Captur E-TECH Plug-in hybrid

Vaahteramaki

Jäsen
Akku tulee täyteen (apin mukaan 100%) jo kolmen tunnin kohdalla mutta lataus ei katkea. Täytyy seuraavan kerran katkaista lataus heti kun apin mukaan akku on täynnä. Käyttämäni asiointipiste on Fortum charge & drive. Mielestäni nämä eivät ole aikaperusteisia vaan maksu menee käytetystä energiasta.

Rellisti2

Jäsen
No nyt se myrkyn lykkäsi. Kolme kuukautta viimeisestä kunnollisesta tankkauksesta kulunut ja auto ilmoitti, että kymmenen litraa bensaa olisi tankkiin lisää saatava ja rupesi pyörittämään väkisin polttomoottoria. Päivän ajoilla sain tunkemalla tungettua kolme litraa tankkiin eikä se kelvannut. Polttoainetta on todella hankala saada myös kulumaan tuolla autolla.

Oletteko törmänneet tähän ja osaako se oikeasti laskea 10 litraa vai pitääkö tankin vajua ja täyttyä vai miten saan tämän hittoon?

Käytän kuitenkin tankin tyhjäksi kahdesti vuoteen niin tuntuu turhalta hössötykseltä.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Voi jee... On mukavaa lukea kun joku täyttää tankin kahdesti vuodessa...:)montakohan kertaa vuodessa saa Capturin tankin täyttää meikäläinen jos ajoa tulee luokkaa 300 km/ päivä.

Silti väitän,että näiden hypridi/ sähköautojen ongelmat tulevat olemaan luokkaa suurempia kuin antiikki polttomoottori vehkeillä. Nimimerkki dieselistä en luovu...

Rellisti2

Jäsen
Voi jee... On mukavaa lukea kun joku täyttää tankin kahdesti vuodessa...:)montakohan kertaa vuodessa saa Capturin tankin täyttää meikäläinen jos ajoa tulee luokkaa 300 km/ päivä.

Silti väitän,että näiden hypridi/ sähköautojen ongelmat tulevat olemaan luokkaa suurempia kuin antiikki polttomoottori vehkeillä. Nimimerkki dieselistä en luovu...
riippuu ajosta. Jos ajat 150 km ja sitten illalla 150 km ja lataat kummassakin päässä polttoainetta menee noin 9-10 litraa päivässä kesäkelillä. Eli 39 litran tankilla neljän päivän välein.

Luovuin dieseliautosta ajoprofiilini takia ja otin tähän kuuden vuoden jatkotakuun juuri siksi, että järjestelmän pitkän tähtäimen toiminta arveluttaa. Akkutakuu näissä on kahdeksan vuotta. Luultavasti tällaisen auton käyttöikä on akun käyttöikä. Koska takuussa luvataan yllättävän iso SOH luku (akun kunto alkuperäisestä) vaihdon ehtona olettavat kai akun pelaavan kymmenisen vuotta ilman vaihtoa optimitilanteessa. Toki jos ajat 300km päivässä takuitten kilometrirajat on äkkiä ajettu.

Vaahteramaki

Jäsen
No nyt se myrkyn lykkäsi. Kolme kuukautta viimeisestä kunnollisesta tankkauksesta kulunut ja auto ilmoitti, että kymmenen litraa bensaa olisi tankkiin lisää saatava ja rupesi pyörittämään väkisin polttomoottoria. Päivän ajoilla sain tunkemalla tungettua kolme litraa tankkiin eikä se kelvannut. Polttoainetta on todella hankala saada myös kulumaan tuolla autolla.

Oletteko törmänneet tähän ja osaako se oikeasti laskea 10 litraa vai pitääkö tankin vajua ja täyttyä vai miten saan tämän hittoon?

Käytän kuitenkin tankin tyhjäksi kahdesti vuoteen niin tuntuu turhalta hössötykseltä.
Minulla menee näillä keleillä 5-8 litraa viikossa, helteillä ei sitäkään/yhtään. Työmatka on juurikin tuon 45km ja latailen autoa molemmissa päissä. Olen pitänyt kuitenkin tankkia kokoajan täynnä, mutta nyttemmin miettinyt että onko mitään järkeä liikutetta ylimääräistä massaa. On vaan niin rauhoittavaa ajella kun "range" lukema on suuri. Tällä hetkellä pidän vielä itseäni onnekkaana kun satuin valitsemaan patteriauton melko tarkalleen vuosi sitten. Niin tai jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin kyllä se puoliso kehoitti tämän valinnan tekemään eikä vastaavaa bensamallia:cool:

eeroolli

Jäsen
No jo on tosiaan vähäinen polttoaineen kulutus, jos alle 10 litralla viikossa selviää.
Fiksu puoliso kuitenkin, ladattava hybridi järkivalinta kuitenkin :)
Mutta mutta, asioilla on aina kaksi puolta, ensi talvena voi olla että osa kotitalouksista tuottaa polttoaineella (diesel tai bensiini)
"aggregaatilla varasähköä" suunniteltujen sähkökatkojen aikana valaistuksen ja lämmityksen sekä ruoanvalmistuksen ja pakastin/säilöntälaitteiden vuoksi. Joten voi olla sähköauton tai pluginhybridin lataukset toissijaisia asioita.

Vaahteramaki

Jäsen
No jo on tosiaan vähäinen polttoaineen kulutus, jos alle 10 litralla viikossa selviää.
Fiksu puoliso kuitenkin, ladattava hybridi järkivalinta kuitenkin :)
Mutta mutta, asioilla on aina kaksi puolta, ensi talvena voi olla että osa kotitalouksista tuottaa polttoaineella (diesel tai bensiini)
"aggregaatilla varasähköä" suunniteltujen sähkökatkojen aikana valaistuksen ja lämmityksen sekä ruoanvalmistuksen ja pakastin/säilöntälaitteiden vuoksi. Joten voi olla sähköauton tai pluginhybridin lataukset toissijaisia asioita.
Tulevana talvena kustannukset varmastikin nousevat latauksen osalta ja pakkaskautena ei tuo akkukaan kovin pitkälle kuljeta joten bensaa kuluu kyllä enemmän. Olen sydäntalven (joulusta helmikuun loppuun) kesälomalla, jolloin ei ole pakko liikuskella autolla pitkiä matkoja. Tämä kausi auttaa hiukan kokonaiskustannuksia laskettaessa.

Rellisti2

Jäsen
Itselläni tuleva talvi menee vielä aikaisemmin otetulla kahden vuoden määräaikaisella sähkösopimuksella. Eli se on nykyhintoihin verrattuna lähes ilmaista. Myös töissä olevan hidas latauspiste on oudon kohtuuhintainen ainakin vielä.

Mutta tämä rellun softaa vastaan tappelu menee ihan pelleilyksi. Nyt pitää ajaa tankkia kunnolla tyhjäksi, että auto tajuaa sitä tankatun. Jo pelkän kymmenen litran tuhlaukseen kun saat ajaa tällä 200-250 km niin olen käytännössä menettänyt lataushybridini viikkokausiksi.

Ja siis jatkossa tapani pitää tankki täynnä talvisin ettei kosteus kondensoidu tankkiin pitää lopettaa ja joka kerta kun kone käy pitää vaan antaa tankin vajua kävi miten kävi ja rukoilla ettei vesi pilaa koko autoa pakkasella.

selitin asiakaspalvelulle, että olen litran pari kerrallaan jo täyttänyt tarpeen, mutta en saa mitään näppisyhdistelmää tuon pois kuittaamiseen. Pitää varmaan ruveta pommittamaan ulkomaisia palstoja. Vitun rellu taas yhden kerran.

Rellisti2

Jäsen
Nyt kun olen testaillut kulmakeissejä niin löysin autosta uskomattoman raivostuttavan ominaisuuden eilen. Jos auto on ”käynnissä” avaimen lukon avaus- ja lukitusnapit eivät toimi. Jos jättää ikkunan auki saan ulkoa käsin ovet kiinni kojelaudan napilla, mutta avain ei silti avaa niitä. En keksi mitään hyvää syytä tälle.

Use case on siis seuraava. Olen pallokentän nurkalla lapsen kanssa ja hän haluaa kysyä jos joku kavereistaan tulisi pelaamaan myös. No akku tyhjä. Rellussa usbt eivät tietenkään anna virtaa ellei auto ole ”käynnissä”. Laita auto käyntiin, nouse autosta ja paina avaimen lukitusnappia koska sähköllä hiljaa huriseva auto vaihde parkilla ja käsijarru päällä ei haittaa yhtään ketään. Mikään ei toimi.

Olen jokaisen aikaisemman rellun voinut jättää talvella hetkeksi käyntiin lämpiämään ja sulkea ovet. Uusi aika on täällä.

jani1977

Jäsen
Jätät auton käyntiin ja avainkortin autoon. Lapsukaiset leikkii autossa ja painaa ovet lukkoon. Huutelet ikkunan takaa ohjeita et miten ovet avataan.

Rellisti2

Jäsen
Jätät auton käyntiin ja avainkortin autoon. Lapsukaiset leikkii autossa ja painaa ovet lukkoon. Huutelet ikkunan takaa ohjeita et miten ovet avataan.
kukaan ei ole autossa tässä tapauksessa. En tajua miksi tuo on pitänyt estää. Jos ”sammutan” auton lukitus avaimesta toimii normaalisti. Ihan random toimintoja.

Rellisti2

Jäsen
Sain lopulta moottoripakotuksen loppumaan (jo hetki sitten siis). Se halusi yhden tankkauksen siten, että kaksi ensimmäistä pykälää polttoainemittarista oli tippunut ja siitä täyteen.

Pitää muuttaa tankkaustapojani ja antaa sen vajua tuon verran vähintään ennen kuin tankkaan seuraavan kerran.

Vaahteramaki

Jäsen
Tuli vuosi täyteen edellisestä huollosta. Kilometrejä kertynyt 25.000km. Kävin tilaamassa huollon Autosalpasta. Hintaa huollolla 340€ :mad:, ei jukra mikä hinta.
Pakko se vaan on maksaa, että kestää takuu voimassa. Toki heti kun se loppuu, niin huolto tehdään jossain muualla. Nyt ainakin varmistui se, että en anna pätkääkään periksi matalan nopeuden ravistuksen korjauksessa/vian etsinnässä. Vetoakselit on jo kertaalleen vaihdettu mutta vika ei ole poistunut kokonaan.
Täytyy tiedustella huollon jälkeen, että paljonkohan autolla on ajettu bensiini avusteisesti kun pääosin ajan akulla.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Sain lopulta moottoripakotuksen loppumaan (jo hetki sitten siis). Se halusi yhden tankkauksen siten, että kaksi ensimmäistä pykälää polttoainemittarista oli tippunut ja siitä täyteen.

Pitää muuttaa tankkaustapojani ja antaa sen vajua tuon verran vähintään ennen kuin tankkaan seuraavan kerran.
Olenkin miettinyt, että missä kohtaa auto alkaa huutelemaan, että nyt on liian vanhaa tavaraa tankissa ja minkälainen tekniikka ja softa tuohon on rakennettu. Olen itse tankannut omaa autoa viimeksi elokuussa. Toki polttomoottori on pari kertaa hörähtänyt käyntiin senkin jälkeen. Olen tankannut plugaria samalla tavalla kuin aiempiakin autojani eli tankkaan täyteen ja ajan puoli tankkia ja sitten tankkaan taas täyteen. Pitemmillä siirtymillä toki sitten saattaa tankki päästä melkein kuivaksikin.

Minuakin mietitytti plugarin tekniikan toimivuus. Reilun vuoden kokemuksen jälkeen tekniikassa tai voimalinjassa ei ole ollut ainoatakaan vikaa. Tällaisena kriisiaikana kahden käyttövoiman auto ei tunnu yhtään hölmöltä ajatukselta. Jos sähköä ei jossain kohtaa saa, niin sitten mennään bensalla ja toisinpäin. Varmaan tämän auton jälkeen toki itsekin tulee siirryttyä täyssähköpeliin jos ei mailmanmeno nyt ihan kummalliseksi heilahda.

Vaahteramaki

Jäsen
MIllä asetuksilla ajelette. Käytättekö automaatissa D- vai B-asentoa. Itse olen tottunut ajelemaan tuolla B-asennolla jolloin ei jarrupolkimeen oikein tarvitse koskea. Mutta onko tästä haittaa. Olisiko kuitenkin silloin tällöin hyvä ajella D-asennolla niin auttaisiko se ettei jarrusylinterit mene niin helposti jumiin. Ainakin pesun jälkeen tämä varmaan kannattaa niin ehtivät hiukan kuivua ennkuin kytkee käsijarrun päälle. Onkohan noilla asennoilla mitään eroa sähkön/polttoaineen kulutukseen. Huomattavan paljon mukavamminhan tuo rullaa vapaalla D-asennossa.

Captur

Nuorempi jäsen
Ei siitä sen suurempaa haittaa pitäisi olle, vaikka B-asennolla ajatkin. Varsinaiset jarrut rupeavat toimimaan vasta tosi voimakkaassa jarrutuksessa, ajonopeuden ollessa pieni, niin herkemmin. D-asennollakin jarrupoljinta painaessa hidastus tapahtuu ensin sähkömoottorin jarrutuksella, eli ladataan ajoakkua. Käsijarrua kyllä kannattaa käytää, herkammin varmaan tulee jumittumista käyttämättömyydestä.

3Gee

Aktiivinen jäsen
MIllä asetuksilla ajelette. Käytättekö automaatissa D- vai B-asentoa. Itse olen tottunut ajelemaan tuolla B-asennolla jolloin ei jarrupolkimeen oikein tarvitse koskea. Mutta onko tästä haittaa. Olisiko kuitenkin silloin tällöin hyvä ajella D-asennolla niin auttaisiko se ettei jarrusylinterit mene niin helposti jumiin. Ainakin pesun jälkeen tämä varmaan kannattaa niin ehtivät hiukan kuivua ennkuin kytkee käsijarrun päälle. Onkohan noilla asennoilla mitään eroa sähkön/polttoaineen kulutukseen. Huomattavan paljon mukavamminhan tuo rullaa vapaalla D-asennossa.
Mulla on tässä nyrkkisääntönä, että B-asennolla ajetaan kaupungissa ja D-asennolla maantiellä. Kaupunkiajossa B-asento on tosiaan mukava kun ei tarvitse juuri jarruun koskea ja maantiellä taas tuosta D-asennon kevyemmästä rullaamisesta on enempi hyötyä. Kyllä sekä sähkön että bensan kulutus on B-asennossa suurempaa. Siinähän ajetaan ikään kuin "käsijarru päällä" koko ajan. Regeneroinnista saadaan käsittääkseni vain n. 60 prosenttia talteen käytetystä energiasta, joten kyllä tuota rullaamista kannattaa edelleen suosia. Toki on järkevämpää kerätä hidastuksista(jarrutuksista) sitä energiaa ajoakkuun kuin tuottaa jarruilla lämpöenergiaa. Silloin tällöin on kuitenkin hyvä käyttää kunnolla niitä varsinaisia jarrukamppeitakin.

@ntsu

Jäsen
Mitä olen mittareita katsellut, niin jarrua pitää painaa todella voimakkaasti ennen kuin mennään kitkajarruille. Ainakin minulla tavallinen jarrutus pyöräyttää vain sinisen regeneraatiomittarin tappiin. Voi toki olla, että takapyörät kehittävät lämpöä jo silloin kun etupyörät vielä tekevät sähköä.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Mitä olen mittareita katsellut, niin jarrua pitää painaa todella voimakkaasti ennen kuin mennään kitkajarruille. Ainakin minulla tavallinen jarrutus pyöräyttää vain sinisen regeneraatiomittarin tappiin. Voi toki olla, että takapyörät kehittävät lämpöä jo silloin kun etupyörät vielä tekevät sähköä.
Tämä on hyvä täsmennys ja pitää tosiaan paikkansa. B-asennolla auto vaan tekee tuon kuskin puolesta ja D-asennolla kuski joutuu herkemmin koskemaan jarrupolkimeen. Aika syvälle saa tosiaan jarrupoljinta polkea ennen kuin ollaan perinteisellä jarrulla. Ennakoivalla ajotavalla perinteiselle jarrulle ei ole tarvetta mennä oikeastaan koskaan vaan se vaatii jonkun yllättävän tilanteen.

Vaahteramaki

Jäsen
Eipä osannut huolto kertoa, että kuinka paljon autolla on ajettu bensalla/sähköllä. Ilmeisesti tällaista ei löydy auton tiedostoista. Sinällään sillä mitään merkitystä ole, mutta kunhan mietiskelin asiaa lämpimikseni. Millä nopeuksilla päästelette moottoritiellä menemään akun voimalla. Itselläni matkavauhtia 103km/h vaikka saisi "hurjastella" 120km/h. Tämä E-TECH on tehnyt minusta huomattavasti tarkemman autoilun suhteen, koko ajan yrittää ajella enemmän ja enemmän sähköllä ja maltillisilla nopeuksilla.

Ylös Bottom