Mégane III

3Gee

Aktiivinen jäsen
Vs: Mégane III

oxalainen sanoi:
Täytyy siis vissiin leikellä palanen mustaa peittotarraa merkkivalon päälle?!?

:D Tuohan on loistava idea; viimasuojan lisäksi merkkivalosuoja. :P

Vakavasti puhuen oma Megsu porskuttaa toista talvea ilman ongelmia ja ilman mitään suojia. Ainoastaan pari kertaa käynnistettäessä ohjaustehostin ei ole toiminut. Vika on poistunut itsestään puolessa minuutissa. Välillä on menty kesälaadun dieselillä pakkasissa mutta näistäkin on selvitty.

Oman auton kasasin sillä perusteella, että ainakin moottorin ja vaihteiston pitäisi olla koeteltua tekniikkaa. Näin ollen vikaherkkyyttä ei ehkä olisi liiaksi asti. :-\ Tosin uuden mallin ostamisessa on aina riskinsä.

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

oxalainen sanoi:
Jos oikein perjantaina käsitin, auto oli huollossa saanut käytännössä vain "valohoitoa" tämän vian osalta, "Tää pakkanen teettää kaikennäköstä tämmöstä..."

Eikö tuonkaan "hazard/STOP" valon jälkeen siis löytynyt mitään vikakoodia muistista? Itse olen nyt viimeset 800 km ajanut "Check antipollution systems/ jakarivalon" kanssa. Eikä edellisen korjaamokäynnin yhteydessä tästäkään ollut mitään jäänyt merkintöjä rellun aivoihin.

Yritin tänään päästä ajatuttamaan merkkikorjaamon edustajaa kun oli sekä EDC "hitaalla" että tuo antipollution vika päällä, mutta siel oli pihassa yli 30 autoa lumisena ja 50 soittopyyntöä huoltoneuvojille ja kokoajan puhelin pärisi- ei kukaan kerenny 5 min käyttään aikaa koeajoon- olisi ollut vaan niin päljon helpompaa ku selittää ummet ja lammet työnvastaanottoon.

No kesää päin ollaan menossa- kyl Renutkin pääsee elementtiinsä.

PS Ihmettelen noita korjaamoja. Jos 10-15 e/h tunti maksavat miehet pystyy tekeen tiliä taloon 80,-/h niin miksei laiteta bisnestä tosi isolle!

Pappa

Jäsen

3Gee sanoi:
Oman auton kasasin sillä perusteella, että ainakin moottorin ja vaihteiston pitäisi olla koeteltua tekniikkaa. Näin ollen vikaherkkyyttä ei ehkä olisi liiaksi asti. :-\ Tosin uuden mallin ostamisessa on aina riskinsä.

Kyllä se niin taitaa olla, että (pakkas)ongelmat kasaantuvat lähinnä näille pikkukoneille, sekä dieselille että bensalle. Toivotaan, että syy(t) selviävät ja tulevat korjatuiksi - viimeistään ensi talven keleihin.
Lämpimyyden suhteen 1,5 dCi automaatti taitaa olla tuoteperheestä kaikkein huonoin. Käsivalinnalla tilanne helpottuu aikas paljon ja ajaminen on itseasiassa aika vaivatontakin. Käsivalintaanhan voi siirtyä vaikka kesken automaattiajon.
Lämmityslaitteen ilmastointiautomaatin käytön järkevyys kovilla pakkasilla epäilyttää itseäni kovasti. Eihän sitä manuaali-ilmastointiakaan edellisessä vekottimessa talvella tullut käytettyä koskaan. Tämä asia täytyy vielä tutkia näitten pakkasten aikana.

Pappa

Jäsen

tluaner sanoi:
Olisi muuten ihan mukavaa, jos foorumille tuotaisiin myös myönteisiä kokemuksia Meganesta talvikäytössä ;)

Ota asia vaikka näin : Kaikki se mistä ei kirjoiteta, on myönteistä. ;) Silloin, kun menee hyvin, ollaan vaan tyytyväisenä hiljaa. Mitä sitä turhaan lätisemään, että " kyllä menee sit hyvin", kun toisilla on oikein ongelmiakin selvitetävänä ! ;D
Tottahan se on, foorumilla kävijöille jää Renaulteista kovin yksipuolisen negatiivinen kuva. Myöteisiäkin asioitakin voisi tuoda framille. Yleisemminkin juttua voisi olla vielä enemmän muitakin asioita kuin näitä vanhojen ja uusien autojen vikoja.

Pappa

Jäsen

ulf sanoi:
- Kannattaa hankkia auto siten varustettuna, että avainkorttia ei tarvitse syöttää "pesään" auton käynnistämiseksi. Minusta avaimen pesään työntötila on hieman ahdas, ainakin jos ei laita vaihdekeppiä vapaalle tai kakkoselle. Johtunee myös siitä että minulla avainkortin ohessa roikkuu myös abloy ym avaimia.
- Peruutustutka voisi olla hyvä lisävaruste, koska näkyvyys taakse ei kovin hyvä. Megane II break tässä vertailussa parempi.
- Keskikulutus yhdistelmäajossa 7,9 l/100km, puhtaasti maantieajossa noin 6,8 l/100km
- Vakioäänentoistolaitteet ei huipputasoa, voi tosin olla myös säädöistä kiinni

Olen samaa mieltä, pienin lisäyksin. Handsfree-toiminto on tosi bueno. Automaatilla keppi tosin ei tule tielle. mutta yleinen käyttömukavuus on aivan huippuluokkaa.
Pysäköintiavustin taakse on lähes "pakollinen", eteen suosittelen. Joutunee harkitsemaan jälkiasennuksena.
Kulutuksesta ei oikein vielä tiedä, disulla kuitenkin huomattavasti pienempi.
Säädöillä äänentoistoa saa vähän parannettua, ei kuitenkaan mihinkään HiFi tasoon.

mVm

Ex

Sica sanoi:
Lämpimyyden suhteen 1,5 dCi automaatti taitaa olla tuoteperheestä kaikkein huonoin. Käsivalinnalla tilanne helpottuu aikas paljon ja ajaminen on itseasiassa aika vaivatontakin. Käsivalintaanhan voi siirtyä vaikka kesken automaattiajon.
Ei sitä tarvitse koko aikaa käsin veivata, mutta kannattaa välillä antaa koneelle kunnolla kierroksia käsivalinnalla ja/tai kick-downilla. Mieluusti tietenkin lämpimällä koneella, omasta sain nuo vikavalot pois polkemalla konetta oikein reippaasti....

Sica sanoi:
Lämmityslaitteen ilmastointiautomaatin käytön järkevyys kovilla pakkasilla epäilyttää itseäni kovasti. Eihän sitä manuaali-ilmastointiakaan edellisessä vekottimessa talvella tullut käytettyä koskaan. Tämä asia täytyy vielä tutkia näitten pakkasten aikana.
Tässä 1.5dCI:ssä automaatti-ilmastointi toimii näin talvella huonommin kuin II-mallisessa bensa-vehkeessä, toki vähemmästä lämmöstä johtuen ja olisko se lisälämmitinkin pienempi. Muuten automaattina mutta puhallusta olen pitänyt käsin pienemmällä aina siihen asti että kone lämpenee, sen jälkeen on painettu auto-nappia. Tuokin lähinnä sen vuoksi ettei jaksa kuunnella tuulettimen suhinaa koko aikaa, varsinkin lyhyillä matkoilla se tuppaa suhisemaan joka välissä.

RemuGS sanoi:
PS Ihmettelen noita korjaamoja. Jos 10-15 e/h tunti maksavat miehet pystyy tekeen tiliä taloon 80,-/h niin miksei laiteta bisnestä tosi isolle!
Ei taida olla omakustannushinta tunnille tuota luokkaa kun kaikki kulut (hallit, koneet jne.) lasketaan ja hyvin paljon riippuu siitäkin miten valmistaja maksaa takuuhuolloista korjaamoille.

relluäijä

Nuorempi jäsen

Onkos muilla ollut tällaista mielenkiintoista ominaisuutta vakionopeussäätimessä?

Alla siis perushatchback eli 1.6 (110hv) manuaali.

Mulla on 4-5 kertaa tehnyt vakionopeussäädin niin, että kun ajan esim. 80 km/h ja napsautan vakionopeussäätimen päälle,
niin rellu lähtee siitä kiihdyttelemään välillä 4 km/h ja välillä 6 km/h nopeampaan vauhtiin.
Mittari siinä sitten näyttää punaista, kun ajetaan kovempaa kuin vakionopeussäätimeen on asetettu.
Tämä sitten toistuu koko ajan ko. ajomatkan aikana. Toiminta normalisoituu kun auton sammuttaa.

Parski

Nuorempi jäsen

Tänään tuli sitten minulle "stop"-valo ja moottorihazardi viesti (Megane Sport Tourer 1,5 dCi manuaali). Minulla on siis aikaisemmin palanut vain jakoavaimen kuva ja ilmoitus "tarkista ruiskutus". On käytetty huollossa, mitään ei löytynyt.

Soitto tiepalveluun ja hinuri paikalle. Minulla ei riitä hermoja kokeilla, josko se valo sammuu itsestään seuraavan 100 km jälkeen.

Sinne jäi auto pajalle jonoon. Ja vuokra-autoa ei sitten tahtonut löytyä mistään. Sen verran on autoja hyytynyt kuulemma viime päivinä. Hinurimies on kuulemma vienyt samaan merkkihuoltoon kolme Megane III-dieseliä, viikon sisään.

Toivottavasti saan hyvät selitykset. Ja auton ajokuntoon mahd. pian.

$cenillac

Jäsen

Minkälaisissa lämpötiloissa teillä on ollut ajo päällä kun on valot syttyneet? Ittellä syttys check injection kun oli yli 300km matkaajoa takana -30 asteessa. Seuraavana päivänä sammus sitten itekseen.

Ainakin omaan EDC 1.5dCi GS:n lämpimyyteen olen tyytyväinen... hyvin pysys ikkunat auki ja lämmintä riitti tuommosessakin pakkasessa. Kaupunkiajossa tietty lämpeneee hitaammin, mutta ei moitittavaa mitään käytännön eroa ainakaan näin konsernipuolelta (2.0TDI) patonkiin siirtyneeltä. Ilmastointi pohisee kieltämättä turhan kovaäänisesti lämmitysvaiheessa automaatti/soft-asennoissa. Ko. äänet olivat hanskassa selvästi paremmin Octaviassa, muuten taas ajomelussa Rellu on edellä.

Jänkäjäärä

Nuorempi jäsen

Perjantaina 25.2. yli 4 kk odotus päättyy. Me ST 1,5 dCi EDC luovutetaan silloin. Myyjän mukaan on nyt varma tieto, koska auto on jo paikkakunnalla viimeisteltävänä. Saas nähdä mitä vaivoja on odotettavissa! Väistyvä Pösö 307 heittää kovat pohjat. Ainoa vaiva normaalien huoltojen ja melkoisen polttimokulutuksen lisäksi yksi tielle jättö takuuaikana (moottorin lämpötila-anturin irtoaminen).

tluaner

Jäsen

Parski sanoi:
Tänään tuli sitten minulle "stop"-valo ja moottorihazardi viesti (Megane Sport Tourer 1,5 dCi manuaali). Minulla on siis aikaisemmin palanut vain jakoavaimen kuva ja ilmoitus "tarkista ruiskutus". On käytetty huollossa, mitään ei löytynyt.

Soitto tiepalveluun ja hinuri paikalle. Minulla ei riitä hermoja kokeilla, josko se valo sammuu itsestään seuraavan 100 km jälkeen.

Sinne jäi auto pajalle jonoon. Ja vuokra-autoa ei sitten tahtonut löytyä mistään. Sen verran on autoja hyytynyt kuulemma viime päivinä. Hinurimies on kuulemma vienyt samaan merkkihuoltoon kolme Megane III-dieseliä, viikon sisään.

Toivottavasti saan hyvät selitykset. Ja auton ajokuntoon mahd. pian.

Mulle tulossa tällä viikolla luovutukseen samaisella 1,5 litraisella disulla varustettu manuaali ST. Millaisissa lämpötiloissa STOP-ilmot ja hasardi-ilmot ovat tulleet? Ja onko käytössä ollut viimasuoja. Viimasuoja tulee omaan heti, ainakin pakkaskeleille. Toivottavasti se estää ongelmia. Pitkää pakkasajoa minun ei ole tosin pakko ajaa, työmatkaa 60 km suuntaansa tosin, tolpasta tolppaan lämpiämään kuitenkin. Mutta enää pari päivää ja sitten Megane ST alle ::)

oxalainen

Nuorempi jäsen

Meillä ensimmäinen hazardi-ilmo tuli n. -18C pakkasessa iltapäivällä, auto oli päivän ulkona duunipaikan pihalla, pari tuntia johdon nokassa lämmityksessä ennen lähtöä. Varoitusvalo syttyi n. 10min. lähdön jälkeen. Olin juuri kääntynyt kantatielle ja kiihdyttänyt 80km/h vauhtiin.

Case #2, tänään, auto aamulla klo 6.00 sen normaalin pari tuntia johdon nokassa, vaimo matkaan -21C ja n. 30km myöhemmin (auton ulkolämpömittari näyttänyt -29C välillä) valo syttyi. Tuolloin vaimo ajeli moottoritietä n. 100km/h.

Toivottavasti auttaa jotakuta.

tluaner

Jäsen

oxalainen sanoi:
Meillä ensimmäinen hazardi-ilmo tuli n. -18C pakkasessa iltapäivällä, auto oli päivän ulkona duunipaikan pihalla, pari tuntia johdon nokassa lämmityksessä ennen lähtöä. Varoitusvalo syttyi n. 10min. lähdön jälkeen. Olin juuri kääntynyt kantatielle ja kiihdyttänyt 80km/h vauhtiin.

Case #2, tänään, auto aamulla klo 6.00 sen normaalin pari tuntia johdon nokassa, vaimo matkaan -21C ja n. 30km myöhemmin (auton ulkolämpömittari näyttänyt -29C välillä) valo syttyi. Tuolloin vaimo ajeli moottoritietä n. 100km/h.

Toivottavasti auttaa jotakuta.

Siis kaksi kertaa tullut stoppikäsky ja hasardi-ilmoitus. Ja huollossa todetaan, että tämä kylmä teettää tallaista. Hurjaa hommaa sanon minä. Ei viitsisi esim. duuniin kovin montaa kertaa ilmoittaa myöhästymisistä auton hinaukseen menon takia >:( Mut katsoaan sitten: jos stoppeja alkaa tulla, niin Rellu vaihtoon vaan... Oliko, oxalainen, teitin auto ilman viimasuojaa?

Pappa

Jäsen

tluaner sanoi:
Siis kaksi kertaa tullut stoppikäsky ja hasardi-ilmoitus. Ja huollossa todetaan, että tämä kylmä teettää tallaista. Hurjaa hommaa sanon minä. Ei viitsisi esim. duuniin kovin montaa kertaa ilmoittaa myöhästymisistä auton hinaukseen menon takia >:( Mut katsoaan sitten: jos stoppeja alkaa tulla, niin Rellu vaihtoon vaan... Oliko, oxalainen, teitin auto ilman viimasuojaa?

No, vähän täytyy ymmärtää noita huoltojakin. Eihän siellä voida asiakkaalle sanoa, että perhana, kun me ei yhtään tiedetä missä mättää. Jos vikakoodeissa ei näy mitään, kun auto on ollut vähän aikaa huoltohallissa. Näitä tapauksia on kuitenkin sen verran paljon, että asia on varmasti tiedossa maahantuojalla/tehtaalla. Seurataan tilannetta niin rauhassa kuin itse kukin vain voi.

Viimasuoja pienentää ainoastaan moottoritilaan pääsevää ajoviimaa. Jäähdyttimen toimintaan sillä ei mitään käytännön vaikutusta. Syylärin nestekiertoa ohjaa vain termostaatti. Jos ajoviima moottoritilassa pienenee voisi kuvitella, että esim. polttoaineen syöttöön osallistuvat osat toimisivat vähän lämpöisempinä? Ja moottori viiman pienentyessä lämpiäisi hitusen nopeammin.
Eli siis: viimasuoja auttaa välillisesti - vähän.

tluaner

Jäsen

Jep, seuraillaan. Enhän ole edes autoa vielä alleni saanut ;) Mutta toisaalta jo pian 11 vuotias Nissan Almerani ei ole milläänsäkään 30 asteen pakkasista, joten kai uudelta autolta saa odottaa samaa ???

oxalainen

Nuorempi jäsen

tluaner sanoi:
Oliko, oxalainen, teitin auto ilman viimasuojaa?

Meidän Megsussa ei ole viimasuojaa, nappasin viime vkolla duunin romulootasta kyllä palasen styreeniä tätä projektia varten mutten ole ehtinyt suojaa askartelemaan vielä. Oli viime viikko hivenen kiireinen, silloin saamani sijaisauto nimittäin ei startannut parina aamuna... Ja se nyt sentään oli yleisesti hyväksyttyä Hyvää Merkkiä(tm), eli korkeintaan parivuotias VW Golf. ;) :D Hyvä pirssi muuten oli ajaa, tosin moottori oli juuri sellainen mitä itse henk.koht. eniten inhoan (1.8FSI).

Yllättävän paljon oli muuten Volvoja viime pe huollon pihalla, ei niinkään Relluja.

tluaner

Jäsen

Terve! Joo, kaikki autot merkistä riippumatta ovat varmasti kovilla näillä pakkasilla. Oxalainen, ihan pakko kysyä, mitä mieltä olet Golfin ajettavuus vs. Megane/Megane ST?

oxalainen

Nuorempi jäsen

Jos otetaan vielä mun entinen Citroen C4 (1.6HDi BMP) vertailuun mukaan, niin mun makuun järjestys menisi:

1. C4
2. Golf
3. Megane III

Megsu häviää vain aavistuksen Golfille, IMO, lähinnä siksi että ohjauksessa on ihan ripaus epämääräisyyttä. Ei mikään paha, mut kumminkin sellainen pieni hankalasti selitettävä epämääräisyys, "Disturbance in the Force", luonnehtisin... ;) Toisaalta, Rellussa on enemmän leppoisuutta ja se tuntuu ottavan pienet töyssyt hivenen pehmeämmin. Kokonaismukavuudessa Megane menee Golfin ohi ja tosi lähelle C4:ää, Golfissa kun etenkin sisätilojen design ja viihtyisyys on aikamatka 15 vuotta taaksepäin. Ja auto on kumminkin turkasen kallis. No okei, viimeiset kommentit eivät enää liity ajettavuuteen.

Ja tosiaan, se sijais-Golf ei ollut ihan tämä viimeisin sukupolvi, vaan sitä edellinen.

RemuGS sanoi:
Eikö tuonkaan "hazard/STOP" valon jälkeen siis löytynyt mitään vikakoodia muistista?

Sori, tää viesti jäi multa jotenkin huomaamatta. Kyllä sieltä vikakoodi kuulemma löytyi, mutta käsittääkseni se vain sitten nollattiin(?). Mitään osia siis ei vaihdettu. Saas nähdä mitä sanovat tällä toisella kerralla, tosin autokin roudataan nyt eri huoltoon (simahti eri paikkakunnalla). Emäntä oli saanut Hyundai i20:n sijaisautoksi, huomenna jännitetään sitten miten se lähtee pakkasella käyntiin.

tuomas-82

Jäsen

ulf sanoi:
- Kannattaa hankkia auto siten varustettuna, että avainkorttia ei tarvitse syöttää "pesään" auton käynnistämiseksi. Minusta avaimen pesään työntötila on hieman ahdas, ainakin jos ei laita vaihdekeppiä vapaalle tai kakkoselle. Johtunee myös siitä että minulla avainkortin ohessa roikkuu myös abloy ym avaimia.

Täytyy myöntää että tätä avainkortin sijaintia tuli itsekin manattua alkuun oikein kunnolla, mutta ainakin omalla kohdalla kysymys oli ehkä enemmän käyttövirheestä. Useimmat pysäköinee auton 1. vaihde kytkettynä ja en tiedä, miksi vaistomaisesti laitoin kortin aina lukijaan vaihdekepin vasemmalta puolelta, jolloin tila on todella ahdas kun 1. vaihde on päällä. Vaihdekepin oikealta puolelta kortin laittaminen on moninverroin helpompaa ja tilaa on runsaasti.

tluaner

Jäsen

Miten on sinulla, tuomas-82, Rellu pelittänyt. Omani saan ylihuomenna ;D Jännitys tiivistyy - pakkaskestävyyden suhteen...Mutta joo, innolla odotan.

Ylös Bottom