Megane IV

Lihis

Nuorempi jäsen
Vs: Megane IV

Ekomies: Missä teetätit tuon 1. määräaikaishuollon ja mitä öljyä käytettiin?

Itselläni on autolla takana nyt 1.5 kk ja noin 3 tkm ajoa. Vaikutelmat ovat pääosin positiiviset, mutta muutama asia aiheuttaa turhautumista tai vaatii parempaa perehtymistä. Nämä koskevat lähinnä R-Linkin käyttöä, ei sinänsä itse autoa.

Ekomies

Jäsen

Lihis sanoi:
Ekomies: Missä teetätit tuon 1. määräaikaishuollon ja mitä öljyä käytettiin?

Itselläni on autolla takana nyt 1.5 kk ja noin 3 tkm ajoa. Vaikutelmat ovat pääosin positiiviset, mutta muutama asia aiheuttaa turhautumista tai vaatii parempaa perehtymistä. Nämä koskevat lähinnä R-Linkin käyttöä, ei sinänsä itse autoa.
Minulla oli huolto autoverkkokaupassa ja öljynä Mobil Super™ 3000 X1 5W-40.
R-Linkkiin kannattaa hieman käyttää alussa aikaa,nyt se on jo ihan selkeä kun on vuoden harjoitellut.

Lihis

Nuorempi jäsen

Kiitos ripeästä vastauksesta!

Ihmetykset liittyvät lähinnä median toistamiseen R-Linkin kautta. En ole saanut ilveelläkään autoa muistamaan äänilähteenä bluetoothia. Toisin sanoen, jos käytän äänilähteenä puhelinta (Iphone) bluetoothin kautta, tarjoaa auto uudelleen käynnistäessä äänilähteeksi radiota (tai usb:ta), mutta ei bluetoothia. Aiemmassa Grand Scenicissä ei mitään ongelmaa, kappalekin jatkui samasta kohtaa. Samaten GS:llä saatoin valita johto kytkettynäkin äänilähteen usb-liitännän ja bluetooth välillä. R-Linkissä piuhaa käyttäessä bluetoothia ei voi valita vaan se näkyy harmaana. Ei nyt mikään suuren mittakaavan ongelma, mutta ainakin omalla 7" kosketusnäytöllä Apple Car play näyttää suht rujolta enkä ole tuon kautta pystynyt esim hyppimään sliderilla biisissä niin kuin bluetoothin kautta, vaikka grafiikkana kappaleen sijainti on tehty hipelöitävän näköiseksi. Ilman Car Playtakin piuhan kautta soittelu onneksi onnistuu. Täytyy ehkä koettaa vielä toisen merkin puhelimella.

Muutoin auton käyttöliittymä on mielestäni mukavasti mietitty, eivätkä lehijournot voi enää moittia penkinlämmittimienkään kytkentää.

kapsu

Jäsen

Megane 130 harkinnassa, viestiketjusta heräsi pari kysymystä:
- talvi ja lämpö, tarkeneeko? miten ne automaattiset ilman sulkuläpät toimii?
- ovien lukituksia ja pissapoikaa moitittu, korjaantuiko vai onko totuttu tilanteeseen?

ja vielä, saako itse nollattua mahd. rengaspainehälyt?

Ekomies

Jäsen

kapsu sanoi:
Megane 130 harkinnassa, viestiketjusta heräsi pari kysymystä:
- talvi ja lämpö, tarkeneeko? miten ne automaattiset ilman sulkuläpät toimii?
- ovien lukituksia ja pissapoikaa moitittu, korjaantuiko vai onko totuttu tilanteeseen?

ja vielä, saako itse nollattua mahd. rengaspainehälyt?
Megane on hyvä myös talvella.Lämmitystä pystyy tehostamaan ilmastoinnin max.nappia painamalla.
Ovet pelaa hienosti ilman "avainta"kun opetteli ottamaan kahvasta oikein kiinni.Pissapoika on tyydyttävä tosin
parempiakin olen nähnyt.Moottoroidut jäähdyttimen sulkuläpät sulkeutuvat automaattisesti vähentäen ilmanvastusta.Rengaspaineet pystyy nollaamaan R-Linkissä.

kapsu

Jäsen

Zen mallissa on käynnistys aina napista, mutta "Älyavainkortti kävele pois ja tervetuloa toiminnolla" on lisävarustelistalla - eli ovet pitää avata käsin sillä korttikakella?

Petsku76

Aktiivinen jäsen

kapsu sanoi:
Zen mallissa on käynnistys aina napista, mutta "Älyavainkortti kävele pois ja tervetuloa toiminnolla" on lisävarustelistalla - eli ovet pitää avata käsin sillä korttikakella?
Jos Meganen Zen varusteluun ei ole ottanut lisävarusteeksi älyavainta, käynnistys tapahtuu ihan perinteisellä virta-avaimella perinteisestä virtalukosta. Näin ainakin, jos katselee nettiauton vm. 17 -mallisia Zen-Meganeja. Virtalukko ja avain niissä näkyy olevan, jos ei erikseen lue mainintaa tuosta älyavaimesta.
Suosittelen kyllä tuota hands-freetä. Näppärää, kun ei tarvitse kaivaa avainkorttia taskusta, kun tulee kassit kädessä autolle. Ja ovet napsahtavat itsestään lukkoon, kunhan vain kävelet autolta pois.
Kadjarissa tuo kuuluu vakiona Zen -varustetasoon

kapsu

Jäsen

oho, itse en sattunut tuollaista löytämään kun käytetty farkkuja selasin.. mutta tosiaan löytyi kun 5ovisiakin kurkkasin.
Eli luultavasti kaikissa niissä mitä katselin aiemmin on tuo lisävaruste olemassa, mutta ei ollut vaan mainittuna kuvauksessa.

Mixu78

Jäsen

kapsu sanoi:
tuleeko Meganessa muuten mukana 1 vai 2 kakea/älykorttia?
Kaksi älykorttia tulee mukana. Vuonna 2017 oli myynnissä Navi Style- kampanjamalli, johon kuului juuri nuo älykortit. Navi Style oli muistaakseni käytännössä sama kuin Zen, mutta tosiaan älykortit kuuluivat varustukseen.

kapsu

Jäsen

Noniin, tuli sitten hommattua 12/2016 rekisteröity Megane farkku, 130 Zen missä lisänä lohko+sisä ja älykortti. Värinä punainen Flamme Red NNP.
Eka rellu meillä, enemmän menty japsi/korea linjalla, yksi pösö (206 GT edition) ollut ranskalaisosastolta aiemmin.

kapsu

Jäsen

mamipa sanoi:
https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat?q=megane#vclass=&mark=&model=
kiitokset, olihan tuolla jotain mainittuna.

R-linkkiin myös päivityksiä tullut ja ne saakin ihan itse haettua, täytyypä asennella.

kapsu

Jäsen

kapsu sanoi:
Noniin, tuli sitten hommattua 12/2016 rekisteröity Megane farkku, 130 Zen missä lisänä lohko+sisä ja älykortti. Värinä punainen Flamme Red NNP.
Eka rellu meillä, enemmän menty japsi/korea linjalla, yksi pösö (206 GT edition) ollut ranskalaisosastolta aiemmin.
Tuoreeltaan ensikokemuksia:
+ ulkonäkö, etenkin tässä värissä miellyttää, oli yksi tärkeimmistä kriteereistä
+ ajotuntuma
+ hiljainen
+ etuistuimet
+ R-link / näyttöjen toiminta
+ avaimettomuus toimii hyvin

- vakkarin on/off kytkimen sijainti omituinen
- apukuskinjakkarassa istuu liian korkealla
- taakse huono näkyvyys (täytynee asentaa kamera)
- jarrut meinaa vinkuilla
- R-link uusinta versiota (2.2.18.590) ei voi päivittää itse, eikä uusimmat kartat asennu vanhempaan

? kulutuksesta ei vielä voi sanoa mittään, palataan..

Mixu78

Jäsen

kapsu sanoi:
kapsu sanoi:
Tuoreeltaan ensikokemuksia:
+ ulkonäkö, etenkin tässä värissä miellyttää, oli yksi tärkeimmistä kriteereistä
+ ajotuntuma
+ hiljainen
+ etuistuimet
+ R-link / näyttöjen toiminta
+ avaimettomuus toimii hyvin

- vakkarin on/off kytkimen sijainti omituinen
- apukuskinjakkarassa istuu liian korkealla
- taakse huono näkyvyys (täytynee asentaa kamera)
- jarrut meinaa vinkuilla
- R-link uusinta versiota (2.2.18.590) ei voi päivittää itse, eikä uusimmat kartat asennu vanhempaan

? kulutuksesta ei vielä voi sanoa mittään, palataan..
Omien kokemusten perusteella voin allekirjoittaa nuo kaikki plussat. Miinuksista tuon jarrujen vinkumisen. Minun autossa alkoi joitakin kuukausia sitten kuulumaan jarruista vinkumista nimenomaan silloin kun jarrupolkimen vapauttaa. Käytin autoa valohoidossa paikallisessa merkkiliikkeessä, mutta eipä sieltä tietenkään mitään vikaa löytynyt. Nyt vinkuminen jatkuu edelleen ja kuuluu usein myös silloin kun autolla kääntyy oikealle. Jumittaisiko jarrupalat tms... kova jarruttelu eteen- ja taaksepäin ei ole auttanut. Jarrulevyt ovat kyllä kirkkaat. Pajalle vien auton taas lähipäivinä...

Ekomies

Jäsen

Minulla ei ole jarrut vinkunut koskaan,nyt ajettu 20 tkm.Kulutus ollut tietokoneen mukaan nyt talvella 6.0 ja kesällähän se on vähän alle sen.
R- linkkiin Store ei tarjoa muuta kuin karttoja mitkä ymmärtääkseni ovat jo valmiiksi vanhoja :mad:
Android auto/Car playta tuohon ei takautuvasti saakaan päivitettyä vaan pitää vaihtaa koko auto ;D

kapsu

Jäsen

Ekomies sanoi:
R- linkkiin Store ei tarjoa muuta kuin karttoja mitkä ymmärtääkseni ovat jo valmiiksi vanhoja :mad:
Android auto/Car playta tuohon ei takautuvasti saakaan päivitettyä vaan pitää vaihtaa koko auto ;D
12/2016 kartat saa jos R-link on päivitetty huollossa versioon 2.2.18.590, tuota versiota ei voi itse päivittää Toolboxilla.
Android Auto/Carplay toimivat vain 3.x softassa, ja ne tullut 5/2017 jälkeen tuotantoon, ei päivitettävissä :-\

kapsu

Jäsen

Pari tankillista ajeltu, kulutus ollut aika tasan 7 (meillä ajot on moottoritietä ja kaupunkia).
Tankki sais olla isompi ;D

tcane

Jäsen

Vajaa vuosi ja n. 30tkm farkulla:

- Valojen (LED) kantama huono. Jos ajaisin enemmän ja ympäri maata niin lisävaloa tulisi nokalle.
- Tankki ei ole matkalla kasvanut, edelleen turhan pieni.
+ Kokoon nähden riittävästi tilaa, kaikki on mahtunut mukaan mitä on tarvittu.
+ Penkit ja ajosasento sopivat ainakin minulle. Yli 1tkm päivässä menee hyvin. Jopa takapenkiltä tulee kehuja.
+ Toimii maantiellä, ei tarvitse koko ajan kaitsemista (täyskiihdytyksissä tosin vetelee). Näppärä myös kaupungissa.
+ Ei nitise tai natise (paitsi joskus jää tiivisteiden reunoissa).

Autoon on takuuna tehty nelipyöräsuuntaus sekä vaihdettu kattokiskojen ja lasikaton väliset muovit. Lapin -20 kelissä vettä päätyi väärään paikkaan imupuolella ja sytytti häiriövalon. Ei vaikuttanut moottorin toimintaan ja korjauksena tuli maskisuoja kuten tehtaan ohjeistuksen mukaan näihin nykyään kuuluu. Tarvikesuoja on vielä asentamatta mutta kai se täytyy nokalle laittaa ennen seuraavaa Lapin reissua, toivottavasti myös GT-malliin tarjolle tulee vähemmän karmean näköinen vaihtoehto.

Matka jatkuu ihan hyvillä mielin.

Ylös Bottom