Mégane III

relluäijä

Nuorempi jäsen
Vs: Mégane III

Nyt kun tästä navigaattorista on ollut puhetta, niin kysäisenpä toimiiko muilla tuo automaattinen yö/päivä-asetus?

Jos laitan sen päälle, niin minulla navigaattoriin tulee yövärit ja ne siinä pysyvät oli sitten päivä tai yö,
eli ei vaihdu minkään kellonajan tai valoisuuden mukaan.
Onko siinä muuten jotain valoisuuden tunnistinta? Jos on, niin missä se sijaitsee?

Ja kyseessä siis ihan perus hatchback 1,6-koneella.

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Mulla ainakin pelaa valoisuuden mukaan päiväajovalojen kanssa samaan tahtiin- esim kun ajaa tunneliin niin tulee yöasetus.

Pappa

Jäsen

tluaner sanoi:
Miepä kysäisen ensi viikolla, kun käyn hoidattaa päivävalo-ohjelmoinnin kondikseen.

Tehdään Sinusta oikein "sanan saattaja", kun menet sinne valohoitoon. :)
- pysyvätkö päivävaloasetukset, kun tehdään seuraava softapäivitys vai häviävätkö bittiavaruuteen kuten maahantuojan edustaja väitti?
- päivä-yötoiminto toimii tosi herkästi, mielestäni liiankin. Saako siihen viivettä?
- sade-valotunnistimen(-tunnistimien) toiminta?
Jos vaan ehdit ja muistat kysyä, olisi mukava lukea näistä selvitystä.

RemuGS

Sica sanoi:
- pysyvätkö päivävaloasetukset, kun tehdään seuraava softapäivitys vai häviävätkö bittiavaruuteen kuten maahantuojan edustaja väitti?

Minulla kesti ainakin yhden EDC-päivityksen, joka oli muuten jo toinen tämän vuoden aikana!

Jos maahantuoja oikein virallistaa tuon päiväajovalo toiminnon niin toivottavasti samalla saamme
toiminnan ohjauksen tuonne tietsikan valikkoon- niinkuin käyttöohjekirjassa kerrotaan.

Pappa

Jäsen

RemuGS sanoi:
Minulla kesti ainakin yhden EDC-päivityksen, joka oli muuten jo toinen tämän vuoden aikana!

Mitähän noilla päivityksillä parannettiin? Meneeköhän tämä autoilu tämmöiseksi, että joka toinen kuukausi joutuu käymään päivittelemässä? :)

Pappa

Jäsen

d_a_mage sanoi:
No onhan se vaihtelua foorumilla päivittelyyn. Voi, voi, kun päivävalot eivät toimi ;D

No, on on, mutta täällä se tulee paljon halvemmaksi. Eikä tarvitse poltella niitä ksenoneita. :D

mVm

Ex

Sica sanoi:
RemuGS sanoi:

Mitähän noilla päivityksillä parannettiin? Meneeköhän tämä autoilu tämmöiseksi, että joka toinen kuukausi joutuu käymään päivittelemässä? :)
Oot itsekin osallistunut tuohon keskusteluun ainakin yhdestä vaivasta: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=6947.0
;D

RemuGS

Sica sanoi:
Mitähän noilla päivityksillä parannettiin?

En kysynyt mihin vaikuttaa kun edellisellä kerrallakin sain vastauksen " EDCn toimintaan". Ihmettelin vaan että kun tammikuussa jo päivitettiin, että onko todella uusikin jo tullut ja vastaus oli myönteinen.

Käynti liittyi pakkasilla esiintyneisiin vaihtamisongelmiin. Nyt pakkaset ohi joten 10 kk toivottavasti ongelmatonta ajoa edessä.

Pappa

Jäsen

RemuGS sanoi:
Käynti liittyi pakkasilla esiintyneisiin vaihtamisongelmiin.

Näinhän se olikin, kuten mVm tuolla yläpuolella jo ystävällisesti muistuttikin. Unohtui tuo EDC topikki kokonaan. Sama pää kesät...jne.

Sica sanoi:
Meneeköhän tämä autoilu tämmöiseksi, että joka toinen kuukausi joutuu käymään päivittelemässä? :)

Tämän piti olla jonkin sortin mustaa huumoria, mutta saa tästä irti oikeaa asiaakin.
Jos auto tuntuu pelittävän hyvin, niin kannattaako päivitykset jättää 30000/2v huoltojen yhteyteen? Vai pitäisikö päivittää useammin ettei mahdollisia ongelmia tulisi? Mitä mieltä olette?
(Perhana, taas jäi tarkistamatta, joko tämä asia on käsitelty) ;)

RemuGS

Jos auto pelaa eikä päivitys tuo mitään uutta ominaisuutta niin ei kai sit sit ole hyötyä tuol rampata. Toivoa et ilmottelevat tärkeistä päivityksistä.

Into yrittää korjata kaikki viat tietokoneella on kova. Olen varma että tääkin vika on mekaaninen.

turncoat

Jäsen

relluäijä sanoi:
Nyt kun tästä navigaattorista on ollut puhetta, niin kysäisenpä toimiiko muilla tuo automaattinen yö/päivä-asetus?

Kyllä se minulla toimii automaagisesti, menee aina liian aikaisin yöasetuksille. Tunnistin on siinä tuulilasin yläreunassa oleva pienen kameran näköinen reikä, kokeilin kerran valoisaan aikaan peittää sen kädellä ja heti vaihtui. Samalla menisi tietysti ajovalot päälle jos automagiikka olisi käytössä, siksi varmaankin menee suht valoisalla päälle että olisi turvallisempi.

Jos automatiikka ei toimi, niin olisiko jossakin vikaa? Helpostihan sitä tosin vaihtaa itsekin kun painasee sitä ohjaintattia 2 kertaa, jos automaatti ei ole päällä.

Missä on muuten sadetunnistin? Ihan mielenkiinnosta vaan... taustapeilin takana auton sisäpuolellakin on joku silmä, sen peittäminen ei tuntunut tekevän mitään.

Pappa

Jäsen

relluäijä sanoi:
Jos laitan sen päälle, niin minulla navigaattoriin tulee yövärit ja ne siinä pysyvät oli sitten päivä tai yö,

Taitaa olla manuaalisesti yömoodissa. Sen voi muuttaa automaatille.

turncoat sanoi:
Missä on muuten sadetunnistin? Ihan mielenkiinnosta vaan... taustapeilin takana auton sisäpuolellakin on joku silmä, sen peittäminen ei tuntunut tekevän mitään.

Kyselin taannoin itsekin tätä sadetunnistin/valoanturi asiaa tällä palstalla. Jäi varmaan huomaamatta tai sitten kellään ei ollut tietoa.
Sadetunnistin ei reagoi käteen, mutta heitäppä vettä lasille(jostain astiasta ehkä kuitenkin). Jopa lähtee pyyhkijät viuhtomaan. Olen koittanut netistä löytää tästä tunnistintoiminnoista tietoa - huonolla mestyksellä. :(

joker-1979

Aktiivinen jäsen

Sica sanoi:
Sadetunnistin ei reagoi käteen, mutta heitäppä vettä lasille(jostain astiasta ehkä kuitenkin). Jopa lähtee pyyhkijät viuhtomaan. Olen koittanut netistä löytää tästä tunnistintoiminnoista tietoa - huonolla mestyksellä. :(

Onko tuo tosiaan noin? Muistelisin että aikoinaan omistamassani Citikassa toimi kunhan joku vieras esine tuli tuon tunnistimen eteen. Luulis että periaateeltaan toimis nykyautoissakin samalla tavalla.

Pappa

Jäsen

Joker-1979 sanoi:
Sica sanoi:

Onko tuo tosiaan noin? Muistelisin että aikoinaan omistamassani Citikassa toimi kunhan joku vieras esine tuli tuon tunnistimen eteen. Luulis että periaateeltaan toimis nykyautoissakin samalla tavalla.

On se vaan näin. Rellussahan on valon mittaus sadetunnistimen kanssa samassa "silmässä". Eli ei voi reakoida peittämiseen esim. kädellä. Sadetunnistinhan käynnistäisi muutoin pyyhintoiminnon aina pimeällä ajettaessa.
"Silmän" tekniikka on varmaankin aika yksinkertainen, en vaan millään meinaa tajuta sitä. Olisiko täällä foorumilla jollekin tämä tekniikka paremmin hanskassa?

mVm

Ex

Sadetunnistin perustuu siihen että lasin pinnalla oleva vesi muuttaa valon heijastumista.

Netistä luntattua: useimmissa "silmissä" siellä on infravaloa lähettävä lamppu jonka heijastumista tuulilasista mitataan, jos lasin pinnalla on vettä se muuttaa heijastuspisteen sijaintia ulospäin kuskista katsottuna jolloin infravaloa vastaanottava havaitseva anturi huomaa muutoksen ja ilmoittaa omaisille.

Pappa

Jäsen

Tämän kertomasi sain luntattua netistä myös itsekin. Eli lasi, jolla on vettä, on paksumpi kuin kuiva lasi ja aiheuttaa viestin omaisille. Ilmeisesti paksuuden mittauksesta johtuen sadetunnistin reagoi huonosti sumuun ja ohueen kasteeseen lasin pinnalla, koska pisarat ovat pieniä ja mittaustarkkuus ei oikein riitä.
Kai siihen "silmään" on vain yksinkertaisesti ympätty mukaan pienen pieni valokenno valon määrää mittaamaan.
No, oli miten oli, pääasia on, että toimii. :)

Edit: Ilmeisesti paksuuden mittauksesta... Tämä oli kömpelö ja väärä ilmaisu yrittää sanoa asia "toisin sanoen". Eihän siinä mittauksessa varsinaisesti lasin paksuutta mitata, vaan takaisin heijastuvan valonsäteen muutosta. mVm:n "lunttaus" on oikein hyvä vastaus.

turncoat

Jäsen

Sica sanoi:
On se vaan näin. Rellussahan on valon mittaus sadetunnistimen kanssa samassa "silmässä". Eli ei voi reakoida peittämiseen esim. kädellä. Sadetunnistinhan käynnistäisi muutoin pyyhintoiminnon aina pimeällä ajettaessa.
"Silmän" tekniikka on varmaankin aika yksinkertainen, en vaan millään meinaa tajuta sitä. Olisiko täällä foorumilla jollekin tämä tekniikka paremmin hanskassa?

Minä veikkaisin että se infrapunavalo / mittari on se siinä taustapeilin takana sisäpuolella oleva silmä, eihän se ulkopuolella oleva valontunnistin voi mitenkään koko tuulilasia mittailla vaikka olis minkälainen laajakulmalinssi. Tai sitten ne molemmat toimivat yhteistyössä.

Pappa

Jäsen

turncoat sanoi:
Minä veikkaisin että se infrapunavalo / mittari on se siinä taustapeilin takana sisäpuolella oleva silmä, eihän se ulkopuolella oleva valontunnistin voi mitenkään koko tuulilasia mittailla vaikka olis minkälainen laajakulmalinssi. Tai sitten ne molemmat toimivat yhteistyössä.

Miksi sen pitäisi koko tuulilasia mittailla? Auton ulkopuolella vallitsevaa valon määräähän se mittaa. Voisko se sisäpuolella peilin jalassa alaspäin oleva silmä olla tämä kaivattu ilmastoinnin lämpötila-anturi? Äh, ei tämä taida arvailuilla selvitä. Pitää kysyä maahantuojalta tai huollolta, jotta saadaan tähän tärkeään asiaan oikeaa tietoa. ;) Ai niin! Tluaner pliis! Vai ehditkö jo tänään käydä siellä valohoidossa?

Ylös Bottom