Clio-IV

mikro

Jäsen
Viestejä
150
Juu. noin kanssa päättelin ettei siinä oikein kai voisi muuta kolinaa aiheuttavaa paikkaa olla. Olin tässä hommassa vaan "työnjohtajana" kun jälkikasvu hoiti varsinaisen työn mutta mielestäni tuota sen verran tuli käsiteltyä etten siinä mitään ylimääräistä välyttä olisi havainnut. Tuo kolinan etsiminen mullakin oli aiheena kun suuremmissa heitoissa etuoikelta kuuluu jotain kolinaa ja tuo jarrusysteemi oli senkin takia kiinnostava. Taitaa tuo tässä meillä tulla jostain muualta? Tuonkin takia odotin mielenkiinnolla mitä katsuri sanoo esim alapallonivelestä (joka jo uusi hankittuna vaan ei asennettuna) mutta kun ei muuta ollut kuin nuo kuluneet levyt?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 470
Tuossa videossa on eri järjestelmän systeemit kuin omassani. Omani lienee TRW ? ainakin paloissa luki niin. Onko tuo Lucas vai mikä?
ATE näyttäisi olevan. TRW-Lucas ollut muuten jarruihin liittyen yhtä ja samaa kioskia varmaan parikymmentä vuotta. Tai milloin ikinä se nyt olikaan, kun TRW LucasVarityn osti, mutta ei nyt ihan tuore liitos kuitenkaan.
 

mikro

Jäsen
Viestejä
150
Ok. Juu, en ole noista nimistä niin ottanut koskaan selvää kun ei oikein ole tarvinnut muissa autoissa. Tuo eri järjestelmien nimikirjo näkyy kanssa aika hyvin kun katsoo esim Motonetin tarjontaa. Oli paras ottaa vanha osa mukaan kun haki uusia tilalle.
 

mikro

Jäsen
Viestejä
150
Vielä vähän noista youtuben korjausvideoista. Löysin sieltä toisenkin ennen tuota edellä olevaa ja se sopii suoraan tähän omaani. Ainoa asia joka siinä oli minulle uutta tuossa operaatiossa oli tuo kun navan pinnalle, levyn alle levitettiin kuparitahnaa. On sitten oikein tai ei mutta en ole tuota koskaan ennen laittanut tuohon. Enkä näköjään tule jatkossakaan sitä tekemään. Pyöränpultit ei näköjään mene tuon takia tarpeeksi kireälle ja olivat löysällä jo 100 km jälkeen kun tahna oli ehtinyt paremmin painua. Ilmeisesti tuli laitettua sitä liian paksulti. Olisko tuolla koko asialla muuta tarkoitusta kuin helpottaa seuraavaa levynirrotusta? Kyllä se sieltä varmasti lähtee ilman tuotakin olkoonkin että varmaan hiukan estää kiinniruostumiselta?
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
238
Juu. noin kanssa päättelin ettei siinä oikein kai voisi muuta kolinaa aiheuttavaa paikkaa olla. Olin tässä hommassa vaan "työnjohtajana" kun jälkikasvu hoiti varsinaisen työn mutta mielestäni tuota sen verran tuli käsiteltyä etten siinä mitään ylimääräistä välyttä olisi havainnut. Tuo kolinan etsiminen mullakin oli aiheena kun suuremmissa heitoissa etuoikelta kuuluu jotain kolinaa ja tuo jarrusysteemi oli senkin takia kiinnostava. Taitaa tuo tässä meillä tulla jostain muualta? Tuonkin takia odotin mielenkiinnolla mitä katsuri sanoo esim alapallonivelestä (joka jo uusi hankittuna vaan ei asennettuna) mutta kun ei muuta ollut kuin nuo kuluneet levyt?
Jarruista kuuluva kolina loppui heti kun painoi seitin ohuesti jarrupoljinta..poljin ylhäällä kolisi.
 

mikro

Jäsen
Viestejä
150
Kiitti. Hyvä vinkki. Täytyy kertoa, että kokeilee. ( vaikka meillä tuo enemmänkin kertakolaus on tullut vaan jossain isommassa heitossa, kuten korkeimmissa hidasteissa)
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
238
Kiitti. Hyvä vinkki. Täytyy kertoa, että kokeilee. ( vaikka meillä tuo enemmänkin kertakolaus on tullut vaan jossain isommassa heitossa, kuten korkeimmissa hidasteissa)
Jos löytyy läheltä mukulakiveä tai joku epätasainen hiekkatienpätkä, niin siinä on helppo kokeilla :)
 

-Tom-

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
- Varsin yksinkertainen se on käyttää, kun siihen hieman tutustuu. Lisäksi Clio IV:n media-nav evolution on vuosien varrella jalostunut lähes bugittomaksi. Meillä lämpömittarilukema joskus näyttää viivoja, mutta herää itsestään henkiin. Ihan asiallinen peruslaite, ehkä nykyään jo graafisesti, sekä ominaisuuksiltaan hieman vanhahtava. (android-auto tuki puuttuu jne...).
Viimeisissä neloskoppaisissa on Android Auto-tuki.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
633
Kävipä sitten niin, että tänään kesäkumeja vaihtaessa pyöränpultti naksahti kuskinpuoleista etupyörää kiristäessä poikki. Myönnän, että käsivaralla kiristäessä on saattanut joskus mennä pultit hieman ylimomenttiin, mutta tais olla ensimmäinen kerta vajaa 30-vuotisen autoiluhistorian aikana, kun pultti katkeaa.....
No eipä foorumin perusteella ole ensimmäinen kerta, kun Rellussa pultti katkeaa napaan.
Ens viikolla käytävä pajalla (irtonee varmaankin poralla + vastakierresarjalla) ja lienee hyvä tilata kokonaan uusi pulttisarja. Uusi katkenneen tilalle ja syksyllä loput talvikumeihin vaihtaessa..
Niin ja kaippa se on lopulta ostettava se momenttiavainkin autotallin varusteisiin.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 360
Ens viikolla käytävä pajalla (irtonee varmaankin poralla + vastakierresarjalla) ja lienee hyvä tilata kokonaan uusi pulttisarja. Uusi katkenneen tilalle ja syksyllä loput talvikumeihin vaihtaessa..
Niitä on rellulla sitten kahden kovuuksisia, "pehmeämmät" (helpommin katkeavat) on kevyempiin malleihin..
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
633
Niitä on rellulla sitten kahden kovuuksisia, "pehmeämmät" (helpommin katkeavat) on kevyempiin malleihin..
Ainakin Febillä juu. Ton toisen tämän aiheen topicin rohkaisemana ja yön yli nukuttuna päätin tänään yrittää tyngän poistoa itse. Ja totta tosiaan, n. 5 minuutissa natsa oli navasta irti. :)
Pienellä terällä porasin n. 5 mm syvän kolon mahdollisimman keskelle natsaa ja sen jälkeen naputtelin reikään torx-avaimen. Ja sehän pyöri auki ihan helposti sormivoimin. Ja täytyy kyllä sanoa, että pora upposi pulttiin kuin voihin, joten aika pehmeitä todellakin ovat.
Ei muuta kuin pulttien ostoon! Kattelin, että Motonetilläkin olis parikin mallia, jotka tohon passaisivat.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
633
Nyt on uudet pultit haettu Clioon ja myös koko sarja vaihdettu paikalleen. Valitsin 10,9 lujuusluokkaa olevat. Samalla nappasin mukaani vihdoin ja viimein sen momenttiavaimenkin. Kiristin peltivanteet 110 Nm ja vaikka tuokin arvo lienee suositukseen nähden hieman yläkantissa, täytyy kyllä nöyrästi myöntää, että "rannemomentti" näiden vuosien varrella on ollut varmaan tuplat tuohon avaimen naksauskohtaan verrattuna. Ei ihme, että lopulta pultin katkeaminenkin tuli eteen.....;)
 

Tontsaitte

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Tiedustellaas nyt foorumin väeltä kun on ostohousut jalassa eikä tietoa tunnu löytyvän...

Tarkoituksena siis ostaa tyttären opetukseen 17/18 vuodelta tce 90 Clio, jonka tytär ostaisi itselleen kun kortin on saanut. Yhtä kävin koeajamassa ja kokemus oli positiivinen. Kaupunkiajossa kulkee mukavasti eikä motarillakaan hyydy vaikka sellainen oli hieman pelkona. Oli myös suuntavakaa ajettava ja kohtuu modernin näköinen verrattuna VW/Seat vastaaviin.

Mutta sitten kysmyksiin...
- Tarjolla on samaan hintaluokkaan varustetasoltaan sekä "energy tce 90 eco2 sands zen s17 " tai "tce 90 fete"... Mitä eroa noilla käytännössä on? Jos varustelistausta tarkastelee, listalta löytyy täysin samat varusteet (ainakin myyjien mukaan) enkä keksiä eroja noiden välillä.
- Entä mistä johtuu noiden CO2 erot? Samoja moottoreita, mutta Zen eco2 mallin päästöt on 94g kun taas tuon Feten päästöt on 134g... Näyttää myös olevan suorituskyvyssä hitusen eroa, mutta mistä moinen johtuu (Fete hiukan rivakampi)?

Vaihtoehtoja on tällä hetkellä mukavasti tarjolla ja ajetut km-lukemat vaihtelee 20 - 70 tkm välillä (tuohon haarukkaan siis itse ajattelin aikomukset kohdistaa).

Mutta osaako kukaan avittaa tässä aiheessa?
 

jm82

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
105g päästöt tuossa 2018 farkussa, joka täältä löytyy. Ajettu on 36tkm.

Saattaa ainakin olla Zen varustetasolla. Valoautomatiikka tuosta puuttuu, eli valot täytyy kääntää päälle ja pois. Ihan mukava ajettava "pikkuautoksi". 900cc moottori. Hinnaltaan 4 vuotiaaksi ja aika vähän ajetuksi näitä taitaa saada aika edullisesti. Eli siltäkin osin fiksu auto. Vakionopeudensäädin löytyy ja väriltään valkoinen, mikä minusta sopii autoon hyvin. Se metallin punainen on kanssa minusta hieno.

Edit:
Itse oon vaihtanut autoon uudet pyyhkijät ja motonetin parhaan raitisilmasuodattimen. Moottorin ilmansuodatin on myös erittäin helppo vaihtaa. Öljynvaihtoon vielä jotain 6kk aikaa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 470
Entä mistä johtuu noiden CO2 erot? Samoja moottoreita, mutta Zen eco2 mallin päästöt on 94g kun taas tuon Feten päästöt on 134g
Noita päästöarvoja ei ainakaan voi suoraan verrata, kun tuo energy eco2-moottorin 94 g/km on vanhan NEDC mittaustavan mukainen arvo ja 134 g/km taas uuden WLTP:n mukainen. Ja kai noissa jotain eroa koneissa on, vaikka perusmoottori sama onkin.
 

Tontsaitte

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Ilmeisesti ei siis suurempia eroja varusteissa tai moottorissakaan ole. Tytär kun siirtyy mopoautosta automaailmaan niin siellä on tämä automatiikan puuttuminen normi ilmiö. Voi sitten seuraavan auton kohdalla miettiä uusia varusteita/ominaisuuksia.
 

jm82

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Ilmeisesti ei siis suurempia eroja varusteissa tai moottorissakaan ole. Tytär kun siirtyy mopoautosta automaailmaan niin siellä on tämä automatiikan puuttuminen normi ilmiö. Voi sitten seuraavan auton kohdalla miettiä uusia varusteita/ominaisuuksia.
Tuo ikäiset taitaa jo kaikki olla facelift malleja. Itsellä 6/2018 (facelift).

Ja sun vaihtoehdot olisi luultavasti uudemmalla, 0.9 tce koneella. Molemmat koneet on samalla teholla ja väännöllä, mutta uudemmassa ilmeisesti joku hetkellinen "yliahto" toiminto.

Lainaus:

"Kysymys kuuluukin ajoitko tuolla uudella vai "vanhalla" 0.9 Tce koneella, niin kuin kirjoitin niillä on ihmeen suuri ero (mikä ei jostain syystä näy lainkaan valmistajan suoritusarvoihin päivittyneen jostain kumman syystä).
Käyppäs ajamassa välillä vaikka Toyotan uudehkoja bensavapareita (ei siis toyotan psa/bmw pohjaisia turbokoneita) niin putoot välillä maanpinnalle (niihinkin on ihmeen moni täysin tyyytväinen). ;D
Täytyypä käydä torstaina koeajamassa tuo klonkswagenin 1.0 Tsi kone Golfissa, en muuten löytänyt kuin Golfista tuon 1.0 Tsi koneen 115Hp tehoisena?

PS tuo postaamani teho/vääntökartta on tuon vanhemman 0.9 Tce koneen, kun päivitettyä ei siis ole (siinä pitäisi maksimi vääntö olla 150Nm ja teho 95Hp)."
 

Cliopatra

"Älä ryntäytä kylmää moottoria"
Viestejä
388
Mulla on ollu päivittäisessä käytössä 2017 90Tce ST ja oon ajanu sillä 30tkm. Ei oo tarvinnu mitään isompaa remonttia, alapallonnivel vaihdettiin
viime vuonna. Muuten vain perushuoltoa kerran vuodessa (öljyt ja suodattimet)
Ihan hyvä perusauto, maantiellä vähän laiska mutta keskikulutus kaupunkiajossa on 5.6.
Jos nyt jotain negatiivista pitää löytää, niin vaihdekepin toiminta on välillä vähän takkuista, etenkin peruutusvaihde.
 

Tontsaitte

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Tuo ikäiset taitaa jo kaikki olla facelift malleja. Itsellä 6/2018 (facelift).

Ja sun vaihtoehdot olisi luultavasti uudemmalla, 0.9 tce koneella. Molemmat koneet on samalla teholla ja väännöllä, mutta uudemmassa ilmeisesti joku hetkellinen "yliahto" toiminto.
Pienikin yliahto kelpaa eli peukut sille. Miksiköhän se on yliahtona mainittu (löysin termin muualtakin) jos kuitenkin sen koneesta koko ajan ulos saa vai onko siinä jotain ehtoja milloin se ainoastaan tuon ylisuorituksen tekee?

Ilmeisesti nuo alapallot on kulutustavaraa, mutta näyttävät olevan kohtuu halpoja ja oletan niiden olevan itse vaihdettavissa (ei kait näihin nyt olla keksitty mitään erikoisavaimia tms?) Onko tuosta vaihdekepin toiminnasta selvinnyt mitään faktoja eli onko samaa vikaa Fordin laatikoiden kanssa kun siellä taisi se ulkopuolinen haarukka olla "tapin ympärille lämmetessään jämähtävä" -malli vai onko ihan lootan sisällä jotain haastetta siirtohaarukassa/painelaakerissa?
 
Ylös Bottom