Mégane III

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Mégane III

turncoat sanoi:
Tuohan on tietysti vain sellainen yleinen väärinkäsitys, että EU-kulutus on se millä auton pitäisi kulkea, tai se millä valmistajaa lupaa sen kulkevan. Sehän ei todellakaan sitä ole. Se on vain yksi mittaustapa, joka on jo aikansa elänyt. Onhan se sentään samanlainen kaikille valmistajille ja siinä mielessä vertailukelpoinen, mutta kun sitä pystyy "huijaamaan", niin siksi joillakin merkeillä voi päästä lähemäksi sitä kuin toisilla. Lopputulos riippuu kuitenkin siitä kuka ajaa ja missä.

Kyllä, se on "vain" eräs, varsin tarkkaan speksattu mittaustapa ja siksi vertailukelpoinen, mutta myös autovalmistajan ohjelmoitavissa => todellisuutta (selvästi) pienemmät mittaustulokset :-\ Mutta se että noihin ei muka päästäisi ... No riippuu aika paljon kuljetajasta, olosuhteista, jne. mutta itsellä Megu II:n viimeisimmät 12kk/9940km on päästy keskim. 6.54 sadalle (tankkaus.com), valmistajan luvatessa yhdistettyä 6.9 sadalle. Vielä kun otetaan huomioon pieni vuotuinen ajosuorite (alle 10tkm = pätkäajoa) ja sekin tapahtuu suurimmalta osalta Kehä III sisäpuolella, niin mielestäni ilmoitettu EU-kulutus on saavutettu erittäinkin hyvin. Tätä vain ei valitettavasti enää voi uusista autoista sanoa ja siksi ko. mittaustapa tms. kaivannee kipeästi "päivitystä" :(

konjamiini

Jäsen

Nyt se sitten tapahtui tänä aamuna mitä olen jo pelännyt - 35000 ajetun kilometrin jälkeen oli sammunut kuskin puoleinen ajovalo! Vähänkö keräsin lämpöä kun ajattelin ensin, että ei kun aja merkkiliikkeeseen vaihdattamaan polttimo ja maksa siitä sitten semmoset 40 euroa. Mutta sitten hoksasin, että tässä Meksu III taitaa ollakin semmoinen systeemi, että polttimon saataa voidakin vaihtaa tämmöinen tumpelokin ja niinpä otin esiin käyttöohjekirjan aloin päräämään sivuja kunnes tulin kohtaan, missä selostetaan polttimon vaihto.

Ei muuta 10mm avaimella kaksi mutteria irti ja sitten poistetaan semmoinen lukitusluiska ja sitten voi vetää umpion eteenpäin siten, että tämmöisillä meikäläisen kynttilöilläkin ( joita kutsutaan sormiksi) kykenee vaihtamaan polttimon.
Kävin sitten huoltsikalta hakemassa H7 halogeenipolttimon ja voila: polttimon vaihtoon meni 5 minuuttia ja makso sen polttiomon hinnan eli 8 euroa. Mutta jos olisi ollut se Megu II niin taas olisi pitänyt viedä paikalliseen merkkiliikkeeseen ja hammasta kiristellen saanut taas maksaa 40 euroa polttimon vaihdosta. Tiedän, että on olemassa ihmisiä, jotka kykenevät itse vaihtamaan pihalla käsikopelolla pikku pakkasessa ajovalon Megane II autoon mutta minä en kuulu niihin ihmisiin.

Tässäpä taas yksi hyvä syy ostaa uuden sukupolven Meksu: ajovalopolttiomot voi todellakin vaihtaa itse ilman mitään ihmeellisiä akrobaattitemppuja. Oletan, että myös muissa uusissa Rellun malleissa tämä onnaa.

Tosin on pakko harrastaa ankaraa itsekritiikkiä ja myöntää olevansa aikamoinen pässinpää, kun hitto soikoon piti silloin viime kesänä autokauppaa tehdessä pihistellä enkä ottanut autooni Xenon valoja. Tätä ei muuten seuraavan kerran tule tapahtumaan.

HiTec

konjamiini sanoi:
Ei muuta 10mm avaimella kaksi mutteria irti ja sitten poistetaan semmoinen lukitusluiska ja sitten voi vetää umpion eteenpäin siten, että tämmöisillä meikäläisen kynttilöilläkin ( joita kutsutaan sormiksi) kykenee vaihtamaan polttimon.

Onkohan tuossa tapahtunut joku, pieni rakenteen muutos tms. sillä joskus viime syksynä ekoja tourer-esittelyautoja tarkastellessani tuo lukitus oli muistaakseni 1x torx-ruuvi (+em. muovikynsi) :-[

3Gee

Aktiivinen jäsen

konjamiini sanoi:
Tässäpä taas yksi hyvä syy ostaa uuden sukupolven Meksu: ajovalopolttiomot voi todellakin vaihtaa itse ilman mitään ihmeellisiä akrobaattitemppuja. Oletan, että myös muissa uusissa Rellun malleissa tämä onnaa.

Tosin on pakko harrastaa ankaraa itsekritiikkiä ja myöntää olevansa aikamoinen pässinpää, kun hitto soikoon piti silloin viime kesänä autokauppaa tehdessä pihistellä enkä ottanut autooni Xenon valoja. Tätä ei muuten seuraavan kerran tule tapahtumaan.

Kyllä se lukitus taitaa torx-ruuveilla olla mutta saattaa sen normiavaimellakin saada auki.

Ehdin itsekin jo innostua tuosta helposta polttimon vaihdosta kunnes tajusin, että Xenon-polttimoa ei saa kuitenkaan itse vaihtaa. Siis voihan sen tietty vaihtaa mutta ohjekirjan mukaan näin ei tulisi tehdä. :-\ Eli voit Konjamiini lohduttautua sillä, että normipolttimot voi vaihtaa itse ja halvalla, vaikka valotehoa noissa xenoneissa on tietysti annosteltu reilummalla kädellä. Ja kääntyvät valot näyttävät käheältä. ;D

ripa

Jäsen

Terve!

Runsaat 3000 mittarissa, kulutus 6,4 l/100km.

Auto on kyllä kiva ajaa, erityisesti tykkään vakionopeudensäätimestä. Mukavan tasainen kyyti, tehokas moottori, tosin alakierroksilla on pienoinen yllätys, että vääntöä ei kuitenkaan sen enempää löydy. Muistikuvani 250 D -mersusta ovat ehkä liian ruusuiset parin kymmenen vuoden takaa. :'(

Kytkintä en osaa käyttää vieläkään, ja lyhyet vaihteet hieman kiusaavat, mutta toki voisi ajaa pidemmillä vaihdoilla vähän epätaloudellisemmin.

Pettymys on ollut myös mahdollisuus personoida autoa. Samaan tapaan kuin Clioon, ei tuunausosia ole saatavilla. ???

Sisusta on tyylikäs lukuunottamatta keskikonsolia, joka on suorastaan kamala. Ei ollenkaan tätä päivää, myös käsikyynärnojaan kaipaisi pituutta ja säätövaraa. Keskikonsoli on kaukana kuljettajaergonomisesta toteutuksesta, joka vaikkapa Cliossa oli paljon järkevämpi. clion sisustus oli jopa hauska, toisin kuin Meganen, joka on melko mitäänsanomaton. Mittaristo toki on tyylikäs ja alun vieroksumisen jälkeen digitaalinen nopeusmittari on asia, josta olisi jo vaikea luopua.

Olen sitä mieltä, että auton pitää olla hauska. Tässä mielessä Megane on epäonnistunut - se on pikemminkin tylsä. Ehkäpä jotain on tehtävissä pienellä tuunauksella. ::)

-x-t-r-

Nuorempi jäsen

Hei!
Kahden viikon kuluttua olisi ensimmäinen uuden auton luovutustilanne edessä, ja auto on Megane III (farmari). Onko teillä antaa käytännön ohjeita, mitä tuossa tilaisuudessa tulisi ottaa erityisesti huomioon.
Tarkoitan lähinnä, onko auton suhteen hyvä tehdä mitään eritys tarkistuksia esim. irtaimiston suhteen. Otin Megaseni vararenkaallisena, minkä olemassaolon tietenkin tarkistan,
mutta kuuluuko mukana olla esim. varoituskolmio, ensiapulaukku, matot, tunkki, ja, ja,. Itse en oikein keksi muuta, kuin kävellä auton ympäri, ja katsoa onko maalipinta kunnossa.
Mitä te tarkistitte tuossa tilanteessa?

p.s. Ripa tuossa edellä hieman latisti tunnelmaani, mutta onneksi uskoni tähän autoon on edelleen vahva.

ripa

Jäsen

estateisti sanoi:
Hei!
Kahden viikon kuluttua olisi ensimmäinen uuden auton luovutustilanne edessä, ja auto on Megane III (farmari). Onko teillä antaa käytännön ohjeita, mitä tuossa tilaisuudessa tulisi ottaa erityisesti huomioon.
Tarkoitan lähinnä, onko auton suhteen hyvä tehdä mitään eritys tarkistuksia esim. irtaimiston suhteen. Otin Megaseni vararenkaallisena, minkä olemassaolon tietenkin tarkistan,
mutta kuuluuko mukana olla esim. varoituskolmio, ensiapulaukku, matot, tunkki, ja, ja,. Itse en oikein keksi muuta, kuin kävellä auton ympäri, ja katsoa onko maalipinta kunnossa.

p.s. Ripa tuossa edellä hieman latisti tunnelmaani, mutta onneksi uskoni tähän autoon on edelleen vahva.

Sorri, jos tunnelmat latistui, puhuin asioista, jotka kuitenkin pohjimmiltaan taitaa olla makukysymyksiä. 8)

Itse en osannut tarkistella autosta muuta kuin, että kahdet renkaat on mukana niillä vanteilla mitä tilasin. Myöhemmin tsekkasin, että lohkolämmitin on kytketty...

Autossa oli valmiina mm. parkkikiekkoa ja avaimenperää, sitten on joku muovikelmuun pakattu paketti, mitä en ole edes avannut. Luulen, että siellä on varoituskolmiot yms. Saattaapa löytyä ensiapulaukkukin.

Yllätyksekseni autolla oli jo ajettu 7 km. :-[ Pikku asia, mutta minusta uuden auton pitää olla ajamaton - näin oli edelliselläkin kerralla.

Sport tourer on muuten hyvän näkönen peli. Paras näkemäni farmari ikinä.

-x-t-r-

Nuorempi jäsen

Kiitos Ripalle.
Ymmärsin, että se oli vain sinun ajatteluasi, etkä halunnut ainakaan loukata ketään. Kiva kuulla, että riittää kun käy kuittaamassa auton ja lähtee onnellisena pois. Pelkäsin, että pitävät hölmönä jos ei ymmärrä ”purkaa” tuossa tilanteessa koko autoa.

ripa

Jäsen

Juu, olen ylikriittinen. Pääosin olen erittäin tyytyväinen autoon, enkä ymmärrä pahoja puheita koskien yleensä Renault-malleja. Ihmiset puhuvat tietämättömyyttään...

konjamiini

Jäsen

Lyhyt kommentti tuohon ajovalon vaihtamiseen: ei siihen todellakaan tarvita mitään erikoistyökaluja, meinaan siis noiden ruuvien irrottamiseen jotta umpion saa vedettyä eteenpäin. Itse käytin ihan normaalia 10 mm kiintoavainta ja eihän tuossa ruuvien irrottamisessa kulunut yhtä minuuttia enempää. Jakarilla irtoaa yhtä hyvin tai 10 mm hylsyllä.

Onhan siinä ruuvissa erikoinen kanta siinä mielessä, että ensin tarjosin 6-kulma avainta mutta eipä sopinut mutta sitten äkkäsin, että miksi mennä perse edellä puuhun kun kerran sehän varmaan aukeaa ihan normaalilla kiintoavaimella ja niinhän siinä kävi. Katsoin muuten jälkeenpäin tarkemmin auton ohjekirjasta ja siinä todella vaan sanotaan, että irroitetaan ne ruuvit - mitään mainintaa mistään ihme kiinnityksestä tai työkalusta en huomannut. Mutta sama se vaikka niin olisikin, sillä polttimo on vaihdettu ja hyvinhän tuo näyttää loistavan umpiossa.

Joten ei ajovalopolttimoiden vaihtamiseen todellakaan tarvita mitään taikatemppuja; onnistu sentään minultakin!

kurtsi

Kia Niro EV

Aikanaan oli jauhantaa uuden auton kilometreistä Tekniikan Maailmassa. Kilometrimääriä en tietenkään muista, mutta 7 km on tosi vähän mittarissa luovutushetkellä. Ymmärrän toki, että uuden auton ostanut haluaa itse ajella myös ne ekat kilsat, sitä autoa joutuu liikuttamaan ajamalla tehtaalla, laivaan ja sieltä pois, sekä täällä Suomessa luovutushuollon yhteydessä ja muutenkin.

meIII

Jäsen

turncoat sanoi:
ipod näkyy CD CHANGER nimellä. Tuo mitä "vaihtajalla" vaihdetaan, muistaakseni minulla kyllä pysyy siinä mikä viimeksi on ollut valittuna, eli kun vaihtaa sitä niistä "vaihtajapyörän"? yläpuolella olevista nappuloista mitä vaihdetaan, niin seuraavalla kerralla se on se sama. Aika selkeesti ilmaistu enkä oikein ole varma tarkoititko edes tuota...

MUOK: Tuosta mittarivirheestä: Minulla näytti puhelimen GPS 88km/h mittarissa nopeudeksi 83km/h ja 106km/h nopeudessa tienvarren nopeusnäyttö 102km/h. Eli nopeusmittari näyttää ainakin minulla 4-5km/h liikaa.

Noihin kommentoiden: minulla tuo "vaihtajapyörä" ei pysy starttien välissä siinä missä se oli. Kyllä se ajossa sen muistaa, mutta käynnistäessä on taas muistettava vaihtaa joko preset-radiokanavalle tai mp3-kappaleelle ennen ensimmäistä vaihtoa. Se vaihtohan on siinä "vaihtajapyörän" sivussa ja yläpuolella olevista napeista kelataan äänilähdettä.

Mittarivirheen vilkaisin aikaisemmalla erillisellä navilla. 60 km/h tai alle se näyttää 2 km liikaa (eli mittarissa 52 on reaalia 50 km/h) ja nopeuksissa 80 ja 100 virhe on 3 km/h liikaa. Eli cruisen 84 km/h on sen aika tasaiset 81 km/h oikeaa nopeutta. Tai niin oikeaa kuin tuo aiempi navi näyttää, mutta samoja se näyttää tienvarsinäyttöjen kanssa joten olettaisin sen olevan oikein.

meIII

Jäsen

estateisti sanoi:
Vararengasta en tarkistanut luovutuksessa kun talvirenkaat oli paksissa, sen olemassaolo tuli tarkistettua aika alussa jokatapauksessa kotona.
Luovutuksessa kävin läpi kyllä kaikki mahdolliset. Myyjä esitteli hallintalaitteet ja MeksuII:n jälkeen muutoksia ei kauheasti ollut. Navigaattorin ohjekirjan olin lukenut netistä pariin kertaan ennen ja sen kävin myyjän kanssa vain lävitse niin että varmistin että ohjekirja vastasi todellisuutta. :)
Katsoin että kaikki ohjekirjat on, tai itseasiassa myyjä esitteli noi. Varoituskolmiot yms oletan kanssa olevan siellä paksissa paketeissaan (en avannut niitä). Tunkku taisi näkyäkin siellä paksin mattojen alla jos niitä nosteli. Valojen tarkistus siinä kun myyjä ajaa sen pois hallista ulos kannattaa tehdä.

Jos jotain nostaisin esille niin avainkortit. Luovutustilanteessa kun kortteja laitettiin reikiinsä (vaikka oli handsfree-kortit) niin toisesta ilmoitti patterin vähyydestä. Se korjaantui luonnollisesti heti paikan päällä. Eli kannattaa käyttää ne molemmat kortit paikoilla ja katsoa ettei auto ilmoita niistä mitään outoa.

Siihen luovutukseen kannattaa käyttää aikaa ja ottaa se rauhallisesti, vaikka mieli tekeekin heti ajamaan. Käy läpi asiat ja kysele, ei siinä siltikään mene kuin tunti..puolitoista. Varmista jokainen kytkin ja viiksi että saat opastuksen. Testaa hätävilkut (eli kaikki vilkut toimivat), yms toiminnallisuudet. Penkkien kaadot, konepellin alta kannattaa kysyä öljyn ja muiden nesteiden lisäykset yms. Kysy paljon, vaikka omasta mielestäsi hyvinkin yksinkertaisia asioita jotka arvelet tietäväsi. Itseäni ei ainakaan hävetä tuossa kysyä triviaalejakin asioita, ihan vain sen takia että niihin saa sen varman vastauksen.

Minua ei ole keskikonsoli häirinnyt. Pieni se on sisätilaltaan, mutta ulkoasu on ok. Siinähän se käsi lepää navin säätimillä. :)
Alavääntöä on vähemmän kuin mitä odotin, mutta kyllä tuo on leppoisa ja miellyttävä ajaa. Suurimmaksi osaksi kierrokset kun ovat jotain 1200 - 1650 niin äänet ovat aika hyvin kurissa moottorin puolelta. (120 km/h sitten nostaa kierrokset johonkin 2500 rpm tasolle)

HiTec

konjamiini sanoi:
Onhan siinä ruuvissa erikoinen kanta siinä mielessä, että ensin tarjosin 6-kulma avainta mutta eipä sopinut

Tuo "erikoinen" kanta on nimeltään torx. Siis kun on 6-kulma, jossa sivut ovat suorat, niin torx on vähän sama, mutta sivut painuvat keskustaa kohti => kanta muistuttaa enempi tähteä. Ja yhteensopivuudesta, niin torx-avaimella kyllä auttavasti pyörittelee 6-kulmakantoja, mutta ei toisinpäin. Auttavasti siksi että torx-avain 6-kulmakannassa ei kestä vääntää läheskään niin paljoa kuin 6-koloavain. Ja "erikoisuudesta", niin ei kyllä enää pitäisi olla kovin harvinainen. Meinaan rautakaupassakin kun on jo ruvettu myymään torx-kantaisia ns. raksa-ruuveja, aina kipsilevyruuveista lähtien. Torxin ominaisuudet vain ovat niin ylivoimaiset esim. perinteiseen ristipäähän vrt. Tosin pitää kyllä myöntää että mieluummin tuollaista pultti+torx-kantaista itsekin pyörittelen mieluummin hylsyllä kuin torx-avaimella ::)

turncoat

Jäsen

konjamiini sanoi:
Lyhyt kommentti tuohon ajovalon vaihtamiseen: ei siihen todellakaan tarvita mitään erikoistyökaluja, meinaan siis noiden ruuvien irrottamiseen jotta umpion saa vedettyä eteenpäin. Itse käytin ihan normaalia 10 mm kiintoavainta ja eihän tuossa ruuvien irrottamisessa kulunut yhtä minuuttia enempää. Jakarilla irtoaa yhtä hyvin tai 10 mm hylsyllä.

Onhan siinä ruuvissa erikoinen kanta siinä mielessä, että ensin tarjosin 6-kulma avainta mutta eipä sopinut mutta sitten äkkäsin, että miksi mennä perse edellä puuhun kun kerran sehän varmaan aukeaa ihan normaalilla kiintoavaimella ja niinhän siinä kävi. Katsoin muuten jälkeenpäin tarkemmin auton ohjekirjasta ja siinä todella vaan sanotaan, että irroitetaan ne ruuvit - mitään mainintaa mistään ihme kiinnityksestä tai työkalusta en huomannut. Mutta sama se vaikka niin olisikin, sillä polttimo on vaihdettu ja hyvinhän tuo näyttää loistavan umpiossa.

Onko kenellekään tullut mieleen käyttää sitä työkalua, joka on molemmissa umpioissa mukana?!? Ihmettelen näitä jorinoita noista työkaluista, kun se irrotuskaluhan on siinä umpiossa sen kuin nostaa sen ylös ja se toimii.

Kannattaa oikeasti tutustua noihin e-guideihin: http://e-guide.renault.com/eguide/home.php. Voi katsoa ihan video-oppaan mitenkä se lamppu vaihdetaan. Minä katselin noita jo ennen auton hankintaa, sieltä selvisi monia ominaisuuksia paremmin kuin myyjältä tai esitteistä.

turncoat

Jäsen

ripa sanoi:
Yllätyksekseni autolla oli jo ajettu 7 km. :-[ Pikku asia, mutta minusta uuden auton pitää olla ajamaton - näin oli edelliselläkin kerralla.

Ei sitä voi saada ajamattomana, jos et itse hae tehtaalta "liukuhihnan" päästä, ja se ei varmaankaan onnistu. Tuo 7km on todella vähän, ihmettelin kun minulla oli vain 11km, edellisessä autossa oli uutena muistaakseni muutama kymmenen. Jos olet joskus saanut ajamattomana, niin sitten on mittari nollattu testien ja siirtoajojen jälkeen (joissakin autoissa kuulemma onnistuu kerran jos on ajettu alle 100km tai jotain) tai se on tuotu helikopterilla suoraan tehtaalta...

turncoat

Jäsen

Kymysys öljyistä:

Kun tämä Megane III 1,9DCi näyttäisi siis syövän sitä öljyä, niin kuin aikaisemman kokemuksen perusteella (moottorin edellisestä versiosta) osasin odottaakin, kysyisin mitä öljyä olette lisänneet? Motonet suosittelee tällaista: Shell Helix Diesel Ultra R ACEA-C4 5W30 1L (koodi 59-0102), 16,90 /litra. Pitäisi siis sopia hiukkassuodattimellisiin, eikä ole halpaa tuokaan. Onko järkeä kysyäkään merkkiliikkeestä mitään Elfiä?

Vielähän sitä ei tarvitse lisätä, jos tällä tahdilla kuluu mitä nyt (5000km / kaksi palloa, eli tikussa vähän yli viivojen välin puolivälin), menee siis ainakin toiset 5000km. Mutta jossain vaiheessa pitäisi ostaa pullo kyytiin, viimeistään kun on vajaan kuukauden päästä piiitkä ja autolle rankka reissu edessä.

Öljyn kulutushan saattaa myös vähentyä sisäänajon jälkeen, mene ja tiedä. Mutta tuskin mennään koko huoltoväliä lisäämättä?

ripa

Jäsen

turncoat sanoi:
ripa sanoi:

Ei sitä voi saada ajamattomana, jos et itse hae tehtaalta "liukuhihnan" päästä, ja se ei varmaankaan onnistu. Tuo 7km on todella vähän, ihmettelin kun minulla oli vain 11km, edellisessä autossa oli uutena muistaakseni muutama kymmenen. Jos olet joskus saanut ajamattomana, niin sitten on mittari nollattu testien ja siirtoajojen jälkeen (joissakin autoissa kuulemma onnistuu kerran jos on ajettu alle 100km tai jotain) tai se on tuotu helikopterilla suoraan tehtaalta...

En hakenut liukuhihnan päästä enkä tiedä onko helikopterilla tuotu. Mutta Cliossa oli mittarissa suunnilleen 0, kun sen sain. Suunnilleen siksi, että tasan 0 se ei näyttänyt, mutta ei myöskään yhtä.

Karvalakki

Jäsen

En tiedä onko Rellulla näin, mutta ainakin jossain tehtaissa koeajetaan valmistunut auto jonkun testiradan läpi että kaikki toimii. En tiedä koeajavatko merkkiliikkeessä luovutushuoltoa tehdessä myös. Siitä varmaan tulee noi kilometrit.

konjamiini

Jäsen

TurnCoat: tosta ajovalojen vaihtamisesta, että enhän minä yksinkertainen salojen sälli sitä tajunnut, että oikein työkalukin on autossa valmiina - minä luulin sitä jonkinlaiseksi lukitussysteemikisi - että osaan olla joskus yksinkertainen. Vähän niinkuin että " tulipalo talttui mutta sammutin sen väärin". Kävin muuten katselemassa tuon ylempänä olevan linikin välityksellä tuota e-guidea

Ylös Bottom