Purple84
Jäsen
- Viestejä
- 293
Juu, näin aattelinkii. Paljon kustansi?Se on vuoden välein, ensirekisteröinti viime joulukuussa.
Juu, näin aattelinkii. Paljon kustansi?Se on vuoden välein, ensirekisteröinti viime joulukuussa.
295 € + pyyhkijänsulat 39,90.Juu, näin aattelinkii. Paljon kustansi?
Taitanee kulutettu sähkö aina kiertää akun napojen kautta, tuskimpa se lämmitys kuitenkaan verkkovirralla toimii..Ihmeteltävänä esilämmitys. Toiminko jotenkin väärin, kun laitan esilämmityksen päälle puhelimen sovelluksesta niin auto käyttää akkua vaikka latausjohto olisi kytkettynä. En ole vielä kokeillut auton omaa ohjelmoitavaa esilämmitystä mutta toimiiko se samalla tavalla eli syö virtaa akusta vaikka latausjohto olisi kytkettynä ?
Niinpä... Lähinnä ihmettelin sitä, että eikö tällöin latauksen pitäisi antaa tuo akun kautta tuleva virta eikä esilämmityksen tulisi syödä akun latausta. Vai onko niin, että kyllä se lataakin heti akkua kun esilämmitys kytketään mutta lataus ei tapahtu yhtä nopeasti kun akun virran käyttö.Taitanee kulutettu sähkö aina kiertää akun napojen kautta, tuskimpa se lämmitys kuitenkaan verkkovirralla toimii..
Varmaankin kiinni myös siitä mistä/millä lataat, jos tavallisesta pistorasiasta niin on hyvin mahdollista että ei täysin riitä lataukseen sekä kabiinin että akuston lämmitykseen.Niinpä... Lähinnä ihmettelin sitä, että eikö tällöin latauksen pitäisi antaa tuo akun kautta tuleva virta eikä esilämmityksen tulisi syödä akun latausta. Vai onko niin, että kyllä se lataakin heti akkua kun esilämmitys kytketään mutta lataus ei tapahtu yhtä nopeasti kun akun virran käyttö.
Näin minäkin olen järkeillyt, että esilämmitys vie enemmän virtaa kuin latauskaapelin ja auton laturin kautta on saatavissa eli virta otetaan tämän vuoksi suoraan akulta. Minusta auto ei edes lataa akkua esilämmityksen aikana jos ei erikseen laita latausta sovelluksesta päälle. Kylmä akku tietysti ylipäänsä ottaa huonommin virtaa vastaan kuin ajon jälkeen lämpimänä. Eli lyhyessä ajassa akku ei edes ehtisi ottaa kovin paljon virtaa vastaan. Esilämmitys ei taida puhista kuin vartin verran tai sitä luokkaa. Nämä kokemukset siis Meganen plugarista.Varmaankin kiinni myös siitä mistä/millä lataat, jos tavallisesta pistorasiasta niin on hyvin mahdollista että ei täysin riitä lataukseen sekä kabiinin että akuston lämmitykseen.
Mukana tulee käsittääkseni 10A latausjohto, siitä saaadaan vain 2300W maksimiteho ulos (erikseen myydään myös 16A latausjohtoa).
Vilkkuhan valo sinisenä kun olet kytkenyt johdon eikä välitöntä latausta ole kytketty pois (myös automaattinen seisontajarru pitää olle päällä jotta lataus alkaa)?
Samaa mieltä. Näppärä systeemi tuo esilämmitys on ja lopulta on sitten se ja sama meneekö se lämmitykseen menevä energia akulta siinä kotipihassa vai vasta siinä vaiheessa kun autolla jo ajetaan. Molemmissa tapauksissa virta otetaan sieltä akulta. Toki jos auto pystyisi ottamaan enemmän imatraa suoraan verkosta ja pystyisi pelkästään sillä esilämmittämään auton, niin se olisi paras vaihtoehto. Tämä vaihtoehto vaatii jo sitten latausasemalta ja kodin sähköverkoltakin tietysti ruutia.Sama täällä Capturissa, esilämmitys vie toimintasädettä eikä mielestäni edes yritä ladata sitä enää vaikka johto on kiinni, käytössä ihan normaali pistorasia ja auton oma laturi. Kovilla pakkasilla saattaa lähteä jopa 20% varauksesta jos pidempään lämmittää eikä silloinkaan aloittanut latausta uudestaan. Mutta hyvä että lämmitys kuitenkin toimii!
Ainoat lisä-äänet minun autossa ovat tulleet kuskin puolen raitisilmakanavan ritilästä tai jostain sen kehyksestä.Mites tässä mallissa, samanlaisiahan nämä ovat pitääkö leijuva keskikonsoli tms teillä mitään nitinää ym?
avaimetonta lukitusta ei siis saa kytkettyä päälle. Enkä puhu siis tuosta tumman harmaalla olevasta valinnasta, vaan sen yläpuolella olevasta. Kun kytken avaimettoman lukituksen päälle avautuu myös alempi harmaa. Mutta huolimatta siitä valitsenko myös alempaa, valinta pysyy n. 2 sekunttia ja sitten järjestelmä kytkee avaimettoman lukituksen jälleen pois päältä.Siis haluat ovet lukkoon kun poistut autosta? Avaimeton lukitus päälle.
Minun kokemukseni mukaan tuo kantama määräytyy lähinnä ajohistorian mukaan. Mutta arviohan tuo on eli voi heittää paljonkin suuntaan tai toiseen. Talvikelit vaikuttavat kyllä todella paljon sähköiseen kantamaan varsinkin jos autoa säilytetään taivasalla. Ne, jotka lähtevät lämpimästä tallista päässevät sitten vähän pitemmälle. Hybridissä on toki sitten aina se toinen käyttövoima, jolla matka jatkuu.Miten muuten määrittyy Rellussa tuo kilometrimäärä jonka ilmoittaa että sähköllä pääsee? Perustuuko ajettuihin matkoihin vai sääolosuhteisiin?
Autohan lataa akkua kyllä myös jarrutuksista ja akkua on myös mahdollista ladata käyttämällä auton polttomoottoria. Lisäksi akkuun pystyy asetuksista jättämään virtaa jos ei halua imaista sitä tyhjäksi. Ihan täysin tyhjäksi akkua ei ajamalla saakaan eli ihan koko akun kapasiteetti ei ole käytössä. Mutta ajatus on toki se, että ladattavaa autoa myös ladataan. Käyttöohjekirjan suositus on muistaakseni, että autoa ladataan joka päivä. Tuskin akulle kovin hyvää tekee jos sitä ei lataa säännöllisesti.Mitä tuolle akulle käy jos ei lataile välillä sähköpuolta? Ja pystyykö latamaan normi. pistorasiassa?