Mégane III

sm72

Jäsen
Vs: Mégane III

turncoat sanoi:
sm72 sanoi:
Oliko sulla toimitusaika 9vk?

Ei nyt tarkkaa tilauspäivää ole tässä, mutta tammi-helmikuun vaihteessa se oli eli alle 2kk:n se jäi. Eli nyt on siis auto käytössä ;D ja on lähdettävä tästä ajelemaan...

Mulle sanottiin, että 9 viikkoa kestää. Parinviikon sisällä pitäis tulla. Malttais vain odotella :)

konjamiini

Jäsen

No niin, nyt sitten tuli mulle 30000 km täyteen ja vein autoni ensimmäiseen huoltoon merkkiliikkeeseen. Tämä eka huolto maksoi Euro 280,00.

Mitään vikaa ei löytynyt autosta; kaikki pelaa niin kuin pitää. Auto on ollut mulla elokuusta lähtien ja semnmoset 4000 km kuukaudessa tullut ajeltua. Sitä minä ihmettelin, että ei edes yhtä palanutta polttimoa löytynyt... mutta enpä valita.

Niin että ehkä se Rellun laadunparannusohjelma ei sittenkään ole ollut mikään aprillijuttu...jatketaan harjoitusta.

sm72

Jäsen

konjamiini sanoi:
No niin, nyt sitten tuli mulle 30000 km täyteen ja vein autoni ensimmäiseen huoltoon merkkiliikkeeseen. Tämä eka huolto maksoi Euro 280,00.

Mitään vikaa ei löytynyt autosta; kaikki pelaa niin kuin pitää. Auto on ollut mulla elokuusta lähtien ja semnmoset 4000 km kuukaudessa tullut ajeltua. Sitä minä ihmettelin, että ei edes yhtä palanutta polttimoa löytynyt... mutta enpä valita.

Niin että ehkä se Rellun laadunparannusohjelma ei sittenkään ole ollut mikään aprillijuttu...jatketaan harjoitusta.

Hyvältä kuulostaa... Tälläviikolla tulee 9vk täyteen. Saa nähä millon puhelin kilahtaa :)

T. Sami

turncoat

Jäsen

No nyt on reilu 3000km ajettu ja hyvin menee, mutta menköön :).

Kylläpä tässä valittamistakin löytyy:

- Pissapoika ruikkii nestettä vähän myöhässä, etulasinpyyhin ehtii kerran pyyhkäistä kuivana puhumattakaan takalasista.

- Valoautomatiikka on täysin pilattu (only in Finland?), merkkiliike ei voi tehdä asialle mitään (ja vaikka voisikin, ei halua). Eli nehän eivät toimi niin kuin pitäisi, "päivävalojen" polttimot ovat autossa turhaan koristeena koska ei niitä saa palamaan. Valojen kytkin asennossa 0, tai päällä, tai AUTO on aivan sama.

- Mittarivalotkin porottavat siis aina täysillä tai sillä kirkkaudella minkä potikasta säätääkään. Eli päivällä pitää olla täysillä, hämärän tultua pitää pistää vähän pienemmälle ja pimeällä taas vähän pienemmälle, kätevää! Yleensähän muissa autoissa nuo mittarivalot himmenevät siihen potikka-asentoon kun valot laitetaan päälle. TomTomin automatiikkakaan ei toimi mutta sen saa sentään yöväreille parilla tikun painalluksella... olikohan vielä muuta, ainiin:

- TMC ei toimi Suomessa. Tätäkin ominaisuutta mainostetaan, kuinka monella toimii?!?! Pohjoisen reissulla Ruotsissa kyllä näytti vihreää palloa, mutta Suomen Destian salattua palvelua ei voi käyttää koska TomTom ei sitä salausavainta ole voinut Renaultille antaa(?!?), TomTomin tuki on aivan yhtä pihalla kuin Renault-huolto. Minulla ei kuulunut TomTomista alun perin myöskään mitään ääniä, mutta sen huolto sai kuntoon.

Muutamia pikkujuttuja siis, mutta ärsyttävät kun tietää, että olisivat helposti hoidettavissa jos vain muutama ihminen viitsisi vähän paneutua työhönsä. Mutta muutenhan tässä ollaan reilusti plussan puolella, autolla on hyvä ajaa ja paranee vaan kun alkaa tottua. Vaihteisto toimii kuin unelma, mutta vähän se ääntä pitää moottorijarrutuksessa ainakin kakkosella. Onko muilla samoja havaintoja?

Kerrataan tässä vielä että kyseessä oli siis ST 1,9DCi halogeenivaloilla.

Kottero

Nuorempi jäsen

Olen tuosta pissapojasta samaa mieltä.

Valoautomatiikkaa myös ihmettelin, minulla on ksenonit ja turhaahan ne päivänajovalot on koristeena. Ksenonien kanssa olen kyllä huomannut, että AUTO asenossa kaarreajovalot eivät toimi päivänvalossa, eikä pissapojasta tule vettä lampuille - tämä on hyvä.

Mittarivaloa joutuu tosiaan itse säätämään valaistuksen mukaan. Minulla kyllä toimii tuo automaattinen päivä/yöasento TomTomissa. Oletko tarkistanut asetuksista, että automatiikka on päällä?

Kyllä minulla toimii tuo TMC ihan hyvin. Oletko päivittänyt karttasi / softat TomTom homessa? Kannattaa tilata TomTomin sivuilta muistinkortinlukija (15 e), jossa on usb-pää tietokonetta varten: http://www.tomtom.com/products/accessories/accessory.php?ID=815&Product=812&Category=
Näin pystyt päivittämään karttaasikin jatkossa korvausta vastaan TomTomin sivuilla, eka päivityshän on ilmainen.

turncoat

Jäsen

Kottero sanoi:
Valoautomatiikkaa myös ihmettelin, minulla on ksenonit ja turhaahan ne päivänajovalot on koristeena. Ksenonien kanssa olen kyllä huomannut, että AUTO asenossa kaarreajovalot eivät toimi päivänvalossa, eikä pissapojasta tule vettä lampuille - tämä on hyvä.

Mittarivaloa joutuu tosiaan itse säätämään valaistuksen mukaan. Minulla kyllä toimii tuo automaattinen päivä/yöasento TomTomissa. Oletko tarkistanut asetuksista, että automatiikka on päällä?

Kyllä minulla toimii tuo TMC ihan hyvin. Oletko päivittänyt karttasi / softat TomTom homessa? Kannattaa tilata TomTomin sivuilta muistinkortinlukija (15 e), jossa on usb-pää tietokonetta varten: http://www.tomtom.com/products/accessories/accessory.php?ID=815&Product=812&Category=
Näin pystyt päivittämään karttaasikin jatkossa korvausta vastaan TomTomin sivuilla, eka päivityshän on ilmainen.

Kiitoksia vastauksesta! Ihmettelin myös tuota lampunpesurien jatkuvaa ruikkimista, enpä ole tajunnut katsoa toimiiko ne auto-asennossa. Mutta rampautettu noita toimintoja joka tapauksessa on jostakin käsittämättömästä syystä. Päivävalobolsat (P21W) voisi vielä helposti vaihtaa LED-sellaisiin, eipä tartteisi paljoa lamppuja vaihdella jne.

TomTomissa oli päällä se automatiikka joka todellakin vaihtaa itsestää yöväreille, ja oikeinpa illalla vielä, mutta vielä kun on täysin valoisaa, eli sitä ei voi käyttää.

Erillisissä TomTomeissa on ollut ennenkin noita TMC -ongelmia, itse olen omistanut 2 TomTomia ennen tätä. Aluksihan TMC toimi suomessa ilman salausta, mutta se oli vain kokeilun ajan. Sitten Destia aloitti kaupallisen käytön ja navigaattorivalmistajien täytyi ruveta maksamaan että saivat salauksen purettua omissa laitteissaan. TomTom kyllä maksaa siitä, mutta ennenkin niissä on ollut ongelmia ja TomTomin tuki on antanut tiedoston joka pitää laitteeseen kopioida niin alkaa TMC toimia. Tässä tapauksessa TomTomin tuki eikä merkkihuolto nyt vaan osaa auttaa, eikä minulla ole vielä kertaakaan TMC toiminut (paitsi Ruotsissa, jossa kaupallisen Destian lisäksi on käytössä myös Vägverketin ilmainen palvelu). Tällä asialla ei siis varsinaisesti ole mitään tekemistä karttapäivitysten kanssa, vaan se liikennetieto tulee RDS:n kautta vaikka olisi vanhat kartat. Eikä kyse ole siitäkään ettäkö en osaisi päivittää TomTomia, se on jo vanhastaan tuttua hommaa. Tarkoitus on tilata tässä lähiaikoina myös koko Euroopan kartat 4GB muistikortilla kun kesällä tarvitsen niitä, sittenhän tuo nähdään onko vika muistikortilla. Takuuseenhan tuo pitää tietysti korjata jos muillakin toimii niin kyseessä ei voi olla "ominaisuus".

MUOK: Kyllä ne lamppujen pesurit AUTO-asennossa kirkkaassa aamuauringossa ruikkivat n. ämpärillisen. Ei tässä vehkeessä toimi mikään automatiikka, onneksi en ostanut automaattivaihteista... Pyyhkimien automatiikka muuten toimii ihme kyllä, tosin sekin sekoili välillä mutta kun tajusin että sen herkkyyttähän voi säätää niin nyt se on hyvä. Mutta valoviiksen päässä on siis kierrettävä kytkin jossa on neljä asentoa, mutta oikeasti toimintoja vain kaksi: valot päällä ja parkit päällä.

Theros

Aktiivinen jäsen

Uusissa Meganeissa on led-päivävalot ihan originaalisti puskurissa. Eivät ehkä näissä ensimmäisissä Megane III:ssa, mutta nyt tulevissa malleissa.

turncoat

Jäsen

Theros sanoi:
Uusissa Meganeissa on led-päivävalot ihan originaalisti puskurissa. Eivät ehkä näissä ensimmäisissä Megane III:ssa, mutta nyt tulevissa malleissa.

Ihan originaalisti ne nämäkin päivävalot ovat siellä umpiossa mutta miksi niitä ei voi käyttää? Sitä tässä lähinnä ihmettelen että autossa on toimintoja jotka eivät syystä tai toisesta toimi, eikä asialle voi muka tehdä mitään. Se että onko se LED vai ei niin sillä ei nyt sinänsä ole väliä, mutta standardi P21W se on että niitä saa nykyisin LED-malleinakin. Onko ne puskurissa olevat sitten sumuvalojen tilalla, niin olen ainakin joissain kuvissa nähnyt?

Kottero

Nuorempi jäsen

Onkohan nyt niin, että maahantuoja ei ole hyväksyttänyt mallia Suomeen päivänajovalojen kanssa. Jos katsoo tuolta Rellu-TV:stä Megane Sport Tourerin koeajovideota, niin kyllä siinä ainakin ovat päivänajovalot päällä...

Aamulla pesin lasin, mutta ei mulla ruikkinut vettä lampuille (vettä on kyllä tarpeeksi, sehän loppuu ensin lampuilta). Riippukohan se siitä, kuinka kauan pitää viikseä vedettynä? Täytyy vielä testata...

Minun mielestäni tuo TomTomin automatiikka toimii hyvin, esim. ajettaessa parkkihalliin vaihtuu yömoodiin jne. En ole kyllä huomioinut kuinka valoisaan aikaan illalla vaihtaa yönäytölle, mutta en ole kokenut tätä häiritsevänä.

Tuo TMC toiminta / tietojen hakeminen saattaa todella vällillä kestää kauankin, ennnekuin vihreä pallukka ilmestyy. Johtunee tietojen lähetyksistä?

PS. Automaattilaatikko toimii nätisti! :-)

turncoat

Jäsen

Ahaa. Löysin pököttifoorumilta juttua tästä päivävalohommasta. Kyse on siis siitä että jos päivävalotoiminto aktivoidaan, eivät pala myöskään takavalot päivällä. Ja kun monilla on vielä sellainen harhakäsitys että takavaloja on Suomessa pakko pitää päällä aina, niin ei sitä toimintoa sitten ole päälle laitettu. Heti kun alkaa olla hämärää tai huono keli, sataa vettä tms. niin menevät ajovalot päälle (ja pyyhkimet aktivoituvat tietysti myös jos sataa).

Niinhän sen kuuluisi toimia Rellussakin. Renault huoltokin pystyy 100%:lla varmuudella toiminnon kytkemään jos vain osaavat tai viitsivät. Sitten ei varmaankaan toimisi myöskään lampunpesurit kun mennään päivävaloilla, säästyisi aika paljon nestettä.

Ja näinhän sen kuuluisi toimia myös manuaalin mukaan, Renaultin e-guidessahan on asetusvalikossa myös kohta "Auto dipped-beam headlights" joka siis ainakin meikäläiseltä puuttuu. Nyt pitäisi vain löytää Renault-huolto jossa ymmärretään tämä asia. Tai oikea softa tietokoneelle jolla sen voisi itsekin muuttaa...

JA MUOK: Onhan tälläkin foorumilla näköjään päivävaloasiasta jo keskusteltu: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=1878.15

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Kottero sanoi:
Onkohan nyt niin, että maahantuoja ei ole hyväksyttänyt mallia Suomeen päivänajovalojen kanssa.

Autojen valot eivät liity automallin tyyppihyväksyntään millään muotoa - kunhan vain pakolliset valot on asennettu ja ne ei-pakollisetkin ovat määräysten mukaiset. Mutta esim. tässä Megu III tapauksessa onko DRL-toiminto päällä vaiko eikö, ei liity mitenkään tuohon hyväksyntään sillä valaisin itse on DRL-hyväksytty 8)

turncoat

Jäsen

Kottero sanoi:
Laitoin maahantuojalle asiasta sähköpostia. Katsotaan mitä vastaavat.

Minäkin kysyin nyt maahantuojalta ja vastaus oli että ovat ihmetelleet itsekin, mutta tehtaalta ei ole tullut vastausta ja ottavat asian esiin uudelleen. Tässä voi tietysti kestää aika kauan että saa asiaan selvyyden. Onkohan syynä joku Norja joka ei ole EU-maa, mutta kuuluu saman maahantuontiorganisaation alle? En tiedä norjalaisten asetuksista... Vai pitävätkö ranskikset skandinaaveja jotenkin vähä-älyisempinä, pitää karsia vähän ominaisuuksia jne.

sm72

Jäsen

No niin ;D
Ensviikon ke tai to olis luovutuspäivä. Johan on odoteltukkin ja koetettu vanhaa 19:sta pitää loppuaika hyvin ;)

T. Sami

turncoat

Jäsen

No nyt toimii se TMC :). Kun sitä SD-korttia käytti Mac-koneessa, TomTom Home herjasi etä kortilla on jotakin vikaa jota se ei voi korjata, mutta päivitykset kuitenkin asentuivat ja kaikki toimi (paitsi se TMC). Mutta kun kokeilin nyt testimielessä tehdä päivitykset Windows-koneessa, ei tullut mitään herjoja ja yllättäen sen jälkeen myös TMC alkoi vastaanottamaan dataa.

Homma voisi siis johtua siitä, että TomTom Homen Mac-versiossa on joku bugi, joka estää sitä kirjoittamasta kortille sitä tiedostoa jota Destian TMC-palvelun salauksenpurkuun tarvitaan. Siksi se toimi Ruotsin avoimessa palvelussa.

Tai sitten vain kävi mäihä että siihen justiinsa tänään tuli joku korjaava päivitys TomTomilta eikä asialla ole mitään tekemistä käyttiksen kanssa...

Kottero

Nuorempi jäsen

turncoat sanoi:
No nyt toimii se TMC :). Kun sitä SD-korttia käytti Mac-koneessa, TomTom Home herjasi etä kortilla on jotakin vikaa jota se ei voi korjata, mutta päivitykset kuitenkin asentuivat ja kaikki toimi (paitsi se TMC). Mutta kun kokeilin nyt testimielessä tehdä päivitykset Windows-koneessa, ei tullut mitään herjoja ja yllättäen sen jälkeen myös TMC alkoi vastaanottamaan dataa.

Homma voisi siis johtua siitä, että TomTom Homen Mac-versiossa on joku bugi, joka estää sitä kirjoittamasta kortille sitä tiedostoa jota Destian TMC-palvelun salauksenpurkuun tarvitaan. Siksi se toimi Ruotsin avoimessa palvelussa.

Tai sitten vain kävi mäihä että siihen justiinsa tänään tuli joku korjaava päivitys TomTomilta eikä asialla ole mitään tekemistä käyttiksen kanssa...

Hyvä!

ripa

Jäsen

Ensikokemukset uudesta Meganesta erittäin positiivisia.

+ hyvä suuntavakavuus
+ ei kolise, ei nitise, eikä pompi
+ kivasti automatiikkaa ja nykyaikaisuutta
+ tyylikäs
+ väkivahva moottori

Ainoa miinus toistaiseksi tulee kulutuksesta, joka ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen osoittautui jälleen odotuksia suuremmaksi keskikulutuksen ollessa tällä hetkellä seitsemän sadalle.

Nämä arviot 1.9 dci dynamiquesta.

turncoat

Jäsen

ripa sanoi:
Ainoa miinus toistaiseksi tulee kulutuksesta, joka ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen osoittautui jälleen odotuksia suuremmaksi keskikulutuksen ollessa tällä hetkellä seitsemän sadalle.

Nämä arviot 1.9 dci dynamiquesta.

Aika kova kulutus! Itsellä "neitsytmatka" n. 300km nastarenkailla keskikulutus 4,7l/100km. Toinen pidempi reissu (n. 2000km), myös nastarenkailla, mutta vähän vaihtelevampaa ajoa 5,0l/100km siis koko reissun keskikulutus. Nuo suurinpiirtein rajoitusten mukaan tuli ajettua paljon vakkarilla, eli n. 10 päälle rajoitusten mittarin mukaan. Sitten on tullut tätä taajama- / pätkäajoa siinä 6 litran hujakoilla, yksi reissu kesärenkailla josta yli puolet 120km/h moottoritietä 130km/h mittarissa, meni myös 6,0l/100km. Nämä ajotietokoneen mukaan, aika lähellä todellisuutta.

Miten saa tuon 1,9DCi:n viemään sitten 7 litraa? Oletko ennen ajanut dieselillä? Vai oliko kyse kaupunkiajosta, sitten kuulostais kohtuulliselta...

Pentti68

Nuorempi jäsen

Itsellä ajotietokone on näyttänyt noin puoli litraa pienempää kulutusta kuin tankkauksista laskettuna.
Viimeisin tankkausväli meni kuitenkin toisinpäin. Tankkasinkin kyllä ensimmäistä kertaa eri ketjun asemalla.

Kulutus vajaan 15000 km matkalla on ollut keskimäärin 5.51 l/100km.

(1,9 dci)

konjamiini

Jäsen

Mulla 1,9 dCI Megane Coupe Expression ja ajettu 30000 km - otetettu ajoon elokuussa 2009. Keskikulutus on 4,5 litraa per 100 km - periaatteessa pelkästään maantieajoa ja vakkarilla. En kyllä tajua kuinka 1,9 dCI kulutuksen saa nousemaan 7,0 litraan vaikka ajaisi koko ajan kaupunkiajoa.

Ylös Bottom