Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

Mr.Blue

Mustat Rellut
Vs: Laguna III sport tourer 2.0dci aut -12

MTI sanoi:
Parempi vaan et ei yhtenään polttele sitä. Eikös se joissan autoissa kuitenkin polta joka tankillisella ::)
Mä olen ihmetellyt tossa mun pikkudisussa sitä, että se tuntuisi vähän väliä, harva se päivä ja joskus jopa joka päivä, polttelevan hiukkasloukkua??? Ainakin hajun ja perästä tulevan kuumuuden (ja karskin käynnin) perusteella. Eikös se loukku ole jossakin peräpäässä vai olenko täysin hakoteillä? Oon toisaalta alkanut epäillä myös, että tulisiko lämpö ja palaneen käry takajarruista, mutta sitten taas toisaalta tuo ajoittaisuus kummaksuttaa siinäkin teoriassa...

Kuuluisiko sen ylipäätään noin usein poltella? Joskus voisi clippiä näyttää tuolle kulkineelle ja ihmetellä tuloksia. Mulla tulee kyllä pk-seudulla aika paljon myös kaupunkiajoa/ruuhkassa seisomista, voisiko tämä vaikuttaa asiaan? Tosin vastapainona jonkin verran myös pitkän matkan ajoa. Ja jotenkin tuntuisi, että poltto jää usein kesken käyntiäänen ja käryn perusteella juuri määränpäähän saavuttaessa. Luulisi, että se polttelisi silloin kun olosuhteet ovat optimaaliset (kovempi vauhti tms.). Kauanko tuo poltto yleensä kestää kerralla, onko kenelläkään tietoa?

Prairie

Jäsen

Mr.Blue sanoi:
MTI sanoi:
Parempi vaan et ei yhtenään polttele sitä. Eikös se joissan autoissa kuitenkin polta joka tankillisella ::)
Mä olen ihmetellyt tossa mun pikkudisussa sitä, että se tuntuisi vähän väliä, harva se päivä ja joskus jopa joka päivä, polttelevan hiukkasloukkua??? Ainakin hajun ja perästä tulevan kuumuuden (ja karskin käynnin) perusteella. Eikös se loukku ole jossakin peräpäässä vai olenko täysin hakoteillä? Oon toisaalta alkanut epäillä myös, että tulisiko lämpö ja palaneen käry takajarruista, mutta sitten taas toisaalta tuo ajoittaisuus kummaksuttaa siinäkin teoriassa...

Kuuluisiko sen ylipäätään noin usein poltella? Joskus voisi clippiä näyttää tuolle kulkineelle ja ihmetellä tuloksia. Mulla tulee kyllä pk-seudulla aika paljon myös kaupunkiajoa/ruuhkassa seisomista, voisiko tämä vaikuttaa asiaan? Tosin vastapainona jonkin verran myös pitkän matkan ajoa. Ja jotenkin tuntuisi, että poltto jää usein kesken käyntiäänen ja käryn perusteella juuri määränpäähän saavuttaessa. Luulisi, että se polttelisi silloin kun olosuhteet ovat optimaaliset (kovempi vauhti tms.). Kauanko tuo poltto yleensä kestää kerralla, onko kenelläkään tietoa?
No, yleensäkin ottaen nykyautojen viestinnän sisältö on jäänyt ajastaan jälkeen. Fapin polttojen tulisi näkyä ruudussa, samoin turbon ahtopaineiden. Voi tietysti kysyä, ketä kiinnostaa? Tähän voi vastata: valitse itse! Voihan näyttöön saada vaikka tietoja säästä, miksei sitten sen oman kulkineen touhuista. Tässä täytyy olla jokin aukko asiakasprofiilianalyyseissä. Ei ole osattu tehdä oikeita kysymyksiä.

Mr.Blue

Mustat Rellut

Nyt vähän googlailin tuota FAP:n sijaintia, ja eihän se varsinaisesti kai takana olekaan. Voisi tietysti könytä auton allekin katsomaan, mutta ei nyt jaksa :D. Kuumentaako poltto kuitenkin takapönttöä ja pakoputken loppupäätä ja siitä johtuu auton peräpäästä tuleva käry ja lämpö? Enemmän hajua ja lämpöa tuntuisi perästä tulevan vasemman takarenkaan tietämiltä, juurikin sieltä missä on pakoputken pää.

Reino88

Jäsen

Mr.Blue sanoi:
Nyt vähän googlailin tuota FAP:n sijaintia, ja eihän se varsinaisesti kai takana olekaan. Voisi tietysti könytä auton allekin katsomaan, mutta ei nyt jaksa :D. Kuumentaako poltto kuitenkin takapönttöä ja pakoputken loppupäätä ja siitä johtuu auton peräpäästä tuleva käry ja lämpö? Enemmän hajua ja lämpöa tuntuisi perästä tulevan vasemman takarenkaan tietämiltä, juurikin sieltä missä on pakoputken pää.
Kaipa se koko putkisto siinä lämpeää loukusta eteenpäin. Poistohan tapahtuu muiden pakokaasujen mukana, joten juuri pakoputken pään suunnilla pitäisikin kärytä. Omassa Lagunassa käryn kyllä haistaa heti autosta noustessa, joskin tuulen suunnalla on asiaan suuri vaikutus ::)

MTI

Aktiivinen jäsen

Eipä se taidakkaan tarkoittaa tuo onnistuneen puhdistuksen mittari onnistuneita puhdistuskertoja.
Sama 21 lukema oli kuvassa jossa oli viimeksi polttanut 130tkm kohalla. Täytyy tarkkailla tiheämpää clipillä niin näkee paljonko polttoväli on.

Juntunen

Aktiivinen jäsen

Mr.Blue sanoi:
Kokeileppa seuraavan kerran kun on palaneen käryä, onko takavanne lämmin tai takajarrulevy kuuma, sillähän se selviää onko jarru jäänyt laahaamaan. Tuo jarrusatulan käsijarrumekanismi voi ajanmyötä alkaa jumittamaan, mutta ei välttämättä vielä muutaman vuoden vanhassa autossa.
Vaikka kaikenlaista näissä tulee vastaan. Meganessa oli aikanaan 4 vuotiaana etujarrusatulan liukutapit niin ruosteessa, että yhden joutui poraamaan reiästään pois. Ei tainnut olla alunperin minkäänlaista voiteluainetta laitettu noihin vaikka on suojakumit sen vuoksi, että pysyy voiteluaine sisällä ja vesi ja kura ulkopuolella.

MTI

Aktiivinen jäsen

Kyllä mullakin takajarrut kärysi kun oli palat aika loppu, ajettu oli 2v ja reilu 100tkm.
Ensin tietenkin luulin et hiukkasloukku käryää, mut selvis heti ku kokeili levyjä.
Sen jälkeen en oo huomannu käryämistä, edes loukusta.

Mr.Blue

Mustat Rellut

Juntunen sanoi:
Kokeileppa seuraavan kerran kun on palaneen käryä, onko takavanne lämmin tai takajarrulevy kuuma, sillähän se selviää onko jarru jäänyt laahaamaan. Tuo jarrusatulan käsijarrumekanismi voi ajanmyötä alkaa jumittamaan, mutta ei välttämättä vielä muutaman vuoden vanhassa autossa.
MTI sanoi:
Kyllä mullakin takajarrut kärysi kun oli palat aika loppu, ajettu oli 2v ja reilu 100tkm.
Ensin tietenkin luulin et hiukkasloukku käryää, mut selvis heti ku kokeili levyjä.
Sen jälkeen en oo huomannu käryämistä, edes loukusta.
Yes, olen toki tilannetta tarkkaillut ja kyllähän vanne/vanteet ja levyt lämpimiä tuolloin ovat. Ehkä ne laahaavat vain ajoittain. Tässä eräänä päivänä ajoin parkkiin kauppakeskuksen parkkihalliin... käry ja lämpö olivat niin hirvittäviä, että ajattelin koko pskan palavan siihen paikkaan... :eek: ...hipsin vähin äänin kaupoille... ::)

Nyt on taas ollut hajuttomampaa useita päiviä. No, joka tapauksessa tulen lähiaikoina tekemään jarrurempan (levyt + palat vaihtoon), koska edessä levyt hieman täristävät jarrutettaessa ja jopa tietyillä moottoritienopeuksilla. Sittenpähän näkee oliko jarruihin liittyvää tuo käry ja lämpö.

Monesti kyllä mielestäni karkeampi moottorin käynti liittyy tuohon peräpään hohkaamiseen, mutta eipä tuo ole toistaiseksi menoa haitannut, joten seurataan tilannetta...

Reino88

Jäsen

Mr.Blue sanoi:
Monesti kyllä mielestäni karkeampi moottorin käynti liittyy tuohon peräpään hohkaamiseen, mutta eipä tuo ole toistaiseksi menoa haitannut, joten seurataan tilannetta...
Juu kyllä sen moottorin äänestä kuulee, kun poltto on käynnissä. Kuulostaa sellaiselta "säksätykseltä". Itsehän luulin moottorissa olevan jotain vikaa aivan alkuaikoina kun tuota kuuntelin ::)
Tässä omassa ainakin pintakaasulla ajaessa ero normaaliin äänimaailmaan on helpoiten huomattavissa. Joskus kun poltto on käynnissä vielä motarilta pois kurvaamisenkin jälkeen...

Jätkä

Jäsen

Reino88 sanoi:
Mr.Blue sanoi:
Juu kyllä sen moottorin äänestä kuulee, kun poltto on käynnissä. Kuulostaa sellaiselta "säksätykseltä". Itsehän luulin moottorissa olevan jotain vikaa aivan alkuaikoina kun tuota kuuntelin ::)
Tässä omassa ainakin pintakaasulla ajaessa ero normaaliin äänimaailmaan on helpoiten huomattavissa. Joskus kun poltto on käynnissä vielä motarilta pois kurvaamisenkin jälkeen...
Kuulee äänestä tarkkakorvainen ja 1.5:n nostaa myös tyhjäkäyntikierroksia hieman, kun poltto käynnissä. Sen tosin huomaa parhaiten,jos ilmastoini on pois päältä. Katku mikä tulee on semmoinen poltettu bitumi/Jarru/Kytkin/kumi yhdistelmä, juurikin sitä laatua, että ekana kokeilee jarrulevyjen lämpötilat.
Itse olen saanut polton päälle, kun ajelee esim. satasta viitosvaihteella, niin että kierrokset 2500rpm:n kohdilla tai yli ja sitä kun sitten jatkaa tarpeeksi pitkään, niin eiköhän tule puhdasta.

Tmex

Clio IV

Tuleeko polttoaine 1.5 DCi:ssä joka partikkelisuodattimen puhtaaksi poltossa käytetään suoraan partikkelisuodattimelle vai onko ruiskutus palotilaan?

Mr.Blue

Mustat Rellut

Just hain auton 90 tkm huollosta. Eivät kuulemma olleet lainkaan huomanneet takajarrujen laahaavan. Etujarrut sitä vastoin lopussa, levyt alle minimin... :mad:

Oisko nyt sitten kuitenkin kyse poltosta? Yllä Jätkän kuvailema tuoksahdus kuulosti erittäin osuvalta. Tai sitten jarrut laahaavat ajoittain. No eipä siinä, pitää laittaa koko kierros jarruja uusiksi lähiaikoina joka tapauksessa.

Jätkä

Jäsen

Tmex sanoi:
Tuleeko polttoaine 1.5 DCi:ssä joka partikkelisuodattimen puhtaaksi poltossa käytetään suoraan partikkelisuodattimelle vai onko ruiskutus palotilaan?
DPF:lle on 1.5Dci:ssä oma suutin ja DPF taisi tulla faceliftin yhteydessä.

MTI

Aktiivinen jäsen

Puuhapaketti saapui quippolta, ihan kaikki ei ole seuraavaan 150tkm huoltoon. Olivat pikku lahjuksenkin laittaneet mukaan 8)

MTI

Aktiivinen jäsen

Eilen poltti hiukkassuodattimen puhtaaksi kun olin töihin menossa. Motarin jälkeen ihmettelin kun kulutus oli yli puolet isompi kuin normaalisti kuudenkympin vauhdissa. Piti käydä ajamassa ylimääräinen lenkki että ehti polttaa loppuun. Ajoin manuaalilla kierrokset 3000rpm kunnes kulutus tippui normaaliin.
Mut onkohan tuolla edes väliä millä kierroksilla ajaa jos kerran dfp:lle on oma ruiskutus suutin.
Luulis et ois tehty niin et automaatti ajaa pienemmällä vaihteella jos olis tarvis ???
Tämä oli ensimmäinen kerta kun huomasin polton olevan käynnissä, kahden vuoden aikana.
Mistään muusta en huomannut kuin kulutuksesta. Aivan normaali käyntiääni, ei mitään poikkeavaa, tyhjäkäyntikierrokset n. 950rpm. Mitään hajuja ei tullut kabiniin asti, eikä polton jälkeen pihalla haistanut mitään.
Nyt oli polttoväli clipin mukaan 3624km.

bugenhagen

Jäsen

MTI sanoi:
Eilen poltti hiukkassuodattimen puhtaaksi kun olin töihin menossa. Motarin jälkeen ihmettelin kun kulutus oli yli puolet isompi kuin normaalisti kuudenkympin vauhdissa. Piti käydä ajamassa ylimääräinen lenkki että ehti polttaa loppuun. Ajoin manuaalilla kierrokset 3000rpm kunnes kulutus tippui normaaliin.
Mut onkohan tuolla edes väliä millä kierroksilla ajaa jos kerran dfp:lle on oma ruiskutus suutin.
Luulis et ois tehty niin et automaatti ajaa pienemmällä vaihteella jos olis tarvis ???
Tämä oli ensimmäinen kerta kun huomasin polton olevan käynnissä, kahden vuoden aikana.
Mistään muusta en huomannut kuin kulutuksesta. Aivan normaali käyntiääni, ei mitään poikkeavaa, tyhjäkäyntikierrokset n. 950rpm. Mitään hajuja ei tullut kabiniin asti, eikä polton jälkeen pihalla haistanut mitään.
Nyt oli polttoväli clipin mukaan 3624km.
Nyt alkaa kuullostaa lähes normaalilta, sais vieläkin tuo polttoväli lyhentyä, parantaa vain tota hiukkasloukun ja moottorin toimintaa ;)

MTI

Aktiivinen jäsen

No nyt rupes tihenee polttoväli, taas poltti. Edellisestä 1100km.
Tuli tehtyä 150tkm huolto, muuten meni niinku strömsöössä mut apulaitehihna oli liian pitkä.
Olin tilannut 1975 pitkän ja piti olla 1705.
Huolto sisälsi öljyt, kaikki suodattimet, apulaitehihnasarja ja jäähdytysnesteet.

MTI

Aktiivinen jäsen

Ja taas poltteli, nyt väli oli 1541km. Alkaa jo tuntua et onkohan tuossa joku hiukkassuodattimen ohitusventtiili kun talvella ei polta mut ei kyllä tukkeudunkaan. Kesällä kuitenkin polttaa tiheään.

MTI

Aktiivinen jäsen

Tänään käytin ilmastointihuollossa, tarkoituksena oli vaihtaa myös kuivain joka on lauhduttimen päässä. Kysyin etukäteen hinnan tälle, 80€.
Olivat sitten tehneet pelkän huollon kuivainta vaihtamatta maksoi 50€. Väittivät et ei pysty vaihtamaan, on kiinteä osa lauhdutinta.
Ajoin merkkiliikkeeseen ja kysyin onko todella näin, runkonumeron perusteella heidän mukaan kuivain on kuitenkin vaihdettava osa.
Menin takaisin huollon tehneeseen liikkeeseen ja he vielä väittivät et se on kiinteä osa lauhdutinta.
Ajoin takas kotia omalle nosturille, purin muoveja pohjasta et pääsi näkeen alapuolelta.
Ja kyllä, se on vaihdettava osa. Sokka pois ja patruuna vedetään alas.
On vähän kusetettu olo.
Menin taas takaisin huollon tehneeseen liikkeeseen ja näytin kuvan paikasta jossa on irroitettava tulppa.
Halusivat vielä katsoa nosturilla itse, joutuivat myöntämään että olin oikeassa ;D
Merkkiliikkeessä kyllä mainitsi et lauhdutin pitää käyttää irti että kuivaimen saa vaihdettua.
Olisko sitten tämän takia jättäneet vaihtamatta...autodatankin mukaan yli 5h.
Nyt on sitten uusi aika varattuna, mut en tiedä uskallanko viedä enää autoa sinne.
Taidan perua ajan, särkevät kuitenkin jotain kun koko keula pitää purkaa.
Vaihtaa kuivaimen sitten kun tulee muuta vikaa ilmastointiin... ::)

MTI

Aktiivinen jäsen

Käytin toisen auton ilmastoinin täytössä, tällä kertaa oli maksuton edellisen episodin johdosta ;D

Ylös Bottom