä samalle asialle? Ilmeisesti auton Ohjelmistopäivitys koskee nimenomaan tuon Multimedianäytön avulla tehtäviä toimintoja - olettaisin? Vai onko kyseessä koko auton toimintaa ohjaavan tietokonesoftan päivitys? Ns. tietokoneitahan on ollut auton toimintoja ohjaamassa jo vuosikymmeniä. Muistan kun aikanaan, ehkä joskus 80/90-luvulla silloisen Opel Kadetin polttoainesyöttö meni sekaisin ja siitä selvittiin vaihtamalla "auton tietokone" uuteen.

Minä katsoin tänään Capturimme Nykyistä Ohjelmistoversiota. Se näytti 283C34671R. Alla oli Sarjanumero, onko se tuon ohjelmiston sarjanumero? En vielä "uskaltanut" painaa Tarkista päivitykset -kohtaa. Tämä tosin oli himmeämpi, kuin muu teksti.

mikro

Jäsen
Minulla ainakin jos painaa sitä tarkista kohtaa niin se vastaa että ohjelmisto on ajan tasalla mikäli uudempaa ei ole tarjolla. Ei siinä muuta tapahdu. Tuo sun ohjelmistonumero ei ole kumpikaan jotka mulla on ollut eli 1.6. ladattu ja sitten tämänpäiväinen. Siinä samalla sivulla on tuo ohjelmiston syöttöpäivämäärä?

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti auton Ohjelmistopäivitys koskee nimenomaan tuon Multimedianäytön avulla tehtäviä toimintoja - olettaisin? Vai onko kyseessä koko auton toimintaa ohjaavan tietokonesoftan päivitys?
Easy-Linkin kautta tehtävät OTA -päivitykset koskevat vain multimedia-järjestelmään liittyviä toimintoja ja virheenkorjauksia. Muut pitää edelleen tehdä huollossa. Esim. mittariston nollautumis-ongelma ei korjaannu Easy-Link päivityksillä.

peka51

Jäsen
Tarkistin vielä Ohjelmistopäivityskohdan ja käynnistin auton samalla. Nyt Tarkista päivitykset -kohtaa pystyi näpäyttämään. Hetken haettiin uusia päivityksiä ja kohta luki ruudulla "Ohjelma on ajan tasalla". Eikö aikanäytön alla oleva pieni autonkuva, jonka päällä on nuolet - ole nettiyhteyden symboli. Se on minulla aina ollut näkyvissä. Jos nettiyhteyttä ei ole, niin muuttaako symboli väriään? Miten nettiyhteys on käytännössä rakennettu; onko auto suoraan yhteydessä johonkin Rellun pilvipalvelimeen, vai syntyykö yhteys kuljettajan puhelimen avulla?

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Tarkistin vielä Ohjelmistopäivityskohdan ja käynnistin auton samalla. Nyt Tarkista päivitykset -kohtaa pystyi näpäyttämään. Hetken haettiin uusia päivityksiä ja kohta luki ruudulla "Ohjelma on ajan tasalla". Eikö aikanäytön alla oleva pieni autonkuva, jonka päällä on nuolet - ole nettiyhteyden symboli. Se on minulla aina ollut näkyvissä. Jos nettiyhteyttä ei ole, niin muuttaako symboli väriään? Miten nettiyhteys on käytännössä rakennettu; onko auto suoraan yhteydessä johonkin Rellun pilvipalvelimeen, vai syntyykö yhteys kuljettajan puhelimen avulla?
Autossa on sisäinen E-sim-kortti ja yhteys syntyy ilman kuljettajan toimia tai matkapuhelinta. Itselläni tarkoittamasi yhteyssymboli oli normaalisti näkyvissä siitä huolimatta. vaikka auto oli kesällä pitkän tovin löytämättä yhteyttä.
Käynnistämisen jälkeen kuluu myös pieni hetki, ennenkuin yhteys löytyy ja päivitys-painike muuttuu aktiiviseksi. Ainakaan omassa autossani tuo päivitys-painike ei ole aktiivinen auton liikkuessa. Sitä pystyy painamaan vain auton ollessa paikallaan.
Kuten yllämainittiin, ohjelmistoversiot eivät tule ladattavaksi kaikille samaan aikaan ja siihen asti, kunnes jotain on ladattavissa, järjestelmä ilmoittaa kaiken olevan ajantasalla. Ja tosiaan on myös mahdollista, että versionumerot vaihtelevat auton varustetason mukaan.
Sarjanumero on pysynyt itselläni muuttumattomana, vaikka menossa on jo kolmas ohjelmistoversio auton oston jälkeen.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Sitä ”yhteyssymbolia” klikkaamalla tulee näkyviin ”verkon tila” kohta, sitä klikkaamalla näkyy onko verkko kytketty ja verkon tyyppi 4G (näin ainakin pienemmällä näytöllä oleva Clio).

Tosiaan auton liikkuessa ei pysty päivityksiä tarkastamaan.

Viimeksi muokattu:

teme565

Jäsen

Tästä tulikin mieleen, huuteleeko auto muilla silloin tällöin harvakseltaan että jarruta? Itsellä käynyt muutamia kertoja niin että auto näkee omiaan, piippailee ja näyttää mittaristossa punaisella että jarruta. Nämä aina kaupungissa pienissä nopeuksissa? Onneksi ei ole missään kohtaa vetänyt vielä itse liinoja kiinni.

EDIT: Tähän liittyen Dacian johtajalla oli ihan rohkea ja hyvä kannanotto kun oli puhe Dacian autojen edullisuudesta ja siitä, että nykyisin vaaditaan autoon paljon turvajärjestelmäelektroniikkaa, jos haluaa Euro NCAPista monta tähteä, vaikka auto olisi muuten kuinka turvallinen. Dacialta todettiin tähän että ei heitä kiinnosta Euro NCAP -tähtien jahtaaminen.

Ylös Bottom