Renault Scenic Electric / Vision Concept

Kojuvi

Jäsen
Noihin Hakkapeliitan nimeämiin kahteen ensimmäiseen epäkohtaan voi helposti askarrella korjaukset:

- laitoin penkin kiskojen alle vaneerista sahatut kiilapalat etummaisten ruuvien kohdalle. Periaatteessa takimmaistenkin ruuvien kohdalle pitäisi laittaa kiilat, mutta kiskot tuntuvat olevan niin jäykät, että ne voi kiristää vinoon ilman taipumisen vaaraa. Kulma osui keralla kohdilleen ja nyt penkki tukee reisiä koko matkalta.
20241028_145902.jpg20241028_153644.jpg
20241028_145801.jpg

- jos etulipalla tarkoitat korkeaa lastauskynnystä, niin siitä voi lieventää ainakin sisäpuolelta välipohjalla. Tein vaneerista välipohjan, joka on keskeltä halki ja takimmainen puolisko toimii luukkuna alaruumaan. Etummaisen puoliskon alle on saranoitu sivulevyt, jotka voi kääntää vaakatasoon, jolloin välipohja laskee alkuperäisen luukun päälle silloin kun tarvitaan koko takakontin kapasiteettia. Levyn ollessa yläasennossa ei nyt jää pohjalle kynnystä, jos kaataa takaselkönojat tai käyttää suksiluukkua. Kontti on sen verran tilava, että viikon ruokakassit mahtuu välipohjan päälle, mutta niitä ei tarvitse kiskoa korkean kynnyksen takaa ylös. Päällystin välipohjan kumimatolla, koska se on mielestäni huolettomampi kuin huopa.

Yksi syy, miksi Renault tekee näitä korkeita kynnyksiä saattaa olla painonsäästö; saadaan vähemmällä raudalla jäykempi kori. Monet kilpailjat ovat pari sataa kiloa raskaampia kuin tämä. Siihen auttaa kyllä myös mm. muoviset ovet ja luukut.

markkul

Jäsen
Minäkin suunnittelin alussa samantyyppistä taitettavaa välipohjaa (kun Talisman-tourerin tasaista tilaa oli muka ikävä), mutta nyt muutaman viikon kontinkäytön myötä olen sittenkin pelkästään tykästynyt siihen, että nyt ei kissanruokapurkit yms. pyöri tai kaatuile kontista maahan, kun takaluukun avaa ylärinteessäkin. Hyvä toteutusesimerkki sulla kuvassa kyllä!

Talismanin jäämistönä pidin siinä olleen Rellun oman lisävarusteisen paksun suojamaton (alapuoli kumia ja yläpuoli tavanomaista karvaa, oli pysynyt ihan siistinä), jonka leikkelin Scenicin konttiin sopivaksi.

Hakkapeliitta

Jäsen
Saksasta, Englannista ja Ranskasta muuten saa Sceniciin tehdasvalmisteista takakontin lattian nostosettiä (styroksista tehty), itselläni oli sellainen Meganessa.

Onhan se väärin, että pitäisi vanerista alkaa askartelemaan paloja penkin alle... Vaikea olisi johtokunnalle suunnitteluvastuullisena sellaista esittää.

Tuli muuten tällainen vastaan Facebookissa, ettei Sceniciä saisi nostaa tunkilla. Oletteko lukeneet käyttöohjekirjasta tällaisesta?

Liitteet

• FB_IMG_1730135098864.jpg
    FB_IMG_1730135098864.jpg
    87,6 KB · Katsottu: 16

Kojuvi

Jäsen
Onhan Suomenkin lisävarusteluettelossa se styroksiviritys edulliseen 430 € hintaan. Siinä on vaan se vika, että jos tarvitsee koko kontin tilavuuden, on tuo otettava pois ja säilöttävä jonnekin.

Mistä tuo nostovaroitus löytyy. Minkä takia autoon on sitten tehty ja merkattu nostopaikat jos niitä ei saa käyttää. Minulla rikos on jo tapahtunut. Kävi nimittäin rengasrikko ja käytin talvirengasta vararenkaana paikkauksen aikana. Ihan itse tunkkasin hallitunkilla eikä ainakaan sillä kertaa auto hajonnut. Torstaina on suunnitelmissa vaihtaa kitkat allle omassa pihassa.

markkul

Jäsen
Katselin myös sitä Rellun omaa välipohjaa, joo (Saksasta tilattuna), mutta päättelin samaa, että sen käyttö voi lopulta olla kohtuuttoman hankalaa. Siitä ei taida paljon muita tarkempia kuvia näkyä kuin mitä lisävarustelistassa Suomessakin näkyy?

juakoppi

Jäsen
Meganen sähköisessä ohjekirjassa on kohta "tietoa nostamisesta". Siinä kuvassa näyttäisi olevan itseasiassa Scenicin nostopaikat kuvattuna. Löytyiskö tuota kautta mitään...? Screenshot_20241028_205139.jpg

markkul

Jäsen
Kappas, tuolla on tosiaan sähköinen ohjekirjakin My Renault -sovelluksessa. Sama sivu löytyy (Tekniset tiedot - Tietoja ajoneuvosta - Tietoa nostamisesta), ja siellä ei kielletä tunkin käyttöä, päinvastoin opastetaan asiassa, "tunkkia saa käyttää vain pyörien vaihtamista varten", jne.

Kojuvi

Jäsen
Liikkeessä kokeiltuna Scenicin takaluukku tuntui muoviselta. Onkohan ovet sitten muovia vai alumiinia?
Tuolla MeganE osiossa kyselin aikoinaan, mitä materiaalia siinä on käytetty ja joku tiesi ovien ja luukkujen olevan muovia ja kehui niiden kolhunkestäyyttä. Tiedä sitten, mikä on totuus. Terästä ne eivät kuitenkaan ole.

ArtOfLife

Jäsen
-takakontin muotoilu, ja varsinkin kaikissa Renun uusissa sähköautoissa oleva hämmästyttävän korkea etulippa. Miksi, minä vaan kysyn. Sama lippa näyttää olevan jopa tulevassa EV5:ssä.
Voitaneen kutsua kynnykseksi :) Oiskohan suurelta osin takatörmäysturvallisuuden (ja korin jäykkyyden) takia...
Korkea on nostokynnys mikäli vähän painavampaa tavaraa kuljettaa. Kuitenkin kaipaisi vähän lisää pituutta tavaratilalla (ala farkku).
Komean näköinen peli on. Ei vaan oo massia hankkia... Ehkä sitten joskus käytettynä...

Hirvittää kun katsoi esim talvirengassetin hintoja V**norilta, 1300€ o_O

Kojuvi

Jäsen
Minulla on päivitys tekninen palvelu 1.1.0 jämähtänyt tilaan päivityksen valmistelu 0/0. Ollut siinä jo toista kuukautta. Onko kellään tämä mennyt läpi?

markkul

Jäsen
Minulla on päivitys tekninen palvelu 1.1.0 jämähtänyt tilaan päivityksen valmistelu 0/0. Ollut siinä jo toista kuukautta. Onko kellään tämä mennyt läpi?

Ei käsitystä, en muista missään nähneeni noin yksinkertaisia versionumeroita missään listassa. Auto sanoo asentaneensa päivitykset viimeksi 1.10. eli luovutuspäivänä (varmaan silloin painelin kaikki mahdolliset napit läpi), ja sanoo olevansa ajan tasalla, jos päivityksiä tarkistaa manuaalisesti.

meIII

Jäsen
Joku päivitys tuli syksyllä, ja tuli ihmeteltyä miten saa asennuksen aktivoitua. Auto pysähdyksissä, P -asennossa yms. Vaati vielä käsijarrun kytkennän päälle, ennen päivityksen etenemistä (ja masentui ongelmitta) .. Jos joku toinen ihmettelee samaa.

Flamme

Jäsen
Autom. aukeavat ovenkahvat ja lumen poisto auton päältä: lunta kahvankoloissa. Jos sulkee ovet kaukkarista, niin hetken päästä kahvat taas aukeavat kun pyörii auton ympärillä. Painoin avatut kahvat kädellä rauhallisesti yksitellen kiinni ja kas, pysyivät kiinni koko lumenpuhdistusoperaation ajan.

Viimeksi muokattu:

Flamme

Jäsen
Testasin Scenicin omaa laturia 22kw ac latauksessa paikallisen Prisman pihassa.
Ennen latausta 20 min ajoa ja laturi naviin, että lämmittää akkua.
Lopputulos 21,7 kw latausteho.

20250115_160237.jpg

markkul

Jäsen
Testasin Scenicin omaa laturia 22kw ac latauksessa paikallisen Prisman pihassa.
Ennen latausta 20 min ajoa ja laturi naviin, että lämmittää akkua.
Lopputulos 21,7 kw latausteho.

Mä olen oikeastaan kuvitellut, että ~22 kW onnistuu tilanteessa kuin tilanteessa, eli että se on niin pieni teho, ettei kylmyys rajoittaisi. Miten on, onko kokemuksia tai muuta käsitystä?

Itse olen 22 kW laturia kokeillut vain pari kertaa syksyllä, silloin tuli täydet samantien, vaikka muistaakseni ei ollut kummempaa ajoa eikä varsinkaan navigointia alla (voin kyllä muistaa väärinkin). Kotona olen rajoittanut vähän alle 9 kilowattiin eli 3 x 13 A, että 3 x 16 A autokatos-varastossa jää vähän varaston lämmityspatterille tilaa. Hoksasin kyllä tuossa yhtenä päivänä olla käyttämättä pöytäsahaa ja imuria varastossa samaan aikaan kun auto lataa

Flamme

Jäsen
Mä olen oikeastaan kuvitellut, että ~22 kW onnistuu tilanteessa kuin tilanteessa, eli että se on niin pieni teho, ettei kylmyys rajoittaisi. Miten on, onko kokemuksia tai muuta käsitystä?

Itse olen 22 kW laturia kokeillut vain pari kertaa syksyllä, silloin tuli täydet samantien, vaikka muistaakseni ei ollut kummempaa ajoa eikä varsinkaan navigointia alla (voin kyllä muistaa väärinkin). Kotona olen rajoittanut vähän alle 9 kilowattiin eli 3 x 13 A, että 3 x 16 A autokatos-varastossa jää vähän varaston lämmityspatterille tilaa. Hoksasin kyllä tuossa yhtenä päivänä olla käyttämättä pöytäsahaa ja imuria varastossa samaan aikaan kun auto lataa

Kokeilin pari kertaa yön yli ulkoparkista suoraan 900 metriä kotoa 22kw abc tai k-lataus. Latasi vain 11 kw. Pakkasta -2 -4 astetta. Luulin jo että mulla oli 11kw laturi tullut vahingossa autoon :)

Ylös Bottom