Clio-V

Akseli

Aktiivinen jäsen
Mullakin teki pikaisen hätäjarrutuksen viime lauantaina. Ajelin kaupungilla ja yhtäkkiä jarrut päälle ja näytössä luki punaisessa laatikossa jotain ”jarruta”.
Epäilisin hätäjarrutuksen luullen jonku tulleen auton eteen.
Päivityksessä en ole käyttänyt autoa.

Vaihdekepin en ole huomannut mitenkään erityisesti tärisevän.

Nykiminen kylmänä, start & stop toiminnan toimimattomuus ja Easy Link näytön sekoilut välillä ovat ainoat moitteet.

edit. 15800km ajettu.

Viimeksi muokattu:

Akseli

Aktiivinen jäsen
Tänään mittaristo ilmoitteli huollon tarpeesta, ”huoltoon aikaa 30 päivää”.
Viikon päästä aika varattuna, ilmeisesti öljyt ja suodatin ainaki vaihdetaan.
15900km ajettu.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Vuosihuolto tehty, öljyt ja suodatin vaihdettu.
Valmistaja kuulemma haluaa että ”kalibroidaan” etukamera, eivät saaneet tehtyä sitä tänään, ens viikolle uus aika.
Start & stopin toimimattomuudesta tiskillä ei ollut tietoa.

Akseli

Aktiivinen jäsen
Eipä onnistunut etukameran päivitys eikä kalibrointi tänäänkään,
huomenna vielä yrittävät säätää kameraa.

eeroolli

Jäsen
Samaa luokkaa oli vuosihuollon kustannukset kuin Akselillakin.
Kun suoritettiin uudelleenohjelmointia/päivitystä, niin tehtiin samalla tuo vuosihuolto.
Odotettavissa lienee vuodenvaihteen jälkeen uutta ohjelmistopäivitystä johonkin asiaan, mutta toivotaan että nyt toimisi ongelmitta.
PS. Tuo Start/Stoppi tosiaan vaatii monta kriteeriä että on toiminnassa, mutta kun se ei oikein toiminut aiemmin oikein koskaan, vaan optimoi akun varausta jatkuvasti riippumatta olosuhteista.

Akseli

Aktiivinen jäsen
^ Joo tiukat tuntuu olevan kriteerit, uutena toimi jonku aikaa, sen jälkeen todella harvoin.
Aivan kun joku purkais akkua sen verran ettei juurikaan toimi.

ClioV

Jäsen
Samat fiilikset tuosta Start/Stop systeemistä. Käytännössä siis aina "Optimoidaan akun latausta" ja aivan sama kuinka pitkään autolla on ajellut sitä ennen. Joku vie virtaa kun auto on sammuneena, eikä akussa ole koskaan tarpeeksi varausta. Toki voisi kuvitella, että siihen olisi joku korjaus jo tullut.

@ntsu

Jäsen
Kyllä minulla 2019 Kadjarissa toimi vielä tänään ulkolämpötilan ollessa muutama asteen plussalla eikä mitään pitkää matkaa ollut pohjalla. Autolla ajettu 32000 km.

Digip

Jäsen
Kyllä minulla 2019 Kadjarissa toimi vielä tänään ulkolämpötilan ollessa muutama asteen plussalla eikä mitään pitkää matkaa ollut pohjalla. Autolla ajettu 32000 km.

+1c niin toimii ihan normaalisti mutta nolla ja alaspäin niin loppuu, mutta noin se kuuluukin toimia.

eeroolli

Jäsen
Alimmat lämpötilan raja-arvot lienee Start/Stopille noin +1 - +4 astetta automerkistä riippuen.
Jokin ohjainlaite jäänee päälle vaikka auton pitäisi mennä lepotilaan viimeistään 10-15 minuutin jälkeen kun se sammutetaan ja lukitaan ovet.
Mutta toivotaan että jokin korjaus tulee tuohon akun varaustilan itsepurkautumiseen. Tai sitten ei ole ohjelmavika laisinkaan, vaan jokin itse "ohjainlaitteista" on viallinen tavalla tai toisella. Tai sitten on tuo viimeinen keino: Auton vaihto eri merkkiseen (sakemanniin).
PS. Monessa autossa lienee muutama minuutti tuo viiveaika. Rellu näköjään tykkää pysyä hereillä, eli sillä on univaikeuksia (auttaisko melatoniini) :D

Viimeksi muokattu:

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Kyllähän näissä S&S viritelmien herkkyyksissä on melkoisia eroja eri mallien, jopa autoyksilöiden välillä. Mikä sitten näiden toimintaan vaikuttaa? Ajoprofiili, akun koko, sähkölaitteiden - kuten valojen, sähkölämmittimien tai lämppärin käyttö, vai mikä sitten?
Meillä Kadjarin S&S järjestelmä sammuttaa moottorin todella herkästi - jopa niin - ettei edes kaikki moottorilämpöä osoittavat palkitkaan ole puolessa välissä. Ja toimii lähes poikkeuksetta aina sinne nollan asteen tietämille.
Talouden IV -koppanen ja puoli vuotta tuoreempi 0,9 tce farkku-Clio on sitten ihan päinvastainen tapaus. Tuntuu, ettei S&S aktivoidu juuri koskaan. Joskus aktivoituu yhdellä pysähdyksellä ja sitten on loppupäivän toimimatta... Välillä tulee mieleen, että toiminta riippuu lähinnä kuun ja auringon asennosta...
Eipä tuo nyt kyllä haittaakkaan. Minulle on aivan yhdentekevää sammuuko valoissa vai ei.

muski

Aktiivinen jäsen
Meillä tehtiin myös clio V vuosihuolto ja sen yhteydessä oli päivitys etukameraan. Kysyin tuosta nukahtamisesta ja s/s toiminnosta, kun meilläkin vähillä ajoilla optimoi akun latausta melkein aina. No huollossa sanoivat, että lataa akkua ulkopuolisella laturilla..... Just joo, nää nykyautot ei lataakkaan akua täyteen, vaan ne lataakin vain 80% varauksen ja loppu jää sitten rullaus/jarrutusenergialle varattavaksi. Huollossa auto oli ilmeisesti latauksessa, koska se ainakin minun ajoilla sammutteli heti moottoria risteyksiin. Minulla on tuossakin cliossa akunlämmitin ja laitan vielä siihen akkulaturin lohkolämmittimen yhteyteen, niin lataapahan ja lämmittää akkua, kun on roikassa. Tuollainen järjestelmä on meidän edellisessäkin clio 4 mallissa ja siinä on kohta lähes 8 vuotta vanha akku, eikä ole ollut ongelmia yhtään https://arcticheat.fi/collections/arctic-battery-monitor/products/arctic-battery-monitor-paketit

Akseli

Aktiivinen jäsen
Mullakin start & stop toimi kerran huollon jälkeen.
Oon ladannu akkua muutamia kertoja mutta sekään ei auta.

Reino88

Jäsen
Parempi vaan, jos ei itsekseen sammuttele, muutenkin aivan älyvapaa keksintö. Jäänne siltä ajalta, kun päästömittaussyklissä oli suhteettoman paljon paikallaan seisomista. Siten moottorin sammuttamalla saatiin tietenkin päästöjä pienemmäksi. Itselläni on jo lihasmuistissa stop/startin poiskytkentä heti auton käynnistämisen jälkeen. Ihan autosta riippumatta.

P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Juu, olen kanssa täysin samaa mieltä tuosta älyttömästä keksinnöstä tänne Suomen oloihin. Tilanne on varmasti ihan toinen esim. jollain Saksan moottoriteillä ns. Stau´n tökkiessä. Välillä mennään muutama metri ja taas seistään jne.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
juu tälläsiä ongelmia voi tulla.. ja tuleekin. Mitähän souta pitää nuo uudet hypridi cliot,meganet etc.. ja sähkö zoet... ei taida ees tarvita takuu loppua kun eteen päin ei päästä. Huumorilla on mukava sanoa,että pienemmäksi ja kalliimmaksi tulee käyttö näillä uusilla kuin 1.9D turbottomalla pikku Cliollani. Kun käyntiin sen kerran saa,niin siinä se on ja pienellä kulutuksella menee. yllä mä ymmärrän kun uuden auton on ostanut,niin toimia sen pitäisi, mutta ei se vaan näin mee, olkoon merkki mitä tahansa.

Ylös Bottom