Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vaihdoin nyt uuden lukon. Aukasin vanhan ja syötin akusta suoraan virtaa, moottori toimii joten jossain kohtaa muualla lukossa virta pätkii. Uusi lukko pelaa joten johtosarjoissa vika ei ole.
Samalla vaihdoin toisenpuolen ovistopparin.
Uuden stopparin numero on 804301448R.
Tämä on parannettu malli metallisilla rullilla. Alkuperäinen muovirullilla.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Etupyörän laakeri ääntänyt jo alkukesästä asti, nyt alkoi oleen satasen vauhdissa senverran meteliä että piti asialle jotain tehdä.
Molemmat laakerit on vaihdettu takuuaikana noin 90tkm kohdalla, ja nyt kohta mittarissa on 180tkm.
Koska alkuperäinen ei kestänyt tuon pidempään, niin nyt laitoin asiantuntijoiden suositteleman Ridex merkkisen laakerin ;D
Muuten homma meni putkeen, mutta heti kärkeen meni abs anturin kiinnityspultti poikki :(
Joutu poraamaan pois.
Tämä Ridex alkoi yllättäen :D ääntämään kun oli n. 50tkm ajettu. Vähän yli takuuajan kesti(takuu 2v). Hyllystä uutta Ridexiä tilalle :cool:
Muuten laguna on pelannut kuin junan vessa.
Hiukkaspoltot ei ole vielä alkaneet, vaan eipä ole kesäkään. Viimeisestä onnistuneesta poltosta n. 34tkm. Pari kertaa viime kesänä poltteli, mutta kesken jäi kun auto sammutettiin.
 
Viimeksi muokattu:

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066

Ei ole vielä tälle kesälle yrittänytkään poltella hiukkasia. 38tkm viimeisestä onnistuneesta poltosta. Kaksi epäonnistunutta kertaa on viimekesältä jäänyt muistiin.
Saman ikäinen 1.5dci scenic oli poltellut keskimäärin 1000km välein, tämä mulla n. 10tkm välein.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Nyt poltteli hiukkaset, n. 40tkm ehti kulua onnistuneesta poltosta. Pari epäonnistunutta oli siis välillä.
Epäonnistuneet kerrat näkyy nollautuvan kun onnistunut poltto tulee. Silti onnistuneet mittari näyttää samaa lukemaa kuin ennenkin.IMG_20200823_110724.jpg
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Käsijarru alkoi laahaamaan, vaijerit aivan jumissa. 8v ja 236tkm kesti. Otin boksin vaijereineen irti.
Huomasin vaijereita vaihtaessa että olisi onnistunut boksi paikoillaankin vaihto. Boksia ei tarvinnutkaan avata vaihtoa varten. Clipillä vaati ohjelmoinnin et sai pelaamaan.
Samalla vaihtui takajouset kun toinen oli poikki. Iskarit vaihdoin siinä samalla, vanhoissa ei ollut kyllä vikaa.

Seuraavaksi odottaisi 240tkm huolto + kaikki levyt ja palat odottaa vaihtoa.
 

Reino88

Jäsen
Viestejä
332
Käsijarru alkoi laahaamaan, vaijerit aivan jumissa. 8v ja 236tkm kesti. Otin boksin vaijereineen irti.
Huomasin vaijereita vaihtaessa että olisi onnistunut boksi paikoillaankin vaihto. Boksia ei tarvinnutkaan avata vaihtoa varten. Clipillä vaati ohjelmoinnin et sai pelaamaan.
Samalla vaihtui takajouset kun toinen oli poikki. Iskarit vaihdoin siinä samalla, vanhoissa ei ollut kyllä vikaa.

Seuraavaksi odottaisi 240tkm huolto + kaikki levyt ja palat odottaa vaihtoa.
Mulla huomattiin katsastuksessa, ettei toisen puolen käsijarru ota kiinni. Vaijerit meni vaihtoon molemmin puolin ja toinen satula. Kilometrit silloin 378 000. Kohtuu kestävät kuitenkin.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Tulipa tehtyä isompi 240tkm huolto.
-Moottiriöljyt(elf RN0720 ) +suodatin
-ilmansuodatin
-raitisilmasuodatin
-polttoainesuodatin
-jäähdytysnesteet
-jarrunesteet

Ja lisäksi:
-jarrulevyt joka nurkkaan(ATE pinnoitetut)
-jarrupalat(ATE keraamiset)
-automaattilaatikon öljyt(elf j6) 3,2 litraa
-pyyhkijät
-lasinpesunesteen lisäys:)

Vanhat levyt oli vielä alkuperäiset, aika kuluneet jo oli.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Lisäjarruvalo oli lopettanut toimintansa, kosteutta sisällä. Avasin sen ja eipä siinä muuta ollut kuin piirilevyn kontaktipinta kulunut ettei saanut kontaktia liittimelle menevään jalkaan. Vähän tinaa ja liimalla lasi kasaan. Jospa se vähän aikaa vielä menis.
Katsastin eilen. Eipä löytynyt mitään huomauttamista. :cool:
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Taas oli vikaa lagunassa, avainkortilla ei saanut oveja auki. Piti aukaista manuaalisesti.
Lukkokin toimi vaikkei ole koskaan käytetty.
Patterit oli vielä alkuperäiset, turhaa parin vuoden välein vaihdella:D
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Moottorin kannatin oli vähän väsähtänyt, jospa värinät nyt loppuisi. Vaihdoin samalla molemmat vaikka taaempi oli vielä ehjä.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 121
Loppuiko värinä. Minulla 2011 automaatti 2.0 dci hb ja jonkunlaisia värinöitä on. Suurimmat värinät vedossa loppui kun vaihdettiin vetoakselit mutta ei kaikki. Autossa myös alustasarja olisko siinä syytä värinöihin. Auton dekkari JIK-462 tunnistaako kukaan, en itse tiedä historiasta mitään mutta oleillut jossain sotkamon suunnassa.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Loppui, ainakin äänekäs resonointi. Ihan vähän turvavyön lukko tärisee muttei äännä enää.
Vedossa minulla ei ole ollutkaan värinöitä, ainoastaan tyhjäkäynnillä.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Eipä tainnutkaan loppua pärräys, ehkä vähän väheni. Oisko vaihteiston kumikin kovettunut...
 

Hautajar

Nuorempi jäsen
Viestejä
24
Lukon moottori temppuillut välillä, vaihdoin nyt uuden moottorin. Kierukka oli melko tiukassa vanhassa.

Ite olin niin nuuka, että putsasin ja rasvasin moottorit. Siinäpä sitä viikonlopulle näpläämistä.

Josko sitten kohta otan uudestaan auki, että vaihdan moottoritkin.. saa nahdä. nyt sentään pelaavat. Seuraavan kerran onkin sitten jo nopsa tehdä, kun ei tarvitse enää opetella.


On kyllä paskamaista pysäköidä kaupungilla autoa, jonka ovien sulkeutuminen ei oo 100% varmaa, tai ollenkaan varmaa.. Mutta eihän autossa nyt säilytetä mitään muuta kuin vanhat aurinkolasit muutenkaan?

Että suurin murhe on siinä, että joku kiikuttaa sinne roskapussinsa?

Mikäs on muuten rikki, kun toisesta takaovesta ei tunnista tuota "käsi kahvalle niin lukot aukeaa"- asiaa, onko oletuksena anturi likainen vai sönder?
 
  • Tykkää
Reactions: MTI

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066

8vuotta piti odotella että sai päivävalot toimintaan. Ei onnistunut merkkiliikkeessä eikä clipillä. Tarvittiin 6€ ELM327 mokkula ja ilmainen sovellus (ddt4all), sekä kärsivällisyyttä sen käytössä
Nyt toimii valoviiksi niinkuin pitääkin. Nolla asennossa ei mitään, auto asennossa päivävalot / ajovalot valoisuuden mukaan.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Nyt on sitten ensimmäiset nivelet vaihdettu lagunaan kun vaihdoin uudet alatukivarret. Alapallot oli vielä kuin uudet, mutta hintaero pelkkiin puslien vaihtoon oli niin pieni että vaihdoin koko tukivarret(TRW). Ajettu 268tkm.

Päiväajovalot kun sain kytkettyä, niin nyt vaihdoin led polttimot. Ei vaan tiennyt miten polttimo irtoaa ja tilaa oli vähän, niin otin puskurin ja umpiot irti. Helpompi onkin näin, kun kuskin puolella pitäisi muuten irrottaa akku, akkukotelo, ecu ja paljon muuta.
Niin ja se polttimo lähtikin ihan vain suoraan vetämällä

 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 063
Se on sitten mittarissa yli 500 tkm kun joutuu noita puslia seuraavan kerran vaihtamaan.
Joutuiko paljon purkamaan, että sai tukivarret vaihdettua?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Apurunko piti löysätä ja siirtää pari senttiä eteenpäin, kun tukivarren taaempi pultti on laitettu ylhäältä päin. Ei sovi nouseen ylös.
Nyt laitoin mutterin yläpuolelle, niin helppo sitten 500tkm vaiheilla vaihtaa ;)
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 063
Itse joutuu varmaan vajaa 330tkm ajettuun Megane II:een puslat vaihtamaan ensin. Omassa Laguna III:ssa nyt vasta alle 220tkm ja kilsoja tulee vähän kun kerätään noihin Megane II:iin kilometrejä.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Mitkä led-polttimot MTI laitoit? Itselläni suunnitteilla sinun innoittamanasi vastaava päiväajovaloprojekti, ddt4all ja OBDII-palikka ovat olemassa. Oisko vinkkiä mitä kaikkia ddt4all-asetuksia pitää etsiä ja muuttaa (en ole vielä ottanut yhteyksiä enkä edes sen kummemmin perehtynyt potentiaalisiin valikoihin), vinkeistä ei liikkeelle pääsemiseksi olisi ainakaan haittaa... ;)

Parkkeihin vaihdoin aikanaan ledit ja silloin ainakin mahtui juuri ja juuri operoimaan umpioita irrottamatta. Sama juttu xenonien kanssa. Tosin taisteluarpia näistä aina jää, varsinkin kun kädet eivät ole sieltä siroimmasta päästä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom