Captur E-TECH Plug-in hybrid

zzcbm

Nuorempi jäsen
Tietääkö kukaan mistä löydän listauksen merkkivaloista. Eilen paloi vähän aikaa "nopeusrajoitus" merkki missä oli milelestäni lumihiutale tai ratas. Pari kertaa on vilahtanut sellainen pyöreä missä on kaksi autonfiguuria vierekkäin ja muistaakseni yli viiva. Enpä ole noille selitystä löytänyt.

Jos ei ohjekirjassa ole kerrottu niin tuskin mistään näppärästi löytyy..

Mutta eikös nuo ole ihan normaaleja liikennemerkkejä jotka auto myös tunnistaa nopeusrajoitusten lisäksi?

Lumihiutale = liukas tienpinta
Kaksi autoa ja viiva = ohituskielto päättyy
Kaksi autoa (musta ja punainen) = ohituskielto alkaa

Vaahteramaki

Jäsen
Jos ei ohjekirjassa ole kerrottu niin tuskin mistään näppärästi löytyy..

Mutta eikös nuo ole ihan normaaleja liikennemerkkejä jotka auto myös tunnistaa nopeusrajoitusten lisäksi?

Lumihiutale = liukas tienpinta
Kaksi autoa ja viiva = ohituskielto päättyy
Kaksi autoa (musta ja punainen) = ohituskielto alkaa

- Lämpötila oli +12 astetta
- Katu jossa nopeusrajoitus 40km/h juuri vaihtumassa 30km/alueeksi. Ei ohituskieltomerkkejä lähimaillakaan. Onko siis karttapohjassa. Navigaattori ei ollut käytössä.

Uusia arvauksia tai varmaa tietoa

teme565

Jäsen
Tietääkö kukaan mistä löydän listauksen merkkivaloista. Eilen paloi vähän aikaa "nopeusrajoitus" merkki missä oli milelestäni lumihiutale tai ratas. Pari kertaa on vilahtanut sellainen pyöreä missä on kaksi autonfiguuria vierekkäin ja muistaakseni yli viiva. Enpä ole noille selitystä löytänyt.
En tiedä, mutta ilmeisesti softapäivityksen myötä tullut jotain lisäominaisuuksia. Huomasin Kehä 3:lta Vihdintielle tullessa, että näytti vasemmalla nopeusrajoituksen ja oikealla toisen nopeusrajoituksen, jossa oli nuoli sivulle alla. Oletan että tuo oli karttadatasta otettu tieto risteävän tien rajoituksesta, jonne olin kääntymässä.

Ohituskieltomerkit ja niiden päättymismerkit Captur ainakin tunnistaa.

Rellisti2

Jäsen
Miten ohjelmistopäivitykset näihin ladataan? Pitääkö itse käskeä vai hakeeko se ne vaan fotana kun on sopiva kohta?

Onko navissa se sama usb tikkurumba kuin aiemmissa?

Vaahteramaki

Jäsen
Tänään auto oli takuuseen etukameran vaihdossa. En tiedä syytä miksi vaihdettiin. Ainakin mittaristossa oli taas uusi liikennemerkki/nopeusrajoitus näkyvissä missä oli kolme pistettä alareunassa. Näkyi taajama alueella jonkin aikaa. Eipä ole tosin tietoa johtuiko tuo kameran vaihdosta vai mahdollisesti jostain uudesta päivityksestä.

Rellisti2

Jäsen
Miten ohjelmistopäivitykset näihin ladataan? Pitääkö itse käskeä vai hakeeko se ne vaan fotana kun on sopiva kohta?

Onko navissa se sama usb tikkurumba kuin aiemmissa?

vastaan itselleni, että rellun asiakaspalvelun mukaan Suomessa ei ole omaa päivityspalvelua kartoille. Ja että päivityksen voi tehdä vaan liike.

Löysin lopulta ranskan rellun sivuilta sen ohjelman mäkille ja kokeilen mitä tapahtuu. Jos jotakin merkittävää ilmoitan sitten. Sen windows ohjelman löytää ihan google haulla Uk sivuilta.

Akseli

Aktiivinen jäsen
^Eikös Suomen kartat päivity itsestään kolmen vuoden ajan?
Jos kaikki maat haluaa päivittää niin sitten muistitikulla.

Rellisti2

Jäsen
^Eikös Suomen kartat päivity itsestään kolmen vuoden ajan?
Jos kaikki maat haluaa päivittää niin sitten muistitikulla.

ei kai kartat päivity. Firmikset kai voivat tulla FOTAna, mutta itse kartat ovat ne mitä liikkeessä on laitettu. Itsellä 2019.1 (joka Suomen tuntien voi valitettavasti olla uusin). Liikennetietoja ja muita se kai hakee mobiilidatana siihen.

Akseli

Aktiivinen jäsen
En tiedä onko sama käytäntö Suomessa mutta näin olen ymmärtänyt että olisi.

”On the Easy Link there are two ways to update the map: via OTA (Over The Air), the vehicle downloads the update itself and offers to install it when it is ready. Like smartphones, which is convenient. Today I don’t really have details about OTA updates, I’ll update the page when I find some.

The second way: the classic way by downloading it on a USB key from a computer and then installing it in the vehicle.

The maps are free for 3 years after delivery of the vehicle.”

edit. https://world.e-guides.renault.com/sites/default/files/statics_pdfs/MUL/EASY-LINK-NW1323_FIN.pdf

Tuollahan se lukee;
”Vain suosikiksi rekisteröity maa päivitetään automaattisesti.”

”Navigointikarttojen päivitys etäyhteydellä.
Jos autosi on varustettu yhdistetyillä palveluilla ja olet hyväksynyt etäpäivitykset, järjestelmä päivittää säännöllisesti suosikkimaasi kartan.
Voit saada näitä järjestelmän päivityksiä koskevia tiedoteviestejä.
Erityispiirre
Karttojen etäpäivitykset voidaan tehdä automaattisesti, jos seuraavat ehdot täyttyvät:
– Päivitys on olemassa.
– Auto sijaitsee matkapuhelinverkon kattamalla maantieteellisellä alueella.”

Viimeksi muokattu:

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Ainakin itselläni on Suomen kartta päivittynyt pari kertaa automaattisesti OTA:na. Viimeksi tosin jotain meni hieman pieleen karttatiedoissa, kun esim. vanha ja uusi (viime jouluksi valmistunut) nelostien linjaus Jyväskylän pohjoispuolella menevät kartassa "siksakkia" päällekkäin. Eli jostain syystä vanha käytöstä poistunut linjaus ei poistunut karttapäivityksessä. Easylink itseasiassa herjasikin tästä päivityksen jälkeen.

E-TECH

Nuorempi jäsen
Pure ja mysense ajotiloilla 100kmh kiihdyttäessä tuntuu aina samoissa kohtaa nykäys,eli vaihteenvaihto ilmeisesti,onko muillakin sama homma?

@ntsu

Jäsen
Kyllä E-Techissä vaihdot tuntuvat välillä hyvinkin selvästi. Kadjarin kaksoiskytkin oli siinä asiassa selkeästi parempi puhumattakaan Avensiksen cvt:stä.

E-Techin lähtö ja vekslailu taas sitten omaa luokkaansa kun tapahtuu sähköllä.

Rellisti2

Jäsen
Ymmärtääkseni se vaihtaa sen sähkömoottorin vaihteen ja se on vähän nykäisevä.

Olen löytänyt autosta todella ärsyttävän piirteen. Jos epähuomiossa pure moodissa kiihdytät liikaa se vaihtaa my sense moodille ja kiihdyttää moottorilla. Sitten kun koetat laittaa sitä takaisin pure moodiin se pitkän aikaa valittaa ettei se tila ole valittavissa vaikka akussa olisi 90% varausta. Päinvastoin tänään se rupesi sillä moottorilla lataamaan akkua kun hiljensin. Sitten kun jotkut mystiset jutut sopivat se sitten suostuu ottamaan pure moodin.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Ymmärtääkseni se vaihtaa sen sähkömoottorin vaihteen ja se on vähän nykäisevä.

Juuri näin. Luulin aluksi, että nykäys johtuu siitä, että polttomoottori tulee mukaan mutta siitä ei ole tosiaan kyse. Nykäys tulee siinä 70 km/h - 80 km/h välillä.

Olen löytänyt autosta todella ärsyttävän piirteen. Jos epähuomiossa pure moodissa kiihdytät liikaa se vaihtaa my sense moodille ja kiihdyttää moottorilla. Sitten kun koetat laittaa sitä takaisin pure moodiin se pitkän aikaa valittaa ettei se tila ole valittavissa vaikka akussa olisi 90% varausta. Päinvastoin tänään se rupesi sillä moottorilla lataamaan akkua kun hiljensin. Sitten kun jotkut mystiset jutut sopivat se sitten suostuu ottamaan pure moodin.

Tosiaan jos polttomoottori käynnistyy, niin sitä ei pysty heti sammuttamaan. Minusta ihan ymmärrettävä ja hyväkin piirre polttomoottorin käyttöiän kannalta. Voi olla mutua mutta oma kokemus on, että kun autoon on tullut kilometrejä enemmän, niin polttomoottori ei enää käynnisty niin helposti kiihdytyksissä Pure-tilassa. Tuota minäkin olen ihmetellyt, että mittariston mukaan polttomoottorin käynnistyttyä auto lataa polttomoottorilla ajoakkua, vaikka ajoakussa olisi latausta vaikka ja kuinka. Tyhjällä akulla tuo ominaisuus on varmaan ihan paikallaan. Kaiken kaikkiaan Renun hybridi on kyllä ollut ihan toimiva kampe.

Captur

Nuorempi jäsen
Meidän talouteen tuli captur e-tech viime vuonna heinäkuun lopulla, nyt reilu 10 tkm mittarissa. En kyllä ole huomannut mitään selvää nykäystä pelkällä sähköllä ajettaessa. Tänään tuli oikein seurattua tilannetta... risteyksestä kiihdyttäessä n. 80 km/h nopeuteen tuntuu vaihtamiskohdassa lievä "hengetön" hetki, mutta ei sitä parhaalla tahdollakaan voi sanoa nykäykseksi. Kokonaisuutena olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tuohon voimalinjan toimintaan, melko huomaamaton on esim. polttomoottorin mukaan tuleminen, enkä ole mitään nykimisiä havainnut :cool:

Rellisti2

Jäsen
Tosiaan jos polttomoottori käynnistyy, niin sitä ei pysty heti sammuttamaan. Minusta ihan ymmärrettävä ja hyväkin piirre polttomoottorin käyttöiän kannalta. Voi olla mutua mutta oma kokemus on, että kun autoon on tullut kilometrejä enemmän, niin polttomoottori ei enää käynnisty niin helposti kiihdytyksissä Pure-tilassa. Tuota minäkin olen ihmetellyt, että mittariston mukaan polttomoottorin käynnistyttyä auto lataa polttomoottorilla ajoakkua, vaikka ajoakussa olisi latausta vaikka ja kuinka. Tyhjällä akulla tuo ominaisuus on varmaan ihan paikallaan. Kaiken kaikkiaan Renun hybridi on kyllä ollut ihan toimiva kampe.

On tämä ollut hyvä kapistus. Voimalinja on hyvä ja rellu on nostanut hiljaisuuden ihan uudelle tasolle. Ei nitise, ei natise.

Ja tosiaan 55,5km olen päässyt akullisella pure moodissa parhaimmillaan. 7% oli laturiin laitettaessa akussa. Olen opetellut ajamaan pure moodissa sellaisessa melkein nollakulutuksessa. Todellinen voimalinjan testi on tulossa ensi kuussa kun käydään ajamassa akkua reilusti pitempi matka.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Meidän talouteen tuli captur e-tech viime vuonna heinäkuun lopulla, nyt reilu 10 tkm mittarissa. En kyllä ole huomannut mitään selvää nykäystä pelkällä sähköllä ajettaessa. Tänään tuli oikein seurattua tilannetta... risteyksestä kiihdyttäessä n. 80 km/h nopeuteen tuntuu vaihtamiskohdassa lievä "hengetön" hetki, mutta ei sitä parhaalla tahdollakaan voi sanoa nykäykseksi. Kokonaisuutena olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tuohon voimalinjan toimintaan, melko huomaamaton on esim. polttomoottorin mukaan tuleminen, enkä ole mitään nykimisiä havainnut :cool:

No joo, ei tuo mikään häiritsevä nykäys tosiaan ole. Sinun kuvauksesikin on varmaan ihan käypä. Siinä tosiaan on pienen hetken ikään kuin veto pois päältä, jolloin se tuntuu pienenä nykäyksenä tai hengettömyytenä. Ei siis mikään ongelma todellakaan. Lähinnä sellainen hupaisa ominaisuus tuo on.

Ja tosiaan 55,5km olen päässyt akullisella pure moodissa parhaimmillaan. 7% oli laturiin laitettaessa akussa. Olen opetellut ajamaan pure moodissa sellaisessa melkein nollakulutuksessa. Todellinen voimalinjan testi on tulossa ensi kuussa kun käydään ajamassa akkua reilusti pitempi matka.

Itsellä on tosiaan Megane vastaavalla voimalinjalla. Megane taitaa mennä vielä inasen pienemmällä kulutuksella. Tosiaan 50 km pääsee akullisella kesäkeleillä ihan säästelemättäkin ja vaikka ajelee satasen pätkiäkin välillä. Pihistelemällä ja pienemmillä vauhdeilla varmasti pääsee tuon 55,5 km ja enemmänkin. Valmistaja taisi mainostaa, että Meganella voisi päästä jopa 65 km akullisella. Varmaan sekin on tehtävissä jos nätisti ajelee. Muutaman kerran on tullut kärryäkin vedettyä Pure-moodilla ja mukavasti pysyi edelleen muun liikenteen mukana.

Rellisti2

Jäsen
^ ajoin tuohon kilometrimäärään vähän myös satasen tiellä ja se sisälsi useita kiihdytyksiä siihen vauhtiin. Mutta katumaasturimainen muoto ei taida olla optimaalinen energiansäästölle. Moottoritiellä kun akku loppui auto näytti kuluttavan tasaisen 3,1 litraa satasella tasaisella satasen vauhdilla. Toivon sen olevan enne kesälomareissuja varten. Vanha diesel meni parhaalla reissulla 4,5 litraa satasella. Jos se siihen tai alle pääsisi ilman 500 euron käyttövoimaveroa olisi kyllä mahtava kapistus.

Ylös Bottom