e10 bensiini käykö vai eikö

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Vs: e10 bensiini käykö vai eikö

Itse olen ajellut vanhalla ooppelilla (sori, olosuhteiden pakosta) vuoden alusta asti n. 10 tkm E10:llä, kun ei paikallisella kylmäasemalla ole parempaa tarjolla. Ainoa mitä huomasin oli se, että katsastuksessa lambda-arvoksi tuli kierroksilla 0.99 kun se on yleensä ollut 1.00 tai isompi. Tuotakaan ei välttämättä voi laittaa etanolin piikkiin, kun ykköstä pienempi lambda-arvo tarkoittaa rikasta seosta ja etanolilla se pitäisi käydä nimenomaan laihalla. Toisaalta, riippuu kyllä täysin moottorinohjauksen toteutuksesta, miten tuo käyttäytyy.

Kulutusta en ole laskeskellut, mutta aika selvää pitäisi olla, että jos moottorinohjaus pyrkii pitämään seoksen optimaalisena, polttoainetta kuluu sen verran enemmän mitä energiasisällössä on vajausta verrattuna pelkkään bensaan, oli kysymyksesssä sitten turbollinen tai vapaastihegittävä kone.

muski

Aktiivinen jäsen

Omasa Clio II -98 en ole huomannut mitään nykimiistä tai käynti ongelmaa.Luin jostakin, että etanolibensaa olis jo jenkeissä käytetty vuosikausia... Tuntuu taas sille,että tietämättömät kirjoitteleen lehtiin yms, että tekee sitä tai tätä... Nykimiset voi johtua mm. auton epäkuntoisuudesta... Eikä sitten herneitä... ;)

tambu

Jäsen

Nyt tuulilasissa testasivat, tosin Ooppeleilla... Turbokoneiseen sai hiukan lisää potkua 98E5:llä verrattuna 95E10. Kulutuksessa ei tullut turbolla eikä ahtamattomalla semmoista tulosta että 98E5 olisi halvempaa ajella.

pete82

Jäsen

Minä olen ajellut 98' Meganellani nyt kolmisen kuukautta e10:llä. Tyhjäkäynti heiluu satunnaisesti mutta vielä selvittämättä onko mitään yhteyttä polttoaineeseen. Tuskin, tällöin seilaisi varmaan koko ajan.

joker-1979

Aktiivinen jäsen

pete82 sanoi:
Minä olen ajellut 98' Meganellani nyt kolmisen kuukautta e10:llä. Tyhjäkäynti heiluu satunnaisesti mutta vielä selvittämättä onko mitään yhteyttä polttoaineeseen. Tuskin, tällöin seilaisi varmaan koko ajan.

Kokeile piruuttasi 98:a. Loppuu varmaan tuo heiluminen..

pete82

Jäsen

Joker-1979 sanoi:
Kokeile piruuttasi 98:a. Loppuu varmaan tuo heiluminen..

Joo, aikeissa oli testata tuo kuitenkin kunhan tankki menee sopivasti tyhjilleen. Voihan se olla, että kone joskus yrittää säätää seosta kohdalleen siinä kuitenkaan e10:n kanssa täydellisesti onnistumatta :) Mutta jos jotain pitäisi veikata niin väittäisin, että heiluminen olisi lähtöjään sytytyspuolelta. Yksi tulppa oli hieman nokinen, toiset eivät.

tambu

Jäsen

Sitkeässä on tuo 5% uskovaisten luottamus omaan bensaansa. Tuntuu melkein yhtä lahkouskonnolta kuin applen kannattajat ;)

Juntunen

Aktiivinen jäsen

No niinhän siinä kävi, että 5 kuukautta ajoa E10 bensalla ja sitten hajosi suihkutuspumppu.
Mitään vaikutusta tuskin on sillä, että 19 vuotta ja 330 tkm on ajettu normaalilla 95:lla, vai voisiko olla :) ?

JaLe

Aktiivinen jäsen

Emannuksen Megane 1,4 16v -00 teki pariviikkoa takaperin ensimmäisen E10 tempauksensa, koko aika tuon mystisen polttoaineen olemassa olon ajan on sitä autossa käytetty ja se toimikin sillä moitteettomasti kun oli jokapäiväisessä ajossa, mutta kun alkoi pyöräilykelit ja megane jäi polkupyörän esiinoton jälkeen pihaan seisomaan viikoksi kun työmatkat pyöräiltiin, niin viikon seisonnan jäklkeen ei meinannut lähteä käyntiin... :o

Piti sahata startilla aikansa ja pikkuhiljaa yskien ja pätkien se lopulta lähti vaivalloisesti käymään ja kasutellen sain sen pysymään käynnissä (tuli mieleen vanhat kaasariautot ja peltoauto ajat.. ;D) röpöttäen niinkuin olisi pari puolaa pimeänä eli ei kaikilla meinannyt rueta käymään ja hetken kuluttua käynti likimain tasaantui kun saatiin se viimeinenkin pytty peliin, no tästä paikasta huoltoasemalle ja tankki täyteen 98:ia ja pirusti kenkää autolle että lämpenee kunnolla ja tämän jälkeen onkin toiminut moitteetta vaikka onkin taas tullut noita viikon seiskokkeja.. Enkä muuta syytä tälle keksi kuin että tuo E10 vanhenee ilmeisesti bensalinoissa jo viikossa niin ettei meinaa syttyä tai sitten se haihtuu tiedä häntä mutta nyt 98E:llä se on toiminut... ::)

pete82

Jäsen

Vaihdoin sytytysjohdot ja pariin viikkoon ei ole tyhjäkäynnin soutamista esiintynyt. Ei siis ainakaan toistaiseksi e10:stä mitään ongelmia täällä.

Gonzales

Jäsen

Juntunen sanoi:
No niinhän siinä kävi, että 5 kuukautta ajoa E10 bensalla ja sitten hajosi suihkutuspumppu.
Mitään vaikutusta tuskin on sillä, että 19 vuotta ja 330 tkm on ajettu normaalilla 95:lla, vai voisiko olla :) ?

::) :P No ei hitossa voi olla mitään vaikutusta tuolla. Juuri sisäänajettu auto. Ja kuten tiedetään, vanha ysiviitonen (ja sitä ennen myynnissä ollut alkoholiton bensa) on hoitoainetta, jota käyttämällä autosta ei koskaan särkynyt mitään. ;) ;D

kurkimies

Aktiivinen jäsen

Itse olen ajanut 98e5 sekä 95e10 Renault Clio 2 1.4l 2001 ja enkä ole huomannut ainakaan mitään eroa. En tiiä, miten entiset auton omistajat ovat ajaneet ja pitäisi ajella pidempään, että miten toimii.

Ylös Bottom