Mégane III

liisanpuisto

Jäsen
Vs: Mégane III

Terve

Onko kellään kokemusta pakkasella jumittavasta seisontajarrusta?

Eli kun pakkaset tulee, iskee käsijarru jumiin.

Onko vaijerin vaihto vai joku öljyäminen??

Kaikki jarrut herkistelty 6 kk sitten.

Rauta-Felix

Nuorempi jäsen

ArskiGS sanoi:
Whee sanoi:
Kelit kylmenee ja auto ei aina ehdi lämmetä täysin työmatkan aikana. Mietin että jos laittaisi tuon 1.4 keulalle viimasuojan. Tavallisestihan niitä on dieseleiden nokalla, mutta miksei sellainen kävisi myös hitaasti lämpenevän bensan nokalle.

Onko tuollaisesta välijäähdyttimen peittävästä suojasta hyötyä/haittaa? Ja pitäisikö lisäksi suojata ylemmät jäähdyttimen aukot?
Kyllä minulla oli Meganessa maskisuoja silloin kun Meganella ajoin 2011-2013. Siis juurikin tuossa 1.4 Tce:ssä. Peitin vain alaosan, aivan kuten kuvissa näitä myyvillä liikkeillä.
Etolasta solumuovia ja Motonetistä kiinnikkeet. Tuli reilu kymppi hintaa vastaavalla mitä myydään lähes 50 €:lla.

Millaiset ne Motonetin kiinnikkeet ovat? Täytyy varmaan alkaa myös askartelemaan suojaa kun 1.5 dci ei ehdi lämmetä kunnolla 15 km työmatkalla.

peve

Nuorempi jäsen

Motormarketista Porista tilasin Sceniciin maskisuojan. Oli sopiva ja hyvät kiinnikkeet. Maksaa tietysti hieman enemmän kuin itse askarreltu.

Tipaton_Rellu

Jäsen

Kävin hakemassa viimasuojan Meganeen marmoritiskiltä. Olin aika pettynyt lopputulokseen, sillä vaikka itse levy oli sopiva, kiinnittimet olivat liian lyhyitä.
Kiroilun ja tuskailun päätteeksi se sitten meni paikoilleen, mutta kaikkia kiinnittimiä ei saatu kiinni. Kumma juttu, aika moneen autoon olen tuollaisen merkkikohtaisen viimasuojan asentanut ilman mitään ongelmia.

Muuten olen Meganeen ollut erittäin tyytyväinen, sen mitä olen muutaman kuukauden sillä rullaillut. Eka Renault siis kyseessä. Ajomukavuus on hyvällä tasolla ja nyt kovillakin pakkasilla on lähtenyt nöyrästi käyntiin. Ajovalojen pesuri tuhlailee pesunestettä turhan paljon, pitää suorittaa tuulilasin pesu päivävalo-asetuksilla ettei turhia suihkuttele.

Öljyt pitäisi ilmeisesti vaihtaa pois noista longlife litkuista tavalliseen 15tkm tavaraan. Onko jollakin vinkkiä mitä tuonne kannattaa laittaa? Löytyykö Elfiltä vai menisikö jokin muu?

Vuosimalli on -13 ja 1.2 Tce 115 koneella.

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013

Tipaton_Rellu sanoi:
Öljyt pitäisi ilmeisesti vaihtaa pois noista longlife litkuista tavalliseen 15tkm tavaraan. Onko jollakin vinkkiä mitä tuonne kannattaa laittaa? Löytyykö Elfiltä vai menisikö jokin muu?

Vuosimalli on -13 ja 1.2 Tce 115 koneella.
Vaatimus RN0710 (Renault bensaturbot)

Castrol Magnatec 5w-40

Esim. Puuilosta 5L 32,90€

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10111099

Tipitce

Jäsen

Meganessa ei ole mitään longlife-litkuja, vaan öljynvaihtoväli 30tkm/ 1 vuosi. Vaatimuksena kuten tuossa jo mainittu RN710. Se on sitten ihan oma asia miten tiuhaan öljyt vaihtaa. Itse ekassa öljynvaihdossa laitatin Castrol Magnatec 5W-40 C3 öljyt ja nyt toista vuotta mennään Shell Helix Ultra 0W-40 Pureplussalla, molemmissa tuo RN710 hyväksyntä. Ainakin Jyväskylän Hämiksellä laittaisivat Mobil1 0W-40 öljyt joissa ei ole RN710 hyväksyntää, tätä en oikein ymmärrä.

Viimasuojan tein 2mm paksusta pvc-muovista ja kiinnikkeet Laakkoselta kustannukset yhteensä alle 10€.

Moottorin ilmansuodattimen vaihtoväli on 60tkm/ 4 vuotta, saahan sen useamminkin vaihtaa.

Tipaton_Rellu

Jäsen

Ainakin tuo meidän ajotietokone näyttää 30tkm/24kk vaihtoväliksi joten longlife-öljyiltä vaikuttaisi. No mitäpä tuolla on väliä, vaihtoon ne menee joka tapauksessa. Kiitokset vinkeistä foorumilaisille!

Whee sanoi:
Tipitce sanoi:
Moottorin ilmansuodattimen vaihtoväli on 60tkm/ 4 vuotta, saahan sen useamminkin vaihtaa.
Onko sitä vaihtoväliä oikeasti pidennetty 1.2:ssa noinkin pitkäksi :o Tuo vain kuulostaa aika rankalta, kun 1.4:ssa se on tuo 30tkm/2 vuotta ja sekin tuntuu pitkältä väliltä. Suodatin on kuitenkin halpa osa niin mitä sitä säästelemään. Toki jokainen tekee miten tykkää, ei siis tapella makuasioista. Itsellä vain on sellainen mielipide huolloista, että jos huollon jälkeen ei huomaa eroa vanhaan niin huolto on ollut ajallaan. Jos taas huollon jälkeen on havaittavissa moottorin toiminnassa ja käytöksessä eroa niin huolto on ollut myöhässä.

Täysin samoilla linjoilla, eipä noissa huolloissa kannata alkaa pihistelemään. Pidetään pirssit kunnossa :)

Tipitce

Jäsen

Tuo onkin mielenkiintoista jos noin on, kyllä omassa 1.2TCe:ssä huoltoväli-ilmaisin on 30tkm/12kk. Mitään huoltovälin muutoksia ei ole tehty vaan ihan huolto-ohjelman mukaan. Liekö muuttunut jossain vaiheessa?

Tuota ilmansuodattimen vaihtoväliä en kummemmin ihmetellyt, sama se oli tuossa 1.6 vaparissakin. Itse asiassa joskus huollon kaverilta kysyin ja vakuutti että kyllä se vaihtovälin kestää, kummahan se olisi jos ei kestäisi. Eipä siitä haittaa ole jos haluaa tiuhemmin vaihtaa.

Tipitce

Jäsen

Täytyi ihan mielenkiinnosta katsoa nuo vaihtovälit tuohon 1.6 litraiseen. Koskaan suodattimen vaihdon jälkeen ei auto toiminut sen paremmin kuin ennen vaihtoa. Suodatin kesti mielestäni hyvin nuo kilometrit, aina alkuperäinen suodatin. Siksipä tuo viimeinen vaihto on taas lähes sallittuun 60tkm kun en nähnyt mitään hyötyä noilla lyhyemmillä vaihtoväleillä, mutta kukin tyylillään.

1. vaihto 59tkm / 3vuotta
2. vaihto 28tkm / 2.5 vuotta
3. vaihto 32tkm /2 vuotta
4. vaihto 55tkm/ >3 vuotta
33tkm/<2vuotta ja auto vaihtoon.

Ekomies

Jäsen

Tänään ilmestyneessä AB:ssä kehuttiin kolmannen sukupolven Meganea erinomaiseksi hankinnaksi käytettynä.
Auto on nykyaikainen,tilava ja luotettava ja mikä parasta laadun suhde hankintahintaan on mainio.Vanha maine painaa vielä hintoja ja siksi sen kanssa voikin tehdä erinomaiset kaupat.Facelift-vuosikerroissa on vielä tehdastakuutakin jäljellä ;)

Prairie

Jäsen

Ekomies sanoi:
Tänään ilmestyneessä AB:ssä kehuttiin kolmannen sukupolven Meganea erinomaiseksi hankinnaksi käytettynä.
Auto on nykyaikainen,tilava ja luotettava ja mikä parasta laadun suhde hankintahintaan on mainio.Vanha maine painaa vielä hintoja ja siksi sen kanssa voikin tehdä erinomaiset kaupat.Facelift-vuosikerroissa on vielä tehdastakuutakin jäljellä ;)

AB:n artikkelissa oli kaiken myönteisen lisäksi myös kliseisiä heittoja Renaultin epäluotettavasta maineesta. Vaikka todetaankin, ettei siihen enää ole aihetta, tätä legendaa ylläpidetään tällä jankutuksella. Toisaalla todetaan, että Suomessa ranskalaisia katsotaan "selkeästi väheksyen". Kuka katsoo? Mistä ihmeestä toimittaja tietää, että tämmöinen asenne on "yleisesti" olemassa?

Ekomies

Jäsen

Maine kulkee aina edellä niin hyvässä kuin pahassa.Rellun maineessa ei nykyään ole mitään vikaa,mutta se tuntuu tulevan jälkijunassa autoilijoiden tietoisuuteen.Minulle tarjottiin Megane 3:sta 2012,mutta valitsin silloin Focuksen kun se oli tuoreempi malli.Ensimmäinen kunnon kokemus Meganeen syntyi 2015 Espanjassa,missä minulla oli se vuokralla.Siellä huomasin auton mukavuuden ja taloudellisuuden.
Ihmisten pitäisi mennä vain ennakkoluulottomasti näitä koeajamaan,niinkuin Skodia 10 vuotta sitten ja huomata että osaa ne muutkin autoja tehdä ;)

Tipaton_Rellu

Jäsen

Minulle sopii oikein hyvin että Rellun maine, ja varsinkin hinnat, pysyvät alhaalla ;D

Jos ei tuon kummempia vikoja löydy, niin seuraavakin auto on Renault. Tuossa autossa on rahalle hyvää vastinetta.

Ajoin muuten Megane IV:tä tuossa yhden päivän ajan ja minua ei oikein miellyttänyt. Oli jotenkin volvomainen tunnelma kojelautoineen kaikkineen. Tiedä sitten johtuiko kovista pakkasista, mutta ajotuntumakin oli jäykempi/kulmikkaampi Megane III:een verrattuna?

liisanpuisto

Jäsen

Olipa mielenkiintoinen epistola.

Auto oli huollossa Laakkosella ja siellä ilmoittivat, että alapallo väljä, alatukivarsi pitäisi uusia. Tuli itselle puskista, koska auto ei ole kopissut yms.

No, vein auton tuulilasin vaihtoon toiselle pajalle ja pyysin tarkistamaan alustan väljyydet. Ottivat heti auton sisään, joten pääsin itsekin ihmettelemään asiaa auton alle. Huoltomies alkoi kiskomaan rengasta ja rautatankoa/sorkkarautaa näytettiin nivelille. EI MISSÄÄN VÄLJYYTTÄ, ei edes toisella puolella.

Seuraavalla viikolla katsastukseen ja puhtaasti läpi. Katsastusmies erikseen vielä mainitsi, että alustakin hyvä ja jäykkä.

Tuli tästä asiasta hieman "saven" maku suuhun marmoritiskin toiminnasta. Keksivätkö sellaisia huoltokohtia, joita asiakkaan vaikea havaita???

Tipaton_Rellu

Jäsen

Itselläni ei ole kokemuksia Laakkosesta, mutta aika monella tutulla on asiakassuhde kyseiseen puljuun ja kokemukset ovat myös olleet edellä mainitun kaltaisia. Eikös siellä ollut vastaikään pienimuotoiset YT:kin menossa?
Aika usein hyvä nyrkkipaja hoitaa homman mallikkaasti.

PS. Öljykeskusteluun jälkihuomiona: Meganessa oli tosiaan tuo 1vuoden vaihtoväli, kun asiaa hieman selvittelin. Eli täysin oikeassa olitte. Ajotietokoneeseen ei vain kuulemma saa ohjelmoitua muita lukemia kuin 2v vaihtoväliksi? Aika vaikeata uskoa ???

Prairie

Jäsen

Vähän samantapainen kokemus on minullakin Tampereen Käyttöautosta muutaman vuoden takaa. Houkuttelivat jakohihnan vaihtoon edullisella tarjouksella ja väittivät sattumalta huomanneensa, että alapallo on väljä. Että jos katsastus on tulossa, se pitää vaihtaa. Vein autoni sitten kotipaikkani huoltoon ja pyysin vaihtamaan osan, koska tiesin, että näin se tulisi halvemmaksi. Totesivat, ettei siinä väljää ollut, mutta vaihdettiin, kun pyysit. Voihan olla, että merkkiliikkeet saavat koulutuksessa yleisohjeita vainota rellujen alapalloja harhaisuuteen asti, että saataisiin katsastustilastot kauniimmiksi. Tai sitten se on vain sitä jälkimarkkinoinnin tehostamista eli rahastusta.

3Gee

Aktiivinen jäsen

MJT sanoi:
Olipa mielenkiintoinen epistola.

Auto oli huollossa Laakkosella ja siellä ilmoittivat, että alapallo väljä, alatukivarsi pitäisi uusia. Tuli itselle puskista, koska auto ei ole kopissut yms.

Seuraavalla viikolla katsastukseen ja puhtaasti läpi. Katsastusmies erikseen vielä mainitsi, että alustakin hyvä ja jäykkä.

Laakkosesta ei kokemusta mutta mulle katsastusmies ilmoitti kesällä, että juurikin tuo alapallonivel ja kallistuksenvakaajan yhdystangon nivel pitäisi alkaa jossain kohtaa vaihtamaan. Niissä oli "alkavaa välystä". Meni kyllä vielä katsastuksesta läpi. Nuo kyllä jo tuntuivat ajossakin, joten vaihtoonhan ne sitten menivätkin. Kustannuksena tuo remontti oli V. Hakalalla Tampereella hyvinkin kohtuullinen, koko lasku taisi olla n. 350 euroa ja siihen rahaan tuli kaikenlaista muutakin.

Tipaton_Rellu

Jäsen

Ei ole tietoa mitä materiaalia on. Olen kuitenkin ymmärtänyt että pelkkä tiivisteen uusiminen ei välttämättä riitä, vaan se tiiviste pitää lisätiivistää. Tiivistyksiä on tehty ainakin silikoonin avulla.

En nyt muista millä mekaanikko tuon homman hoiti meidän meksussa, toiminut on kuitenkin sen jälkeen. Pitäähän tuota tietysti seurailla, jos vaikka alkaa taas joskus tiputtelemaan. So far so good ::)

Anagonda67

Jäsen

Nyt on vuosi päästelty tuolla -10 Megane 1.9dCi ST vaunulla ja tyytyväisiä ollaan. Alussa oli pieniä seisomisesta johtuvia häiriöitä jotka AutoIlveksessä hoidettiin takuuseen kuntoon jahka itse selvitti missä todellinen vika. Katsastuskin meni kerrasta läpi kommentilla:"oikeanpuolen etupyöränlaakerin kun vaihdat seuraavaan leimaan mennessä". Syksyllä oli jotain tilapäistä häikkää käynnistymisessä mutta meni ohi.(tarkastin hehkut ja filtterin tyhjensin) Ja akun uusin turhaan jo kesällä >:(. Muuten pelannu kuten Renun kuuluukin ;D

Ja autona oiva meidän tarpeisiin, tilava, hyvä ajaa, rivakka menemään, ja pieni kulutus etc. Ainoa olemmassa oleva vika, ollut kokoajan, ristiseläntuen säätönupikka pettänyt... Ja ominaisuus ei kone lämpiä normiin jos pakkasta enemmän kuin -10, viimasuojaa en sitten saanut paikoilleen vaikka sellaisen värkkäsinkin, koskapa sisällä kumminkin tarkeni niinä muutamina pakkaspäivinä mitä oli.

Eiku naftaa tankkiin ja kusijussiin nestettä ja kovaa ajua 8)

EDIT: Mittarissa oli ostohetkellä n.170tkm ja nyt jotain 220tkm luokkaa ;)

Ylös Bottom