Megane E-Tech Electric

jounilainen

Nuorempi jäsen
Teitkö mitään autolle/puhelimelle että alkoi toimia? Täällä ollut eilisestä asti kanssa auton ja appin välinen yhteys poikki, ja autossa kun yrittää tarkistaa uusimmat päivitykset niin sanoo että ei tällä hetkellä onnistu ja kokeile myöhemmin uudestaan. Asetuksista kun katsoo niin yhteydet kuitenkin kunnossa.

En tehnyt mitään alkoi itsestään toimimaan.

Täällä alkoi taas nestevuoto kun pakkaset meni yli 20 asteen. Noh tänään pajalle solenoidiventtiilin vaihtoon jospa tulisi kuntoon.

juakoppi

Jäsen
En tehnyt mitään alkoi itsestään toimimaan.

Täällä alkoi taas nestevuoto kun pakkaset meni yli 20 asteen. Noh tänään pajalle solenoidiventtiilin vaihtoon jospa tulisi kuntoon.
Samoin oli muutamia tippoja lumessa keulan alla nestettä kun autolla lähdin... Kivahan tuo ois ollu jos ois tullu kerrasta kuntoon.

juakoppi

Jäsen
Purkki on mallia Renault Glaceol RX Type E anti-freeze (sininen neste). Laimennusohjeen mukaan -37C neste.
2022 vuosimallin autolle antoi huollossa kaksi vaihtoehtoa tuo Glaceol RX Type E ja Type D. Type E on ihan sininen aine Type D on vihreä.
Tuommosta vihreää nestettä on omassa 2022 vuosimallin autossa ja Type D purkki tökättiin minulle kouraan...
Ihan yleisemmässäkin selvityksessä kuulosti vika olevan, mutta vielä ei varmaa syytä tuohon ollut.

Taifuuni

Nuorempi jäsen
Nyt loppui kolinat, kun vaihdettiin nämä pohjaanlyöntivasteet takaiskareista. Alkoi kuukausia sitten oikealta puolelta takaa ja viimeisen 1,5 kuukauden aikana myös vasen puoli liittyi seuraan. Uusi malli on ilmeisemmin tihdimmällä keskireiällä ja toisen henkilön viestin perusteella kokonaan "kumia".

Liitteet

• 20240209_170109.jpg
    20240209_170109.jpg
    97,8 KB · Katsottu: 46

Muuttohaukka

Nuorempi jäsen
Tuulilasissa oleva tutkakameran vastus lämpeää toisinaan esilämmityksen myötä, muttei aina. Tänään auto taas kulutti tietokoneen mukaan ensimmäisellä 5km:lla 80kwh virtaa kunnes lämpesi kymmenen kilometrin jälkeen ja näytti 21 kwh. Pakkasta tosin oli se -20C, mutta esilämmitys oli laitettu kännykästä päälle.
Pitäisikö Meganessa mennä tuulilasi tutkakamera ja akun lämmitys mennä aina päälle, kun laittaa esilämmityksen puhelimella käyntiin? Yleensä pääsee paljon parempiin km lukemiin kuin tänään.

Vastarakki

Jäsen
Oon olettanut, että akun lämmitys ei aina käynnisty esilämmityksellä, koska prosentit eivät vaju niin kamalaa tahtia kuin ne voisivat. Oon havainnut myös saman tuosta tutkakamerasta, joskus se käynnistyy vasta kun ovien lukitus aukeaa. Ajotietokone välillä bugaa ja heittää häränpyllyä, just ekan viiden kilsan kulutuslukemat voi olla ihan mitä sattuu. Joskus voi ajaa kilsan tai kaks niin, että kulutus on 0,0 tai 14,0 kylmässä talvikelissä ja joskus taas tulee tuollaisia 75 kWh lukemia. Tuo 21 kWh on kympin jälkeen noilla pakkasilla suorastaan loistava lukema :)

Jamvais

Nuorempi jäsen
Meikäläisellä kulutusmittari ei näytä kuin max. 60 kWh/100 km. Siis se mittariston oikeanpuoleinen mittari. Välillä tuo 60 kWh tulee vastaan jo ekan neljänneksen kohdalla ja välillä se tulee vastaan vasta jossain vähän yli puolenvälin jälkeen. Hassua bugaamista vai ominaisuus?:D

Vastarakki

Jäsen
Hetkellistä kulutustako meinaat? Eipä oo tullut tsekkailtua, mitä se näyttää. OBD-palikalla testailin pari kertaa autosta lähteviä tehoja ja kyllä sieltä ne luvatut 160-170 kW irtoaa.

Jamvais

Nuorempi jäsen
Joo, juuri sitä hetkellisen kulutuksen mittaria. Sama raja tulee, kun regeneroi, ei näytä alle -60 kWh hetkellistä kulutusta. Eipä tuo ajamista haittaa. Näyttää vaan hassulta.

Kojuvi

Jäsen
Vihdoin oli 2x150 km ajot ajoakku 1.1.0 päivityksen jälkeen. Jäännösvarauksen arvauksen tulokset olivat yllättäviä. Menomatkalla täysin oikein heti lähdöstä alkaen, mutta tulomatkalla lopputulos oli 10 %- yksikköä pienempi kuin lähdössä. Omia pähkäilyjäni, miksi tulokset heittää noin erikoisesti: - alussa pohjalla oli pakkasjakson jäljiltä suurempi vertailukulutus kuin mitä tällä matkalla toteutui ( oli ollut n. 21 kWh/100 km, nyt 16,7).
- paluumatkalla kulutus oli suurempi (17,8 kWh/100 km), ilmeisesti koska tie oli märempi.

Jostain olen kuullut, että laskenta huomioi aina edeltävän 70 km:n kulutuksen ennustuksessaan.

Mutta kaikenkaikkiaan en tämän perusteella uskalla väittää, että ennusteen tarkkuus olisi parantunut.

Vastarakki

Jäsen
Oliko nää siis Mapsin arvauksia? Kuulostaa ihan samoilta heitoilta kuin aiemmin. Ite oon saanut heittämään sen 250 kilsan matkalla häränpyllyä 25 prosenttiyksikköä ihan vaan ajamalla reippaammin vastatuuleen.

Ymmärtääkseni toi 1.1.0 -päivitys korjaisi sitä, kun auton näyttämä varaus heittää pienillä prosenteilla huomattavaksi. Tätä oon siis ulkomaiden foorumeilta lueskellut. Oon joskus jättänyt auton 15 % varauksella työpaikan pihaan ja autolle 4-5 tunnin seisonnan jälkeen takaisin tullessa se on sanonut blium blaum ja varausta on ollut mystisesti enää 5 %.

Kojuvi

Jäsen
Joo, nuo on mitä kartassa lukee matkan alussa vs. lopussa. Tänään taas 110 km matkalla %-lukema putosi 7 pykälää (45->38%). Eli ei ole tarkkuus parantuut yhtään ainakaan tuolla varaustasolla.

Vastarakki

Jäsen
Maps ei osaa siis vieläkään riittävästi huomioida keliä, aiempaa ajoprofiilia eikä kuskin senhetkistä kaasujalkaa. Mä kuitenkin luulen, että nuo on Googlen ongelmia enemmän kuin Rellun. Voisi kuvitella että nykyisenä suuren datan aikakautena tuon navinkin arvausmittarin saisi toimimaan vähän paremmin myös talviolosuhteissa. Antaisi vaikka negatiivisemman arvion niin joskus voisi yllättyä positiivisesti. Kesällähän se pitää häkellyttävän hyvin kutinsa.

Oma Megikseni kävi nyt 30 000 kilsan jälkeen huollossa Tampereen Käyttöautolla. Mittarissa nyt 39 000. Maksoi 141 euroa sisältäen raitisilmasuodattimen. Näyttivät tehneen huollon B vaikka olisi voinut tehdä huollon A. Hommassa meni noin 30 minuuttia plus auton siirtelyt, eli kyllä huoltoliikkeet jatkossakin omansa saavat pois.

Muuttohaukka

Nuorempi jäsen
Oma Megane oli alussa hiljainen, mutta alkoi kolisemaan takaa. Nyt vaihdettu kumit kahdesti, mutta silti ääntää. Merkkihuollon mukaan normaalia ääntä, kun on niin huonokuntoiset tiet. Itseä tuo kolina häiritsee, kun natisee ja kolisee mutkissa ja välillä maantielläkin. Iskareilla ei juuri töitä tuossa ole. Mitähän tuo voisi olla?

juakoppi

Jäsen
Minulla loppui kolinat noiden kumien vaihdon jälkeen. Ei mitään muitakaan kolahteluja kuulu.
Uskoisin että joku muu paikka väljä, jos ei tuo kuminvaihto ole auttanut... Vianetsintä jossain muualla jos merkkihuoltoa ei kiinnosta.

Vastarakki

Jäsen
Takakontin muoviverhoilu voi kolista, samoin kaapelikaukalo kontin pohjalla. Myös kaapelikaukalon kansi voi kolista. Paikkapullokin mulla on ruvennut kolisemaan kun on riittävästi saanut röykytystä. Kontin verhoilun vaimensin eristeteipillä, kaapelikaukaloon laitoin ihan äänieristettä. Paikkapullo on pysynyt paikallaan kun laitoin kuplamuovia riittävästi ympärille. Ja hattuhyllykin irtoaa helposti toiselta puolelta ja alkaa kolista.

Mutta jos ei näillä lopu kolinat niin ei kai se auta kun vaatia huoltoa kuuntelemaan tai tosiaan vaihtaa lafkaa.

Ylös Bottom