Megane E-Tech Electric

Juha Hellsten

Renault kuski
Terve
Kauppareissulla jäin autoon odottamaan ja katselin MeganEn päivityksiä. Ompas mielenkiintoinen päivitys tulossa. Onko kenelläkään tietoa tuosta?IMG_20231111_122119_HDR.jpg

Juha Hellsten

Renault kuski
Terve
Ja muuten. Eilen illalla, kun kiihdytin motarin rampista kaasu pohjassa, niin rellu alkoi nykimään ( vauhtia 132km/h). Kokeilin vielä suoralla ja sama juttu. Kolmannella kerralla ei enää nykinyt. Olikohan päivitys syynä? Tämä päivitys ei ole tullut info tauluun tiedoksi, vaan löysin sattumalta.

Vastarakki

Jäsen
Mikä varustelu sulla on? Mikä ajotila oli päällä? Voihan se liittyä päivitykseenkin, mutta epäilen kyllä vähän, että ajoavustinpäivitys pääsisi kaasupolkimen toimintaan vaikuttamaan. Ei ainakaan pitäisi :D

Aashoul

Nuorempi jäsen
Auton ominaisuuksista lisätietoja Autosalvalta:

Kolina takapäässä - Tähän on tehtaalta fiksi, peräpäässä vaihdellaan osia pari tuntia. Taisi ainakin olla iskarin yläpäät listalla. Oma menee tähän operaatioon joulukuussa.

Ikkunoiden suhina - Fiksinä kaikkien ikkunoiden vaihto paksumpiin sekä peilit vaihdetaan kanssa näillä näkymin. Lupaa ei ole vielä ainakaan Autosalvalla aloittaa tuota operaatiota, päätös odoteltavissa ennen vuodenvaihdetta.

Ja luonnollisesti takuun piiriin kuuluvia juttuja.

Vastarakki

Jäsen
Kiitos infosta! Mulla menee viikon päästä pajalle perän kolinasta, täytyy soittaa ja varmistaa sinne että niillä on osat odottamassa. Samalla katsovat infotainmentin päivitykset (radio ja eq välillä sekoilevat, OpenRlink 1.1.0 -päivitystä ei ole tullut).

Myös mulle tuli toi Driving Aids 1.1.0 asennettavaksi.

Vastarakki

Jäsen
Kylmän kelin akun lämmitys- ja pikalataustesti. Olin ketku: laitoin kaksi latauspistettä ja maksimoin akun lämmityksen.

Lähdin 100 kilsan pätkälle 50 % varauksella. Laitoin määränpään, sitten lisäsin välilatauksen noin 70 kilsan päähän lähtöpisteestä. Akun lämmitys lähti päälle noin 35 minuuttia ennen ekaa latauspistettä (nelostietä ajelin, 20 km satasta ja loput 80 rajoitusta). Ajoin ohi latauspisteestä ja laitoin välikohteeksi seuraavan pikalaturin 30 kilsan päässä. Kulutuksesta päätellen akun lämmitys pysyi päällä. Tämä 100 kilsan pätkä kulutti 20,5 kWh -5 asteessa. Keskinopeus noin 88.

Lopputulos: 123 kW piikkiteho ja 75 kW keskiteho 62 % asti. Lähtövaraus oli 13 %. Näinkin voi näköjään tehdä, jos haluaa maksimoida hyvät latausnopeudet. Tuo akun lämmitys ei lopulta nosta kulutusta niin paljon kuin ajattelisi, koska jos Relluun on uskominen niin siinä syntyvää lämpöä kierrätetään myös ohjaamon lämmitykseen.

Matka-ajossa akun lämmityksessä ei siis kannata yhtään säästellä.

Screenshot_20231117-213613.png

Muuttohaukka

Nuorempi jäsen
Täältä ilmoittautuu yksi E-tech Electric omistaja lisää. Tyytyväinen ollut autoon ja kilometrejä tulee hyvää vauhtia n. 3000 km kuussa. Auto on mukava ajaa ja tyylikäs. Muutama ongelma on ollut, sillä softapäivitykset jäävät jumiin. Huolto odottelee maahantuojalta tähän ohjeita.

Millainen tuo auton takapään kolina on? Semmoinen koliseva ääni kyllä alkanut kuulua takaa, kun ajaa pieneenkin monttuun. Lienee samasta viasta kyse?

Vastarakki

Jäsen
Isommasta töyssystä ajaessa kuuluu takakontin perukoilta semmonen "klunks" tai "naks". Musta se tuntuu tulevan jousituksen palautuessa. Mulla se ei terävissä töyssyissä tuu, ellei kori heitä kunnolla.

Onko sulla Renault-tili laitettu autoon? Entä Google? Ne voi vaikuttaa päivitysten asentumiseen.

Topi

Nuorempi jäsen
Moi! Minun Relluun korjattiin tuo takajousituksen kolina. Tuli tehtaalta osat ja nyt kaikki tuon suhteen ok. Kesällähän tuota ongelmaa ei ilmene vaan se tulee pakkasten myötä. Vuosihuoltoon menossa joulukuun alussa ja lista sähköongelmista mukana.

Vastarakki

Jäsen
Vaatiko kaksi keikkaa korjaamolle? Pitikö osia odottaa? Mä vähän pelkään, että vien tän perjantaina pajalle ja sitten varataan seuraavaa aikaa jonnekin tammikuulle, kun mulle käy duunien vuoksi huonosti suurin osa päivistä :rolleyes:

...ja justiin tuli korjaamolta sähköpostia, että perjantaina ihmetellään ja sitten katsotaan uusi aika. Hohhoijaa.

Topi

Nuorempi jäsen
Pari kuukautta kesti osien odottelu. Työhön ei mennyt kuin tunti aikaa. Keväällä kun vikaa tutkittiin, niin tekivät jotain ensiapua tehtaan ohjeiden mukaan, mutta se ei auttanut kuin muutaman viikon.

Vastarakki

Jäsen
Päivittyy, päivittyy. OpenR link 2.1.0 latautui ja asentui. Vielä en ehtinyt koittamaan. Innolla odotan mahdollisia parannuksia radioon ja (toivottavasti parantuvaan) surkean pieneen peruutuskameran näyttöön. Äppi ilmoitti kohta saatavilla olevasta päivityksestä, joten menin autolle tarkistamaan päivitykset ja siellähän se oli. Taitaa ladata kännykän wifillä nuo päivitykset, koska 1,3 gigaa tuli muutamassa minuutissa.

Liitteet

Vastarakki

Jäsen
Ainakin peruutuskameran kuva kasvoi jonkun millin ja siirtyi alemmas (mulla ei oo 360 asteen kameroita). Muita merkittäviä muutoksia en vielä havainnut, ainakaan äänilähteiden voimakkuuseroon ei tullut muutosta 2.1.0:ssa.

Liitteet

Vastarakki

Jäsen
1. Peruutuskameran kuva on kirkkaampi, kuvakulma on vähän muuttunut, kuva on siirtynyt näytöllä alemmas ja on hieman aiempaa isompi. Parannus aiempaan verrattuna.

2. Radioon pystyy syöttämään näppäimistöllä haluamansa taajuudet helposti. Radiolähetyksen keskeytyspainike on stop eikä pause. Jos äänilähde on pausella, se lähtee pyörimään kun laittaa rattipylvään kakesta lisää volaa. Puhelimen ja auton bluetoothin keskustelu tuntuis vähän paremmalta kuin ennen. Auto esim. käskyttää puhelinta käynnistämään viimeisimmän äänilähteen toiston, jos sitä ei ole kokonaan suljettu puhelimelta. Kätevä esim. Bookbeatin käytössä.

3. Driving Eco -kulutusseurannan grafiikka ja ehkä logiikkakin on hieman muutunut. Aiemmat ajot hävisivät, mikä on pikkuisen harmi. Toisaalta mitä mä niillä kesäkelien lukemilla enää teen.

4. Mapsiin on tullut uusi graafinen ilme, ainakin navigointinäytössä on vähemmän ylimääräistä moskaa kuin ennen. Myös värit vaihtuivat muodikkaisiin pastelleihin samoin kuin Android 12-puhelimessani. Tämä muutos taitaa tulla ilman käyttiksen päivitystäkin.

5. Sovelluksiin on ilmestynyt "tiedostot", joka on tyhjä. Varmaan kertoo siis auton sisäisistä tiedostoista, ei esim. Google Drivestä. Tuo varmaan häviää tuolta, vaikea keksiä sille tarvetta.

Muita muutoksia en ole vielä huomannut aiempaan. Odotellaan 2.1.1- ja 2.1.2-päivityksiä.

Muuttohaukka

Nuorempi jäsen
Isommasta töyssystä ajaessa kuuluu takakontin perukoilta semmonen "klunks" tai "naks". Musta se tuntuu tulevan jousituksen palautuessa. Mulla se ei terävissä töyssyissä tuu, ellei kori heitä kunnolla.

Onko sulla Renault-tili laitettu autoon? Entä Google? Ne voi vaikuttaa päivitysten asentumiseen.
Juuri tuollainen ääni ja ilmentymä. Aikaisin huoltoaika oli kuukauden päähän ja siellä varmaan vasta kattelevat, että mitä osia tilataan :rolleyes: Ei ole Google-tiliä asennettuna ja Renaultin asiakaspalvelun mukaan sitä tai Wifiä ei päivitykseen tarvitsekaan. Renault tili on ainakin kännykässä, pitää tarkistaa auto. Ei mennyt päivitys sisään edes huollon USB-tikulla, joten jokin bitti on poikittain. Ajella voi kuitenkin tyytyväisenä, sillä kyllä tämä on mukava talviauto :)

Juha Hellsten

Renault kuski
Terve
MeganE Tecno varustelu.
Tänään huomasin eco-asetusta käyttäessä, että cruisella voi ajaa yli 100 kmh. Ennen herjasi heti ylitystä.

Kojuvi

Jäsen
Kyllä tuo huolto-ohjelma 15 000 km tai vuosi pitää paikkansa. Mutta Suomessa ei maksa noin paljoa. Ainakin eka huolto oli alle 100 €.

Kojuvi

Jäsen
Ei ole kuulunut järjestelmäpäivitystä, Evolution ER saatu ajoon 9/22. Mikä varusteversio on Vastarakilla ja milloin toimitettu?

Ylös Bottom