Mégane III

Koitus

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Siinä liikkeessä missä vaihdettiin se hammastanko, niin pyysivät 1200€ jarrulevyjen ja palojen kallistuksenvakaaja vaihdosta. "sille tulee hintaa, kun on vähän erikoisempi auto" olin vaan että jaa...

Toisen liikkeen tarjous melkein puolet halvempi ja ihan kunnon varaosilla 3v takuulla.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 359
Enpä ole kuullut että kallistuksenvakaajaa pitäisi vaihtaa, kumeja ja koiranluita kyllä..
Senhän täytyy käytännössä olla poikki jos vaihtaa pitää?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 144
Siinä liikkeessä missä vaihdettiin se hammastanko, niin pyysivät 1200€ jarrulevyjen ja palojen kallistuksenvakaaja vaihdosta. "sille tulee hintaa, kun on vähän erikoisempi auto" olin vaan että jaa...

Toisen liikkeen tarjous melkein puolet halvempi ja ihan kunnon varaosilla 3v takuulla.
Ainoa "erikoisuus" jarruissa voi olla että takalevyissä on laakerit mukana, joten ne maksaa enemmän kuin pelkät levyt. Ehkä eivät vain halunneet alkaa tekemään kun antoivat tarjouksen, josta on helppo kieltäytyä.
 

Koitus

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Tarkoittiko sitten niitä puslija siinä kallistuksenvakaajassa? Jännä ettei sitten raha kelpaa. Olisin äkkiä entinen yrittäjä tai työntekijä, jos ei huvita.
:)
 

Koitus

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Auto piti saada tänään, mutten sitten saanutkaan. Oli tilattu osat jarrulevyt ja palat rek kilven mukaan, mutta palat eteen liian pienet? Muutenkin oli ollut tuskaa saada eteen levyt paikalleen, kun tapit olleet niin ruosteessa. Ei ollut saanut niitä toiseen eteen sitä laitettua, kun tapit(?) niin ruosteessa, että kokeilee antaa niille lämpöä, josko sitten lähtisivät irti. Tuskin liukutapit voi niin ruosteessa olla?

Se kallistuksenvakaaja on kuulema ihan ok.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
288
Kaikki aina huutelee muissa ketjuissa, ettei heidän kolmoskoppaiseen ole tarvinnut tehdä mitään tai hyvin vähän korjauksia. Listataanpa siis omat korjaukset. Auto on tullut taloon 2016 64tkm ajettuna ja nyt mennään 122tkm lukemissa.

2016
Vasen alapallo.
Molemmat rekisterikilven valot.

2017
Yksi ruostepaikka ja 2 sinkkikuplaa maalautettu.
Koiranluut.

2018
Käsijarruvaijerit.
Takalevyt ja palat.

2019
Etuiskarit, suojakumit, kääntölaakerit.
Alatukivarret.
Ulommat raidetangonpäät.
Takaiskarit.
Takajouset.
Peilin lämpötila-anturi.
Koiranluut uudestaan (Febi ei kestänyt, tilalle TRW).

2020
Tuulihaat etu- sekä takaoviin.
Polttoaineluukun lukko.
Toinen rekisterikilven valo.
Calixin puskurin panssarikaapeli.

2021
Kytkinpolkimen poljinpohjassa-kytkin menossa vaihtoon.

Listasta on jätetty pois kaikki normaalin huolto-ohjelman mukaiset huollot, ylimääräiset nesteiden vaihdot ja muut osien vaihdot, jotka ei ole korjauksia vaan kuuluvat normaalina osana auton ylläpitoa.
Aika paljon noin 60 tkm:iin... Listaanpä tähän oman listani. Omallani ajanut 9 vuotta, nyt mittarissa 145000 km ja ostaessa oli 25000km.

- Etujarrulevyt ja palat
- takajarrulevyt ja 2x palat
- käsijarruvaijerit
- Rekisterikilven valot, toinen kerran ja toinen kahdesti.
- Lisäjarruvalo vuosi vettä takakonttiin joten tiivistin itse.
- ohjauskulmien säätö viime kesänä

- Kuljettajan oven tuulihaka paukkuu joskus, en ole vielä viitsinyt vaihdattaa.

Ei näissä luulisi niin paljon yksilöeroja laadussa olevan... :-o No tällä ajellaan toistaiseksi.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
288
Ennakoiva huolto on se avainsana. Tykkään laittaa auton kerralla kuntoon enkä rempata kuukauden välein samaa paikkaa :D Onhan tuossa listassa turhiakin vaihtoja mm kääntölaakerit, ulommat raidetangon päät, takaiskarit ja takaovien tuulihaat. Vanhat osat oli vielä ehyitä, mutta kun kaikkea muuta siitä ympäriltä remppaa ja laittaa kuntoon niin samallahan nuo meni. Ja se osan todellinen kuntohan selviää parhaiten vasta kun se on kädessä ;)

Tuota omaa listaa saakin jatkaa etujarrulevyjen ja -palojen vaihdolla. Jotenkin oli laskeskellut, että tämän kesän vielä pääsisi vanhoilla levyillä, mutta ei. Alle minimin oli levyjen paksuus kun kesärenkaiden vaihdon yhteydessä niitä mittailin. Kylläpä nuo jarruttavat avustimet syö levyjä :(
En kyllä laittaisi jarrulevyjen kulumista ajoavustimien piikkiin vaan kuljettajan ja ajotavan ;) Josainhan se vauhdin surma näkyy. Eikä tuo paha ole jos on vasta ensimmäinen vaihto auton historiassa (tosin aiemmasta historiasta ei välttämättä ole tietoa).
Perhanan vinkuvat tarvikepalat! Pitänee vaihdattaa parempiin paloihin.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
288
Onhan palat oikeilla paikoilla? Joissakin paloissa on määritetty asennussuunta tai kummalle puolelle autoa pala kuuluu.

Jaa'a enpäs tiedä kun en ite niitä asentanut. Enkä kyllä tiennyt että niissäkin voi olla asennussuunta... Enkä tiedä minkä merkkiset tarvikepalatkaan on. Kiitos tiedosta! Tuo voisi selittää tuon kun lähes jokaisessa rauhallisessa jarrutuksessa vinkuu... Täytyy seuraavassa huollossa pyytää tarkistamaan tai tekemään asialle jotain.
 

Jambo

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
...Samalla on edessä jakopää, kytkin, vauhtipyörä ja vaihdelaatikon kannattimien vaihtoa. Osat olen jo hankkinut, mutta vielä pitäisi joku hyvä ja luotettava korjaaja etsiä...
Nyt on Megane RS:ään vaihdettu uusi kytkin ja vauhtipyörä, joten on taas mukava ajella. Lempäälästä löytyi hyvä korjaaja jota voin ehdottomasti suositella ja jolle uskallan tulevaisuudessakin autoni viedä jos tarvitsee isoja remontteja tehdä. Autohuolto A Uosukainen, hänellä kymmenien vuosien kokemus Renaulteista.
Samalla huomasi että kytkimen pääsylinterissä oli vikaa ja tämä todennäköisesti kulutti kytkimen nopeammin.
Autoon tehtiin samalla täydellinen jakopää remppa ja vaihdeltiin ennakoivasti muutamia pikkuosia mitä tuon koko homman yhteydessä oli helppo vaihtaa.
 

urhoilija

Jäsen
Viestejä
26
Mitähän perus EGR- ja DPF-hommien lisäksi kannattaa tsekata 90hv 1,5dci-Meganesta reilu 200tkm ajettuna. Olisi työmatka-ajoon tulossa, ettei Laguna Coupe keräisi niin nopeaa metrejä

Kytkin ja vauhtipyörä ainakin alkuperäiset, ei taida näissäkään olla ilmaisia remontteja. Samoin turbo alkuperäinen.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
872
2009 uutena ostettu Megane III 1.9 dCi jäi sitten liikkeeseen odottamaan uutta omistajaansa. Lähes 12 vuotta tuli tuolla paukuteltua ja aina auto lähti käyntiin ja vei perille eli täytti perustehtävänsä aika mallikkaasti. Sen lisäksi kyyti oli mukavaa ja vaivatonta ja ajettavuuskin ihan kohdallaan. Tuo Meganeen isohko dieselpata toi kyllä sellaista ison auton tuntua ja vaivattomuutta. Alunperin auto piti tulla pienemmällä koneella mutta kun tehdas ei pystynyt sellaista toimittamaan, niin moottori vaihtui lennosta tuohon suurempaan. Tätä vahinkoa on tullut kyllä vuosien aikana kiiteltyä. Toki tuossa on sitten vähän isommat kulutkin. Jos nyt moitittavaa haetaan, niin auton hintaluokka näkyy varmasti eniten vähän huterassa alustassa ja äänieristyksessä. Varsinaiset korjaukset olivat ulkomuistista kuluvien osien lisäksi: puhaltimen etuvastus, ulkolämpömittarin anturi, ABS-pumppuyksikkö ja kiihtyvyysanturi. Noista kaksi viimeistä olivat vähän kalliimpia. Korjauskulut koko ajalta normihuoltojen lisäksi olivat silti aika maltilliset. Autossa on edelleen mm. alkuperäinen akku ja alkuperäiset jarrulevyt edessä. Tilattiin auto melkein heti kun tämä korimalli tuli markkinoille ja auto näyttää edelleen mielestäni suhteellisen modernilta. Vähän jopa harmitti jättää hyvä auto liikkeeseen mutta nyt tilantarve ja sähköajo veivät voiton.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
288
Eiköhän tuo Varta sopiva ole. Mitat on ainakin oikeat. Ja 1.4:ssa ei ole mitaan start&stop hienouksia niin tavallinen akku kelpaa hyvin. Itse kun käytin akunkengät irti niin radio ei kysellyt jälkeen päin yhtään mitään. Mutta mulla onkin naviton malli. En osaa sanoa kysyykö navigaattorilla varustettu koodeja.
Viime huollossa vaihdatin akun, kun entisellä oli ikää 10 vuotta. Konepellin alle ilmestyi Volvon tarralla oleva akku :) Kuulemma sama akku 30 tai 40 € kalliimpi Renaultin tarralla :p
 

Tatuu

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Katsastussetä löi hylsyn käteen: alatukivarren pallonivel vasemmalla ja alatukivarren etupusla oikealla. Kysymys kuuluu: kannattaako lähtä vaihdattamaan vain nuo osat vai suoraan molemmat alatukivarret? Vanhastaan ollut tapana, että olen korjannut/korjauttanut vain viat ja usein "toinen puoli, joka menee todennäköisesti viimeistään seuraavaan leimaan mennessä samaan kuntoon" onkin kestänyt vaikka kuinka pitkään. Mutulla heittäisin, että laakereiden, puslien ym. kulumiseen vaikuttaa niin paljon, että milloin sinne pääsee joku hiekanjyvä sekaan pyörimään.

Suomesta alatukivarsi oli yli 100 €/kpl, mutta maailmalta alkaen 30 €/kpl. Osissa ei siis paljoa säästä vaihtamalla vain huomautetut osat, mutta onko työ paljon isompi, jos vaihdattaa koko alatukivarret vain osien sijaan? Ja ennen kaikkea onko siinä järkeä...

Aikamoiset listat teillä korjauksia :oops: 1.4Tce farkku ollut viitisen vuotta (90-->150tkm) ja normaalien huoltojen lisäksi vaihdettu takajouset, joku ilmastoinnin väliputki, rekisterikilven valoja x kappaletta ja nyt edessä sitten etupään kulutusosia. Itsekin on toki tullut ihmeteltyä kuinka pienellä on menty :)
 

Tipaton_Rellu

Jäsen
Viestejä
60
Huhuu! Vieläkö kukaan muu ajelee kolmos Meganella, vai ovatko jo päätyneet paaliin? Itsellä 140 tkm ja ihan tasaista menoa edelleen. Kuluvia osia vaihdeltu ja aika perushuolloilla pärjäilty. Maalipinta hieman hilseilee katolta, mutta ruostetta ei havaittavissa. Ajeleehan tuolla, kun konekin kehrää vielä normaaliin tapaan.
 

Julle Joutomies

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
2015 Megane 1,2 TCe
Mittaristossa on vihreitä ja punaisia palkkeja reilussa puolikaaressa nopeusmittarin ympärillä.
Mitä ne yrittää viestiä?
 

Julle Joutomies

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
No jopas on.
Moinen himmelli rakennettu sen takia, että tietää vakkarin tilan .
Yksi vihreä=vakionopeussäädin päällä
Kaksi vihreää=haluttu nopeus saavutettu
Yksi punainen=haluttu nopeus ylitetty

Sama asia näkyy nopeusmittarista, mutta kai tuommoiset valot on ollut suunnittelijan mielestä kivempi juttu...
Sanoisin, että aika tarpeeton toiminto.
 
Ylös Bottom