Captur E-TECH Plug-in hybrid

3Gee

Aktiivinen jäsen
Saattaa se mennä tyhjäksi jos on ajamatta monta päivää pakkasella, kun akku käyttää omaa virtaansa jäätymisen estoon.

Voi olla näinkin juu. Autoille ylipäänsä tekee hyvää, että niillä ajetaan ja sama pätee varmasti myös hybrideihin. Jos ei autoa pääse lataamaan, niin en välttämättä ajaisi ainakaan talvella akkua ihan tyhjäksi. Tai niin tyhjäksi kuin sitä nyt ajamalla saa. Tyhjällä akulla ei pysty tuota esilämmitystäkään käyttämään. Ihan tyytyväinen olen ollut omaan katiskaan myös talviolosuhteissa, vaikka auto käyttääkin kovalla pakkasella enemmän polttomoottoria. Sellainen kummallisuus tuossa tosin on, että kun polttomoottori käynnistyy, niin se näyttää ainakin mittariston mukaan lataavan aina hetken myös ajoakkua, vaikka akussa olisikin reilusti virtaa. Ja silloin hetkellisesti polttoaineen kulutuskin nousee suureksi. Toki kylmä moottori aina vie aluksi paljon polttoainetta.

Sami75

Nuorempi jäsen
Plugari Captur kiinnostelee, mutta mutta autoilun kustannukset mietityttää....

Lainaus edellisestä viestistä pari sivua taaksepäin:
Hesarin toimittaja oli päässyt akullisella seka-ajossa 50 km ja tyhjällä akulla kulutus oli hänellä ollut 5,5 l/100km. Meillä on nyt kulutus 2,7 l ja 14,6 kWh per 100 km...

Itsellä työmatkaa niinä päivinä kun pitää konttorille vaivautua, on noin 50km per sivu. Bensiinilitran energiasisältö on 9kwh ja jos esimerkissä bensan kulutus 2,7l/100km ja sähköä mennyt lisäksi 14,6kwh samalla sadalla kilometrillä, sain kokonaiskulutukseksi 14.6kwh/9kwh + 2,7l = 4,32l/100km
Bensa Captur kuluttaa satasella noin 6l talvella, jolloin kulutus ero 1,67l/100km ja hinta eroa bensa Capturin ja töpselimallin välillä viitisen tonnia nopealla nettiauton selailulla.

Bensan litrahinnan ollessa 2€/l ja kulutusero kuuden litran kulutuksella 1,67l/100km plugarin hyväksi, sain 100km matkalle 3,34€ hinnaneron. Auton hankintahinnan erotuksen jaoin 100km matkan hinnanerolla (5000€/3,34€) sain vastaukseksi 1497. Tämän kun kerroin 100km matkalla (1497*100km) sain vastaukseksi 149700km ajoa siihen pisteeseen, jossa plugari Captur alkaa säästämään, noin niinkuin litrojen puolesta.

Rahan puolesta, jos kulutus 2.7l + 14.6kwh per sata kilsaa plugari Capturilla (2.7l*2€/l) + (14,6kwh *0,2€) tulee sadan kilometrin matkalle hintaa 8,32€. Bensa Capturille saman sadan kilometrin hinta talvipakkasilla pyöreästi sen 12€, näinollen vensa Capturilla on 3,68 euroa kalliimpaa ajella sadan kilometrin matka kuin Plugarilla. Tässä ei ole huomioitu esilämmityksestä aiheutuvia kuluja...

Ajelen vuodessa noin 10thkm, ja nopealla laskelmalla on bensa Capturila noin 370 kalliimpaa ajella vuoden verran nykyisellä bensan hinnalla,

Mahtaako olla plugari Capturin hankinta olla kuinka järkevää mun ajomäärällä, kun mukaan otetaan mahdollinen plugarin akun vaihtokustannus jossain vaiheessa sekä auton arvon alenema ja rahoituskustannukset. Ja jos nyt sitten joku mielensäpahoittaja on eri mieltä nopeasta laskelmastani, korjaa ihmeessä.

Hyvää alkanutta vuotta ihan kaikille.

-Sami

frost63

Jäsen
Oma työmatka 2x 52km, käytännössä 80 kmh aluetta kokonaan. Ennen Laguna II:lla (bensa oli vielä 120-1,50 litra), vaihdoin Opel Amperaan, jolla pääsee kesällä 60-70 km sähköllä ja talvella 35-45km. Pakkasilla polttomoottori käynnistyy välillä pakotetusti. Ennen koronaa kilsoja tuli n. 30 000 km vuodessa, laskin karkeasti säästäväni polttoainekuluissa n. €200 - 250/kk. Koronan aikana lataaminen töissä tullut maksulliseksi ja kilometrit tippuneet n. 12000 vuodessa. Ampera menee näillä näkymin myyntiin ja jatkan Lagunalla niin kauan kun saan katsastuksista läpi. Ts. pienellä kilometrimäärällä plugarin sitoma suurempi pääoma 'syö' kustannussäästön. Tilannetta voi muuttaa nopeastikin tietullit, päästökauppa ym. polttoaineen hintaa nostavat tekijät. Toisaalta plugarin lataaminen maksullisilla pisteillä tulee helposti arvokkaaksi sekin. Plugarin arvonaleneman olettaisin itse olevan pienempi kuin bensamallin.

Amperalla nyt itse ajanut n. 80 tkm, keskikulutus 0,5 l/100km. Piuhaa saa olla koko ajan kytkemässä..

100lassi

Nuorempi jäsen
Autoilu maksaa.. Itse päädyin Captur plugariin enempi mielenkiinnosta ja sopivan välirahan myötä. Auto oli myös liikkeessä ns. näyteikkunalla valmiina.
Sähkön/bensankulutukseen voi vaikuttaa ahkeralla lataamisella ja 50 km toimintasäde sähköllä riittää arkiajoihin lähes täysin.
Lataan vain kotona ja töissä, latausasemien sähkö taitaa paikoin olla jopa kalliimpaa per kilometri kuin bensa.
Pitkät matkat menee samoilla bensankulutuslukemilla kuin muillakin eli aika kohtuullisesti ja "itselataava" puoli saa hoitaa säästöt silloin.
Yksi seikka oli myös tämän puolella, kaikki vuosittaiset käyttömaksut ym verot on tällä hetkellä yhteensä noin 100 euroa/vuosi.
Tässä auttaa pienet päästöt ja se että autossa on pääasiallisena käyttövoimana bensa.
Kaikki muut vaihtoehdothan henkilööauton käyttövoimana nostaa veroja.
Talviautona ok pienin puuttein ja ensimmäinen kesä vielä edessä. Jännä nähdä miten silloin sähkö/bensa maistuu!

3Gee

Aktiivinen jäsen
Vähän samoilla linjoilla kuin 100lassi. En ole laskenut euron päälle auton kuluja vaan auton valinnassa ratkaisi tilantarve ja plugarin osalta myös ajamisen helppous sähköisen voimalinjan ja regeneroinnin kautta. Autolla pystyy B-vaihteella ajamaan lähes pelkästään yhdellä polkimella, mikä on kyllä todella leppoisaa. Lisäksi omassa autossa on mukautuva vakkari, peruutuskamera, Bosen kaiutinjärjestelmä, navigaattori ja muuta herkkua, mitkä on mukavaa arjen luksusta nekin. Kulujen osalta jeesaa myös se, että dieselvero jäi pois aiempaan autoon verrattuna. Tietysti polttoainekulutkin ovat pienentyneet olennaisesti mutta pelkästään niillä on kyllä vaikea perustella uuden auton ostamista.

Karkea nyrkkisääntö on, että plugari puolittaa vastaavan polttomoottoriauton kulutuksen. Ajoista riippuen polttoaineen kulutus voi olla sitten enemmän tai vähemmänkin. Meillä on keskikulutus edelleen Meganessa 2,7 litraa sadalle mutta sähkönkulutus on nyt noussut 20 kilowattituntiin sadalla, missä näkyy varmastikin lähinnä auton sisätilojen lämmittäminen talvella. Sami75 pohdiskeli tuossa noita omia ajojaan. 50 kilometrin työmatka voisi nipin napin just mennä yhdellä akullisella ihanneoloissa riippuen reitistä ja ajonopeudesta ja kuun asennosta jne. Toisaalta talvella tai muuten rankoissa oloissa pääsisit siitä sähköllä ehkä vain puolet. Täytyy sitten itse miettiä mihin on tyytyväinen. Itse olen ajatellut, että hybridillä, vaikka sitten ladattavallakin, on nimensä mukaisesti tarkoituskin ajaa molemmilla käyttövoimilla. Jos haluaa ajaa pelkästään sähköllä, niin sitten täytyy hankkia sähköauto. Omimmillaan plugari on kyllä nurkka-ajossa ja silloin kun sitä pystyy lataamaan useamman kerran päivässä ajojen välissäkin. Ja toisaalta sillä pääsee sitten sen Lapin reissunkin vaivatta. Silloin toki enimmäkseen polttomoottorin voimin.

100lassi

Nuorempi jäsen
Palataan aiheeseen ohjaamon esilämmitys, tässä viikolla oli kovempi pakkanen (noin -20) auto oli omalla laturillaan työpaikalla pistokkeessa ja ohjaamon esilämmitys sai puhaltaa pidempään kun töistä lähtö venähti. Vilkaisin jo puhelimesta että "lataus on alkanut" teksti oli ilmestynyt.
Aiemminhan lämmitys oli vain kuluttanut sähköä sen mitä tarvii mutta lataus ei ollut alkanut uudestaan kun akku oli ehtinyt täyttyä ennen lämmityksen alkamista.
Nyt kun varaus oli laskenut alle 80% lataus alkoi uudestaan. En ole kirjoista lukenut olisiko tämä siellä mainittu mutta nyt tuli ensimmäisen kerran omalle kohdalle. Eli oletettavasti jos lämmitys vie alle 20% täydestä varauksesta lataus ei lähde automaattisesti päälle mutta sen jälkeen lähtee.

Vaahteramaki

Jäsen
Osaatteko auttaa kuinka huoltomuistus nollataan. Tarkoitan tuota "huolto xxx päivän kuluttua". Olen yrittänyt Youtuben ohjeiden mukaan, mutta en ole onnistunut.

Vaahteramaki

Jäsen
Olisi aika vaihtaa kesärenkaat. Vilkaisin auton alle ja huomasin, että kovin hyvin on "suojattu" muovilla. Oletteko itse vaihtaneet renkaita ja mistä kohdista olette nostelleet turvallisesti eli voiko tehdä itse vai pitääkö suunnistaa huoltoon.

teme565

Jäsen
Olisi aika vaihtaa kesärenkaat. Vilkaisin auton alle ja huomasin, että kovin hyvin on "suojattu" muovilla. Oletteko itse vaihtaneet renkaita ja mistä kohdista olette nostelleet turvallisesti eli voiko tehdä itse vai pitääkö suunnistaa huoltoon.
Samaa katselin itse, kun yritin etsiä alustasta nostopaikkoja, mutta taka-akselin peittona on muovit ja edessä alatukivarsien kiinnityspisteetkin muovilla suojattu niin ei sitten ollut muuta vaihtoehtoa kuin nostaa helmoihin merkityistä nostopaikoista eturenkaiden takaa ja takarenkaiden edestä.

Vaahteramaki

Jäsen
Tutkiskelin tänään auton taka-osan varustelua ja sieltähän selvisi, ettei autossani ole tunkkia ja rengasavainta. Löytyy kompressori härpäkkeineen. Taidan viedä huoltoon renkaiden vaihtoon niin saavat samalla selvittää kun noin 25km/h vauhdissa tuntuu väpätystä eturenkaasta. Vauhdin noustua, väpätys katoaa. Huomasin tänään, että lämmittimen moottori antoi kevyttä ylimääräistä ääntä pienillä nopeuksilla. Onko jollain huomioita näihin murheisiin, vanteen väpätys ja lämmittimen moottorin ääntely.

Vaahteramaki

Jäsen
Nyt on alle pyöräytetty kesärenkaat ja kyselen muutamaa asiaa:
- Mihin momenttiin olette kiristäneet Capturin alumiinivanteiden pultit ?
- Onko teillä kokemusta tuosta mielestäni selkeästi tuntuvasta "väpätyksestä" noin 25km/h, sitten poistuu. Tuntuu taas noin 120km/h.
- Voisiko vika olla tasapainotuksessa ?

@ntsu

Jäsen
Mulla oli väpätystä Avensiksessa juuri 120 vauhdissa. Ikävä motarilla. Mittasin sitten tarvikealut heittokellolla ja olihan niissä soikeutta melkei 1 mm pahimmillaan. Ostin tilalle Toyota-merkityt peltivanteet ja väpätys loppui.

Rellisti2

Jäsen
Täällä on näköjään oma ketju ihan tälle letkucapturille.

kuun loppupuolella on sellainen itselle tulossa.

Pitää lukea ketju kokonaan läpi

Vaahteramaki

Jäsen
Nyt kun olen taas päässyt töihin, niin kyllä tyytyväisyys hankintaa kohtaan paranee :) Työmatka 51km/suunta. Kotona lataan päivittäin (Enston One 11kwh laturilla) yösähköllä ja työpaikalla voin ladata melkein jokapäivä. Ajomatkaa bensalla 20-25 km/päivä. Viikon ajojen tankkaukset 2-3litraa päivää kohti. Konetiellä pidän nopeuden noin 100km/h.

E-TECH

Nuorempi jäsen
Nyt on alle pyöräytetty kesärenkaat ja kyselen muutamaa asiaa:
- Mihin momenttiin olette kiristäneet Capturin alumiinivanteiden pultit ?
- Onko teillä kokemusta tuosta mielestäni selkeästi tuntuvasta "väpätyksestä" noin 25km/h, sitten poistuu. Tuntuu taas noin 120km/h.
- Voisiko vika olla tasapainotuksessa ?
Itsellä vaihdettiin vetoakseli hybridi capturiin 4000 tonnin kohdilla ja väpätys oli poissa 1500km ja alkaa hiljalleen taas väpättää pienessä nopeudessa ja vedossa.

E-TECH

Nuorempi jäsen
Onko kellään ongelmia peruutusvaihteen kytkeytymisen kanssa..Itsellä seuraavanlainen ongelma,noin kerran viikkoon kun alan peruuttamaan ruutuun niin auto lähtee taaksepäin ja kytkee itse parkkilukon päälle,toisella yrittämällä peruutus aina onnistuu. Ikävän tuntuinen kun auto hieman liikahtaa ja pysähtyy parkkilukkoa vasten,kelluva shifteri kyseessä ja korjaamo ei tiedä ratkaisua.

Ylös Bottom