Captur II

JakeS

Jäsen
Onhan sinulla enemmän hevosia pellin alla ja silläkin varmasti vaikutusta mutta enemmän ehkä se arvaamattomuus häiritsee voimalinjan toimivuudessa. Joskus lähtee ihan ripeästi varsinkin kun hieman valmistautuu kun taas joskus alkaa sohlaaminen vaihteiden ja kierrosten kanssa. Samanlaista töksähtelyä esiintyy myös nopeatempoisessa kaupunkiliikenteessä (no sitä ei Suomessa ole).
Varsinkin kun on pitkä rekkajono edessä ja paljon liikennettä niin manuaalipuolen päällä pysyminen voisi helpottaa puikkelehtimista. Kun kaksi kertaa kuussa painaa menemään 16 tuntia yhtä soittoa niin ripeät ohitukset olisivat varsin jees.

rasse

Nuorempi jäsen
Kaksi vuotta taitaa aika monella valmistajalla ensiasennusakun takuu ja sanoisin että jos ei ole Webastolla raiskattu akku, niin kaksi vuotta sen on vähintään kestettävä ja viimeistään virhevastuuseen vetoamalla on uusi saatava.

Kenellä on 2021 tai uudempia Captureita, niin kurkatkaapa akun kyljestä siitä akun suojakankaan alta, onko edelleen Vartan akku, mitä käyttävät.
Akun takuu on 6kk. Tänään se selvisi kun minun akku2v ja sökö. Maksaa 350e merkkihuolosss

JakeS

Jäsen
Taitaa olla kaikkien autojen kanssa sama juttu. Vaikuttaa päästöihin niin tehdasasennuksena ei niitä enää laiteta. Toki jälkiasennuksena saa vaikka mitä.

rummukainen

Jäsen
Hei. Akun vaihto merkkihuollossa 350€. Sama minulla Megane 4:n kanssa ja jutut kaikista käyntikertojen ja akun koodauksista, auton "räjähtämisestä" jne. Tilasin Suomen akuilta(hinta -60% merkkiliikkeen kustannuksista ja vaihdoin). Ainakin puoli vuotta pelannut OK. Ehkä uudemmissa 2020 jälkeen sitten vaaditaan kaikki manööverit. mutta tuntuu vähän ns löysältä puheelta(synonyymi........). Takuu 6kk onpas lyhentynyt.

@ntsu

Jäsen
mutta tuntuu vähän ns löysältä puheelta
Uusissa autoissa on akun hallittu lataus eli akku pidetään puolityhjänä ja lataillaan vain alamäessä. Samasta syystä akku ei sitten kestäkään juuri mitään ja asennuksessa autolle on hyvä kertoa akun kapasiteetti ainakin.

lemmentalja

Jäsen
Manuaalitilan saa päälle kun painaa molemmista napeista. Automaattitilan saa takaisin kun painaa vain oikeaa.
Ei minulla aikakaan 2020 vuosimallin Festivalin vivut noin toimi. M tilan saa päälle, kun vetää/painaa (miten sen nyt ajattelee) jompaa kumpaa vaihde läpyskää pitkään pohjassa. Tällöin D tila muttuu M tilaksi ja valittu vaihde pysyy päällä (tai vaihtaa pienemmällen jos on liian iso vaihde valittuna suhteessa ajonopeuteen). Takaisin D tilaan pääsee + vivun pitkällä painauksella. Jos käyttää - vipua M tilaan siirtymisessä, niin vaihtaa aina 1 pienemmälle ennen moodin vaihtoa jonka takia itse teen sen + vivun kautta. Jos molempia painaa samaan aikaan, niin ei tuo minun auto ainakaan tiedä mitä vaihdetta tai tilaa silloin pyydetään...siirtyy kyllä M tilaan loppujen lopuksi jos tarpeeksi pitkään pitää pohjassa.

Viimeksi muokattu:

lemmentalja

Jäsen
Huomaako tuota bensiinimoottorin hiukkaspolttoa mistään? Tänään auton parkkiin laitettuani leijaili ilmassa samantyylinen käry, kun rouvan edellisessä diesel meganessa polton aikana. Piti oikein kokeilla levyjen ja rumpujen lämmöt, ettei ole jarrujen käryä :D

peka51

Jäsen
Asiaa avaimettomasta käynnistysjärjestelmästä. Eteeni tuli netissä juttu tästä. Varkaat pystyvät sopivan etäisyyden päästä vahvistamaan ja scannaamaan korttiavaimen autoon lähettämän koodisignaalin ja sen avulla avaamaan auton ovet ja käynnistämään auton, kun omistaja on häipynyt näköpiiristä. Ja päälle päin ei tietty näy mitään murtautumisen merkkejä. Lukemassani jutussa kerrottiin myös helposta tavasta estää tällaiset signaalivarkaudet. Avainkortti kääritään alumiinipaperiin. Ilmeinen tarkoitus on estää signaalin "leviäminen" ympäristöön. Kokeilin tätä. Käärin avainkortin alumiinifolioon, menin auton viereen ja painoin kuljettajan ovenkahvan avaa/sulje -painiketta. Eipä auton ovet auenneet. Otin alumiinifolion osittain pois kortin päältä, niin sitten oven lukituksen taas sai auki.
Nyt kuitenkin ihmettelen tätä Captur II:n kohdalla. Autollahan ei voi lähteä liikkeelle jos avainkortti ei ole auton sisäpuolella. Eli Capurin kohdalla ei riitä, että varas saa auton oven auki? Vai onko niin, että varkaan käyttämä "laite" muuttuu digitaaliseksi avainkortiksi, kun hänellä on sen sisään tallennettuna oikea signaalitunniste? Ja mitä hyötyä on avainkortin alumiinivuorauksesta, jos autoa ei saa auki?

@ntsu

Jäsen
Huomaako tuota bensiinimoottorin hiukkaspolttoa mistään? Tänään auton parkkiin laitettuani leijaili ilmassa samantyylinen käry, kun rouvan edellisessä diesel meganessa polton aikana. Piti oikein kokeilla levyjen ja rumpujen lämmöt, ettei ole jarrujen käryä :D
Minä olen ymmärtänyt, että hiukkasloukku puhdistuu vaihtelevassa ajossa "koko ajan" eikä varsinaista dieselmäistä polttoa käytetä ollenkaan.

Loukku on vain suorasuihkukoneessa.

teme565

Jäsen
Minä olen ymmärtänyt, että hiukkasloukku puhdistuu vaihtelevassa ajossa "koko ajan" eikä varsinaista dieselmäistä polttoa käytetä ollenkaan.

Loukku on vain suorasuihkukoneessa.
Näinpä. Bensiinimoottorin pakolämpötila on dieselmoottoria korkeampi, joten loukku pysyy itsestään puhtaana.

Nice-to-knowna, pakokaasujen korkeampi lämpötila on myös syynä siihen, miksi bensamoottoreissa käytetään hukkaporttiahtimia. Muuttasiipinen ahdin ei kestäisi.

lemmentalja

Jäsen
No niin, hyvä tietää!

Loppuvuodesta 2020 käyttöönotettu, Tce 130 on moottori. Ymmärtääkseni tuo on suorasuihkutuksella. Vastaava käry kävi nenään, kun laahavista jarruista tulee. Levyt, eikä rummut olleet kuumia, joten sieltä ei varmaankaan tullut.

lemmentalja

Jäsen
Onko muilla tuo hätäjarrutus "assistentti" tehnyt turhia jarrutuksia? Eilen tuli kahteen kertaan yllätys kun auto veti oma aloitteisesti liinat kiinni. Kerran moottoritiellä ja kerran taajamassa. Kummallakaan kerralla ei ollut muita lähimaillakaan, eikä antanut sitä varoitustakaaan ennen jarrutusta.

rummukainen

Jäsen
Hei. Asiasta en tiedä pätkääkään , mutta mitä jos se tekee tämän liukkailla. Ilmeisesti huolto(tässä tapauksessa ilmeisesti Autosalpa)tietämätön asiasta?Varmasti ilmiö on tapahtunut muissakin maissa ja autoilla, miksi ei tietoja asiakkaalle?Sanoit suorasuihkutus, onko kertaakaan huolto kertonut mitään 1.2 Tce moottorilla(Megsu) ilmaantuvista nykimisistä 2000 kierroksen paikkeilla(imuventtiilien putsaus). Tarkoitan, että millä tavalla se on ratkaistu tässä mallissa, vai käykö polttomoottori niin vähän, vai onko tässäkin uhrattu ns toimivuus/miellyttävyys maailmanpelastuksen nimiin ja asiakkaalle?

Akseli

Aktiivinen jäsen
Cliossaki ollut nuita hätäjarrutuksia, kameran kalibrointi huollossa ei auttanut asiaan. Tehtaalta kehoitus kalibrointiin.
Tosin ehkä kerran vuodessa tehnyt turhan jarrutuksen ja onneksi vain kaupunkinopeuksissa.

mikro

Jäsen
Samanlainen kaksivuotinen Captur mulla ja viime vuonna teki noita ilmoituksia, ei sentään jarrutellut. Tänä vuonna ei edes ole ilmoitellut mitään, vaikka samoja reittejä ajeltu. Mikä lie muuttunut? ohjelma tai olosuhteet tai jotain muuta?
Tuli katseltua noita ohjelmistopäivityksiä ja mulla näytti olevan viimeisin toukokuun lopulta.(mitä lie sitten sisältänytkään)

Viimeksi muokattu:

lemmentalja

Jäsen
Varmaan se vakuutusyhtiö korvaa, mutta itseäni enemmän kiinnosta ne matkustajat :)

Saakohan tuota kytkettyä mitenkään pois päältä? Autoverkkokaupan huollossa ollut soittopyyntö nyt pari päivää sisällä, niin ohjeitä sieltä ei ole vielä saatu.

mikro

Jäsen
En tiedä mikä tilanne on tänään, mutta viime vuonna kun kyselin tuota poislaittoa vaikka itse maksaisin, niin kieltäytyivät vedoten näihin eu-määräyksiin.

lemmentalja

Jäsen
Tuon automaattijarrun saa kytkettyä pois auton keskinäytön kautta. Ajoavustimet valikosta. Se menee vain uudestaan itsestään päälle aina auton käynnistyksen yhteydessä.

Ylös Bottom