Mégane III

3Gee

Aktiivinen jäsen
Vs: Mégane III

Eipä nuo päivävalot enää mikään uusi juttu ole eli luulisi viranomaistenkin jo olevan kartalla asiasta. :o Tien päällä alkaa olla jo melkoisen paljon autoja, joissa päivävalot tuikkivat edessä mutta takana ei pala mikään. Uusia Mersun Eemeleitä varsinkin näkee aika tiuhaan, joissa valot palavat päivällä juurikin näin.

Mutta hatunnosto sille joka tämän pähkinän ratkaisee ja saa päivävalot tuikkimaan myös uudessa Megsussa. :D Niin ja maahantuojasta saati jälleenmyyjästä ei taida juuri apuja saada. :-\

bse

Nuorempi jäsen

3Gee sanoi:
Mutta hatunnosto sille joka tämän pähkinän ratkaisee ja saa päivävalot tuikkimaan myös uudessa Megsussa. :D Niin ja maahantuojasta saati jälleenmyyjästä ei taida juuri apuja saada. :-\

Kirjoittelenpas tänne ensi viikolla sillä paikallinen merkkihuolto on tätä selvittänyt ja luvannut ne laittaa toimimaan kunhan allekirjoittaneelta löytyy sopiva aika tätä varten. He olivat sitä selvitelleet maahantuojalta ja kyllä vastaus oli ihan eri kuin mitä tällä palstalla lukee. Käsittääkseni huolto oli sitä pyynnöstäni jo kokeillut jollakin esittelyautolla ja kyllä ne ihan toimineet ovat, ei kai siitä minun kanssa muuten oltaisi sovittukaan. Mutta kirjoittelen lisää kun jotain tapahtuu.

Auto on siis Sport Tourer Dynamique.

sm72

Jäsen

No niin uusiks meni!! Ei ollu uudessa meganessa tomtomia niinku piti! Eli uusi tilaus tehtaalta ja uudet 9vk odotusta. Sen ajan ajelen autoliikkeen uudella farmari skodalla... hieman vituttaa!!
Että näin.

ville_te

Jäsen

sm72 sanoi:
No niin uusiks meni!! Ei ollu uudessa meganessa tomtomia niinku piti! Eli uusi tilaus tehtaalta ja uudet 9vk odotusta. Sen ajan ajelen autoliikkeen uudella farmari skodalla... hieman vituttaa!!
Että näin.

Ymmärrän harmituksen, mutta ajeletko siis 9 viikon ajan ilmaiseksi liikkeen uudella Skodalla? Jos näin, niin olisi voinut huonomminkin käydä. Mikähän autoliike kyseessä?

sm72

Jäsen

ville_te sanoi:
sm72 sanoi:
Että näin.

Ymmärrän harmituksen, mutta ajeletko siis 9 viikon ajan ilmaiseksi liikkeen uudella Skodalla? Jos näin, niin olisi voinut huonomminkin käydä. Mikähän autoliike kyseessä?

Joo, näin on. Viikonlopun on yks toinen pirssi ja ensviikolla sitte tuovat sen uuden siksi aikaa kun saan sen jonka tilasinkin. Liike on täällä pohjanmaalla ja etukirjaimet rj. Ainoa ehto, ettei tule kilometrejä kun alle 10000.
Muoks: olen siis tietenki maksanu ko. Auton :)

mamipa

Jäsen

konjamiini sanoi:
Megane 3:n melutasosta: ihmettelen kyllä hieman, jos joku valittaa melutasosta ( tai voinhan olla tietysti lähes kuuro). Mulla on alla 16 tuuman kitkarenkaat ja ihme fakiiri pitää olla jos väittää ajomelun häirtsevän! Kun vertaan edellisen Megane II 1,5 dCI:n ja nykyisen Megane III 1,9 dCI:n melutasoa niin kyllä molemmat ovat erittäin hiljaisia melutasoltaan. Laguna III ja Megane III melutasoa en osaa verrata, sillä en ole ajanut Laguna III:lla.

Moi,

Pitipä kirjautua tännekin kun Megane II Break 2.0 vaihtui Sport Tourer 1.4:een.

Tuosta melusta näin muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen on pakko todeta että rengasäänet on kovemmat tässä uudessa (16" Michelin Energy Saver) kuin vanhassa oli (17" Nokian olikohan V sarjalaiset). Viimeksi ajelin vanhalla Nokian Hkpl 4:lla ja jopa nastoilla melu oli vaimeampaa kuin tällä uudella. En tiedä sitten noiden Misukoiden rengasmeluista noin yleensä mutta pienoinen pettymys se oli.
Mutta muuten auto on jättänyt positiivisen kuvan. Tyylikäs ulkomuoto ja sisätilat, ehkä kuskin penkki voisi olla pidempi, ajotieturin käyttö paljon helpompaa kuin edellisessä. No navigaattori tuli ilmaiseksi ja tietenkin sen integroitavuus on hyvä asia, mutta olin tottunut käyttämään Navigonin vastaavaa ja grafiikassa tuli siirryttyä huonompaan suuntaan.

Ei muuta kuin kevään jatkoja kaikille

P.S. Tuosta navigaattorista vielä, yritin ottaa kaista-avustajan vai mikä lienee, käyttöön, mutta ei ole ko. mallilla mahdollista??

turncoat

Jäsen

bse sanoi:
Kirjoittelenpas tänne ensi viikolla sillä paikallinen merkkihuolto on tätä selvittänyt ja luvannut ne laittaa toimimaan kunhan allekirjoittaneelta löytyy sopiva aika tätä varten. He olivat sitä selvitelleet maahantuojalta ja kyllä vastaus oli ihan eri kuin mitä tällä palstalla lukee. Käsittääkseni huolto oli sitä pyynnöstäni jo kokeillut jollakin esittelyautolla ja kyllä ne ihan toimineet ovat, ei kai siitä minun kanssa muuten oltaisi sovittukaan. Mutta kirjoittelen lisää kun jotain tapahtuu.

Auto on siis Sport Tourer Dynamique.

Mielenkiinnolla odotan lopputulosta. Olen kysynyt kahdesta merkkiliikkeestä Tampereelta ja Jyväskylästä ja kummassakaan ei suostuttu asialle mitään tekemään, ennen kuin saavat lisätietoa. Maahantuojan teknisen palvelun päällikölle olen laittanut sähköpostia ja ihmetellyt näitä höpinöitä "laittomista" päivävaloista, lopullista vastausta ei ole vielä tullut. Kerro heti mistä merkkiliikkeestä on kysymys jos suostuvat ne toimintaan kytkemään. Tampereella asentaja tosin uskoi että pikkuhommahan se on, mutta ei ole koskaan kokeillut.

turncoat

Jäsen

mamipa sanoi:
P.S. Tuosta navigaattorista vielä, yritin ottaa kaista-avustajan vai mikä lienee, käyttöön, mutta ei ole ko. mallilla mahdollista??

Se kaistanvaihtonäyttö oli meikäläisellä oletuksena päällä, toimii hyvin mutta esim. jossakin kohtaa kehä I:llä ei muistaakseni toiminut. Eli siinä karttapohjassa on varmasti puutteita. Tällä tavalla se on käyttöohjeissa:

"Reittikuvat

Kun lähestytään tien vaihtoa (suurilla akseleilla), järjestelmä siirtyy tilaan ”Näytä kaistojen kuvat”: 3D-kuva näyttää lähestyvän tien haarautumiskohdan ohjainnuolella ja samoin liikennemerkit
Ottaaksesi pois käytöstä reittikuvien näytön, katso kappale ”Järjestelmien säädöt”"

Eli reittikuvat! Onpa looginen nimi toiminnolla...

Siis RTFM! http://www.renault-multimedia.com/fi_FI/carminat-gps-navigointi/carminat-tomtom/

d_a_mage

Jäsen

mamipa sanoi:
konjamiini sanoi:
Megane 3:n melutasosta: ihmettelen kyllä hieman, jos joku valittaa melutasosta ( tai voinhan olla tietysti lähes kuuro). Mulla on alla 16 tuuman kitkarenkaat ja ihme fakiiri pitää olla jos väittää ajomelun häirtsevän! Kun vertaan edellisen Megane II 1,5 dCI:n ja nykyisen Megane III 1,9 dCI:n melutasoa niin kyllä molemmat ovat erittäin hiljaisia melutasoltaan. Laguna III ja Megane III melutasoa en osaa verrata, sillä en ole ajanut Laguna III:lla.

Moi,

Pitipä kirjautua tännekin kun Megane II Break 2.0 vaihtui Sport Tourer 1.4:een.

Tuosta melusta näin muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen on pakko todeta että rengasäänet on kovemmat tässä uudessa (16" Michelin Energy Saver) kuin vanhassa oli (17" Nokian olikohan V sarjalaiset). Viimeksi ajelin vanhalla Nokian Hkpl 4:lla ja jopa nastoilla melu oli vaimeampaa kuin tällä uudella. En tiedä sitten noiden Misukoiden rengasmeluista noin yleensä mutta pienoinen pettymys se oli.
Mutta muuten auto on jättänyt positiivisen kuvan. Tyylikäs ulkomuoto ja sisätilat, ehkä kuskin penkki voisi olla pidempi, ajotieturin käyttö paljon helpompaa kuin edellisessä. No navigaattori tuli ilmaiseksi ja tietenkin sen integroitavuus on hyvä asia, mutta olin tottunut käyttämään Navigonin vastaavaa ja grafiikassa tuli siirryttyä huonompaan suuntaan.

Ei muuta kuin kevään jatkoja kaikille

No kyllä ainakin MeganeII:n alla Energy Saverit olivat ihan hiljaiset. Joten en usko että toi johtuu ainakaan renkaista. Nyt ovat tietysti tiet karkeimmillaan. MeganeII:ssa ei karkeudella ole ihan niin suurta merkitystä kuin suurimmalla osalla muita autoja.

deore

Jäsen

Itsekin kävin koeajamassa coupé-mallin (tce) ja pidin rengasmelua kohtalaisen kovana. Alla 16" vakiorenkaat.

turncoat

Jäsen

deore sanoi:
Itsekin kävin koeajamassa coupé-mallin (tce) ja pidin rengasmelua kohtalaisen kovana. Alla 16" vakiorenkaat.

No sehän riippuu ihan siitä mihin on tottunut. Jaappanilaisten ja korealaisten jälkeen Megane III on mukavan hiljainen varsinkin noilla 16" energy savereilla :). Mutta että erityisen hiljaiseksi luokassaan en minäkään menisi kehumaan, edellinen malli ilmeisesti oli. Sillä alustan "jämäköittämisellä" lienee vaikutuksensa, ainakin mainospuheissa väitetään apurungon kiinnitystä ym. jäykennetyn, sehän vaikuttaa suoraan rengasmeluun vai mitenkä? Alustan kautta yleensä se karkean asfaltin jyrinä kantautuu ja siihen ei oikein auta mitkään äänieristysmattokikkailut.

mamipa

Jäsen

turncoat sanoi:
mamipa sanoi:

Se kaistanvaihtonäyttö oli meikäläisellä oletuksena päällä, toimii hyvin mutta esim. jossakin kohtaa kehä I:llä ei muistaakseni toiminut. Eli siinä karttapohjassa on varmasti puutteita. Tällä tavalla se on käyttöohjeissa:

"Reittikuvat

Kun lähestytään tien vaihtoa (suurilla akseleilla), järjestelmä siirtyy tilaan ”Näytä kaistojen kuvat”: 3D-kuva näyttää lähestyvän tien haarautumiskohdan ohjainnuolella ja samoin liikennemerkit
Ottaaksesi pois käytöstä reittikuvien näytön, katso kappale ”Järjestelmien säädöt”"

Eli reittikuvat! Onpa looginen nimi toiminnolla...

Siis RTFM! http://www.renault-multimedia.com/fi_FI/carminat-gps-navigointi/carminat-tomtom/

Vielä tuosta Kaistaopastuksesta ja IQ-Routesta.
En saa Kaistaopastusta valittua päälle? Kun asetuksista yrittää sitä tehdä, tulee ilmoitus "Ei mahdollista tällä karttaversiolla" tai jotain ja kun kortin laittaa tietokoneeseen, ilmoittaa, että kartat ovat ajan tasalla.
IQ-Routea en oikein ymmärrä, eikös sen pitäisi antaa erilaisia reittivaihtoehtoja ja antaa käyttäjän valita niistä sopivimman?

turncoat

Jäsen

mamipa sanoi:
Vielä tuosta Kaistaopastuksesta ja IQ-Routesta.
En saa Kaistaopastusta valittua päälle? Kun asetuksista yrittää sitä tehdä, tulee ilmoitus "Ei mahdollista tällä karttaversiolla" tai jotain ja kun kortin laittaa tietokoneeseen, ilmoittaa, että kartat ovat ajan tasalla.
IQ-Routea en oikein ymmärrä, eikös sen pitäisi antaa erilaisia reittivaihtoehtoja ja antaa käyttäjän valita niistä sopivimman?

No onpa kumma, kyllä se minulla toimii mukana tulleilla Skandinavian kartoilla ja käyttöohjeissakin se on neuvottu. Kokeile päivittää kartta käyttämällä viimeisimmän kartan takuuta, jos et ole sitä vielä tehnyt.

IQ-Routes laskeskelee reitit käyttämällä käyttäjiltä kerättyjä tilastoja todellisista matka-ajoista. Esim. reitti saattaa riippua kellonajasta jne. Ei sen toimintaa oikein edes huomaa, paitsi jos menee samaan paikkaan eri aikoina niin nopein reitti voi illalla vaikka kaupungin keskustan läpi, ruuhka-aikoina taas jostakin muualta. Hyvin se käytännössä toimii yleensä. Niitä eri reittivaihtoehtoja (nopein tai lyhyin) voi kyllä muuten käyttää jos laitat sen asetuksen jostakin kohtaa (ulkoa en muista mistä) niin, että se kysyy aina kun alat navigoimaan. IQ-routesin toimintaan ei kai muuten voi vaikuttaa kuin ottamalla sen pois päältä.

ripa

Jäsen

Väliaikatietoja kulutuksesta. Mittarissa 1800 km, keskikulutus 6,5.

En kyllä käsitä millaisella ajotyylillä pääsette edes alle kuuden, saati alle viiden. Ajan itse tosi varovasti, ja pienellä kaasulla, ja silti kulutus noin kova.

Ajo pääosin moottoritietä, jonkin verran kaupunkihuristelua.

turncoat

Jäsen

ripa sanoi:
Väliaikatietoja kulutuksesta. Mittarissa 1800 km, keskikulutus 6,5.

En kyllä käsitä millaisella ajotyylillä pääsette edes alle kuuden, saati alle viiden. Ajan itse tosi varovasti, ja pienellä kaasulla, ja silti kulutus noin kova.

Ajo pääosin moottoritietä, jonkin verran kaupunkihuristelua.

Ihan helposti, perus taloudellisen ajon niksejä noudatan: Kiihdytän reippaasti, käytän mahdollisimman paljon moottorijarrutusta, välttelen turhia pysähdyksiä ja vielä ripaus järjen käyttöä siihen päälle. Dieselillä on turha kierrättää, itse olen noudattanut suurinpiirtein sitä vaihtovaloa. Hissukseen kiihdyttelemällä kuluu löpöä paljon enemmän kuin "ripeästi, mutta ei kaasu pohjassa" tavoitenopeuteen ja sitten tasaisesti...

Sitä en vaan ymmärrä miten voisitkaan päästä alle kuuden, jos ajat pääosin moottoritietä ja kaupungissa. Jos nyt puhutaan vieläpä oikeasta moottoritiestä (120km/h), niin millä autolla muka pääsee niin vähällä?!? Kuulostaa ihan hyvältä tuo 6,5l/100km siinä tapauksessa.

konjamiini

Jäsen

Kuten olen aiemmin jo kirjoitellut on mulla keskikulutus koko ajan ollut luokkaa 4,4-4,5 l/100 km. Ajotietokone näyttää 4,4 litraa ja mitä itse olen räknäillyt niin ei se paljoa heitä siitä mitä tietokone ilmoittaa. Olen nyt ajanut 34000 km viime elokuusta alkaen, joten jonkinlaista empiiristä aineistoa on jo kerääntynyt. Auto on siis 1,9 dCI Megane Coupe= ajan periaatteessa pelkästään pitkää maniteajoa enkä aja juurikaan yli 100km/h tuntinopeuksia. Jos ajaa kuutosvaihteella pitkää matkaa ja nopeus on noin 95 km/h niin ei jumankekka kyllä enempää kulu kuin se 4,4 litraa/100 km.

turncoat

Jäsen

konjamiini sanoi:
Kuten olen aiemmin jo kirjoitellut on mulla keskikulutus koko ajan ollut luokkaa 4,4-4,5 l/100 km. Ajotietokone näyttää 4,4 litraa ja mitä itse olen räknäillyt niin ei se paljoa heitä siitä mitä tietokone ilmoittaa. Olen nyt ajanut 34000 km viime elokuusta alkaen, joten jonkinlaista empiiristä aineistoa on jo kerääntynyt. Auto on siis 1,9 dCI Megane Coupe= ajan periaatteessa pelkästään pitkää maniteajoa enkä aja juurikaan yli 100km/h tuntinopeuksia. Jos ajaa kuutosvaihteella pitkää matkaa ja nopeus on noin 95 km/h niin ei jumankekka kyllä enempää kulu kuin se 4,4 litraa/100 km.

Ihan samoja on meikäläisen kokemukset, mutta muutaman desin tuohon lisäisin farkkumalli kun on. Se kulutus vaan nousee radikaalisti kun mennään 120km/h päälle, se on vain fakta. Kaupunkiajoa siihen päälle vielä niin et varmasti pääse alle kuuden litran. En usko että millään, ainakaan saman kokoluokan, autolla pääsee.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

turncoat sanoi:
Ihan samoja on meikäläisen kokemukset, mutta muutaman desin tuohon lisäisin farkkumalli kun on. Se kulutus vaan nousee radikaalisti kun mennään 120km/h päälle, se on vain fakta. Kaupunkiajoa siihen päälle vielä niin et varmasti pääse alle kuuden litran. En usko että millään, ainakaan saman kokoluokan, autolla pääsee.

Öö... Kuten jo aikanaan Megu II:stani kirjoitin tässä topicissa, niin Hki-Tre-Hki matka tuolla 1.6 bensa farkulla pääsee 120km/h motarinopeudella keskim. 6.6 sadalle, mutta 100km/h motarinopeudella sama matka keskim. vain 5.2 sadalle. Eli nuinkin pieni nopeuden nosto farkulla noissa nopeuksissa vaikuttaa jo aika paljon keskikulutukseen :-\ Ja jos tuolla wanhalla Megu II farkulla päästään bensa-moottorillakin 12kk keskikulutukseen reippaasti alle 7 sadalle, pääasiallisesti PK-seudulla Kehä I ruuhkissa kökkiessä, niin kyllähän disulla pitää noista numeroista pystyä niistämään jo melkoisesti - tai sitten on tosiaan jo syytä hakeutua taloudellisen ajon kurssille tms ;)

turncoat

Jäsen

HiTec sanoi:
Öö... Kuten jo aikanaan Megu II:stani kirjoitin tässä topicissa, niin Hki-Tre-Hki matka tuolla 1.6 bensa farkulla pääsee 120km/h motarinopeudella keskim. 6.6 sadalle, mutta 100km/h motarinopeudella sama matka keskim. vain 5.2 sadalle. Eli nuinkin pieni nopeuden nosto farkulla noissa nopeuksissa vaikuttaa jo aika paljon keskikulutukseen :-\ Ja jos tuolla wanhalla Megu II farkulla päästään bensa-moottorillakin 12kk keskikulutukseen reippaasti alle 7 sadalle, pääasiallisesti PK-seudulla Kehä I ruuhkissa kökkiessä, niin kyllähän disulla pitää noista numeroista pystyä niistämään jo melkoisesti - tai sitten on tosiaan jo syytä hakeutua taloudellisen ajon kurssille tms ;)

Niin ja jos sitten vertaillaan, niin vertailussa pitää olla mukana teho, vääntö ja suoritusarvot. Jos haluaa pienen kulutuksen, on 1,9DCi väärä valinta, kun pihimpiäkin löytyy. Jos verrataan saman tehoiseen bensakoneeseen (joka kyllä häviää väännössä ja suorituskyvyssä), 1,4TCe:hen, ero käytännön kulutuksessa seka-ajossa on melkein 2 litraa DCi:n eduksi.

Nuo II:n kulutuksesi ovat kyllä uskomattoman pieniä, enkä kyllä uskokaan ihan tuosta vaan. Itse en varmasti pääsisi noihin lukemiin, sun kannattais osallistua taloudellisen ajon kilpailuihin. Jotakin vikaa siinä autossa? :) Toki pystyy 1,9:lläkin reilusti alle 4:nkin litran maantieajoon, jos oikein yrittää, liikenneturvallisuuden unohtaen ajaa alinopeutta tai rekan imussa ja nollaa ajotietokoneen matkavauhdissa eikä pysähdy kertaakaan jne... Itsensä huijaus on ihan rentouttavaa välillä. No joo, käytännössä olen itse ainakin yllättynyt siitä miten realistisia Rellun ilmoitetut kulutuslukemat kuitenkin ovat, monella muulla merkillä kyllä "huijataan" enemmän. Ja tottahan se on että suurin kulutukseen vaikuttava tekijä on ratin ja penkin välissä, sitä ei kukaan kiistä.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

turncoat sanoi:
Ja tottahan se on että suurin kulutukseen vaikuttava tekijä on ratin ja penkin välissä, sitä ei kukaan kiistä.

Itsellä se on aika usein myös ohjaustangon ja penkin välissä kun Kawalla mennään 4.5:n alle matka-ajossa ja kaupunki-painotteisessa seka-ajossakin numerot alkaa "vain" 5:lla. Ai miten niin vaatii "jonkun verran" itsehillintää ;)

Ylös Bottom