Megane II käsijarru

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Nyt lopulta paloi käpy herkistelyyn ja hain Motonetista uudet käsijarruvaijerit Meganeen.
Kummasti muuttuu käsijarrun teho ::), itse mekanismi tuntuu olevan hyvin pelittävää mallia.

En oikein tuosta vaihtamisesta löytänyt mitään täältä, jotenka ei kai tuo haittaa, vaikka nyt sitten laittaisikin?

1. Kahvan paneeli irti, siinä on istunlämmittimille pari pistoketta, jotka irrotetaan. Muuten paneeli irtoaa yläreunasta nyppäämällä ja pois nostamalla.

2. Itse en koko konsolia irrottanut, vaan takapäästä pari ruuvia sivuista ja nostin konsolia sen verran, että sain vaijerien päät pois hahloistaan. Käsijarrun kahvan säätö on hyvä olla maksimissaan tässä kohtaa, koska kahva nousee ylöspäin konsolin mukana hiukan. Jos on oikein pieni käsi, on ihan mahdollista saada vaijerien päät irti kahvan päästäkin, ei välttämättä tarvi konsoliin kajota sen kummemmin. Kuva 3, näkyy vaijerien päät ja taaempana putkien päät, mutterit molemmin puolin lattiassa kiinni. Vaijerit siis irtoaa sivulle työntämällä muovihärpäkkeen läpi.

3. Rengas irti ja kiinni käsijarrumekanismin päähän. Itse vedin vaijerin päästä niin paljon ulos, että sain vaijerin irti käsijarrumekanismista (kuva 2), ei tarvi työkaluja, paitsi jos on ihan jumissa. Toinen vaihtoehto on puristaa mekanismi tongeilla kiinni ja ottaa sitten vaijerin pää irti.
Sitten vaan pujottaa vaijerin tukivarren koloista auton alle ja vetää pirusti, niin irtoaa pohjasta, ensin lähtee kuori ja sitten tulee se kahvapään mötikkä. Jos ei vetämällä lähde, kuten ei mullakaan toinen puoli, pihassa ei ollut oikein vetovoimaa tarjota, nosturilla olis varmaan onnistunut, niin
pitää kaivaa mattoa auki hiukan ja irrottaa metallinen suojaputki (Kuva 1) takapäästä. Se on äänieristeen alla. Jos putki ei paikaltaan lähde muuten, voi kahvan päästä pidikettä löysätä, on kahdella 13 mutterilla kiinni lattiassa, konsolin takareunassa (kuva 3).
Kun putki on pois paikaltaan, jouduin itse napauttamaan katkaistulla ruuvarilla ja vasaralla siihen huulille vedetyn vaijerin päähän, että suostui syöksymään pohjan läpi.

4. Putken pään voi laittaa takaisin ja työntää uuden vaijerin auton alta kahvalle saakka ja mekanismiin sitten toinen pää päinvastaisessa järjestyksessä, kun vielä muistaa vaijerit laittaa kahvaan kiinni, niin hommahan on bueno.

Takaisin laittaessa kannattaa tehdä niin päin, että laittaa vaijerin ensin "vapaana" tukivarren läpi ja sitten vasta pujottelee sisäpuolelle putkeen, vähentää tähtäilyä tukivarren koloihin, se pää kun on hiukan jäykempää käännellä kuorien takia.
 

Liitteet

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II käsijarru

Yksikin kuva kertoisi jo enempi kuin 1000 sanaa ::)
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Kiitoksia ohjeista on hyvä jos tulevaisuudessa tarttee vaihtaa :) täällä joutuu vähän herkistämään tosin uskon että on palat ja levyt finaalissa, kaikki löytyy mutta paikkaa ei päästä fiksaamaan :/
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

Eipä mitiä, pihalla näitä on enemmän tai vähemmän mukava tehdä, yleensä vähemmmän ::)
Kässäri meni jopa inssistä komeasti läpi, päinvastoin kuin etujarrulevyt (ei kestäneet kuin 250 000, kyllä hyviä jarrulevyjä on nykyään vaikea löytää ;D)
Takajousista toinen on ollut pari vuotta poikki ja nyt oli mennyt toinenkin ja inssi havahtui siitäkin. Ei niitä yksi kerrallaan viitsi vaihtaakaan.
Tulipahan pikku puuhaa taas seuraaviin pakkasiin :)
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Nohniin pientä puuhaa siis :) tota jouduin taas herkistämään tota perkuleen takajarruja, kohta loppuu kierteestä paikat :-[ mikä siinä vaijerissa on kun noin menee? vai johtuuko tosiaan paloista? levyistä? ovat takalevyt aika urilla ja palatkin alkaa olee loppumassa, nyt siis taas viellä toimii jälleen herkistyksen jälkeen tosiaan tuntui että toinen puoli lukittautuu ja sitten välillä molemmat kun kokeilee kässäri ylös ja pakkia laittaa menetelmällä :-\ hemmetti kun leima 09.1 :'(
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 686
Vs: Megane II käsijarru

Zeikki sanoi:
Nohniin pientä puuhaa siis :) tota jouduin taas herkistämään tota perkuleen takajarruja, kohta loppuu kierteestä paikat :-[ mikä siinä vaijerissa on kun noin menee? vai johtuuko tosiaan paloista? levyistä? ovat takalevyt aika urilla ja palatkin alkaa olee loppumassa, nyt siis taas viellä toimii jälleen herkistyksen jälkeen tosiaan tuntui että toinen puoli lukittautuu ja sitten välillä molemmat kun kokeilee kässäri ylös ja pakkia laittaa menetelmällä :-\ hemmetti kun leima 09.1 :'(
On ilmeisesti jarrumäntien automaattisäätö lopussa/jumissa jos vaijerista varat loppuu.
Palautuuko käsijarrun linkku loppuun asti männän päässä kun vapautat käsijarrun, jos ei niin männän päässä on häikkää?
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

Olen hiukan jäävi arvioimaan tuon syytä, uudet levyt ja palat laitoin taakse kesällä, jäätymisongelmaa vaijerista se ei toki vienyt.

Säätövaran loppuminen ei kuitenkaan vaijerin syy ole, en ole päässyt vuosien varrella edes puoleen väliin säätöä, enempi sitten hhelmisen kannalla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II käsijarru

H.Renault sanoi:
en ole päässyt vuosien varrella edes puoleen väliin säätöä, enempi sitten hhelmisen kannalla.
Mikä säätö? Itsellä oli Megane II n. 7v ajan ja kertaalleen tuona aikana meni takaa palat uusiksi, mutta tuolloinkaan mitään käsijarrun säätöjä tarttenut tehdä ???
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

Tuossa viime- ja toissavuonna noiden vaijerin jäätymisongelmien takia piti virittää säätömutteri aina siihen kinthalle, kun on sattunut valitsemaan auton, jonka katsastus on tammikuussa. Aina kässäristä vähän mutistiin, mutta leima tuli silti.
Eihän tuossa ole, kuin tuo yksi mutteri.
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Sepä juuri kun se mutteri on :) jooh kohta pidetään peukkuja saa luvan päästä leimasta nyt vanhoilla paloilla ja levyillä läpi, jos ei niin sitten vaihtoon mutta jos pääsee niin saa odottaa lämpimiä kelejä niin pääsee taas unelma harrastuksen pariin:)
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

;D joo, huippuharrastus..aamulla kattelin, että olis mukavan kuiva keli vaihtaa etulevyt ja takajouset, mutta kun niitä ei vielä ole.
Tunkkikin saattas tykätä, kun on männällä tilaa liikkua.
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Hehe :) en ole muuten vähään aikaan fiksaillut omaa kärryä ja toivon että ei mitään pahaa tulekkaan (kop kop) sellaiset pikku rempat esim koiran luut ja jarrurempat on hauskoja ja mitä pystyy tekee kotipihassa :) siis ihmettelen tosiaan tota jarru juttua, jarruttaessa normaalisti niin kaikki toimii hyvin ja äkkiähän se jarruttaa mutta sitten toi kässäri homma että välillä ottaa molemmat taka pyörät mukaan, nyt taas kokeilin niin vasemmalta puolelta vaan nappaa taas, hitsi pääseekö leimasta tuollaisesta? voinko jotain tehdän esim ruiskutella vaikka crctä johkin jos herkistyisi esim vaijeri? jaa ja nyt sitten rahisee tuo pahasti mainittu ratin se airbag sydeemi milloinkoha menee poikki kuha se ei nyt ennen leimaa menis perkule tai mielellää ollenkaa :/
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

Onko se vika varmasti siellä mekanismissa? Ei inssi oikein hyvällä kato, jos toinen pyörä pyörähtelee, eikös se ollut 50 % ero, joka vielä sallitaan (eli jos toinen pitää 50 %, toisen ei tarvi ;D vai miten se meni)

Jos vika on vaijereissa, eikä mekanismissa, niin se näkyy kun kässäri on vedetty kiinni, kun kurkkaa luukusta käsijarrukahvan juureen, jos se vaijerien pidike (siis se T-kappale siinä säätötangossa) on ihan linkussa, niin toinen vaijeri on jumissa/jäässä.
Seuraavaksi toinen vaijeri irtoaakin jo pidikkeestä, kuten mulla kävi parikin kertaa.

En tiedä, mutta luulen, että jos vaijerit on ok ja vika mekanismissa, niin vaijerinpidin on suorassa? Joku muu vois tän paremmin selittää..
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Nonni joo linkussa on jota olen ihmetellykkin :-[ nyt sitten meni airbagin spiraali eli se viiksipaketista, juuri kun 2päivää ennen leimaa kaikki melkein iskee kimppuun :mad: nyt tarttisi jeesiä miten ihmeessä korjaan ton spiraalin perkule kun tekis mieli kiroilla :D olisi edes leiman jälkeen mennyt!
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=6876.msg39340#msg39340

Tuolla on siitä spiraalista asiaa.

Vaijereita saa elävöitettyä vähän, kun ottaa etupäästä irti ja kiskoo pyöärn päästä kaikki pihalle, mitä saa ja öljyää ja putsaa näkyvän osan, näin tein siis parina vuonna pari kertaa edestakaisin ja toivoo, ettei satu pakkaspäivä katsastukseen ::), "Nykytiedolla" on kyllä helpompi vaihtaa koko vaijeri kerralla. 15 euroa/kpl Motonetissa, molempien vaihto vie n tunnin ekalla kerralla, tai siis mulla vei, muut voi olla nopeampia.
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Kiitoksia ohjeista :) Kokeilen ekana sitä öljyämistä jos sattuisi toimimaan eli sieltä kässärikahvan puolelta vedän kaikki ylös pihdeillä mitä saan ja ruiskutan sinne reikään öljyä?
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

Älä kahvan päästä vedä, siitä ei ole juuri hyötyä. Vaijeri liikkuu siitä päästä vetämällä vain sen verran, mitä mekanismi antaa myöten, muutaman sentin.

Se vaijeri menee siinä suojaputkessa takajalkatilan lattiassa ja siellä on putkessa kyllä tilaa yli sentti. Jos laitat öljyä siihen suojaputkeen se ei tee muuta kuin sotkee. Siinä suojaputkessa ei jäädy mikään kiinni.
Se jäätyminen tapahtuu siinä osassa, mikä on auton alla, eli siinä muovisessa suojakuoressa.

Eli, jos haluat tuota yrittää, pitäis etupää vaijerista irrottaa, sitten pyörä ja vaijerin pää mekanismista ja sitten kiskoa vaijeri niin pitkälle siitä takapäästä, kuin tulee, eli sen matkan, mikä on kahvalta siihen pohjan läpivientiin saakka. Siihen se jumittaa, ainakin mulla, koska alkuperäinen vaijerin läpvientiholkki oli sen verran tiukka.
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Vs: Megane II käsijarru

Selvä pakko tehdä jotakin sille tänään, tosiaan se kässärin t kappale on vasemmalta puolelta ylhäällä kun oikean puolen eli se ei nappaa oikealta ollenkaa tai no ehkä hitusen. toivotaan parasta että pelaa :) kiitos viellä ohjeista todella paljon :) laitan vaikka viestiä tänne miten meni leimallaki :-\
 

H.Renault

Jäsen
Viestejä
195
Vs: Megane II käsijarru

Toivotaan parasta :), jos se vaijerin vaan saat liikkeelle, niin eiköhän se tuon osalta sen verran jo pidä, että leima tulee.
 
Ylös Bottom