Kadjar

@ntsu

Jäsen
Viestejä
46
Pahimmat ongelmat takajarruille saa aiheutettua kun niitä ei käytä eikä huolla.
Ennenvanhaan vaijerivetoisen käsijarrujen vaijereita piti koko ajan liikutella, etteivät ruostuneet jumiin, mutta nykykässärin liikkuvat osat ovat purkin sisällä eikä paljon kulu levy tai palat kun jarru laitetaan päälle paikallaan olevassa autossa.

Mutta jokainen toimii näkemuksensa mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
781
Ennenvanhaan vaijerivetoisen käsijarrujen vaijereita piti koko ajan liikutella, etteivät ruostuneet jumiin, mutta nykykässärin liikkuvat osat ovat purkin sisällä eikä paljon kulu levy tai palat kun jarru laitetaan päälle paikallaan olevassa autossa.

Mutta jokainen toimii näkemuksensa mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Niin meinaatko ettei näissä nykyjarruissa ole jarrupaloissa ja jarruikeessä liukupintoja joiden täytyy pysyä puhtaana jotta jarru toimisi? Ihme jarrut kyllä sulla. Kyllä sinne väliin moskaa menee vanhaan malliin ja palat jumittuvat jos ei ne pääse liikkumaan. Mutta kukin tavallaan. Toiset tykkää käyttää jarrua koko rahan edestä ja toiset ruostuttaa ne käyttämättömyydellä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 572
Kyllähän se niin on ettei se vierivä kivi sammaloidu ja siksi tuo käkän automatiikka aina autoa sammutettaessa on hyvä, pysyy ne osat liikkeessä jumittelemati vaikka kuinka moottorit onkin suoraan satuloissa, vaan kyllä ne palat itsekin sitä liikettä tarttevat etteivät jumittele satuloihin :cool:
 

Reino88

Jäsen
Viestejä
324
Mulla oli Coupe Lagunassa automaattisesti kytkeytyvä käsijarru aina, kun auton sammutti. Aluksi se hirvitti, mutta kolmena talvena ei mitään ongelmia. Varmaankin juuri siksi, kun sitä renattiin päivittäin vähintään pari kertaa.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
46
Niin meinaatko ettei näissä nykyjarruissa ole jarrupaloissa ja jarruikeessä liukupintoja joiden täytyy pysyä puhtaana jotta jarru toimisi? Ihme jarrut kyllä sulla.
Näytti koko seisontajarrun mekaniikka olevan tiiviissä kotelossa, mutta varmaan jostakin löytyisi kuvat kyseisestä koneesta.

Palaa juttuun muutaman vuoden päästä niin katsellaan missä ollaan.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
342
Joo, ei ole Kadjarin sähköisessä käkkärissä mitään vaijereita, kuten oli aikanaan vanhempien Rellu-mallien vastaavissa sovelluksissa. Kadjarissa toimilaitteet ovat nykytapaan suoraan takasatuloissa, jonka luulisi lisäävän toimintavarmuutta, kun mitään jäätyviä ja venyviä vaijereita ei ole välissä.
Meillä on sähköinen käkkäri toiminut 3 vuotta Kadjarissa kesät talvet moitteetta, vaikka hieman skeptinen sen suhteen olin.
Pari kertaa tuo systeemi on vuosien varrella jostain syystä heittänyt "tarkasta mäkilähtöavustin" -herjan ja vilkutellut sitä käkkärinapin punaista valoa (jarru on kiristynyt tästä huolimatta), mutta herjat ovat hävinneet itsestään seuraavalla ajokerralla. Auto on manuaalivaihteinen, joten käkkäriä tulee käytettyä jatkuvasti.
Auto kävi ensimmäisessä katsastuksessaan jokunen viikko sitten ja kaikkien jarrujen teho oli erinomaisessa kunnossa ja jarruerot molemmilla akseleilla pyöreät 0%!!

Pieni vinkki muuten: Sähköiseen käkkäriin saa vielä "extra"-kiristyksen vetämällä nappia vielä hetken normaalikiristyksen jälkeen. Tuo "lisävara" on tarkoitettu poikkeavan jyrkkiin mäkiin, renkaiden vaihtoa varten, peräkärrykäyttöön tai raskasta kuormaa varten.
Näissä vanhemmissa kuten 2017 -mallissa automaattinen kiristys voidaan ohjelmoida aktiiviseksi huollossa, mutta muistaakseni takuu ei sitten vissiin kata mahdollisia ongelmia esim. talvikäytössä. Vapautuminen on aina automaattinen ja vaatii manuaalivaihteisissa kytkimen noston lisäksi myös kaasupolkimeen hipaisun.
Veikeää muuten, että uudemmissa tuon kiristysautomatiikan aktivoinnin voi sitten kuitenkin tehdä itse valikoista??

Entä miten jarru vapautetaan vikatapauksissa, kuten akun tyhjentyessä??
 
Viimeksi muokattu:

Petsku76

Jäsen
Viestejä
342
Ei kai tuo nyt "silmiään" pese ihan joka kerta kun ikkunan pesee jos ei simmut ole edes auki, eli valot päällä :rolleyes:
Kadjar ruiskauttaa valoille muistaakseni joka kolmas lasinpesukerta, silloin kun varsinaiset ajovalot palavat. Päiväajovaloilla silmänpesijät eivät ole toiminnassa.
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
61
Onko teidän autoissa ollut peileissä ongelmaa?Nyt rutisee aika kovin molemmat kun menevät linkkuun.Toinen menee takuuseen kun jäi jumiin,eli ei mene kokonaa "kiinni".Entäs onko normia nyt +1 aste ja vaimo ja tyttö takapenkillä,että takalasit huurtuu??
 

Digip

Jäsen
Viestejä
431
Onko teidän autoissa ollut peileissä ongelmaa?Nyt rutisee aika kovin molemmat kun menevät linkkuun.Toinen menee takuuseen kun jäi jumiin,eli ei mene kokonaa "kiinni".Entäs onko normia nyt +1 aste ja vaimo ja tyttö takapenkillä,että takalasit huurtuu??
Voitelu voisi olla poikaa peileille, milloin sisäilmasuodatin on vaihdettu, eihän siellä ole lehtiä ja märällä ilmalla ikkunat menee huuruun jos ilmastointi on automaatti asennossa.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 980
Peilin varsia ei kannata voidella sitten millään vaseliinilla, se kerää vain lisää p*skaa väliin, kynttilä tai silikoniöljyllä pyyjkiminen parasta tuohon väliin.
Huoltokirjassa pitäisi olla maininta jos raitisilmasuodatin on vaihdettu, näin ainakin oman Capturin huoltokirjaan on ruksailtu..
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
61
No nyt ei aukea bensaluukku kunnolla...siis vivusta kun vetää kuuluu ääni mutta benstankin läppä ei aukea vaan joutuu itse kääntämään auki. Ja ei mene kiinni kun avittamalla..
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
781
Joko vaijerissa vikaa (jumissa tai jäässä) tai sitten luukun saranat kaipaavat voitelua. Kuulostaa siltä, että Kadjar ei ole mikään talviauto, kun kaikki liikkuvat lakkaavat toimimasta talvea kohti mentäessä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 572
No nyt ei aukea bensaluukku kunnolla...siis vivusta kun vetää kuuluu ääni mutta benstankin läppä ei aukea vaan joutuu itse kääntämään auki. Ja ei mene kiinni kun avittamalla..
Itsellä QQ:ssa oli ihan samaa ongelmaa aina talvisin. Syyksi paljastui liian tarkka luukun mitoitus = luukku jäätyi peltireunoistaan kiinni aukon reunoihin. Eli vaijeri ja lukitussalpa toimivat kuten kuuluukin, aivan kuten sinullakin vaikuttaisi olevan, mutta luukku itsessään ei vain aukea ja sitä joutui käsin avittamaan. Tähän löytyi lopulta korjaus pienellä luukun sisäpuolisten lerpakkeiden muotoilulla, jotta tuli enempi rakoa sen lipareen ja auton pellin väliin. Tämän lisäksi käsittelin nuo lipareiden ulkopinnat ja luukun sisäreunat ovienkin jäätymistä estävällä silikonipuikolla. Eli lopputuloksena tuo hiukka isompi rako esti omalta osaltaan vettä enää jäämästä siihen rakoon ja toisaalta jos vaikka jäikin ja jäätyi, niin silikonikäsittely esti sen jään liimautumista pelteihin kiinni ja näin luukku toimikin sitten ongelmitta :cool:
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
61
Itsellä QQ:ssa oli ihan samaa ongelmaa aina talvisin. Syyksi paljastui liian tarkka luukun mitoitus = luukku jäätyi peltireunoistaan kiinni aukon reunoihin. Eli vaijeri ja lukitussalpa toimivat kuten kuuluukin, aivan kuten sinullakin vaikuttaisi olevan, mutta luukku itsessään ei vain aukea ja sitä joutui käsin avittamaan. Tähän löytyi lopulta korjaus pienellä luukun sisäpuolisten lerpakkeiden muotoilulla, jotta tuli enempi rakoa sen lipareen ja auton pellin väliin. Tämän lisäksi käsittelin nuo lipareiden ulkopinnat ja luukun sisäreunat ovienkin jäätymistä estävällä silikonipuikolla. Eli lopputuloksena tuo hiukka isompi rako esti omalta osaltaan vettä enää jäämästä siihen rakoon ja toisaalta jos vaikka jäikin ja jäätyi, niin silikonikäsittely esti sen jään liimautumista pelteihin kiinni ja näin luukku toimikin sitten ongelmitta :cool:

Menisiköhön takuuseen?Tähän asti toiminut hyvin...Ei viittis peltiä itse alkaa taivuttaa...Pitäshän tuo avautua ja mennä kiinni ilman voimaa??
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 572
Ei viittis peltiä itse alkaa taivuttaa...Pitäshän tuo avautua ja mennä kiinni ilman voimaa??
No ne oli noi pari tuolla luukun etureunassa olevaa liparetta, joita hieman peukulla työntelin sisään, mutta uskoisin että oleellisempaa oli tuo luukun sekä aukon reunojen silikonointi, joilloin se jää ei pysty liimaamaan sitä luukkua enää kiinni - aivan kuten se silikoni toimii ovitiivisteissäkin :cool:

 

Purple84

Jäsen
Viestejä
61
No ne oli noi pari tuolla luukun etureunassa olevaa liparetta, joita hieman peukulla työntelin sisään, mutta uskoisin että oleellisempaa oli tuo luukun sekä aukon reunojen silikonointi, joilloin se jää ei pysty liimaamaan sitä luukkua enää kiinni - aivan kuten se silikoni toimii ovitiivisteissäkin :cool:


Itsellä ottaa nuo kanssa kiinni,mutta en saa peukalolla liikkumaan mihinkään..

Ei ole pakkasella jäätynyt kertaakaan,en ymmärrä miten luukku on voinut liikkua...

Molemmat peilit meni takuuseen,jos samalla korjaisivat tuonkin takuutyönä.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
342
Onko teidän autoissa ollut peileissä ongelmaa?Nyt rutisee aika kovin molemmat kun menevät linkkuun.Toinen menee takuuseen kun jäi jumiin,eli ei mene kokonaa "kiinni".Entäs onko normia nyt +1 aste ja vaimo ja tyttö takapenkillä,että takalasit huurtuu??
A) On ollut nirinää, narinaa ja jumimista. Välillä peilit kiljuvat kääntyessään kuin sikaa tapettaisiin. Joskus jompikumpi peileistä jää asentoon X. Aina tuo vaiva on tokeentunut, kun on ruiskuttanut peilimekanismille silikoniöljyä ja limputellut käsipelillä peiliä ääriasentojen välillä (peiliä voi taivutella käsinkin jousikuormitteisen kynnyksen ylitse ääriasentoihin). Öljy toimii parhaiten, kun peilin säädön kääntää ääriasentoonsa ja suihkauttaa pillillä öljyn peililasin takaa aavistuksen näkyviin tulevasta pienestä reijästä kotelon sisään. Näin öljy valuu yläkautta parhaiten kääntömekanismille ja kikka toimii melko pitkään. Peilin varteen suihkuttelu on yhtä tyhjän kanssa. Toimenpide tosin sotkee hetken aikaa auton ovea ulkopuolelta, kun liika öljy tirsuu jostain pelin juuren tienoilta ulos. Veikkaan, että peilin uusiminen ei ole kuin hetken apu ja temppuilut alkavat uudelleen kun tehdasrasvat kuluvat pois. Tämä on vaiva, jota esiintyy lähinnä talvisin, joskus narisevat myös kesäkeleilläkin.

B) On normaalia, että takalasit huurtuvat herkästi ilmastoinnin auto-asennolla, jopa tuulilasikin yläreunastaan toisinaan. Mainittakoon, että ainakin meidän autossa raikkari on vaihdettu säännöllisesti huolloissa n. reilu 15 thkm:n välein. Tuohon ei auta kuin puhallinnopeuden manuaalinen nosto. Automatiikka tahtoo pitää puhalluksen liian matalana usean henkilön kuormalla ja lasit tahtovat sitten sen seurauksena huurtua. Koskemalla puhallinnopeuteen muut säädöt pysyvät edelleen automaattisina, vaikka "auto" -valo katkaisijasta sammuukin.

C) Purple84: Kuten HiTec kertoili Nissanistaan, polttoainesäiliön luukku jäätyy myös Kadjarissa äärimmäisen helposti talvella reunoistaan. Allekirjoittaneelta lompakosta löytyykin vanhaksi mennyt tulityökortti, jolla on kätevä rassata kiinni muuravat jäät pois luukun reunoista tankilla.
Muita talviriesoja ovat itsestään huutavat parkkitutkat, jotka lopulta menevät vikatilaan, kunnes ne puhdistaa lumesta/jäästä, mutta tämä taitaa olla yleistä monissa muissakin automalleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom