Captur II

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
... Ainoat miinukset: resonanssiääni apukuljettajan puolelta, en ole onnistunut paikallistamaan(kojelaudan alaosa, penkin alusta?) ...
Meidän Festival-mallilla ajettu nyt vähän päälle 1000 km ja meilläkin ainoa miinus on kojelaudasta apukuljettajan puolelta kuuluvat resonassiäänet. Tänään vaimon ajessa yritin taas tutkiskella mistä "ajoittaiset" äänet lähtevät. Nyt ne tuntuivat tulevat näytön oikealla puolella olevan tuuletinaukon tienoilta. Kuten aikaisemmin kerroin "äänet" joskus jopa vaimenevat. Kyseessä täytyy olla tuuletinkanavien, säleikköjen ja kojelaudan pintamuovien elämisestä ja hankautumisesta toisiaan vastaan syntyvät äänet. Tätä voisi kai kutsua huonoksi materiaalivalinnoiksi ja kojelaudan osien rakenteiden viimeistelyn puutteeksi. Onko joku näistä äänistä valittanut huoltojen yhteydessä ja mitkä ovat olleet mahdolliset toimenpiteet tai vastaukset?
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
490
Itsellänikin tuli aiemmin keväällä niskavilloja nostattava "P-pysäköintilukituksen häiriö" -herja vikavalolla höystettynä, mutta myöhemmin luin jostain foorumilta, että kyseinen valoshow voi tulla juurikin jostain törttöilystä, jos painaa yhtäaikaa polkimia tms. En nyt muista tarkkaan, mikä sen aiheuttaa, mutta ihan normi juttu, joka häviää itsestään, kun virheettömiä käynnistyksiä/ovien lukituksia tulee muutama.

Mittaristo, eikä mittarivalot, eikä vissiin tunnelmavalotkaan ole nollautuneet pitkiin aikoihin - itseasiassa eivät koko kesänä. Kaikki muukin on toiminut ihan hyvin, paitsi nettiyhteys on edelleen kateissa.... Kai tuostakin pitää alkaa kysellä jossain välissä, että saisi jatkossa niitä navi/järjestelmäpäivityksiä.

Resonanssiääniä on välillä enemmän, välillä vähemmän riippuen lämpötiloista ja tähtien asennoista. Oikea jalkatilan/keskikonsolin suunta on se pahin. Jos joku tutkii asiaa ja keksii ratkaisun niin mukana ollaan.
 

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Mikä on ajotietokoneessa polttoaineen keskilulutustietojen näyttämisen järjestys? Nollautuuko tieto aina sammutettaessa moottori vai otetaanko huomioon useampi saman päivän ajon keskikulutus jos moottori käynnistetään tietyn ajan kuluessa edellisestä ajosta?
 

eeroolli

Jäsen
Viestejä
110
Eiköhän se kerää dataa useammasta ajorupeamasta/niiden keskikulutuksesta, ajetut kilometrit ja keskituntinopeuden jne, sekä myös näyttää kulloinkin hetkellisen kulutuksen lukeman reaaliajassa.
 

krister

Jäsen
Viestejä
29
Eilen se captur se teki(10,08,21), Oltiin jukliin menemässä ykköskuteet päällä,ajettu noin 150km ,kun
taajamanopeudessa syttyi pieni stopvalo pimputuksen kera,ja heti sen jälkeen teksti:
-moottorivaurio vaara.
Tehot hukkuivat autosta,ajoin loivaan luiskaan ja kuuntelin tuokion,mutta matkaa oli vielä hiukan jäljellä.sammuttamisen jälkeen tehot
palasivat,mutta varoitusvalaot eivät sammuneet.

No oltiin juhlissa muutama tunti,ja ajeltiin kotiin,eikä mitään häiriöitä. Ilmahan todella kuuma,kai siellä jokin anturi antoi väärää tietoa
johonkin,tiedä häntä mihin?
Tulipa mieleen kun joskus ajoin k-autoa niin sillähän piti ennakoida ettei nopeusrajoitin iske päälle ylämäessä jos nopeutta oli liikaa kaasupoljin pakeni alta.

Tuosta capturin nitinöistä ja natinoistamon tällä palstalla kirjoiteltu,itsekkin olen pari juttua siitä skriivannut.olen myös saanjt huollossa pari asiaa korjattua.
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
191
Itsellänikin tuli aiemmin keväällä niskavilloja nostattava "P-pysäköintilukituksen häiriö" -herja vikavalolla höystettynä, mutta myöhemmin luin jostain foorumilta, että kyseinen valoshow voi tulla juurikin jostain törttöilystä, jos painaa yhtäaikaa polkimia tms. En nyt muista tarkkaan, mikä sen aiheuttaa, mutta ihan normi juttu, joka häviää itsestään, kun virheettömiä käynnistyksiä/ovien lukituksia tulee muutama.

Mittaristo, eikä mittarivalot, eikä vissiin tunnelmavalotkaan ole nollautuneet pitkiin aikoihin - itseasiassa eivät koko kesänä. Kaikki muukin on toiminut ihan hyvin, paitsi nettiyhteys on edelleen kateissa.... Kai tuostakin pitää alkaa kysellä jossain välissä, että saisi jatkossa niitä navi/järjestelmäpäivityksiä.

Resonanssiääniä on välillä enemmän, välillä vähemmän riippuen lämpötiloista ja tähtien asennoista. Oikea jalkatilan/keskikonsolin suunta on se pahin. Jos joku tutkii asiaa ja keksii ratkaisun niin mukana ollaan.

Itse en painanut vaihteisto vika koodissa polkimia ollenkaan...Tekisköhän tää kuumuus nää temput mitä muillakin ollu???
 

teme565

Jäsen
Viestejä
81
Mikä on ajotietokoneessa polttoaineen keskilulutustietojen näyttämisen järjestys? Nollautuuko tieto aina sammutettaessa moottori vai otetaanko huomioon useampi saman päivän ajon keskikulutus jos moottori käynnistetään tietyn ajan kuluessa edellisestä ajosta?
Oma käsitys on että kyllä tuo useamman tuhat kilometriä laskee yhteen. Itsellä oli pitkään 5,5 litraa satasella keskikulutus ja jossaki välissä se tipahti yks kaks 5,2 litraan jossa se on nyt taas ollut varmaankin 2000 kilometriä.

EDIT: Tuli viimein pyydettyä huolto-ohjelmakin myyjältä, kun auton mukana ei sitä lappua tullut. Itse olen luullut että volkkari on ainoa, joka käyttää bensakoneissakin 30 000 km öljynvaihtoväliä, mutta näköjään on tässäkin 2v/30 000km. Eri asia, onko noin pitkä väli näillä leveysasteilla kuinka fiksua. Tosin itsellä autolla ajetaan käytännössä aina kone täysin lämpimäksi, joka lienee hyväksi niin koneelle kuin öljyillekin.

Nyt on 15 000 km ajettu ja ei ole ongelmia ollut.
 
Viimeksi muokattu:

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Oma käsitys on että kyllä tuo useamman tuhat kilometriä laskee yhteen. Itsellä oli pitkään 5,5 litraa satasella keskikulutus ja jossaki välissä se tipahti yks kaks 5,2 litraan jossa se on nyt taas ollut varmaankin 2000 kilometriä.

EDIT: Tuli viimein pyydettyä huolto-ohjelmakin myyjältä, kun auton mukana ei sitä lappua tullut. Itse olen luullut että volkkari on ainoa, joka käyttää bensakoneissakin 30 000 km öljynvaihtoväliä, mutta näköjään on tässäkin 2v/30 000km. Eri asia, onko noin pitkä väli näillä leveysasteilla kuinka fiksua. Tosin itsellä autolla ajetaan käytännössä aina kone täysin lämpimäksi, joka lienee hyväksi niin koneelle kuin öljyillekin.

Nyt on 15 000 km ajettu ja ei ole ongelmia ollut.
Niin - vaikutelma on se, että pidemmältä ajalta kuin yhdeltä päivältä laskee keskikulutuksen. Ohjekirjassa puhutaan laskemisjakson nollaamisesta, mutta ei kerrottu miten se tehdään. Vai löytyykö jostain jopa säätövaihtoehtoja, jossa voi valita miten pitkältä ajalta keskikulutus halutaan laskettavan. Entäs sitten trippimittari; onko Captur II:ssa sellaista ollenkaan?

Eikö öljynvaihto suositella tehtäväksi autossa kuin autossa kerran vuodessa. Meillä ajetaan kotikulmilla yleensä lyhyttä ajoa niin, ettei talvella moottori ehdi kunnolla lämmetä, vaikka pakkaskeleillä moottorilämmitin on käytössä. Käytän kerran vuodessa ainakin öljynvaihdossa.
 
Viimeksi muokattu:

krister

Jäsen
Viestejä
29
Tänään selvisi miksi capturista hävisi tehot,ja tuli myos STOP että moottorivaurio vaara ilmoitus.
Kyse oli asentajan sanoin,
-polttoaineen suihkutus oli liian kireällä
Siispä moottorinohjausyksikköön asennettiin tehtaalta tullut uusi päivitys,oikeilla parametreilla
ja vikakoodit poistuivat.
HOmma kesti hiukan vajaan 1.5h,josta 20 minuuttia meni siihen että moottori jäähtyyi työssä tarvittavaan lämpötilaan.

Ei siis mitään uusia osia.kerrankin homma onnistui yhdellä käynnillä,monestihan se menee niin
että ensin näyttö,ja toisellakerralla korjaus.

Oli po vika aikaikävä kokemus.Mutta loppu hyvin.
 

krister

Jäsen
Viestejä
29
Jospa hieman selvennän tuota äskeistä.Siis.
Polttoaineen suihkutuksen PAINE kireällä.
Ja tuosta johtui se jo aiemmin kerrottu asia.

On hiukan repaleista tämä minun kerrontani,toivotaan kuitenkin jos jollakin on
vastaava ongelma tästä olisi jotain "jelppiä"
 

JakeS

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Minä pidän normaalisti pohjalevyä ylemmässä asennossa. Mukavampi lastata ja purkaa kun ei ole puskurista kynnystä.
Tila riittää yleensä sellaisenaan.
 

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Ainakin näin kesäisin koko ajan ala-asennossa. Mökkiajossa aina sen verran kuljetettavaa että tilaa tarvitaan. Samoin takapenkki eteenpäin työnnettynä; vaimon kanssa kun kahdestaan ajellaan. Näppärä ominaisuus tuo takapenkin säätövara.
 

krister

Jäsen
Viestejä
29
Ajelin kuluvalla viikolla (29) semmoisen tuhanen kilometrin lenkin.
Keskikulutus sillä reissulla 4,9 litraa,pitäisin sitä aika kohtuullisena.Ajan hiukan yli nopeusrajoitusten,
kuitenkaan hurjastelematta.

Tälläkin reissulla niitä rajoituksia piisasi 40-100 väliltä.Ja perjantaina iltapäivällä 9E63 tie Jyväskylästä turkuunpäin
oli tosi täynnä.

lomaterveisin.
 

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Mi
Ajelin kuluvalla viikolla (29) semmoisen tuhanen kilometrin lenkin.
Keskikulutus sillä reissulla 4,9 litraa,pitäisin sitä aika kohtuullisena.Ajan hiukan yli nopeusrajoitusten,
kuitenkaan hurjastelematta.

Tälläkin reissulla niitä rajoituksia piisasi 40-100 väliltä.Ja perjantaina iltapäivällä 9E63 tie Jyväskylästä turkuunpäin
oli tosi täynnä.

lomaterveisin.
Minkälainen on Kristerin moottori ja paljonko sillä on ajettu yhteensä tähän mennessä?
 

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tuleeko se samalla kikalla takaisin? Jos haluaa siis naviohjauksen takaisin?
Kaikki varoitusäänet näyttävät tulevan takaisin, kun käyttää auton omaa navigaattoria. On parempi kytkeä kännykkä piuhalla kiinni ja käyttää sen navigaattoria. Kännykkä on karttakäytössä nopeampi. Tämä tuli esiin pinellä kahden päivän kesäreissulla. Auton oma navigaattori meni juntturaan. Vaihdettiin Applen laitteeseen, joka toimi paremmin. Niin, ja ne auton oman navin varoitusäänet piti uudestaan kytkeä pois molempia äänenvoimakkuusnäppäimiä yhtäaikaa painamalla.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
490
Ihme tapahtui. Nettiyhteys palasi itsestään takaisin. Saapa nähdä miten pitkäksi aikaa.
No, eipä tuo tarjoa nytkään mitään uusia OTA-päivityksiä, joten mistään ei ole jääty kesän aikana paitsi....
 

peka51

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Oliko sulla ekoilla tuhansilla kilometreillä kulutus odotettua korkeampi? Meidän autolla on nyt ajettu n. 2500 km, ja juuri tilasin ekan öljynvaihtohuollon. Viime viikolla olimme kahden päivän pikku reissulla ja kilometrejä tuli reilu 500. En nollannut keskikulutusta lähtiessä, eli on laskenut keskikulutusta alusta alkaen. Mutta kotiin tultaessa näytti muistaakseni 5,7 l/100 km. Pääasiassa moottoritieajoa nopeusrajoitusten mukaisesti. Onko kokemusta ECO-ajotilasta - mikä on vaikutus kulutukseen?
 
Ylös Bottom