Kadjar

ballantine

Jäsen
Viestejä
120
Luuliin pääseväni viattomalla autolla vaihtoon ja ottamatta avainkorttia käteen mutta katin kontit. Nyt pitää autosta lähtiessä painaa nappulasta ovi lukkoon vaikka uutena auto huomasi ihan itse milloin kuljettaja lähti kävelemään.

Lisäksi epäilyttää, että jäähdytys ei osaa käynnistyä automaattisesti. Se on tosin epävarmaa kun ulkoilma on vielä melko viileää, mutta selkeästi pyyntlämpötilaa lämpimämpi auto jäähtyy vain viileän ulkoilman avulla.

Kyseessä siis 2019 mallinen Žen.
2019 pitäisi tosiaan olla walk-away-lukitus. Omassa 2016 pitää aina ovenkahvan nappia painaa sekä lukittaessa ja avattaessa, mutta itselle jopa parempi noin kun en halua aina tallissa tai omassa pihassa, että ovet menee lukkoon.

Ja jäähdytysasiaan; ei jäähdytyskompressoria silloin käytetä, jos kerran ulkoilmalla saadaan jäähdytettä. AC-kompura hyppää peliin vasta sitten, kun ulkolämpötila on korkeampi, kuin sisälle haluttu lämpötila.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
204
Ja jäähdytysasiaan; ei jäähdytyskompressoria silloin käytetä, jos kerran ulkoilmalla saadaan jäähdytettä. AC-kompura hyppää peliin vasta sitten, kun ulkolämpötila on korkeampi, kuin sisälle haluttu lämpötila.
Kyllä kompura mielestäni käynnistyy kesälläkin auton oltua auringossa kun sisällä on 40 astetta ja ulkolämpötila on 15 astetta ja asetusarvo 22 astetta.

No, tämä asia jää seuraavan omistajan huoleksi.
 

ballantine

Jäsen
Viestejä
120
Kyllä kompura mielestäni käynnistyy kesälläkin auton oltua auringossa kun sisällä on 40 astetta ja ulkolämpötila on 15 astetta ja asetusarvo 22 astetta.

No, tämä asia jää seuraavan omistajan huoleksi.
Toki, jos sisällä on noin dramaattisen kuuma, niin silloin käytetään kyllä kompressoria nopeampaan viilentämiseen.
 

AriFerra

Jäsen
Viestejä
43
Edellisellä sivulla kysymykseni, ja siihen sain vastauksen, kiitos.

Capturissa ei ainakaan koskaan edes välähtänyt A/C merkkivalo. Täysin automaattisesti ja huomaamatta kompura hoiti jäähdytyksen.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
204
^ Captur on eri auto ;)

Ainakin omassa on ennen syttynyt punainen merkkivalo ilmastoinnin paneeliin jäähdytyksen käynnistyessä. Tänä vuonna ei vielä ole näkynyt.
 

jk_single

Jäsen
Viestejä
158
^ Captur on eri auto ;)

Ainakin omassa on ennen syttynyt punainen merkkivalo ilmastoinnin paneeliin jäähdytyksen käynnistyessä. Tänä vuonna ei vielä ole näkynyt.
Vaimon Meganen autoAC ei toiminut enää viime keväänä kun oli liian matalan järjestelmäpaineen (muistaakseni) vikakoodi joka esti kompressorin käynnistymisen. Lukija näytti kuitenkin 4barin painetta, poistin koodia ja on sen jälkeen toiminut moittetta. Olisko jotain sellaista...
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
204
Luuliin pääseväni viattomalla autolla vaihtoon ja ottamatta avainkorttia käteen mutta katin kontit. Nyt pitää autosta lähtiessä painaa nappulasta ovi lukkoon vaikka uutena auto huomasi ihan itse milloin kuljettaja lähti kävelemään.
Pääsen sittenkin viattomalla autolla vaihtoon :)

Rouva oli pudonnut avainkorttinsa penkkinsä alle ja se tietysti vaikuttaa auton toimintaan varsin merkittävästi.

Rupesin tuossa miettimään auton käytöstä, joka on avainkorttien sijainnin mukaan vaihtuva varsin monimutkainen yhdistelmä, ja tänään testatessa auto käynnistyi vaikka kummankaan avainkortin ei pitänyt olla autossa. Piti sitten hieman tarkemmin katsella paikkoja ja siellähän toinen kortti oli.
 

Mintsauce

Jäsen
Viestejä
286
Hei, kiinnostaisi tietää noista 1.2 tce 130 koneista kadjareissa onko ne kaikki ihan susia öljynsyönti ja jakopää ongelminee vai koskeeko se vain 2012-2016 koneita mitä jostain luin? Mahdollisesti kiinnostais 2017 lopussa rekattu yksilö tolla koneella.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 625
Samaan hintaan alkaa saamaan 1.3tce niin en ottaisi riskiä 1.2 kanssa.
Tutulla 1.2 vm-16 Qashqai jakoketju ääntää ja ajettu alle 90tkm.
 

Jassujassu

Nuorempi jäsen
Viestejä
17
Eikö jakoketju ongelmat ja karstoittuminen koske lähinnä noita varhaisempia 115 hp koneita. Konetta on kuitenkin vuosien aikana kehitetty - mm. Uudet päästönormit. Mulla on 85 tkm ajettu 1.2 TCe Kadjar. Ei nykimistä tai ketjun rallatusta...
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
639
Eikö jakoketju ongelmat ja karstoittuminen koske lähinnä noita varhaisempia 115 hp koneita. Konetta on kuitenkin vuosien aikana kehitetty - mm. Uudet päästönormit. Mulla on 85 tkm ajettu 1.2 TCe Kadjar. Ei nykimistä tai ketjun rallatusta...
Karstoittuminen vaivaa kaikkia 1,2 Tce-moottoreita vuosimallista riippumatta. Näppituntumalla ja käyttäjäkokemuksia seuranneena sanoisin, että juurikin Megane IV:ssä ja Kadjarissa käytetty 130 heppanen versio olisi jostain syystä se pahin. Liekkö syynä juurikin ne päästönormit pakokaasun kierrätyksineen. Meillä meni aikanaan Kadjarin imusarja puhdistukseen päälle 20 thkm ajettuna. Takuujuttu. Ensimerkit vaivaan ovat moottorin nypyttäminen ja lievä tehon puute.
Nykyisessä ajokissa on tuo uudempi 1,3 -litrainen kone ja ongelmia ei ole toistaiseksi esiintynyt, kilsoja vähän yli 20 th.
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
140
Hei. Onko siinä 1,3 litraisessa sama ns suoraruiskutus ja jakoketju?Jos uusissa ei ole noita ilmiöitä, niin ilmeisesti jotain kansirakennelmia on muutettu tai sitten se pahin eli mennään ns vanhalla reseptillä. MInulla 35000km(Megsu IV) takuuhommana vaihdettiin uusi jakoketju ja puhdistettiin imuventtiilit ja kuulemma uusi "parempi"ohjelma, joka kuulemma "vähentää" karstoittumista. Nykyajan höpö höpö puheita vakavalla naamalla. Olisi kiva tietää onko muilla merkeillä samaa ongelmaa(todennäköisesti) vai ainoastaan Rellulla. Esim suositut Kiat, vai meneekö vanhemmalla tekniikalla(meneekö sitten läpi saastamääräyksistä?)
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
204
Minä ajoin 2019-mallisella Kadjarilla, jossa 1,3 litran 140 hv kone, noin 54000 km ilman ainuttakaan ongelmaa. Pääosin moottoritietä kesällä.

Esim. Stellantiksen Puretech on kyllä ollut ongelmallinen.
 

GroupeRenööDatsia

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Eikö jakoketju ongelmat ja karstoittuminen koske lähinnä noita varhaisempia 115 hp koneita. Konetta on kuitenkin vuosien aikana kehitetty - mm. Uudet päästönormit. Mulla on 85 tkm ajettu 1.2 TCe Kadjar. Ei nykimistä tai ketjun rallatusta...
Kyllä se H5f kone on aivan susi. Itellä oli 33tkm ajolla imuventtiilit aivan "tukossa". Öljyt vaihdettu 10tkm välein ja E5 bensaa kokeiltiin nykimiseen. Lopulta ei vastannut kaasuun enää ja kulutus nousi. Nykimistä tasakaasulla. Naapurilla sama motti Meganessa, merkkihuolto teki ecu-päivityksen ja laittoi "ihmeainetta" tankkiin bensan sekaan. Miten se muka ne venttiilit puhdistaisi ? Imuventtiilien soodapuhallus piti tehdä. Autobild raportoi Meganen 100tkm kestotestissä aikoinaan imuventtiilien erittäin kovasta karstoittumisesta.
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
140
Hei. Tutustunut kanssa aiheeseen, eli imusarjan irrotus vaikuttaisi tosi helpolta(nenän edessä) + 4 tiivistettä(jokaisella aukolla ns omansa)(koko operaatio marmorilla noin 400€ kesto kuulemma 2-3tuntia). En tiedä pystyykö nuo nyrkkipajat tekemään. Mutta minkälainen näkymä sieltä sitten tulee(joku kuva niistä venttiileistä olisi tietäviltä kiva)eli ajattelen vaan miten ja jos ne itse yrittäisi puhdistaa.
 

GroupeRenööDatsia

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Hei. Tutustunut kanssa aiheeseen, eli imusarjan irrotus vaikuttaisi tosi helpolta(nenän edessä) + 4 tiivistettä(jokaisella aukolla ns omansa)(koko operaatio marmorilla noin 400€ kesto kuulemma 2-3tuntia). En tiedä pystyykö nuo nyrkkipajat tekemään. Mutta minkälainen näkymä sieltä sitten tulee(joku kuva niistä venttiileistä olisi tietäviltä kiva)eli ajattelen vaan miten ja jos ne itse yrittäisi puhdistaa.
Tuossa on tehty vastaava toimenpide pösölle
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 397
Kyllä se H5f kone on aivan susi. Itellä oli 33tkm ajolla imuventtiilit aivan "tukossa". Öljyt vaihdettu 10tkm välein ja E5 bensaa kokeiltiin nykimiseen. Lopulta ei vastannut kaasuun enää ja kulutus nousi. Nykimistä tasakaasulla. Naapurilla sama motti Meganessa, merkkihuolto teki ecu-päivityksen ja laittoi "ihmeainetta" tankkiin bensan sekaan. Miten se muka ne venttiilit puhdistaisi ? Imuventtiilien soodapuhallus piti tehdä. Autobild raportoi Meganen 100tkm kestotestissä aikoinaan imuventtiilien erittäin kovasta karstoittumisesta.
Niin kuin itsekin kirjoitit näihin koneisiin jotka kärsii imuventtilien karstoittumisesta tehtiin softapäivitys, toki niitä on varmaan paljonkin liikkeellä jotka eivät merkkihuollossa ole saaneet tuota päivitystä.
Kyllä se polttoainesuihku pesee venttilleitä näissäkin suorasuihkutteisissa koneissa, katso video
Tuo polttoaine ruiskutetaan silloin kun venttiilit ovat auki ja imu ja pakoventtiilit myös pyörivät jatkuvasti joten kummatkin saavat pesua koko lautasen alalta..
Samasta imiventtiili aiheesta tällä foorumilla on jauhettu jo aikaisemminkin eikä se siis koska kaikkia 1.2 Tce koneita (niin kuin ei jakoketjuongelmakaan kaikille ole osunut)..
 

GroupeRenööDatsia

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Niin kuin itsekin kirjoitit näihin koneisiin jotka kärsii imuventtilien karstoittumisesta tehtiin softapäivitys, toki niitä on varmaan paljonkin liikkeellä jotka eivät merkkihuollossa ole saaneet tuota päivitystä.
Kyllä se polttoainesuihku pesee venttilleitä näissäkin suorasuihkutteisissa koneissa, katso video
Tuo polttoaine ruiskutetaan silloin kun venttiilit ovat auki ja imu ja pakoventtiilit myös pyörivät jatkuvasti joten kummatkin saavat pesua koko lautasen alalta..
Samasta imiventtiili aiheesta tällä foorumilla on jauhettu jo aikaisemminkin eikä se siis koska kaikkia 1.2 Tce koneita (niin kuin ei jakoketjuongelmakaan kaikille ole osunut)..
Voihan ecupäivitys vähentää karstoittumista, mutta ei se ainakaan naapurin autossa mitään vaikuttanut. Ja ainakin omassa karsta oli imuvettiilin varressa eikä siihen vaikuta mitkään ihmeaineet, kaksoissuihkutus auttaisi, niitäkin on käytössä, muttei Renööllä.
 
Ylös Bottom