Renault Scenic Electric / Vision Concept

Kojuvi

Jäsen
Tuossa norskien kulutustestissä on jotain, mitä en ymmärrä. Toimintamatka (562,7) on hyvä, mutta posketon kulutuslukema (21,3) ei siihen täsmää. Tuolla kulutuksella 87 kWh akku riittää 408 km. Saavutetulla ajotuloksella minä saan kulutukseksi 15,5 kWh/100km!?

kimbe

Tunnettu jäsen
Tuossa norskien kulutustestissä on jotain, mitä en ymmärrä. Toimintamatka (562,7) on hyvä, mutta posketon kulutuslukema (21,3) ei siihen täsmää. Tuolla kulutuksella 87 kWh akku riittää 408 km. Saavutetulla ajotuloksella minä saan kulutukseksi 15,5 kWh/100km!?
Asiasta en juurikaan mitään tiedä, mutta ei kai tuo ihan noin yksinkertaista matematiikkaa ole. Itse en tarkkaan tuota norjalaisten testiä ole lukenut, että mistä lukemat käytännössä tulevat, mutta kun vertaavat oman testinsä arvoja suoraan WLTP-arvoihin, niin olettaisi että heidän omat arvonsakin vertailukelpoisia täytyy niihin olla, lataushäviöineen kaikkineen. Ihan kuten muillakin sähkäreillä, eihän Scenicinkään ilmoitetulla WLTP-arvolla tuolla suoralla laskukaavalla (87 kWh / 16.9 kWh) 622 kilometriä pitäisi päästä, vaan 515 km.

Mutta nuo ajomatkat tuossa testissä sentään ainakin ihan käytännön faktaa, kun todellisuudessa ajettuja kilometrejä ovat, eikä laskennallisia tai labrassa ajettuja.

jhelen

Jäsen
Scenic Alpine varustetasolla ajettu. Verrokkina Enyaq. Scenicissä parempaa infotainment. Valoista ei tietenkään tietoa. Kaikessa muussa skoda voitti. Ei oikein mitään syytä miksi ostaisin scenicin.

jhelen

Jäsen
Joo aika perusauto skoda on. Ei renukaan huono ole, mutta skoda on mun makuun parempi. Ihmiset arvostaa erilaisia autoja joten kyllä scenicille ostajia varmasti löytyy.

MTI

Aktiivinen jäsen
Minäkin kävin ajamassa scenicin iconic varustetasolla. Olihan se dusterin jälkeen vähän erilainen ajokokemus. Ei voi moittia.
Vastaavista muista sähköautoista ei kokemusta.
Takapenkilläkin sopi istumaan, toisin kuin meganessa:D.

Kojuvi

Jäsen
Nyt on reilu viikko ajeltu Scenicillä. On tosiaan hiljaisempi ja pehmeämpi kuin Megane. Suuntavakavuus maantiellä on myös parempi. Puskemistaipumusta ei kyllä normaaliajossa ilmene, mitä lienee sitten talvikelissä. Peruskäyttäytyminen on ilmeisesti tasapainoisempi kuin Meganessa, mistä kielii samat ilmanpaineet edessä ja takana. Penkkien reisituki on myös käsisäätöisenä olematon, vaati korjauksena penkkien kallistuksen. Joitain halpuutuksia on tehty: radion käsiviritysmahdollisuus puuttuu ja ovenkahvat eivät tule esiin kahvaa painasemalla, vaan pitää kaivaa kahden sormen taktiikalla (jos kahvat ovat menneet ajastimesta sisään ja lukot ovat auki). Myöskään takaselkänojien lukituksen avaushihnat eivät ylistyslauluja ansaitse. Pari kertaa on herjannut, että lataus on mahdotonta- lataus kyllä kuitenkin onnistuu. Huomenna on aika vikakoodien lukuun, josko siellä olisi oikeakin ongelma.

Mutta kyllä tämä kaikenkaikkiaan on mainio peli.

Tmex

Clio IV
Onkos jokaisen Scenic E-Techin etupenkit sellaisia ettei saa iso kenkäinen takamatkustaja kenkänsä kärkiäkään, koko jalkaterästä puhumattakaan, etupenkkien alle? Istuin tappiin vatustellussa Alpine mallissa, tai sen ovessa oli tyylitelty A. Muistaakseni isän Renault 11 oli sellainen että tapenkiltä pystyi työntämään jalat ”polvia myöden” etupenkin sivuille.

ArtOfLife

Jäsen
Onkos jokaisen Scenic E-Techin etupenkit sellaisia ettei saa iso kenkäinen takamatkustaja kenkänsä kärkiäkään, koko jalkaterästä puhumattakaan, etupenkkien alle?
Yleinen ominaisuus sähköautoissa ihan Tesloista lähtien. Kun on se akku lattian alla. Varmaan jonkun pienikokoisen kuskin takana onnistuu jolla on penkin korkeussäätö nostettu ylemmäs.

meIII

Jäsen
Scenic on ollut muutaman viikon ja kokemukset ovat erittäin positiiviset. Kyseessä on myös ensimmäinen sähköauto, joten kokemus vain korostuu.
Alkuun kuitenkin kysymys: huolenpitosopimus on mietinnässä. Ottaisitko itse vai et? Miksi?
Huoltojen hinnoista ei ole tietoa (vaikka kyselin myyjältä) mutta tuskin niiden suhteen pääsee soppari ssa voitolle. Pohdin tässä mahdollisia kuluvia osia, kun kyseessä on uusi automalli Rellulta (vaikka onkin pitkälti venytetty Megane). Onko kokemuksia Meganen ensimmäisten kolmen vuoden huoltojen ja osien hinnoista? Onko ollut yllätyksiä?
Meillä kilsoja ei tule valtavasti, kolmessa vuodessa todennäköisesti pysytään 45k rajassa, ehkä 50k.
Lisätakuu otettiin kattamaan vuodet 5&6 (max 100k km).

Tuosta, saako jalkoja kuskin penkin alle. Saa, jos nostaa penkin ylemmäksi. Itse olen 183vm pitkä ja penkki on aika ylhäällä (parempi näkyvyys, vähän SUV-mainen jopa). Ei ole ongelmia pääntilan kanssa. Lierihattua en vielä kokeillut, niskatuki ei välttämättä sovellu sen kanssa. Mutta mahdollisesti mahtuu edelleen, vaikka penkki on korkealla. Sombrerosta ei kuitenkaan ole kysymys

Tehoa löytyy (iconic) ja sitä saa nilkkaa taivuttamalla perheautokäytössä riittävästi. Ei tarvitse olla jaloissa. Lisäksi alussa teho annostellaan pehmeästi, joka on miellyttävämpi kokemuksena.

Lataukset on menneet ihan tavallisten pysähdysten aikana. Reissussa ei odotettu tai tehty ylimääräisiä pysähdyksiä.

Jotain miinuksia. Kuskin penkin kanssa joudun vielä etsimään asentoa. Nyt huomaa, että parempi reisituki olisi tosi jeppis. Puhelimen laturitaso on tehoton. Hidas lataamaan puhelinta, jos lataa. Muutaman kerran cruise & assistentti päällä varoitti & jarrutti haamuun. Vasta-aurinko & ötökät lienee parissa syynä. Infotainment piti kerran buuttaa, kun jätti kartan yläosan pois näkyvistä (pitkä virtapainikkeen painallus, ulos autosta, ovet lukkoon, hetken odotus ja takaisin sisään): auttoi. Voi olla että olisi ratkennut tuolla että menee vain ulos ja lukitsee ovet (sammuttaa auton).

Erittäin iso ilo ajella Scenicillä. Reisituen huonous ei vähennä ajonautintoa kuin vähän.

Liitteet

• IMG_0516.jpeg
    IMG_0516.jpeg
    268,7 KB · Katsottu: 29

3Gee

Aktiivinen jäsen
Aika mairittelevat arviot sai Scenic Hesarin koeajossakin. Kiiteltiin mm. tiloja, jousitusta, kulutusta ja toimintamatkaa. Moitteita ei tullut oikeastaan kuin tavaratilan muotoilusta, mille nyt en ainakaan itse laita kovin suurta painoarvoa. Kai tämä pitää itsekin omalle shortlistille ottaa. Täälläkin tuntuu olevan tyytyväistä sakkia. Eikä tuo MeIII:n punainen Scenic nyt hassummalta näytä.

3Gee

Aktiivinen jäsen

Onneksi eivät ihan täydellistä autoa sentään menneet tekemään.. ;) Saa nähdä kuinka moni Skoda- tai Toyota-kuski uskaltaa edes harkita patonkia vaihtoehtona.. Kyllähän nämä lehti- ja nettiarviot itsellä ainakin jos nyt ei kuumetta, niin ainakin pientä lämpöä nostaa. Jos tähän vielä jonkun kamppiksen sais vaikka vuodenvaihteessa, niin saa nähdä, miten äijän käy.. :cool:

3Gee

Aktiivinen jäsen
Tämä tötterö on nyt koeajettu. Lyhyesti sanottuna auto pelaa kaikin puolin hienosti. Edes kaistavahti tai ylinopeusvaroitin eivät ärsyttäneet. Tehoa tosiaan annostellaan pehmeästi eli Sport-tilassakaan ei tunnu mitään nykäystä. Ohituksiin kiihtyy ihan näppärästi, vaikka ei mikään raketti olekaan. Ulkomitoiltaan tuntuu yllättävänkin kompaktilla, vaikka sisällä on mukavasti tilaa. Möhköksi ei mikään tolkuttoman ruma jos nyt ei nättikään. Ratissa ei kuitenkaan tullut fiilistä, että on katumaasturin ratin takana. Ohjaamo on ihan tyylikäs ja toimiva. Harman&Kardonit on vähän paremmat kuin Meganen Boset. Miinuksena omaan makuun aika etäinen ohjaustuntuma ja ehkä kuitenkin turhan jämäkkä alusta. Maltillisemmalla rengaskoolla varmaan olisi jämäkkyyteen vaikutusta. Toisaalta hidasteiden yli menee tosi nätisti ja pehmeästi. Ohjausta varmaan pystyy jostain säätämään. Mielestäni se ei nyt juurikaan muuttunut Comfort- ja Sport-ajotilojen välillä. Nämä on tietysti makuasioita. Meganeen verrattuna uusi Scenic menee tosi hienosti suoraan, on jämäkämpi ja vähemmän levoton mutta ei juuri anna tietoa esim. renkaiden asennosta. Meganessa on ehkä enemmän sellaista tunnokkaamman ajamisen fiilistä kuitenkin. Nämä nyt ehkä kertoo enemmän kuljettajasta kuin autosta. Summaten erittäin pätevä peli mutta ei jäänyt sellaista oloa, että tämä pitäisi heti saada alle. Ehdottomasti varteen otettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi kuitenkin.

Antmek

Jäsen
Tervehdys!

Mulla ollut pitkään harkinnassa sähköauto. Tuli ajettua aika montaa eri mallia ja nyt sitten lopulta päädyin tähän. Nyt ensimmäiset 1500km takana.
Autona Renault Scenic long range techno.
Värinä perus punainen joka ihan oletuksena tähän.
Varusteiksi:
-Kiinteävetokoukku.
-Continental kitkat Renaultin omilla vanteilla.
-Avustin / lisätyn näkemisen paketilla.
-Kumimatot.
Kulutus maantieajossa 80-100kmh rajoituksilla jäänyt 16kwh/100km lukemaan.
750kg jarruton kuomukärry perässä samalla ajoprofiililla mutta 100kmh rajoituksilla 87kmh jäi lukema 24.5kwh/100km.
Mitään bugeja en ole havainnut ja ajoavustimet toimivat hienosti. Pidän aina kaikki avustimet päällä. Itselläni ei ole kotilataus mahdollisuutta vielä. Toimintamatka on hyvä joten tätä ei tarvitse koko ajan olla lataamassa. Miinuksen tässä autossa tavaratilan kohtuu korkea lastaus kynnys. Lisäksi penkissä ei ole istuinosan kallistus säätöä. Itse saan kuitenkin hyvän ajoasennon tähän autoon 177cm pituisena. Aika näyttää sitten osuuko minun arvio arvon alenemasta kohdilleen kun tätä aikanaan vaihtaa pois. Kaiken kaikkiaan tyytyväisiä ollaan liitteenä kuva autosta laturilla kuomukärryllä ja kempowerin laturilta latauskäyrästä kuva..

Liitteet

• DSC_1526_111717.jpg
    DSC_1526_111717.jpg
    69,3 KB · Katsottu: 34
  • Screenshot_20240618-123006.jpg
    Screenshot_20240618-123006.jpg
    39,6 KB · Katsottu: 34

3Gee

Aktiivinen jäsen
Hyvä saada näitä käyttäjäkokemuksia tänne meille jahkailijoille. Punainen väri istuu kyllä tähän autoon mielestäni hyvin. Kulutus näyttää jäävän Scenessä pieneksi, mikä on ehdoton plussa. Latausnopeus taitaa olla aika tavanomainen. Itse ajoin tällä n. 60 km sekalaista ajoa ja kulutus oli n. 18 kwh satasella. Siinä oli moottoritieajoa ja kiihtyvyyden testailua joukossa.

Mistä autosta Antmek vaihdoit tähän? Ilmeisesti sähköautoilu ei ole sulta vaatinut kovin paljon totuttelua. Itsellä ehkä tämä ajatustyö on vielä vaiheessa. Jotain setämiehen bensalenkkareilua kai sitten ilmassa.. :rolleyes: Pikkujuttuja mutta esimerkiksi nämä sähköautojen ovenkahvat on mun mielestä aika naurettavia. Jotenkin turhaa sähköautoilun alleviivaamista. Vaikutus ilmanvastukseen lienee aika marginaalinen. Voisin ostaa sellaisen perussedanin sähkötekniikalla. Siinä mielessä Prolestarkin voisi olla vaihtoehto.

Antmek

Jäsen
Vaihdoin ihan bensa -21 mallin farmari Focuksesta tähän. Ja itselleni ensimmäinen sähköauto, mutta kokemusta sähköautoilusta jo tullut jonkin verran kun useampia reissuja olen tehnyt koeajo autoilla.

Sain alunperin sähköauto kipinän kun työkaveri osti itselleen Meganen ja on siihen ollut tosi tyytyväinen. Kaffetauolla monesti keskusteltiin niistä sähköautoilun hyvistä puolista jota ei osannut juurikaan ajatella kun ei ollut vielä kokemusta. Lisäksi YouTube:sta tullut katsottua Harri Salon, Miika Ylhäisen ja muita sähköautoiluun keskittyviä kanavia.

Itsellä megane karsiutui pois laskuista hiukan niukkojen sisätilojen takia pois vaikka megane on myös huiman hyvä auto.

Mulla helpotti kyllä ostopäätöstä se kun kävin auton katsomassa Autoverkkokaupassa kun se siellä oli ensiesittelyssä ja totesin tilojen olevan varsin hyvät.

Koeajamassa kävin kesäkuussa ja sillä reissulla tuon latauskäyrän nappasin. Sillon oli jo tuo 0.99% korkokamppis tarjolla joka on aika hyvä vaikka kk kulut verrattaen suuret.

Toimintamatka alkaa olemaan jo niin hyvä ja latauskäyrä todella tasainen, ettei tarvitse juurikaan edes optimoida latauksia. Suomessa on latausverkostokin kehittynyt viimeisen 3v aikana niin huimaa vauhtia ainakin niillä aluella missä itse liikkuu, ettei voi enää rangeahdistustakaan potea.

22kw laturi on kyllä huippu varuste jos ei kotilatausta ole tarjolla. Pikalauksiin verrattuna hinta sen 2/3 osaa hidaslatauksen eduksi.

Mulla oli viimeisessä karsinta vaiheessa Ford Explorer ev ja Kia EV6 vastuksina. Kaikki 3 autoa oli kokoluokka ja hintapisteen osalta hyvin samanlaisia autoja.

Rellussa vei sitten voiton hyvä rahoitus, parhain infotaiment, 22kw laturi, Vähintään riittävä DC-lataus, isoin akku ja ulkonäkö tässä mielestäni parhain edellä mainituista.

Noista oven kahvoista en itse niin juurikaan välitä tässä autossa, mutta Kiaan verrattuna toteutus huomattavasti laadukkaamman oloinen. Fordissa olis ollut normaalit kahvat mutta jostain oli tingittävä. Kirjoitan mielelläni kokemuksistani lisää jos jotain mietityttäå.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Erittäin hyviä näkökulmia uudelta palstatoverilta. Eipä näistä eri mieltä juuri pysty olemaan. Ovenkahvat on todella pikkujuttu ja Renun toteutus tässä lajissa on kai parhaasta päästä. Silti tämä on kummallinen muotioikku. Rahoitustarjous on hyvä ja myös Renun takuu on iso bonus jos kilometrejä tulee maltillisesti. Näitä ei ole tarjolla esim. tuohon Prolestariin. Kian EV6:sta olen kanssa miettinyt. Täytyy käydä kokeilemassa mutta tuskin siitä Scenen kilpailijaksi on. Lataus on nopeampi Kiassa ja virtaviivaisempi muotoilu. Scenicissä on tosiaan hyvät tilat ja ulkomitat on silti maltilliset. Tämä yllätti itseäni. Capturin vieressä korkeus oli samaa luokkaa, pituutta toki jonkin verran enemmän.

Antmek

Jäsen
En sano ettå EV6 yhtään huono auto sekään on. Siinä erittäin hyvä latauskäyrä ja parhaimmillaan latautuu sieltä 10-80% sillävålin kun käy huoltamossa vessassa ja ottaa takeway kahvin matkaan. EV6 muotoilu omaan silmään liian erikoinen. Sisätilat EV6 on mielestäni Scenic kanssa hyvin vertailukelooiset, toki riippuu minkäläistä tavaraa tarvitsee kuljettaa. Infotaiment EV6 jätti todella paljon toivomisen varaa ja ergonomiasta voin alleviivata samat asiat joita usea eri taho autosta kirjoittanut. Jälleen kerran asioita joissa ne omat mieltymykset ja auton käyttötarpeet loppupeleissä määrää sen lopullisen valinnan. Mulla nyt Scenic sattui kokonaisuutena erittäin hyvin. Katsotaan sitten mikä seuraaja tälle autolle on. Ehtii markkina ja autot kehittyä taas reilusti kun auton vaihto tulee eteen uudelleen.

Ylös Bottom