Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Nyt oli polttoväli 791km. Emäntä ajo auton parkkiin ja sano et siinä jarrut käryää, mä siihen et ei ku hiukkasloukku polttaa ;D Lähin heti jatkaan ajoa mut ei enää alkanut uudestaan polttaan. Clipin mukaan ei kuitenkaan epäonnistunut poltossa.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Musta tuntuu, että mulla polttoväli on lähempänä 50-100 km... ainakin pk-seudulla kruisaillessa. Tuntuu, että se käryttää jos nyt ei ihan joka päivä niin harva se päivä kuitenkin. Tai sitten syynä on tosiaan ne jarrut kun viime aikoina takajarrut ovat alkaneet ulisemaan todella äänekkäästi, jopa moottoritienopeuksissa jarrutettaessa. :eek:
 

Reino88

Jäsen
Viestejä
332
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Näissä autoissa saisi olla kyllä jokin "nörttinappi", josta saisi auton kertomaan vähän enemmän itsestään. Nörttimoodi päälle ja kaikki mitä autossa tapahtuu näkyisi näytöllä vaikka useammalla sivulla. Tulee turhaan vainoharhaiseksi kun autoihin lisätään ties minkälaista hilavitkutinta ja koskaan ei voi olla varma mikä milloinkin käryää ;D

Kummallista jos joissain autoissa ei edes näy merkkivaloa siitä, onko ajovalot päällä vai ei. Rellussa se sentään vielä on kuskin tiedossa.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Taas joutu remonttia tekeen relluun, piti vaihtaa jarruvalo polttimo ;D
Hiukkasloukun polttoväli on selkeästi pidentynyt kun ilmatkin on viilentynyt. Viimeksi polttanut elokuun alussa kun oli vielä lämmintä, useampi tkm tullut viime poltosta.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Mulla "poltot" vähenivät/poistuivat kun teetin jarrurempan, vaihdatin levyt ja palat eteen ja taakse. Toisen takajarrun sisempi pala oli jumittunut levyä vasten ja kulunut pois, hankasi metalli vasten metallia. Takalevyt kuumenivat kiitettävästi ja siitä tuli varmaankin "polttoa" vastaava käry ja kuumuus.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Tulipa vaihettua kuskinpuolelle parkkipolttimo. On kyllä melkoinen ranskalaisen insinöörityön taidonnäyte. Ei oo ihme jos huollossakin maksaa polttimon vaihto hunajaa.
Kolme varttia meni kun vaihdoin yhen parkkipolttimon ;D

Ecua oli joku ennekin käyttänyt irti ;D

Akku ja pohjakotelo pois eestä

Ecu käännettynä syrjään

Sieltähän se tulpan takaa polttimo löytyi :) tulppa ei ollu edes paikoillaan, mutta ei ollut mennyt hukkaan.

Toiselle puolelle vaihdettiin umpio aiemmin takuuseen ja se näyttää olevankin parannettu malli. Siinä polttimon kanta ei pääse vinoon niinkuin tässä alkuperäisessä umpiossa, kanta on vähän horo reikään.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Tänään vaihdoin uudet talvirenkaat alle, nokian R2 215/50-17. Uskomattoman hyvä pito oli linglong kesärenkaissakin talvikelillä ;D Melkein ois uskaltanut noiden perusteella kokeilla vaikka kiinalaisiakin talvirenkaitakin.

Kuskinpuoleinen xenoni alkoi vilkkumaan ja sammui pian parkkipolttimon vaihdon jälkeen. Nyt ei onneksi tarvinnut purkaa yhtäpaljon, riitti kun otti akkukotelon kannen ja kulmapalan pois eestä. Oli todennäköisesti vielä alkuperäiset osramit?(156tkm) Nyt laitoin tilalle osram night breakerit molempiin.
Nuissa xenoneissa kannattaa olla tarkkana, esim philipsiä myydään valkoisessa merkittömässä "tehtaan"paketissa. Aidossa philipsissä on tarkistus tarra laatikossa, philipsin sivuilla voi tarkistaa onko aitoja.

Hiukkasloukun tilanteen tarkistin samalla, yli 5tkm edellisestä poltosta. Aika erikoista että kesällä poltaa alle tonnin välein mut ku on viileemmät kelit niin ei polta ollenkaan ::) Eikä kyllä kerry nokeakaan pönttöön. Jotenkin musta tuntuu et mua huijjataan, mut en tiedä vielä miten ;D
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Ihan samanlaiset ja -kokoiset nokialaiset kitkat meinasin hankkia Lagunan alle kun nykyiset nastakumit alkavat olla jo ehtoopuolella. Minkälaiset nuo ovat ajossa juuri tässä automallissa? Olis mulle ekat kitkat ikinä, joten kokemukset ovat kaikin puolin tervetulleita ;). Onko hyvin pitoa (vielä ei ehkä pysty sanomaan), hiljaiset varmaankin ovat, onko jämäkkä ajotuntuma? Kaverin työn puolesta tuomilla koeajoautoilla olen kitkoilla monesti ajellut ja eipä ne normiolosuhteissa pöllömpiä ajettavia ole olleet.

Täälläkin xenonien vaihtorumba mielessä. Itse ajattelin Osramin Cool Blue Intensejä, ihan kotimaasta ajattelin varmuuden vuoksi ostaa ettei tule kiinalaisia. Jostain kumman syystä mulla on toinen polttimo tällä hetkellä Philips ja toinen Osram :eek:. Tulikohan uusitun umpion mukana uusi polttimokin??? Vai onkohan toiselta puolelta jo joskus polttimo pimahtanut?

Ai niin noista renkaista vielä, ovatko suomalaista vai venäläistä tuotantoa (tässä koossa)?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

En oo vielä ehtinyt ajaan ku 20km ;D Hiljaisemmat kuin kesärenkaat 8) Kakkosautossa on myös nokian R2 185/60-15, ollut talven tai kaks.
En tule enää palaamaan nastoihin.
Made in Russia ;D
Pitää myydä vanhat nastarenkaat pois, (3kpl) yhestä puuttuu nastat. Jännästi kuluttaa oik. takarengasta. Kuluneissa kesärenkaissa oli ulkoreunan nurkka kulunut(muuten tasainen kulutuspinta) ja talvirenkaissa myös sama kohta kulunut ja nastat lähteny. 6tkm ajetuissa kesärenkaissa ei vielä huomaa et ois kulunu enempi nurkasta.

Ei se kotimaasta ostaminen takaa välttämättä aitoutta, tai jos on tietoinen niin sitten. Tarviketorilla Oulussakin oli näitä philipsin "tehdas" pakkauksessa olevia polttimoita. Nämä on kyllä yleensä halvempiakin kuin Philipsin omassa laatikossa olevat.
Erikoistekniikka kaupan sivuilta luin tästä aitous hommasta.
Mulla ainakin umpion vaihdossa laittoivat entisen polttimon.
Niin minä tilasin polttimot saksasta 104€ pari, uskoakseni aidot ;D
http://www.ebay.com/itm/2x-OSRAM-D1S-D2S-D3S-NIGHT-BREAKER-UNLIMITED-70-COOL-BLUE-Xenarc-Xenon-Brenner-/262557302459?var=&hash=item3d21a27ebb:m:mOiab2_BXI_nrgqwu0Sgb5A
On niissä ainakin OSRAM Trust Etikett.
Motonetissä olisi ollut 175€ vai oliko 150€ pari tarjouksessa.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Tänään herjas stop vecile ja jotain jarruista kun töihin olisi pitänyt lähteä. Ei auttanut kun kytkeä clippi kiinni kun ei uusinta starttauskaan auttanut. Tietokoneen syöttöjännite pieni ja takapyörien nopeusanturit näytti aktiivista vikaa. Antoi kuitata pois kuitenkin. Ja taas pelaa 8)
Mihin sitä ilman clippiä joutuis ::) Ei ole nyt lauhoilla keleillä tullut ladattua ylläpitolaturilla, niin kohta viisi vuotias akku ei ole ihan parhaimmassa terässä enää. Pakkasilla olen välillä lataillut kun tulee webastoa käytettyä.
Tai oiskohan sillä ollut mitään merkitystä kun takapyörät oli märällä jäällä, käsijarru päällä ja lähdin peruuttamaan. Tarviikohan kässäri kitkaa renkaiden alle poistuakseen vai lähteekö pelkästään kaasupolkimen liikkeestä ??? Joku viisaampi vois tietää...

Samalla kurkkasin hiukkasloukun tilanteen, edelleen viimeinen polttokerta on ollut elokuun alussa, n7500km ja 200h sitten. Ja edelleen sama nokikerros 18g. Ei täyty mut ei yritä puhistaakkaan ::)
Renkaat on olleet kyllä hyvät (215/50-17 nokian R2). Voin suositella :)
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Oikean etunurkan kolahdus on jatkunut samanlaisena kovemmassa ulosjoustossa ja kun nivelistä ei vikaa löytynyt ja iskaritkin on hyvät, niin tänään sitten vaihdoin iskarin ylätuennan kumin ja kääntölaakerin. Cliossa se auttoi kolinaan, mutta tässä lagunassa rakenne olikin erillainen.
Kumi tulee kolmella pultilla kiinni runkoon ja laakeri on sen kumin ja jousen välissä.
Asentaessa jo mietin et eihän se kolahduksen aiheuttaja voi mitenkään olla siinä, kun ei siinä ole mitään jousto-osaa.
Mutta kun kävin kokeileen niin en ainakaan vielä saanut kolahtamaan enään 8), tosin keli on niin liukas että kovin isoja vauhteja ei pystynyt hidastustöyssyyn ottamaan ;D. Seurataan tilannetta.

Samalla vaihdoin polttoaine suodattimen ja eteen jarrupalat, alkuperäisosana tietenkin.
Polttoainesuodatin oli made in China ;D

Akkua kävin jo kyselemässä varalta kun pakkasia luvassa, ei ollut akkutalossa sopivaa hyllyssä, tulossa oli. Samanlainen agm varta joka on ensiasennus akkuna maksaa 185€ :eek:
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Tänään käytin auton leimalla, ei mitään huomautettavaa 8)
Mittarissa nyt 160tkm. K arvo oli 0,01 eli testimoodi oli päällä ;D ;D
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 825
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Testimoodi :D erinomainen heitto :)
Toi AGM akku, ne on vähän hintavampia kuin perus "tavan akut".
 

masi

Jäsen
Viestejä
293
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Mullahan teki kanssa niin, että katastuksessa kaikissa vedoissa ekalla kerralla 1.6 about. Sitten tokalla kerralla kolmannen vedon kohdalla tuli sitten yhtäkkiä jotain 0.01 tms. ja meni läpi kun tiputti keskiarvon sopivasti 8) Katastusmieskin vähän ihmetteli.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Olikos masilla jo poistettu dfp pönttö ennen katsastusta?
No joo ei se oik. etunurkan kolahdus ole mihinkään hävinnyt, edelleen paukahtaa kun ajaa kovempaa hidastustöyssyyn alastullessa :mad:
Ei se inssi vaan löytänyt taaskaan mitään vikaa. Kumma homma.
Tieten vois kattoo vielä ite kallistuksenvakaajan runkokumit ??? Tai sitten se tulee vaan iskarista...
Eipä tuo nyt niin iso asia oo että se kauheesti haittais ???
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
214
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Mulla on kanssa välillä alkanut Lagunassa kolahtamaan oikea(?) etunen parkkihallien terävistä hidastenypyistä alas tullessa, muissa ajotilanteissa tai isommissa töyssyissä en ole huomannut mitään. Ja täälläkään ei katsastuksessa löytynyt väljää. Samoin ohjaus hieman jurisee - olisikohan molempiin oireisiin syy samassa paikassa, esim. jossain pallonivelessä. Yläpään laakerithan on aikaisemmin vaihdettu takuutyönä, ei ollut vaikutusta.

Pitää nyt kuitenkin kehua näitä molempia allekirjoituksen nykykulkineita, ettei kummassakaan ole tähän mennessä ollut (tätä nyt alkanutta satunnaista kolahtelua lukuun ottamatta) mitään ongelmia ja väljää etupään ripustuksissa tai nivelissä, molemmilla ajettu kuitenkin jo yli 100 tkm. Aikaisempaan kakkoskoppaiseen Sceniciin kun sai about kerran vuoteen vaihtaa etupään osia...

Minäkin laitoin edellistalveksi uuden akun autoon, kun ajattelin Webaston vieneen alkuperäisestä parhaan terän. Uusi oli originaalia vastaava Bosch S6011/S5A11 80Ah/800A AGM-akku, hintaa pari sataa euroa.

Mullakin taisi k-arvo olla katsastuksessa samainen 0.01. Itse asiassa - eikös se ole vähän turhan korkea arvo...? ;) FAP:n/DPF:n kanssahan lukeman pitäisi olla aika lailla tasan nolla. Tosin, pakkasta muistaakseni tuolloin oli joku parikymmentä astetta, joten en saanut ajettua konetta kovinkaan lämpimäksi. Aika hurjalta kuulosti kyllä tuo päästöjen mittaus, kun jostain nurkan takaa kuului hirvittävä kaasutus ja ryntäytys :mad:. Ei tee koneelle hyvää, ja onhan tätä toimintatapaa yleisesti kyseenalaistettu erinäisillä foorumeilla...
 

5w-40

Jäsen
Viestejä
37
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Eihän tuo tervettä ole , että nopeasti ryntäytetään konetta niin paljon kuin kone kiertää ilman kuormaa. Ja onhan noita rikkoontunutkin...ja vikahan on aina autossa eikä katsastusmiehessä ???
 

Morbus

Jäsen
Viestejä
441
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

MTI sanoi:
Tuommonen kärry tuli hommattua kesän alussa.

Taitaa olla viimeisiä Suomeen tuotuja lagunoita, vai onko jollaki uudempaa ::)

Tuota kolmos lagunaa on mainostettu laadultaan paremmaksi kuin kakkonen oli, itse en vielä pysty allekirjoittamaan tuota.

Pajalla on joutunut vieraileen aika useasti tämän kanssa. Toki kaikki on mennyt vielä takuun piikkiin.
Heti alussa auton saatuani laitatin kuntoon yhden peruutustutkan anturin ja konepellin tangon kiinnikke uusittiin myyjäliikkeen piikkiin.
Sitten kun tuli kylmät ilmat niin webasto ei kytkenytkään sisätilan puhallusta ollenkaan päälle. Myyjäliike korjasi vian,
joku boksi autossa oli kärähtänyt, ei siis käsittääkseni webaston osa vaan auton osa, vaikka sisäpuhallin oli toiminut kokoajan normaalisti. Oishan sekin mennyt varmaan tehtaan takuuseen, mutta kun luulin että vika olisi ollut webastossa. Mutta nyt se pitäisi olla kunnossa.

Sitten ajattelin että testataanpa letkulämmitintä kun ei lyhyillä ajoilla viitti webastolla tohottaa ku akku ei ehi latautua.
Sitä ei oltu käytetty varmaan koskaan kun on se webasto. Töpselikin oli vedetty puskurin sisään nippusiteellä kii.
Noh, alkoi vaan paisuntasäiliössä poriseen ja lämmitin alkoi kärytä :eek:
Otin maahantuojaan yhteyttä että ovatko laittaneet lämmittimen siellä.
Eivät olleet laittaneet mutta kertoivat kuka auton oli uutena myynyt.
Sitten lähdin auton uutena myyneeseen liikkeeseen kiristeleen vähän kravaattia ;D
Sattuikin olemaan saman paikkakunnan liike vaikka auto tuli eripuolelta Suomea.
Olivat laittaneet lämmittimen väärään letkuun :eek: Siellä sanoivat että työllä on vuoden takuu ja tämä on asennettu reilu 2 vuotta sitten. Ei mene enää takuuseen. Vaikka kyseessä on selkeä asennusvirhe. :mad: Siinä aikani kravaattia kiristäessä suostuivat kuitenkin siirtämään sen oikeaan letkuun.

Ei mennyt kahtaviikkoa kun huomasin että vuotaa jäähdytysnestettä alle :mad:
Takas liikkeeseen että tutkivat jäikö joku löysälle. Ei, nyt vuotaa vesipumppu. Pumppu tilaukseen ja uusi aika pajalle.
Menee onneksi takuuseen.
Vaihtoivat uuden pumpun paikoilleen, mutta uusi pumppu vuoti :eek:
Tilasivat toisen uuden pumpun pikana Ranskasta ja vuokra 1.0 ecoboost fordsoni alle, takuuseen tietty.
Tuli ilmeisesti itellan pika-aasilla ;D, ei mennyt kuin reilu viikko ;D
Onneksi oli vaan noin pieni remontti ku vesipumpun vaihto, isompiin täytyy varata aikaa varmaan kuukausi ;D
Nyt näyttäisi pysyvän taas vedet sisällä... jospa se tästä

Aiempia takuukorjauksia on ollut molemmat etupyöränlaakerit ja joku abs anturi.

Kolme vuotta tuli ajettua vanhalla espacella eikä siinä ehtinyt olla näin paljon vikoja.

Takajarrupalat vaihdoin itse melko pian auton ostettuani.
Vaihteistoöljyt olisi tarkoitus vaihtaa/vaihdattaa piakkoin. 120tkm huollon ajattelin tehdä itse lähiaikoina.
Öljyt ja suodattimet(elffit ja alkuperäiset suodattimet) tilasin Saksasta kun sai suunnilleen samaan hintaan tarvike suodattimet mister-autosta.

Vetokoukun tilasin ramederilta kun pf-jones ei pystynytkään toimittamaan westfaliaa, oli loppunut, samoin tehtaalta ei saanut toimitettua pf-jonesille.
Sähkösarjan ostin jo aiemmin merkkiliikkeestä.

Siinäpä on vähän erään lagunan alkutaivalta.
No mutta nythän sulla pitäs sit olla suht. ehjäks korjailtu rellu... ;D
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 066
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Joo melko huoletonta ajoa nyt ollut alkuvaikeuksien jälkeen 8)
Mitä nyt pakkasilla saattaa herjata jotain kun menee bitit poikittain can väylässä ??? ;D
Mut eipä oo kovia pakkasia ollut tänä talvena haitaksi asti.
 

Reino88

Jäsen
Viestejä
332
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

MTI sanoi:
Joo melko huoletonta ajoa nyt ollut alkuvaikeuksien jälkeen 8)
Mitä nyt pakkasilla saattaa herjata jotain kun menee bitit poikittain can väylässä ??? ;D
Mut eipä oo kovia pakkasia ollut tänä talvena haitaksi asti.
Pidätkö tallissa? Eli onko suuria lämpötilanvaihteluita? Ajatko päivittäin?
Ihan sillä kiinnostaa, kun ei ole vielä omituisia ilmoituksia tullut vastaan. No okei, autopesussa käynnin jälkeen herjasi ABS ja Power Steering, oli vissiin uudet rengaspesuharjat liiankin aktiivisia ;D
 
Ylös Bottom