Mégane III

3Gee

Aktiivinen jäsen
Vs: Mégane III

Mulla taitaa ajotietokone tällä hetkellä näyttää keskikulutukseksi 5,4 litraa/100km. Talvella jos pyörii lyhyttä taipaletta kaupungissa, niin menovettä menee kyllä lähemmäs seitsemän litraa kun moottori ei lämpene kunnolla missään vaiheessa. Maantiellä olen päässyt parhaimmassa tapauksessa ajotietokoneen mukaan 4,3 litraa/100km.

Itse olen huomannut, että nopeuden nosto nopeudesta 90km/h nopeuteen 110km/h nostaa keskikulutusta n. litran verran. Talvinopeuksilla pääsee siis hyvinkin pienellä kulutuksella mutta jos rajoitus on 100km/h ja siihen lisää vielä sen n. 10km/h mitä "laki sallii", niin kulutus nousee ihan reippaasti.

Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla pääsee kyllä ihan hyville tuntipalkoille jos ajelee ihmisiksi ja säästää sitä kautta polttoainekuluissa. :-\ Pakko kyllä myöntää, että ainakin omaan ajotapaan vaikuttaa se, että tuon 1.9dCi:n voimavarat mahdollistavat vähän reippaammankin etenemisen. Eli kun sitä tehoa ja vääntöä on käytettävissä, niin sitä tulee myöskin käytettyä. ;) Toisaalta tuolla disulla pääsee ihan reippaasti eteenpäin ihan käyttämällä sitä alavääntöä hyväkseen ja laittamalla rivakkaan tahtiin isompaa vaihdetta silmään. Eli turbodiesel vaatii erilaisen ajotavan kuin perusbensakone.

bse

Nuorempi jäsen

Minulla on kaupungissa (Turku ja sen lähialueet) ollut 5.9 kun on noin 3500km ajettu (dci 1.9). Naantali-Salo väli motarilla kun vaknopsäätimessä on 116 antoi 5.3. En ole vielä päässyt "maaseudulle" ajelemaan paljoa mutta veikkaisin kulutuksen olevan neljän pintaan. Matka-ajossa ajan mittarin vaihteenvaihtajanuolen mukaisesti. Nämä kilometritkin tulivat helmikuun puolesta välistä alkaen ja auto seisoi ulkona parkissa eikä siinä ole vielä minkäänlaista lämmitintäkään ja tässä paikallisesti ajaen matkat ovat luokkaa 3-10 km. Eilen Turussa ajellessa oli 5 ihmistä autossa niin kulutus oli muistaakseni luokkaa 6.5. Arvelen että ihan alussa (0-1500) ei kannata kauheasti katsella kulutusta kun moottori ei ole vielä sisäänajettu ja ohjekirjassa taisi lukea vielä tehosta jotain aina 6000km asti. Vertailuna vanhan (II, 2.0 bensa) keskikulutus tässä lähialueilla oli ajankohdasta riippuen 8.8-9.5 (!). Ehkä uudella ajetaan maltillisemmin :)

JT

Nuorempi jäsen

Ihmetyttää kyllä noi alhaiset kulutuslukemat diesel Meganen osalta. Ainakin autolehtien testeissä kulutus on
ollut koholla (III kori) ja omat kokemukset II korimallista tukevat kyllä sitä, että alle 5:den ei tahdo päästä.
Itsellä oli siis -04 1,5 Dci farkku jolla kulutus pyöri 5:den tuntumassa ja mieluummin ylikin, ajettaessa
keskimäärin 100km/h moottoritiellä ja pikkasen kaupunkiajoa (Kesällä).
Jos nopeuden nosti 120:een, niin meni jo reilusti yli 6l. Luvattu kulutus maantiellä oli 4,1, johon en
päässyt koskaan. Suomessa alin kulutus 4,6 johon pääsi pitkässä rauhallisessa maantieajossa.

E. Ajotietokone kyllä näytti melkein aina 4:sella alkavia lukemia, mutta se pyöristi alaspäin ainakin sen 0,5l.
Muissakin omistamissani autoissa (ei Renault) ajotietokone on näyttänyt 0,3-1l alle todellisen kulutuksen,
joten turha on kilpailla sillä mitä ajotietokone näyttää, se ei ole sama kuin oikea kulutus.

d_a_mage

Jäsen

Mulla on Megane2 1.5dci coupe kuluttanut aina sen 5.3l/100km (vuodesta 2003) tietokoneelta katsottuna. Ajelen ajallisesti saman verran motaria ja kaupunkia. Motarilla nopeus on ollut aina 140km/h mittarissa kesällä ja talvella 120km/h, eli +20. Nyt uuden sakotuskäytännön tullessa voimaan tiputin vauhtia 5 km/h (+15), niin keskikulutus on laskenut 4,7l/100km. En sitten tiedä onko auto nyt 140tkm ajettuna sisäänajettu vai onko joku esim. turbo vetämässä viimesiään(?). Alimmillaan keskikulutus on maantiellä ollut 3.8l/100km.

JT

Nuorempi jäsen

d_a_mage sanoi:
Mulla on Megane2 1.5dci coupe kuluttanut aina sen 5.3l/100km (vuodesta 2003) tietokoneelta katsottuna.
En tiedä luitko ollenkaan edellistä kirjoitustani, mutta tolla ajotietokoneen lukemilla voi
heittää vesilintua. Onko sulla mitään faktaa mikä on auton oikea kulutus?
Onko muuten sulla mikä versio 1,5Dci koneesta? Itsellä oli siis 60kw / 5-vaihteinen.

Ja Theros: mulla ainakin autossa vakiorengastus 195/65/15.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

JT sanoi:
d_a_mage sanoi:
Mulla on Megane2 1.5dci coupe kuluttanut aina sen 5.3l/100km (vuodesta 2003) tietokoneelta katsottuna.
En tiedä luitko ollenkaan edellistä kirjoitustani, mutta tolla ajotietokoneen lukemilla voi heittää vesilintua. Onko sulla mitään faktaa mikä on auton oikea kulutus?

Öö... Ajotietokone vuodesta 2003 lähtien, kertaakaan välillä nollaamatta ::) Eiköhän tuossa kuitenkin ole joku excel-taulukko tms. kyseessä = tiedostona PC-tietokoneella. Itse käytän web-versiota, tankkaus.com:ia 8)

ville_te

Jäsen
Grand Scenic 1.9dCi vm.2010 kulutus Vs: Mégane III

Laitetaanpa tähän tuoreita lukemia vuoden 2010 Grand Scenic III:sta. Takana on tosin vasta 900km. Ekan tankillisen keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 6,4 ja tankkauksen mukaan 6,6 l/100km. Ajosta 5% kaupunkiajoa, 20% maantieajoa (90km/h) ja 75% moottoritieajoa (120km/h). Tiedän tarkat osuudet, koska olen ajanut vain työmatkaani sillä kotiin ja töihin toistaiseksi.

Edellinen autoni oli Grand Scenic II 1.6 koneella ja se vei 8,3l/100km (tankkaus.com), mutta sillä ajettiinkin pääosin pikkukaupunkiajoa.

Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan kulutus muuttuu. Vaihteita saa todellakin veivata, kun niitä on kuusi ja tietokone koko ajan pyytää vaihtamaan isommalle. 60km/h nopeudessa pyytää jo 6. vaihdetta.

konjamiini

Jäsen

Muutama kommennti hyvät veljet:

1. !,9 Dci ei todellakaan ole paras vaihtoehto, jos haluaa pienentää keskikulutusta - silloin pitää ostaa 1,5 dCI versio.
Itselläni on 1,9dCi sen takia, että kesällä 2009 ei yksinkertaisesti ollut vielä saatavilla 1,5dCI versiota Suomessa vaikka sitä kovasti mainostettiin esim. Rellun kotisivuilla. Eipä silti, kyllä 1,9 dCI motti on tosi hyvä enkä enää ottaisi 1,5 dCI versiota.

2. Suurin vaikutus keskikulutukseen on varmasti ajotavassa - jos paahtaa motarilla aina 140 km/h niin varmaan palaa löpöä/bensaa enemmän kuin persaus kestää. Itse ajelen aina jos mahdolista ns. pappatyyliin kuitenkin niin, että en ole liikennevirran tukkona. Ja keskikulutus on varmasti 4,4-4,6 litraa; olen sen niin monta kertaa laskenut eikä mun mielestä ajotietokone muuten kauhean paljon valehtele.

Itse olen aina ehtinyt joka paikkaan mihin on pitänyt mennä hieman maltillisemmalla ajaotavalla - ei ole tarvinnut kuitata "pikavoittoja" - sitä paitsi se odottaa aina joka tulee ensin - eipähän ole tarvinnut odotella ketään.

meIII

Jäsen

Itse nollailen ajotietokoneen joko joka tankkauksella, tai sitten reissun aluksi. Mukana on liikkeellelähtöä, kiihdytyksiä, tasaista ajoa jne.
Olen nyt reilut 1200 km ajellut Sports Tourerillani. Ensimmäisen tankin päästessä puoleen väliin, ajotietokone näytti noin 4.5 l/100, ja kun täyteen tankkasin nollasin mittarit. Nyt se näytti 4.6 l/100. Molemmissa on mukana myös moottoritieajoa, siivu ruuhkia/kaupunkiajoa yms. Vielä ei ole "puhdasta" ajoa töihin ja takaisin, niin että ruuhka tai valot eivät häiritsisi. Megane break II 1.6 bensalla pääsin tuolla välillä parhaimmillaan 5.6:een, yleisemmin 5.7-5.8 keskikulutukseen.
Siitä näyttääkö tuo oikein nyt vai ei. Aikanaan jaksoin tuolla aiemmalla autolla seurata tankkauksia tarkemmin mutta sitten iski päälle olo että se on turhaa.
Helpostihan sen tarkistaa: paljonko tietokone näyttää että on ajettu (km) ja kulutettu (l). Tankatessa sitten vertaa tuota lukua ja itselleni riittää että se on "sinneppäin", koska on vaikea saada 1:1 tilannetta tankkausten välillä. Milloin auto on eri tavalla kallellaan, milloin olet varma että tankkaat juuri samaan pintaan, jne..
Suuntaa-antavahan tuo on ja ajattelenkin sitä pitkälti niin että seuraan "suhteellista" kulutusta. Jos keskiarvo tuosta käy muuttumaan paljon -> onko jossain jotain vikaa, mikä on muuttunut. Ja tavoite on päästä kulutuksessa pienempään :), kuitenkaan menemättä alle rajoitusten normaaliolosuhteissa. Eli ennakoiden, ripein kiihdytyksin, välttäen ruuhkia, ajaen tasaisesti jne.

Moottoritiellä tuo kulutus nousee kyllä kovasti, huomasin saman kuin joku muukin täällä: 124 km/h:n ja 126km/h:n (mittarissa) ero on aika huikea. Kummallista sinänsä. Joten moottoritiellä olenkin tähdännyt tuohon 124-lukemaan. Harmillisesti integroitu TomTom ei kerro mikä on oikea nopeuteni silloin, joka voi kyllä olla alle tuon 120. Aina 80 km/h:n asti mittari vaikuttaisi (vertailukohtana vain tienvarsinäyttimet, joita ei ole paljoa..) olevan suhteellisen tarkka - eroa on kai 2-3 km/h. Aikaisemmassa breakissa seurasin tilannetta erillisellä navigaattorilla ja siinä eroa oli 80 km/h nopeudessa noin 5 km/h -> laittamalla cruiseen 86 pääsi rajoituksen mukaiseen 80..81 nopeuteen. Kulutuksessa on myös eroa, nimenomaan näillä farkuilla, ajaako oikeaa nopeutta 80..81 vai 86..88.

Hyvin tyytyväinen olen ollut. Itsellänikään ei tuo TMC tunnu toimivan, mutta enköhän tässä tänään ota vielä kerran kortin irti ja kokeilen kaikki päivitykset mitä on saatavilla. Kyselin asiaa myyjältä ja kuulemma sitä ei ole vain tuettu. Typerää sinänsä ettei ohjekirjassa (netistä) ole mitään mainintaa asiasta. Ei suuri ongelma kuitenkaan, vaikka se kyllä olisi "nice to have" ominaisuus. Toinen mitä kaipaisin, olisi se todellisen nopeuden näyttö navissa. En ainakaan löytänyt sitä mistään jos sen voisi aktivoida päälle.

Dieselin vääntö on ollut kyllä ilo, bensakoneen jälkeen. En olisi osannut edes arvata, nyt kun tuohon on tottunut, kuinka iso ero ajossa voi olla. Äärimmäisen vähän olin dieselillä aikaisemmin ajellut, joten mitään tuntumaa siihen itselläni ei ollut. :) Suosittelen, mikäli haluaa ja tykkää ajella rauhallisesti, ilman että kone huutaa. :)

Ohjaus tuntuu paljon paremmalta kuin aikaisempi myöskin. Ajettaessa hiekkatiellä/soralla auto tuntuu vakaammalta kuin tuo mainittu break 1.6. Ensi talven liukkailla sitten näkee miltä pahat kelit tuntuvat, mutta koeajolla tammikuun lopussa (1.4 tce:n sain silloin alle) lyhyesti kun kokeilin tiukempia käännöksiä lumella/jäällä jäi sellainen kuva että meno olisi vakaampaa silloinkin. Tuohon 1200+ kilometriin on sisältynyt kylläkin suurimmalti osaksi vasta asfaltoitua tietä, joten lopullista päätöstä en vielä anna.

MP3-soitin oli kiva lisä (en kiinnittänyt tuohon huomiota tilatessani :D ), mutta soittaako tuo MP3:t monona vai mistä on kyse kun herjaa cd:lle vaihtaessa Mono CD:stä? Vielä en ehtinyt heittää standardia cd:tä sisään että näkisi mitä se silloin sanoo.. Vai olisikohan jossain taas joku asetus, en kyllä muista pakottaneeni mistään monoa päälle.
Ikävä piirre: koppasin cd:lle liudan mp3:sia juureen ja kun laitan levyn sisään (tai toiston päälle siltä) oletus on 'vaihtajassa' että vaihdetaan albumi toiseen, eikä kappale. Yksi albumi, paljon kappaleita -> haluat seuraavan kappaleen mutta vaihdin onkin (oletuksena) albumissa -> palaa ensimmäiseen kappaleeseen.
Hiukan sama radiokanavien kanssa - oletuksena ei ole preset selaus jolloin voisi selata näppärästi omia kanavia. Listoja tuossa soittimessa on 1+n joten kaiketi pitäisi uhrata vähän vappua ja vihdoin lukea ne ohjekirjatkin lävitse.. :)

Handsfree-avainkortti.. En olisi uskonut kuinka mukava tuo voikaan olla! Suosittelen lämpimästi. Kädet täynnä kauppakasseja voi paksin "vain avata" eikä tarvitse kaivaa avainkorttia esille. Samoin istut vain penkille ja pistät auton käyntiin - ilman että kortti poistuu taskusta. Sama juttu poislähtiessä -> Stop (kerran, break 1.6:ssa jos ei ollut avainkorttia sisällä sammuttaessa piti painaa kahdesti) ja ulos. Ovet menevät kiinni (piippaa + välkyttää vilkkuja) takanasi.
On siinä huonokin puoli. Jos laitan jotain pelkääjän puolelta sisään ja kierrän auton, on hyvin mahdollista että ovet lukittuvat itsestään, ja aika todennäköistäkin. Kun lomalle lähtiessä (tai muutenkin) käy lastaamaan autoa, pitää kai jättää joku ovi raolleen jos ei halua että ovet lukittuvat jatkuvasti..

Automaatti-ilmastointi, erittäin mukava. :) Vähän on vielä itsellään hakusessa siihen tottuminen mutta vähitellen siihen alkaa luottamaan.

Cruisen kytkin on loppujen lopuksi ihan hyvässä paikassa, vaikka sitä aiemmin tässä ketjussa ihmettelinkin.

Tässä näin vappuaamuksi mietteitä!

JT

Nuorempi jäsen

Niin kaikille ei ole väliä sillä miten lähellä ajotietokoneen lukema on todellista, eikä siinä mitään.
Mutta ottaa vaan "pattiin" ;) , kun elvistellään 4:sella alkavilla lukemilla moottoritieajossa ja
kuitenkaan Suomessa tuskin on myynnissä dieselautoa, jolla pääsee sellaisiin lukemiin oikeasti.
Mitä on tullut luettua TM:ää, niin tasaisella 120km/h nopeudella ei ole montaa autoa, jotka pääsevät
edes alle 6:den litran. Mm. VW Passat Bluemotion vie 5,8L/100km, joka on mielestäni kunnioitettava lukema.
Oma nykyinen auto on vienyt moottoritie 80%/ kaupunki 20% ajossa 6,6l / 100km. (todellista nopeutta 120km/h)
Pitkässä matka-ajossa 5,4 talvinopeuksilla talvirenkailla.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Nuohan ovat aika yleisiä eri valmistajien keskuudessa. Ne viralliset numerot ilmoitetaan niin alakanttiin kuin vain kehdataan ja hyvä niin, sillä se tarkoittaa pienempää verotusta ;) Ja taas toisaalta ajotietokone näyttää yleensä myös hiukka turhankin optimistisia numeroita, tosin piirun verran todellisempia sentään. Ja se todellisuus sitten on jotain vielä rumempaa, auto syö polttoainetta enempi kuin kumpikaan ed. antaa ymmärtää :-\ Onkohan kukaan koskaan tehnyt minkäänlaista tilastoa tms. mitkä valmistajat tai mitkä automallit ovat lähimpänä realiteetteja ??? Oman käsitykseni mukaan VW-konserni "valehtelee" virallisissa numeroissaan selvästi enempi kuin esim. Renault. Erityisen huolestuttavan tuosta tekee sen mahd. vaikutus kaupankäyntiin ja sitä kautta markkinaosuuksiin, ihmisten hakiessa yhä enempi sitä omaan tarpeeseensa sopivinta ja vähäkulutuksisinta mallia 8)

konjamiini

Jäsen

JT:lle: jos motarilla paahtaa aina vähintään 120 km/h lasissa niin ei tietenkään voi päästä keskikulutuksessa 4:lla alkaviin lukemiin -sehän on fakta juttu se. Mutta mikä helkatin pakko se on ajaa sitä 120 km/h tunnissa? Aina voi ajella sitä oikean puoleista kaistaa vaikkapa näin kesäaikaan 100 km/h - voi olla, että olet määränpäässä ehkä 5 minuuttia myöhemmin mutta taatusti vähemmällä polttoaineen kulutuksella. Säästyneellä rahalla voi ostaa sitten vaikka hyvää konjakkia - suosittelen!

JT

Nuorempi jäsen

d_a_mage sanoi:
Nyt uuden sakotuskäytännön tullessa voimaan tiputin vauhtia 5 km/h (+15), niin keskikulutus on laskenut 4,7l/100km. En sitten tiedä onko auto nyt 140tkm ajettuna sisäänajettu vai onko joku esim. turbo vetämässä viimesiään(?). Alimmillaan keskikulutus on maantiellä ollut 3.8l/100km.
Konjamiini: viittasin tohon kirjoituksen väittämään 4:sella alkavista lukemista.

Hitec ja Konjamiini: Olen samaa mieltä. Eu-kulutusten painamisesta alas on tullut jo taidetta ja todellinen kulutus karkaa vaan
kauemmas ilmoitetusta. Ja oman auton kulutukseen tietysti voit itse vaikuttaa tosi paljon, sitä en kiellä.
Itse vaan tulee ajettua muiden mukana sitä 125-130 mittarinopeutta ja joskus ylikin..
Muuten kyllä huolehdin energiataloudesta: tarkistan ilmanpaineet ja käytän Acea A5/B5 öljyä koneessa.

joker-1979

Aktiivinen jäsen

JT sanoi:
Itse vaan tulee ajettua muiden mukana sitä 125-130 mittarinopeutta ja joskus ylikin..
Muuten kyllä huolehdin energiataloudesta: tarkistan ilmanpaineet ja käytän Acea A5/B5 öljyä koneessa.

Niin no, mitä järkeä on sitten olla energiataloudellinen jos mittarinopeus on tuollainen..? Minä vaan kysyn.. ::)

bse

Nuorempi jäsen

konjamiini sanoi:
Aina voi ajella sitä oikean puoleista kaistaa vaikkapa näin kesäaikaan 100 km/h - voi olla, että olet määränpäässä ehkä 5 minuuttia myöhemmin mutta taatusti vähemmällä polttoaineen kulutuksella. Säästyneellä rahalla voi ostaa sitten vaikka hyvää konjakkia - suosittelen!

Ja tietenkin sitä tiettyä merkkiä ;D

turncoat

Jäsen

meIII sanoi:
Moottoritiellä tuo kulutus nousee kyllä kovasti, huomasin saman kuin joku muukin täällä: 124 km/h:n ja 126km/h:n (mittarissa) ero on aika huikea. Kummallista sinänsä. Joten moottoritiellä olenkin tähdännyt tuohon 124-lukemaan. Harmillisesti integroitu TomTom ei kerro mikä on oikea nopeuteni silloin, joka voi kyllä olla alle tuon 120. Aina 80 km/h:n asti mittari vaikuttaisi (vertailukohtana vain tienvarsinäyttimet, joita ei ole paljoa..) olevan suhteellisen tarkka - eroa on kai 2-3 km/h. Aikaisemmassa breakissa seurasin tilannetta erillisellä navigaattorilla ja siinä eroa oli 80 km/h nopeudessa noin 5 km/h -> laittamalla cruiseen 86 pääsi rajoituksen mukaiseen 80..81 nopeuteen. Kulutuksessa on myös eroa, nimenomaan näillä farkuilla, ajaako oikeaa nopeutta 80..81 vai 86..88.

Hyvin tyytyväinen olen ollut. Itsellänikään ei tuo TMC tunnu toimivan, mutta enköhän tässä tänään ota vielä kerran kortin irti ja kokeilen kaikki päivitykset mitä on saatavilla. Kyselin asiaa myyjältä ja kuulemma sitä ei ole vain tuettu. Typerää sinänsä ettei ohjekirjassa (netistä) ole mitään mainintaa asiasta. Ei suuri ongelma kuitenkaan, vaikka se kyllä olisi "nice to have" ominaisuus. Toinen mitä kaipaisin, olisi se todellisen nopeuden näyttö navissa. En ainakaan löytänyt sitä mistään jos sen voisi aktivoida päälle.

MP3-soitin oli kiva lisä (en kiinnittänyt tuohon huomiota tilatessani :D ), mutta soittaako tuo MP3:t monona vai mistä on kyse kun herjaa cd:lle vaihtaessa Mono CD:stä? Vielä en ehtinyt heittää standardia cd:tä sisään että näkisi mitä se silloin sanoo.. Vai olisikohan jossain taas joku asetus, en kyllä muista pakottaneeni mistään monoa päälle.
Ikävä piirre: koppasin cd:lle liudan mp3:sia juureen ja kun laitan levyn sisään (tai toiston päälle siltä) oletus on 'vaihtajassa' että vaihdetaan albumi toiseen, eikä kappale. Yksi albumi, paljon kappaleita -> haluat seuraavan kappaleen mutta vaihdin onkin (oletuksena) albumissa -> palaa ensimmäiseen kappaleeseen.
Hiukan sama radiokanavien kanssa - oletuksena ei ole preset selaus jolloin voisi selata näppärästi omia kanavia. Listoja tuossa soittimessa on 1+n joten kaiketi pitäisi uhrata vähän vappua ja vihdoin lukea ne ohjekirjatkin lävitse.. :)

Cruisen kytkin on loppujen lopuksi ihan hyvässä paikassa, vaikka sitä aiemmin tässä ketjussa ihmettelinkin.

Moottoritiellä kulutus todellakin nousee, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Pitää ottaa huomioon, että vastukset (ilmanvastus, vierintävastus) eivät todellakaan kasva lineaarisesti suhteessa nopeuteen. Meinasin pyytää, että kertokaa millä autolla pääsee 120-130km/h lasissa alle 6:n litran, mutta johan se Passat mainittiin...

TMC:stä sain maahantuojan teknisen palvelun päälliköltä vastauksen. Suomessa on, niin kuin jo tiedämme, vain yksi palveluntarjoaja, Destia. Se on kaupallinen palvelu, jonka käytöstä tässä tapauksessa Renaultin (vaikka navisoftan on tehnytkin TomTom) pitäisi maksaa Destialle niin kohtuuton summa, että siinä ei ole heidän mielestään mitään järkeä. Tämä summa tulisi luonnollisesti auton ostajan maksettavaksi autoveroineen. Vaikka en sitä tarkkaa summaa tiedäkään, niin olen vahvasti sitä mieltä, että (aikaisempien kokemuksien perusteella) eihän siitä palvelusta kannata maksaa senttiäkään. En ainakaan minä olisi maksanut jos sellaisen mahdollisuuden olisin saanut. Pääasia että palvelu toimii sivistysvaltioissa, joissa on myös liikennettä ja tiestö jota ylläpidetään. Silloin kun sellaisiin maihin sattuu eksymään niin on se TMC kiva toiminto joka voi säästää monen tunnin ruuhkassa seisomiselta. Mutta TomTomin teknisen tuen ja maahantuojan vastauksien perusteella voi siis todeta, että TMC ei toimi, eikä ihan heti tule toimimaankaan Renaultissa. Jos se joskus on jollakin Suomessa (ei rajojen lähellä) näyttänyt toimivan, kyseessä on ollut tilapäinen häiriö Destian palvelussa.

Ihmettelin itsekin tuota miksi se on MONO CD, vaikka kyllä sieltä stereona kuuluu :). Ilmeisesti tässä tarkoitetaan sitä yhden CD:n soitinta, itselläni kun on audio connection box niin ipod näkyy CD CHANGER nimellä. Tuo mitä "vaihtajalla" vaihdetaan, muistaakseni minulla kyllä pysyy siinä mikä viimeksi on ollut valittuna, eli kun vaihtaa sitä niistä "vaihtajapyörän"? yläpuolella olevista nappuloista mitä vaihdetaan, niin seuraavalla kerralla se on se sama. Aika selkeesti ilmaistu enkä oikein ole varma tarkoititko edes tuota...

Minustakin cruisen kytkin on ihan looistavassa paikassa. Sehän on vain "pääkytkin", eihän siihen normaalisti tarvitse kovin paljoa koskea, sehän voi olla vaikka aina cruise asennossa jos ajaa paljon matka-ajoa. Jos ajaa paljon kaupungissa sitä voi pitää aina limitterillä. Jos ajaa molemmissa niin eipä tuo ole vaikeaa napsauttaa siitä.

MUOK: Tuosta mittarivirheestä: Minulla näytti puhelimen GPS 88km/h mittarissa nopeudeksi 83km/h ja 106km/h nopeudessa tienvarren nopeusnäyttö 102km/h. Eli nopeusmittari näyttää ainakin minulla 4-5km/h liikaa.

turncoat

Jäsen

HiTec sanoi:
Nuohan ovat aika yleisiä eri valmistajien keskuudessa. Ne viralliset numerot ilmoitetaan niin alakanttiin kuin vain kehdataan ja hyvä niin, sillä se tarkoittaa pienempää verotusta ;) Ja taas toisaalta ajotietokone näyttää yleensä myös hiukka turhankin optimistisia numeroita, tosin piirun verran todellisempia sentään. Ja se todellisuus sitten on jotain vielä rumempaa, auto syö polttoainetta enempi kuin kumpikaan ed. antaa ymmärtää :-\ Onkohan kukaan koskaan tehnyt minkäänlaista tilastoa tms. mitkä valmistajat tai mitkä automallit ovat lähimpänä realiteetteja ??? Oman käsitykseni mukaan VW-konserni "valehtelee" virallisissa numeroissaan selvästi enempi kuin esim. Renault. Erityisen huolestuttavan tuosta tekee sen mahd. vaikutus kaupankäyntiin ja sitä kautta markkinaosuuksiin, ihmisten hakiessa yhä enempi sitä omaan tarpeeseensa sopivinta ja vähäkulutuksisinta mallia 8)

Tuohan on tietysti vain sellainen yleinen väärinkäsitys, että EU-kulutus on se millä auton pitäisi kulkea, tai se millä valmistajaa lupaa sen kulkevan. Sehän ei todellakaan sitä ole. Se on vain yksi mittaustapa, joka on jo aikansa elänyt. Onhan se sentään samanlainen kaikille valmistajille ja siinä mielessä vertailukelpoinen, mutta kun sitä pystyy "huijaamaan", niin siksi joillakin merkeillä voi päästä lähemäksi sitä kuin toisilla. Lopputulos riippuu kuitenkin siitä kuka ajaa ja missä.

Sehän on selvä, että kun VW mainostaa joillakin kolopalloilla 99g/100km, niin puppuahan se on. Mutta kun se on laboratoriossa mitattu fakta niin ei se toisaalta ole puppua. Siinä EU "ajosyklissä" asia vaan on näin ja siitä ne verot määräytyy. Silloin VW on hoitanut hommansa oikein ja kuluttajakin hyötyy pienemmistä veroista, vaikka saattaakin pettyä pahemman kerran sitten siihen todelliseen kulutukseen.

JT

Nuorempi jäsen

Tuulilasissahan oli joku numero sitten testissä useampi (diesel)eko-malli ja myös samoilta valmistajilta vastaava normimalli, jopa isommalla
koneella. Itsellä ei löydy tuota lehteä, mutta muistaakseni kaikilla autoilla kulutus pyöri 5:den litran tuntumassa, vaikka virallisissa
arvoissa oli aika isoja heittoja.

turncoat

Jäsen

JT sanoi:
Tuulilasissahan oli joku numero sitten testissä useampi (diesel)eko-malli ja myös samoilta valmistajilta vastaava normimalli, jopa isommalla
koneella. Itsellä ei löydy tuota lehteä, mutta muistaakseni kaikilla autoilla kulutus pyöri 5:den litran tuntumassa, vaikka virallisissa
arvoissa oli aika isoja heittoja.

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=1400.msg27366#msg27366

Ylös Bottom