Megane E-Tech Electric

Vastarakki

Jäsen
Jos kuuntelet Spotifyta, Areenaa, katsot Youtubea parkissa tms. niin tuota Orangen nettiä käytetään siihen. Ja tietysti myös niiden äppien lataamiseen Play-kaupasta. Autossa on ikään kuin hupinetti viihteelle ja asianetti päivityksille ja Mapsille. Viihteeseen voi käyttää myös kännykästä jaettua hotspotia. Mä käytin sen Orangen loppuun noin kuukaudessa ja siirryin kännykästä jaettavaan nettiin. Se Orangen soppari oli datamäärältään niin pieni että sen aktivoiminen oli periaatteessa ihan turha ruljanssi.

Kupajii__

Nuorempi jäsen
Itse aktivoin tuon Orangen netin silloin sen ilmaisjakson jälkeen, kun en jaksa olla aina räveltämässä puhelimesta nettiä päälle ja olla yhdistämässä. Tykkään kuitenkin käyttää Spotifya musiikin ja podcastien kuuntelussa, ja areenassakin jotain hyviä podeja. Johtuu tietysti myös omasta ajoprofiilista missä aika paljon semmoista lyhyempää ajoa jolloin sitä rämppäämistä olisi paljon. Jos pidempiä siivuja aina vetelee niin eihän siinä silloin mitään probleemaa ole.

Jamvais

Nuorempi jäsen
Ei toistaiseksi. Ymmärtääkseni ne Googlen palvelut ei kuitenkaan liity siihen Orangen pakettiin, vaan kulkee ihan omia reittejään. Eiköhän siihen tuu valmistajalta joku ratkaisu, joko sovelluksessa tai marmorilla.

Itse oon ratkaissut tuon Orange-ongelman kännykän hotspotilla. Toki ajan vain 2-3 krt viikossa ja paljon kerralla, joten sitä ei joka päivä tarvitse näpätä päälle.
Jep, niinhän ne kulkee. Hinnastossa vaan oli maininta, että Google-palveluilla on tuo 5 vuoden kokeilujakso. Ymmärsin että tämä on se ns. asia-netti, kuten toisessa postauksessa kutsuttiin. Kaikki Play-kaupasta ladatut sovellukset menee sitten ns. viihde-netin kautta.

Tuota viihdepuolta varten mullakin on kännykässä hotspot päällä. Olen automatisoinut sen niin, että kun puhelin yhdistää bluetoothilla autoon, niin puhelin laittaa automaattisesti hotspotin päälle ja kun BT-yhteys autoon katkeaa, niin hotspot menee pois päältä. Tällä tavalla ei tarvitse erikseen muistaa näpytellä hotspottia päälle tai pois.

Automatisointiin olen käyttänyt Tasker -sovellusta (https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&pli=1). Sieltä löytyy suoraan automaatiopohja nimeltä "Automatic Car Hotspot Setup".

EDIT: Huomio vielä tuon Taskerin käyttöön, että kannattaa laittaa Android Auton automaattinen käynnistyminen pois päältä hotspottia käytettäessä. Langaton Android Auto käyttää wifiä ja ainakin minulla se johti siihen, että yhteydet eivät pelanneet, kun Android Auto yritti käyttää wifiä ja Tasker laittoi hotspottia päälle, mikä johti siihen, että kumpikin taisteli resursseista. Nämä eivät siis kykene olemaan samaan aikaan päällä ainakaan omalla puhelimella (Samsung Galaxy S22+)

Viimeksi muokattu:

jhtolvan

Nuorempi jäsen
Jos kuuntelet Spotifyta, Areenaa, katsot Youtubea parkissa tms. niin tuota Orangen nettiä käytetään siihen. Ja tietysti myös niiden äppien lataamiseen Play-kaupasta. Autossa on ikään kuin hupinetti viihteelle ja asianetti päivityksille ja Mapsille. Viihteeseen voi käyttää myös kännykästä jaettua hotspotia. Mä käytin sen Orangen loppuun noin kuukaudessa ja siirryin kännykästä jaettavaan nettiin. Se Orangen soppari oli datamäärältään niin pieni että sen aktivoiminen oli periaatteessa ihan turha ruljanssi.
Näin arvelinkin, että voisi olla. Spotifyta olen käyttänyt Apple CarPlayn kautta, ja muuta en ole osannut kaivata. Noi videopalvelut voisi tietysti olla käteviä, jos on tarvetta odottaa laturilla esim..

Vastarakki

Jäsen
Tasker-appi testattu ja toimii mun 3,5 vuotta vanhalla Sonylla. Erittäin hyvä lisä Rellulla ajeluun!

Bluetoothiin nähden tässä on se etu, että voi käyttää auton omia sovelluksia Spotifysta ja Areenasta. Niissä on himpun verran parempi äänenlaatu kun Android Auton kautta ja mun puhelimella langaton AA on aina ollut kaikissa autoissa epävakaa. Eikä tarvitse lärätä puhelinta.

Jysky

Megane Electric
Kyllä spotyfi toimii autoon ladatun taikka puhelimen kautta, AA en käytä koskaan koska kökkö....

Ja puhelin yhdistyy aina autoon mennessä automaattisesti, toimii netti sekä puhelut ilman kikkailuja ja läräyksiä

Pitää vain myöntää puhelimesta bluethootille lupa liitokselle ja autosta ottaa ko ominaisuus käyttöön, ainakin näin samsung luureissa

juakoppi

Jäsen
Pitää vain myöntää puhelimesta bluethootille lupa liitokselle ja autosta ottaa ko ominaisuus käyttöön, ainakin näin samsung luureissa
Eli auto käyttää puhelimen nettiä bluetoothin kautta, ei tarvi erikseen kytkeä puhelimesta mobiilitukiasemaa päälle?

Minulla puhelin Galaxy S23 sammuttaa yhteydenjaon (mobiilitukiasema) kun auto ei enää ole yhteydessä. Pitää siis aina autoon mennessä napata puhelimen pikavalikosta jako päälle.

Puhelimen asetuksissa pysyy kyllä tuommonen bluetooth-liitos "valmiina jakamaan puhelimen internet-yhteyden" kokoajan päällä. Pitää vissiin autolle antaa tuohon oikeudet tms?

juakoppi

Jäsen
Jep, just noin. Auton bluethoot asetuksista netin käyttö päälle ja toimii
Olipahan urakka! Periaatteessa just noin helppo, mutta muutama muuttuja siinä oli

Välillä yhdisti ja välillä ei. Yhtäkkiä yhteys katkesi ja taaskaan netin käyttö ei suostunut jäämään päälle. Aina oli puhelimessa joko joku wifi pompannut päälle tai sitten bluetooth-jako pompannut pois.

Puhelimen lisäyhteysasetuksista löytyi valinta joka salli automaattiset kokoonpanoasetukset "jotta verkkoyhteystoiminnot toimivat varmasti".

Tuon kun huomasin vielä raksia pois, niin alkoi yhteys pysymään päällä. Tunnin sulkeiset sai noiden verkkoasetusten kanssa tehdä, mutta nythän tuo vaikuttaisi toimivan hienosti!

Kojuvi

Jäsen
Eilen tuli päivitys ajoakku 1.1.0, jonka pitäisi parantaa tomintamatkan paikkansapitävyyttä matkan alussa. Ei ole vielä kokemusta onko tosiaan noin.

Nettiyhteys autoon syntyy todellakin pelkällä bt:llä, kiitokset vinkeistä.

Vastarakki

Jäsen
Eilen tuli päivitys ajoakku 1.1.0, jonka pitäisi parantaa tomintamatkan paikkansapitävyyttä matkan alussa. Ei ole vielä kokemusta onko tosiaan noin.

Nettiyhteys autoon syntyy todellakin pelkällä bt:llä, kiitokset vinkeistä.
Tätä päivitystä oonkin odotellut! Briteissä ollut jaossa pidempään.

Kojuvi

Jäsen
Hiljattain huomasin, että ainakin Android- laitteen Google Mapsista voi lähettää reitin autoon. Ilmeisesti molempien pitää olla kirjattu samalle Google tilille. Kätevää, onkohan tuo ominaisuus ollut kauankin.

jounilainen

Nuorempi jäsen
Onko ideaa miksi MyRenault ei yhdistä autoon? Eilen päivällä toimi vielä, nyt näyttää että auto olisi latauksessa kotona, vaikka olen töissä ja auto ei ole laturissa. Aamulla ei myöskää esilämmitys onnistunut.

Vastarakki

Jäsen
MyRenaultin ominaisuuksilta kuulostaa. Joskus pitää puhelimesta pakottaa sovellus sammumaan ja käynnistää uudelleen, että se näyttää auton reaaliaikaiset tiedot. Joskus auto on unessa ja sen ovien avaaminen herättää sen ja MyRenault saa yhteyden. Joskus ei toimi näistä kumpikaan. Taitavat tällä hetkellä ajaa kovasti eri päivityksiä autoihin ja sovellukseen, sen verran paljon se on mullakin kiukutellut.

jounilainen

Nuorempi jäsen
Joo tuo kikka tiedossa että pakottaa käynnistymään uudestaan.
Auton päässä kun yrittää hakea esimerkiksi päivityksiä sanoo, että saa palvelimeen yhteyttä. Kuitenkin esim. nettiselain toimii ok auton omalla 4G yhteydellä. Liekö tuolla sit tosiaan jotain ongelmia Renaultin päässä..

Kupajii__

Nuorempi jäsen
Nyt tämä alkoi taas toimimaan. Kannatti valittaa tänne :D
Teitkö mitään autolle/puhelimelle että alkoi toimia? Täällä ollut eilisestä asti kanssa auton ja appin välinen yhteys poikki, ja autossa kun yrittää tarkistaa uusimmat päivitykset niin sanoo että ei tällä hetkellä onnistu ja kokeile myöhemmin uudestaan. Asetuksista kun katsoo niin yhteydet kuitenkin kunnossa.

Flamme

Jäsen
Autossa auton näytöllä pitää kirjautua myrenault tililtä ulos ja sitten kirjautua uudestaan tilille.Näin itsellä alkoi yhteys toimimaan katkon jälkeen. Näin olen tehnyt tähän mennessä 3 kertaa katkenneen yhteyden jälkeen.

Ylös Bottom