Clio kävi viime viikolla toisessa vuosihuollossa ja muistikuvana bensaturbon 2-vuotishuoltoon noin satasen kalliimpi tarkistelu öljyn- ja suodattimienvaihtoineen. Posina auto on toiminut täysin ilman ongelmia tämän varsinaisen tehdastakuun ajan, etututkien ajoittaisia sekoiluja sade-lumisadesäällä en laske viaksi, vaan enemmän ominaisuudeksi mitä tapahtui myös VW:n tuotteilla ennen Relluihin siirtymistä. Käytettävyys Cliolla segmentti ja pääasiallinen käyttötarkoitus huomioon ottaen on kyllä hyvää tasoa. Verrattuna kahteen edelliseen manuaaliin, Polo ja Tce100 Clio tämä "monitilavaihteisto" on nostanut taajama/kaupunkiautoilun uudelle ja paremmalle tasolle. Voimalinja on selkeästi optimoitu edellä mainittuihin ympäristöihin ja tekee niissä liikkumisesta helppoa ja sujuvaa mutta silti maantie-moottoritieajot ovat ajettavuudeltaan samaa tasoa tosin kulutuksesta tinkien. Erinomaiset ensimmäiset kaksi vuotta auton kannalta.
Sitten se hybridivoimalinjan vaihteiston öljynvuotouhka. Otin asian puheeksi jo aikaa varatessa, mitään kutsuja tai mainintoja asiasta ei löytynyt auton osalta, kuten ei keväälläkään asiaa erikseen tiedustellessani. Tiskillä vielä muistutin asiasta että tarkistakaa mahdollinen öljyvuoto. Kysyivät vastakysymyksenä että onko auto antanut sähkömoottori vikailmoitusta näytölle tai onko ollut havaittavissa sähkömoottorilla kiihdytettäessä vedon heikkenemistä. Joillain on kuulemma vain välähtänyt mittarin näytöllä punainen sähkömoottorivika ilmoitus ja hävinnyt saman tien, jatkaneet ajamista normaalisti ja sitten huollossa on havaittu öljyvuotoa vaihteistosta sähkömoottoriin. Itse en ole tuollaista ohimenevää ilmoa havainnut enkä vedon heikkenemistä liikkeelle lähdössä tai valoista kiihdytellessä. Autosta ei kuulemma löytynyt merkkejä öljyvuodosta joten siitä ainakin vielä puhtaat paperit. Kilometrejä on tosin takana vasta reilut 22k joten ehtiihän tässä vielä. Kyselin vielä vian yleisyydestä voimalinjalla ja vastaus oli yleisluonteinen "onhan näitä ollut jonkin verran" ja lisäsi perään "valmistajalla on jo aika mones version osasta, joka tämän on aiheuttanut" (varmaan se tiivisterengas) ja huolestuttavin omalta osalta, koskee myös 145 voimalinjaa vaikka onkin ollut yleisempi 140 voimalinjassa. Kysyin vielä, että onko tietoa että olisi osunut johonkin valmistusajankohtaan tarkemmin nämä vikaantuneet mutta sitä ei osannut sanoa. Muutenhan auto on todella kompakti ja mainio käyttöauto omassa segmentissään ja voimalinja hakkaa kevyesti VW:n automaatit/kevythybridit oman kokemuksen mukaan.
Sitten se hybridivoimalinjan vaihteiston öljynvuotouhka. Otin asian puheeksi jo aikaa varatessa, mitään kutsuja tai mainintoja asiasta ei löytynyt auton osalta, kuten ei keväälläkään asiaa erikseen tiedustellessani. Tiskillä vielä muistutin asiasta että tarkistakaa mahdollinen öljyvuoto. Kysyivät vastakysymyksenä että onko auto antanut sähkömoottori vikailmoitusta näytölle tai onko ollut havaittavissa sähkömoottorilla kiihdytettäessä vedon heikkenemistä. Joillain on kuulemma vain välähtänyt mittarin näytöllä punainen sähkömoottorivika ilmoitus ja hävinnyt saman tien, jatkaneet ajamista normaalisti ja sitten huollossa on havaittu öljyvuotoa vaihteistosta sähkömoottoriin. Itse en ole tuollaista ohimenevää ilmoa havainnut enkä vedon heikkenemistä liikkeelle lähdössä tai valoista kiihdytellessä. Autosta ei kuulemma löytynyt merkkejä öljyvuodosta joten siitä ainakin vielä puhtaat paperit. Kilometrejä on tosin takana vasta reilut 22k joten ehtiihän tässä vielä. Kyselin vielä vian yleisyydestä voimalinjalla ja vastaus oli yleisluonteinen "onhan näitä ollut jonkin verran" ja lisäsi perään "valmistajalla on jo aika mones version osasta, joka tämän on aiheuttanut" (varmaan se tiivisterengas) ja huolestuttavin omalta osalta, koskee myös 145 voimalinjaa vaikka onkin ollut yleisempi 140 voimalinjassa. Kysyin vielä, että onko tietoa että olisi osunut johonkin valmistusajankohtaan tarkemmin nämä vikaantuneet mutta sitä ei osannut sanoa. Muutenhan auto on todella kompakti ja mainio käyttöauto omassa segmentissään ja voimalinja hakkaa kevyesti VW:n automaatit/kevythybridit oman kokemuksen mukaan.
