Mégane III

Immu

Megane ST 1.4TCe Groove
Huhuu! Vieläkö kukaan muu ajelee kolmos Meganella, vai ovatko jo päätyneet paaliin? Itsellä 140 tkm ja ihan tasaista menoa edelleen. Kuluvia osia vaihdeltu ja aika perushuolloilla pärjäilty. Maalipinta hieman hilseilee katolta, mutta ruostetta ei havaittavissa. Ajeleehan tuolla, kun konekin kehrää vielä normaaliin tapaan.
Kyllä sellainen on meilläkin ollut jo 10 vuotta, alunperin vaimon työmatkakulkineeksi hankittu. Huoletonta on meno ollut tuo 127 tkm, kulutusosaa vain vaihdeltu (raidetangonpäät, takalevyt ja -palat, kässärinvaijerit ja akku +tietysti kumeja ja pyyhkimensulkia). Rekkarinvalot ja lisäjarruvalo takuuseen. Öljyt tietysti vaihdettu 15 tkm:n välein.

ArtOfLife

Jäsen
Huhuu! Vieläkö kukaan muu ajelee kolmos Meganella, vai ovatko jo päätyneet paaliin? Itsellä 140 tkm ja ihan tasaista menoa edelleen. Kuluvia osia vaihdeltu ja aika perushuolloilla pärjäilty. Maalipinta hieman hilseilee katolta, mutta ruostetta ei havaittavissa. Ajeleehan tuolla, kun konekin kehrää vielä normaaliin tapaan.
Kyllä ajetaan. Pidetty auto. 165 tkm mittarissa ja luotettavaa menoa on ollut. Normi huollot ja kuluvat osat Toki rekkarivaloja uusittu ja lisäjarruvaloa tiivistelty.

Julle Joutomies

Nuorempi jäsen
2015 facelift Megane 1,2tce moottorilla ja 84 000km ajettu.
Ollut taloudessa kesästä saakka.
Edellinen auto oli Clio 1,4 2017.

Kun on eka bensaturbo taloudessa, niin täytyy sanoa, että miellyttävä moottori ja kulkee mielestäni taloudellisesti.
Kaikki toimii ja kiesi kulkee, niin mikäs sillä on ajellessa, joten olen ihan tyytyväinen ostokseen.

Ohjaus (tehostin) on vähän outo, kun se "nykii" vastaan keskialueella tai tuntuu vähän kulmikkaalta.
Tietysti se jakoketju huolettaa ,että milloin se pitää vaihtaa, mutta eiköhän tuolla seuraavaan huoltoon vielä pääse...

Renoir

Nuorempi jäsen
[/QUOTE]

No jo vain ajelee . . . Megane 3 dci 1.9 vm. 2010 edelleen puhdikkaassa kunnossa - ajokilometrejä vielä vielä varsin maltillisesti 152 tkm. Auto on toiminut perusluotettavasti ja on kohtuullisen mukava ja vaivaton ajella. Itse olen pitänyt erityisesti tuosta vääntävämmästä diesel -padasta. Keskikulutus on liikkunut tuossa 5,2 - 5,5 l paikkeilla.

Btw1. Megane 3:sta tuli taas "hitti" - pääsi tässä otsikoihinkin - kts. https://www.is.fi/autot/art-2000009426438.html
Btw2. Laadukasta/luotettavaa sekä kohtuuhintaista huoltopalvelua on ollut tarjolla ranskalaismerkkeihin erikoistuneessa autokorjaamossa Korsossa - suosittelen!

jykaD5

Jäsen
Olen kahlannut tämän keskusteluketjun lävitse ja tehnyt hakuja Megane 3 (III).
Saa mielikuvan että varsin luotettava rellu, varsinkin jos on kyse 1.6 bensiinimoottorilla varustetusta kolmos Meganesta. Sanoisin että vähän kyselty ongelmista, jotainhan se kertoo kun eikö kolmossarjalaista ole myyty kohtuullisesti.
Pojalla on ollut vuosia Laguna 2, nyt harkitaan Megane 3:sta farkkuna.
Onko puolesta tai vastaan kommentteja?

Rellun sielunelämä on vuosien varrella tullut kohtuu tutuksi, ja remonteista olen itse suurelta osin suoriutunut.

T_White

Aktiivinen jäsen

Rellun sielunelämä on vuosien varrella tullut kohtuu tutuksi, ja remonteista olen itse suurelta osin suoriutunut.

Itse ainakin voin suositella. Varsin jämäkkä ja hiljainen peli ja alkukankeuden jälkeen Laguna II:n perään oikeinkin mainio peli ja näppärämpi muutenkin pyöritellä, mitenkään Laguna II:sta vähättelemättä. Pienempi kääntöympyrä ja matka-ajoa oikein ilo päästellä pienellä kulutuksella. Laadukkaan oloinen wärkki. Mittarissa jo yli 300tkm. Btw. Itsellä 1.5dCi 110hp.

jk_single

Jäsen
Olen kahlannut tämän keskusteluketjun lävitse ja tehnyt hakuja Megane 3 (III).
Saa mielikuvan että varsin luotettava rellu, varsinkin jos on kyse 1.6 bensiinimoottorilla varustetusta kolmos Meganesta. Sanoisin että vähän kyselty ongelmista, jotainhan se kertoo kun eikö kolmossarjalaista ole myyty kohtuullisesti.

Mielestäni 1.4 130TCe on myös ihan hyvä valinta, itse ajoin semmoisella 80 000km eikä normihuoltojen lisäksi muuta tehty moottorille kuin termostaatin vaihto (sekin ehkä turhaan). Pitää vaan olla sillä pitemmällä välityksellä (2010+?). Turbokone liikuttaa koria kyllä ihan eri tavalla eikä tartte vinguttaa ohituksissa eikä muutenkaan

jykaD5

Jäsen
Mielestäni 1.4 130TCe on myös ihan hyvä valinta, itse ajoin semmoisella 80 000km eikä normihuoltojen lisäksi muuta tehty moottorille kuin termostaatin vaihto (sekin ehkä turhaan). Pitää vaan olla sillä pitemmällä välityksellä (2010+?). Turbokone liikuttaa koria kyllä ihan eri tavalla eikä tartte vinguttaa ohituksissa eikä muutenkaan
Millaiset kokemukset täällä on noiden turbomoottoreiden kestävyydestä? Myynnissä on nytkin muutama 1.2 ja 1.4 Megane joissa moottori ongelmaa, minulle se herättää epäillystä enemmän ajetun kestävyydestä.
Suunniteltu ostettavaksi auto jolla ajetaan seuraavat 100 tkm, ja jonka nyt saisi 3500 - 5000 euron hintaan, eli ostettaessa ajettuna 150 -190 tkm.
Kokemusta tuosta 1.8 rellun koneesta että ei vie edes öljyä noin 300 tkm ajettuna ja perushuollot riittävät 100 tkm aikana. Edes puolia ei ole mennyt, alkuun vaihdettiin termari ja tulpat. Tuon moottorimallin jakohihnan vaihtoon on itselläni vaihtovermeet ja tullut vaihdettua (kiitos foorumin apujenkin).
Ollut todella luotettava tuo 1.8 Laguna II niin vertautuu tuo Meganen 1.6 siihen (eikö liene samaa moottorityyppiä) ja turbokone hieman arvelluttaa noilla km ja hinta reunaehdoilla.

jk_single

Jäsen
Millaiset kokemukset täällä on noiden turbomoottoreiden kestävyydestä? Myynnissä on nytkin muutama 1.2 ja 1.4 Megane joissa moottori ongelmaa, minulle se herättää epäillystä enemmän ajetun kestävyydestä.
Suunniteltu ostettavaksi auto jolla ajetaan seuraavat 100 tkm, ja jonka nyt saisi 3500 - 5000 euron hintaan, eli ostettaessa ajettuna 150 -190 tkm.
Kokemusta tuosta 1.8 rellun koneesta että ei vie edes öljyä noin 300 tkm ajettuna ja perushuollot riittävät 100 tkm aikana. Edes puolia ei ole mennyt, alkuun vaihdettiin termari ja tulpat. Tuon moottorimallin jakohihnan vaihtoon on itselläni vaihtovermeet ja tullut vaihdettua (kiitos foorumin apujenkin).
Ollut todella luotettava tuo 1.8 Laguna II niin vertautuu tuo Meganen 1.6 siihen (eikö liene samaa moottorityyppiä) ja turbokone hieman arvelluttaa noilla km ja hinta reunaehdoilla.
Joo ei ole mitään käsitystä ja turbomoottorin kestävyys riippu paljon miten on ajettu, öljyjä vaihdettu jne. Itse en harrasta "enemmän ajettuja", 150tkm rupee olemaan max.

1.2l taitaa kärsiä "modernin moottorin" ongelmista, voi kestää pitkäänkin mutta nokkaketjuja on vaihdeltu, imusarjaa putsattu jne. Jos ei vie niin paljon öljyä ettei jaksa enää.

1.4 imusarjaan ruiskulla taitaa olla suht vapaa tyyppivioista ja nokkaketju kestää vähintään 200tkm (ehkä?) Tuplamassa-vauhtipyörä ehkä antautuu jossakin vaiheessa, ehkä kestää kytkimen verran?

Viimeksi muokattu:

jykaD5

Jäsen
Joo ei ole mitään käsitystä ja turbomoottorin kestävyys riippu paljon miten on ajettu, öljyjä vaihdettu jne. Itse en harrasta "enemmän ajettuja", 150tkm rupee olemaan max.

1.2l taitaa kärsiä "modernin moottorin" ongelmista, voi kestää pitkäänkin mutta nokkaketjuja on vaihdeltu, imusarjaa putsattu jne. Jos ei vie niin paljon öljyä ettei jaksa enää.

1.4 imusarjaan ruiskulla taitaa olla suht vapaa tyyppivioista ja nokkaketju kestää vähintään 200tkm (ehkä?) Tuplamassa-vauhtipyörä ehkä antautuu jossakin vaiheessa, ehkä kestää kytkimen verran?
Tässä hyvä aasinsilta, tuo 150.000 km. Olen tottunut siihen, että auton moottorin ja vaihteiston on suurella todennäköisyydellä (eli ainakin 95 % ko. mallin autoista, moottoreista), toimittava huolettomasti +200 tkm asti. Luulen että tuo 1.6 moottori on tuossa katekoriassa mutta onko nuo Megane 3:n 1.2 ja 1.4 moottorit?

otto

tipan tuntija + R 19
itse tykkään pienistä koneista MUTTA! ne on tehty ns kevyeen ajoon, pitkiä vetoja eikä kärryn kanssa, siksi 1.6 on oiva valinta sekalaiseen ajoon, on vääntöä myllyssä pyörittää raskasta koria.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
itse tykkään pienistä koneista MUTTA! ne on tehty ns kevyeen ajoon, pitkiä vetoja eikä kärryn kanssa, siksi 1.6 on oiva valinta sekalaiseen ajoon, on vääntöä myllyssä pyörittää raskasta koria.
Mitähän se kevyt ajo tarkalleen on? Tehokkaampi moottori tyypillisesti jaksaa viedä autoa isommalla vauhdilla ja kiihdyttää raskaan kuorman nopeammin kuin tehottomampi moottori. Nykyäänhän moottorin teho ei ole enää niin sidoksissa iskutilavuuteen kuin ennen. Peräkärryllä tavaran vieminen muutenkin on yleensä kompromissi, koska ei haluta sijoittaa pakettiautoon, joka on tarkoitettu tavaran kuljettamiseen.
Itse tulee ajettua vain kevyttä ajoa kärryn kanssa ja ilman kärryä koska Suomessa ei saa ajaa kovaa, 120km/h nopeudessakin 110 hv tehosta on käytössä alle puolet.
Nuo 1.5l pikkudieselit toimii jopa paremmin kuin vanha 1.9l, koska uudessa turbo on säätyvä, uusi vääntää paremmin jo tyhjäkäynnillä, joten liikkeellelähtö on helppoa.
Jos on raskas kori, niin joku 4l V8 tai sähkömoottori liikuttaa vielä paremmin kuin 1.6l 4-sylinterinen.

Viimeksi muokattu:

jykaD5

Jäsen
Tässä hyvä aasinsilta, tuo 150.000 km. Olen tottunut siihen, että auton moottorin ja vaihteiston on suurella todennäköisyydellä (eli ainakin 95 % ko. mallin autoista, moottoreista), toimittava huolettomasti +200 tkm asti. Luulen että tuo 1.6 moottori on tuossa katekoriassa mutta onko nuo Megane 3:n 1.2 ja 1.4 moottorit?
Tarkennukset vielä tähän aprikointiini, kun vastaukset ovat harhautuneet hieman tarpeemme ulkopuolelle.
Käyttöön johon se tulisi, kaikki moottorivaihtoehdot ovat riittäviä ja niitä huolettaisiin ja käytettäisiin siten, että suurella todennäköisyydellä rasitus olisi keskivertoa pienempää, ehkä satunnaisia kylmäkäynnistyksiä ilman esilämmitystä lo.
Ensinnäkin, onko nuo moottorit sellaisia, että jos niitä on käytetty toisiinsa nähden tasavertaisesti ensimmäiset 150 tkm, moottoreiden jatkon kestävyydessä ei ole eroa yo. lähtökohdat huomioiden?
Ja onko noista joku huonossa käytössä muita alttiimpi vaurioitumaan, eli onko huonon pommin saanti todennäköisempää?
Jos esim. öljynvaihto mennyt 30 tkm mukaan tai joskus 24 kk jne.
Auto ei tule kärryn vetoon eikä ohitus ja kiire ajoon, pikemminkin hyvin maltilliseen, rauhalliseen ja kevyeen ajoon.

Viimeksi muokattu:

jykaD5

Jäsen
Päädyttiin, kuten varmasti kommenteistani voisi aavistellakin, 1.6 moottoriseen. Auto päällisin puolin oikein siisti, jakohihna vesipumppuineen, jarrulevyt ja alustan osaa juuri tai hiljakkoin vaihdettuna. Ajettu alle 190 tkm.
Kuitenkin, poiketen Laguna II:sta, juuri missään myynnissä olevista Meganeista ei ollut edessä roiskeläppiä, Suomen oloissa ne kyllä tarvitsee olla. Tässä Meganessa kuskin puoleinen kulma oli vammautunut pahemmin. Aloittelen tässä ruosteensyöjällä duunaamaan. Mitä pohjia tuohon suosittelette?
Pintaväri ja lakka hankittuna, samaten löytyy paksua kiveniskumaalia (siis ei ole massaa) jolla saa helposti 1 mm paksuisen pohjan, toimisiko tuo pohjana?
Niin, ja roiskeläpät on tulossa https://www.aliexpress.com/item/400...der_detail.order_detail_item.3.37bbf19cXCKONb
Saa nähdä miten sopivat kun paketti perillä, korkealta ei pudota
Ja jälkimmäinen kuva kertoo, että tavaraa tuonne kertyy.
Ja muokattu viestiä, lisätty myös vänkärin puolen tilanteesta kuva.
Moskaa vänkärin puolella oli vain vähän, outoa että ojan puoli parempi.

Liitteet

• 20230917_152002.jpg
    20230917_152002.jpg
    160,3 KB · Katsottu: 47
  • 20230917_154800.jpg
    20230917_154800.jpg
    55,4 KB · Katsottu: 44
  • 20230917_170044.jpg
    20230917_170044.jpg
    154,2 KB · Katsottu: 38
Viimeksi muokattu:

2528ej

Aktiivinen jäsen
Hyvänä ratkaisuna pitäisin, pohjamaali, tuo kiveniskumaali sen päälle, sitten väri ja lakka. Pohjavärinä olisi hyvä 2k epoksi, pysyisi ruoste loitolla. On vaan aika arvokasta noinkin pieneen tarpeeseen, jostakin kun saisi sopivan määrän. Oma suositukseni olisi lakaksikin 2k versio. Arvokasta sekin, no spray 250ml purnukka, olikohan noin 28e. Jotenkin olen kyllä tullut siihen tulokseen, kerralla kunnon aineilla, ettei tarvi joka vuosi uusia.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Nuo kuvat ovat hyviä, tai siis surullista katsottavaa kyllä jos ei ole tehty mitään. Ensinnäkin ei ole ainoa auto eikä edes ainoa Megane III jossa noin on käynyt. Tässä taannoin katselin erästä toisen väristä " helmaa" ja totesin, että raudan ruskea väri näkyy.
Näissä on alun perinkin ollut ongelma kun helmat ovat värilliset ja ja ei oikein mitään massaa. Kannattaa hioo nuo kunnolla myös sisäpuolelta ja massata sisäpuoleltakin ja laittaa ainakin puoleen väliin raja maalarinteipillä jos haluaa pitää korinvärisenä siististi. Muutamat saumat alkaa kärvistyyn ja soppa on valmis. Tuon etulokarin ( muovi) alla pilkistää varmasti kura ja alkava ruoste jos ei mitään tehty.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Omaan kolmoseen laitettiin heti uutena ihan Renaultin omat roiskeläpät eteen. Niissä oli se ongelma, että ne olivat niin jäykkää tavaraa, että hankasivat jossain vaiheessa lokasuojan maalin puhki. Olisi pitänyt laittaa jotain teippiä sinne väliin mutta eipä sitä silloin hoksannut. Ehkä vähän huonosti suunniteltua kampetta myös. Helmat toki pysyivät hyvässä kuosissa.

jk_single

Jäsen
Omaan 3seen laitoin Rellun omia moneen malliin sopivia "yleisläppiä", ovat ruuvattu pelkästään lokariin eivätkä paina maalia vasten. Nyt 110tkm myöhemmin ei ole mitään jälkiä tullut

Ylös Bottom