Clip-työkalusta

TurboJ

Jäsen
Hiljaista on keskustelu tämän suhteen, joten heitetään nyt lämpimikseen täältä jotain, vaikka omista ostoista on tosiaan jo useampia vuosia aikaa. Suurin osa noista eBay-clipeistä taitaa lähteä Kiinasta tai Hongkongista, joten se tulli-/ALV-lisäkulu voi aina siihen päälle tulla. En noista alla olevien linkkien sivuista ihan pikaisesti vilkaisten päässyt varmuuteen, että lähteekö UK:sta, mutta sen käsityksen ainakin saa. Liekö noissa sama kioski taustalla, mutta jos olisin itse nyt ostamassa, niin ehkä voisin riskeerata jompaan kumpaan noista:
http://www.cartool.co.uk/wholesale/renault-can-clip-diagnostic-interface-newest-version.html
http://www.cardiagtool.co.uk/renault-can-clip-interface-uk.html

Kiitoksia taas, ihan asiallisen näköiset linkit. Mitä eilen katselin eBayta ja muitakin linkkejä, niin useimmissa näyttää olevan samat esittelytekstit. Näissä linkeissä sentään on kuvat PCB:stä jne, näkee ettei ainakaan kaikkein halvin mahdollinen rakenne ole raudan suhteen.

Oliko se nyt niin että sinäkin olet käyttänyt sellaista Clip-versiota, missä ei ole ohjelmointitoimintoja? Näissä ja kaikissa muissakin linkeissä mitä olen toistaiseksi nähnyt mainitaan, että vain diagnostiikka, ei ohjelmointia. Onko näitä kiinavehkeitä edes muunlaisia? Voihan olla, että noita ohjelmointijuttuja harvoin tarvitaan, mutta en tiedä lasketaanko esim. tuon Meg 2 rattilukon avaaminen jo ohjelmointitoimeksi vai miten he ovat tuon määritelleet.

Jostain syystä muuten mainitaan näissä, että vaikka ohjelmistoversio on V183, niin kuitenkin OS tuki mainitaan Win XP ja Win 7. Eikö sen XP-tuen pitänyt puuttua uudemmista versioista?

Jos jollain muullakin on asiasta kokemusta niin saa vapaasti liittyä keskusteluun.

enins

Jäsen
Kirjataan nyt omakin kommentti, kun samojen asioiden kera painin alkuvuodesta.

Mitä tuolloin sain itselleni selvitettyä, niin ainoastaan keltaisella emolevyllä varustetut clipit omaavat ohjelmointimahdollisuuden. Tuollaisen itsekin hankin (täällä jossain on siihen linkkikin). Win xp:llä ei toimi ja seiskastakin vaaditaan pro. Omassa koneessa 7 ultimate ja toimii näemmä silläkin.

kimbe

Tunnettu jäsen
Oliko se nyt niin että sinäkin olet käyttänyt sellaista Clip-versiota, missä ei ole ohjelmointitoimintoja?
Kyllä mulla nuokin toiminnot on ainakin siltä osin toimineet, mitä on itse tullut käytettyä. Mitähän niitä nyt on ollut; ainakin Lagunaan kolmannen avainkortin koodaus (saman prosessin aikana ne kaksi alkuperäistäkin koodattava uudelleen) ja Clion mittariston kielen vaihtaminen saksasta englantiin. Tai Lagunan talvirenkaitten rengaspaineantureitten lisääminen järjestelmään. Eiköhän nuo nyt ainakin jotain muuta ole kuin diagnostiikkaa. Sitä en sitten tiedä että miten kävisi, jos jotain ecun softaa koittaisi sisään ajaa.

Mun clipit on layoutin ja piirien osalta ihan yksi yhteen niistä laittamistani linkeistä sen ylemmän mukainen, mutta reunukset on kultaisten sijaan hopeiset. Siinä alemman linkin kuvassa näkyy piirilevyn sijoittelussa ja piirien+komponenttien mallissa joiltain osin vähän eroa olevan, mutta tuskinpa tuolla juurikaan merkitystä.

Jostain syystä muuten mainitaan näissä, että vaikka ohjelmistoversio on V183, niin kuitenkin OS tuki mainitaan Win XP ja Win 7. Eikö sen XP-tuen pitänyt puuttua uudemmista versioista?
Niinpä niin, ota noista selkoa. Veikkaan että noissa tulee enemmänkin vastaan ne rajoitteet niissä ajureissa, eli uudemmilla piireillä kasatuissa ja varsinkaan niissä köyhemmillä PCB:eillä varustetuissa ei ehkä sitä XP-tukea ole, mutta vanhemman raudan ajureissa taas on. Ja WIN10:n kanssa ehkä sitten toiseen suuntaan. Tosin, en tiedä miksi se clipin softaversioon olisi mitenkään sidottu, jos se ajureista olisi kiinni. No, turha mutuilla, kun faktaa ei ole tarjota.

kimbe

Tunnettu jäsen
Mitä tuolloin sain itselleni selvitettyä, niin ainoastaan keltaisella emolevyllä varustetut clipit omaavat ohjelmointimahdollisuuden.
Mulla on vihreillä piirilevyillä, ja ainakin nuo edelliseen viestiin kirjoittamani toiminnot on varmuudella toimineet. No, pitäisi varmaan määritellä ensin, että mitä sillä ohjelmoinnilla tässä yhteydessä tarkoitetaan.

enins

Jäsen
Mulla on vihreillä piirilevyillä, ja ainakin nuo edelliseen viestiin kirjoittamani toiminnot on varmuudella toimineet. No, pitäisi varmaan määritellä ensin, että mitä sillä ohjelmoinnilla tässä yhteydessä tarkoitetaan.

Ilmeisesti kyse on juuri siitä, mitä ohjelmoinnilla tarkoitetaan. Vihreällä piirilevyllä varustetuilla voi tehdä "reprogramming", mutta ainoastaan keltainen (SP19-E) pystyy myös "programming". Itse en tunne Renun käsitteitä, joten jokainen arvatkoon itse. Käännös enkusta suomeksi ei tuottane ongelmia, mutta termistö ja mitä se pitää sisällään onkin eri asia. Olisiko kuitenkin "programing" kyseessä uuden moduulin ohjelmointi autoon ja reprogram olemassa olevan moduuliin tehtäviä muutoksia (eli koodauksista)?

TurboJ

Jäsen
Ilmeisesti kyse on juuri siitä, mitä ohjelmoinnilla tarkoitetaan. Vihreällä piirilevyllä varustetuilla voi tehdä "reprogramming", mutta ainoastaan keltainen (SP19-E) pystyy myös "programming". Itse en tunne Renun käsitteitä, joten jokainen arvatkoon itse. Käännös enkusta suomeksi ei tuottane ongelmia, mutta termistö ja mitä se pitää sisällään onkin eri asia. Olisiko kuitenkin "programing" kyseessä uuden moduulin ohjelmointi autoon ja reprogram olemassa olevan moduuliin tehtäviä muutoksia (eli koodauksista)?

Kiitos kommenteistasi. Taas opin lisää. Sattuisiko löytymään sitä linkkiä millä olet aikoinasi sen keltalevyllisen Clipin tilannut? Olisi ainakin mielenkiintoinen vaihtoehto se.

enins

Jäsen
Noita clippejä on ilmeisesti viittä eri versiota ja puhtaalla vihreällä piirilevyllä olevasta kannattaa pysyä erossa. Parempilaatuisia ovat vihreät, joissa on joko hopea tai kultainen reunus ja sitten tietty se kokonaan keltaisella piirilevyllä varustettu vehje. Malliversiot ovat SP19-A ... SP19-E, mutten muista mitä piti varoa (yleisesti ottaen niitä halvimpia).
Omani ostin aliexpressistä, mutten kyllä heti löydä juuri kyseisen clipin myyjää ja markkinasanatkin jo hiukan ehtineet muuttua.. Full chip version lienee tärkein hakusana clipin lisäksi.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Tässä niitä vertailuja http://obdexpress.uniterre.com/369369/Which+CAN+CLIP+Can+Do+Program,+Yellow+PCB+Or+Green+PCB.html
Vain keltaisella SP19-E versiolla pystyy flashaamaan uuden firmiksen, maksaa tosin noin 200€ eikä käytännössä saa enään mistään.
Kannattaa huomata että Clipistä on myös kultainen versio joka ei ole sama kuin tuo SP19-E keltainen versio!
Siis yksinkertaisesti paras on tuo keltainen SP19-E, sen jälkeen SP19-A versio (maksaa 145€) joka on lähinnä originaalia Clippiä.

Viimeksi muokattu:

hhelminen

Tunnettu jäsen
Mitä se sun A-versio herjasi, kun yritit sitä uutta firmistä sisään ajaa?
UHC yksikköä koitin päivittää ei EU version firmiksella ja tuli ilmoitus yhteys katkesi..
EDIT Löysin vain ohjeet kuinka aukaistaa nuo harmaana olevat Stop & Start ja TPMS päälle pois valikot.

Viimeksi muokattu:

kimbe

Tunnettu jäsen
UHC yksikköä koitin päivittää ei EU version firmiksella ja tuli ilmoitus yhteys katkesi..
Ok. Mihin/minkä aikakauden laitteeseen tuota yritit?

Olisi noin teknisesti mielenkiintoista tietää, että miksi joillain (ilmeisesti) pystyy ja joillain ei. Joskus reilu kymmenen vuotta takaperin, kun oman ensimmäisen clipin ostin, niin ei muistaakseni mitään keltaisia E-versioita ollut edes olemassa, eikä kovin montaa muutakaan versiota. Eikä silloin mitään keskusteluja ollut, että joku versio tukee laajemmin toimintoja kuin joku toinen. Jos kyse olisi siitä, että uudemmat clip-softaversiot vaatisi yhteyden jonnekin renault.net -palvelimelle, että flashaus onnistuisi, niin olisi jotenkin ymmärrettävämpää. Mutta jos se olisi pelkästään raudasta kiinni, niin luulisi nyt että sellainen olisi ratkaistu jo aikoja sitten, kun ei ne mitään amerikan temppuja kuitenkaan ole.

Sen verran paljon tämä kiinnostaa, että täytyy kyllä kesän aikana lyödä Lagunaan toinen moottorin ecu kiinni ja ja leikkiä sen kanssa. Ellei tuossa ole sitten sellainen homma, että vanhempiin romuihin ohjelmoinnit onnistuu helpommin melkein clipillä kuin clipillä, mutta uudempiin on tullut sitten eri systeemit. Tosin onhan tässä matkan varrella tullut clip-softankin puolesta muutoksia. esim. se akun jännite pitää uudemmilla softaversioilla olla riittävän korkealla, että mikään flashaus edes onnistuu, eli käytännössä riittävän tehokas akkulaturi kiinni koko ajan. Ja moottorin ecunkin puolella ollut näitä lämpötilarajoituksia, että uutta softaa ei saa sisään, jos koneen lämmöt on yli 50 asteen.

Arcturus

Jäsen
Tarjoan omaa pohdintaa asiaan, kun tuota Clippiä olen käyttänyt sekä vikadiagnostiikkaan että ohjelmointiin ja fläshäykseen. Onhan noissa Clipeissä versioineen käytetty ainakin hieman toisistaan eroavia komponentteja, lieneekö merkitystä asiaan? Lisäksi uudemmat ja vanhemmat ecut ovat eri tavoin kirjoitussuojattuja, millä saattaa olla oma vaikutuksensa? Olettaisin vanhemmissa ecuissa suojaukset olevan karkeampia (helpommin ohitettavissa?) kuin uudemmissa. Edelleen jos pohtii Clip-ohjelmistoversioiden välisiä eroja, niin tälläkin saattaa olla jotakin merkitystä. Itselläni on käytössä versio 188. Ja viimeisenä huomiona että onhan auto ollut kytkettynä virtalähteeseen, kun tämäkin saattaa vaikuttaa ohjelmointi/fläshäyspuolella? Vikadiagnostiikka onnistuu ihan akun varassakin.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Ok. Mihin/minkä aikakauden laitteeseen tuota yritit?
2015 mallin Capturiin, niin ja oli ylläpitolaturi kiinni..
Piti tosiaan avata nuo UHC yksikön "EU" lukitukset.
Jos luette aiemmin likkaamani vertailun clipeistä niin ei tarvitse arvailla mitä eroja niillä on. ;)

Arcturus

Jäsen
Jos luette aiemmin likkaamani vertailun clipeistä niin ei tarvitse arvailla mitä eroja niillä on. ;)

Tuon vertailun luettuani minulle jäi edelleen epäselväksi, mitä eroa todellisuudessa on määritelmillä "Newest", "Best-quality", "Hottest", "Cheapest" ja High-quality" välillä? Avaatko meille vähän enemmän näitä eroja?

kimbe

Tunnettu jäsen
tuota Clippiä olen käyttänyt sekä vikadiagnostiikkaan että ohjelmointiin ja fläshäykseen
Tarkennatko hieman, että millainen ja minkä värinen clipin versio, siis raudan puolesta, sulla on ollut ja mitä vehkeitä olet fläshäillyt?Saisi vähän lisää elävän elämän esimerkkejä tännekin.

Toki komponenteilla aina merkitystä on ja se oma pointti lähinnä aiemmin oli se, että jos joku piiri jotain tukee ja toinen ei, niin ei se pitäisi kinukeille kovin kummoinen homma sitä muutaman euron piiriä vaihtaa toisenlaiseksi ja sitä toimivaa koodia sinne piirille saada. Passiivisista komponenteista puhumattakaan. Siellä kun joku jotain toimivaa kopioi, niin kohtahan niitä on miljoona muutakin. Softapuoli on kuitenkin ehtaa renun ohjelmistoa ja sen kopioidun rautapuolen ainoastaan tarkoitus ajaa sen originaalin clipin tehtävää siinä bittien siirrossa. Uskoisin että sinänsä se clip-ohjelmisto kuitenkin osaa hanskata ne suojaukset ja muutkin jipot noissa, oli se sitten vanhempi tai uudempi renu.

Mutta kukapa noista kaikista eri rautaversioista ja komponenttieroista enää selvää ottaa, kun niitä on nykyään jo niin monta erilaista. Ja todennäköisesti nuo toimimattomuusongelmat tulee tosiaan enemmänkin sitten uudempien renujen kanssa. Mutta pelkkää spekulointiahan nämä, kuten suurin osa nettipalstojen "varmasta" clip-tiedosta muutenkin. Mulle ainakin riittää se, että oma clip on toistakymmentä vuotta tehnyt (toistaiseksi) ne hommat mitä on pitänytkin, oli se sitten toiminnoiltaan vajaa tai ei :).

kimbe

Tunnettu jäsen
Jos luette aiemmin likkaamani vertailun clipeistä niin ei tarvitse arvailla mitä eroja niillä on.
Itse ainakin sen verran skeptikko ihminen olen, että en kaiken maailman interwebbisivujen tekstejä helposti usko. Ite ne on päästävä testaamaan ennen kuin paksuun kalloon menee. Jos menee sittenkään :cool:.

kimbe

Tunnettu jäsen
Vihreällä piirilevyllä varustetuilla voi tehdä "reprogramming", mutta ainoastaan keltainen (SP19-E) pystyy myös "programming". Itse en tunne Renun käsitteitä, joten jokainen arvatkoon itse.
Se on renun(kin) käsitteissä programming silloin, kun ihan uusi "tyhjä" purkki vaihdetaan vanhan tilalle ja reprogramming luonnollisesti silloin, kun olemassa olevaan ajetaan uutta softaa vanhan päälle. No, voihan tuollakin jotain merkitystä version suhteen olla, kun erilaisille piireille täytyy bittejä osata kirjoitella.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Tuon vertailun luettuani minulle jäi edelleen epäselväksi, mitä eroa todellisuudessa on määritelmillä "Newest", "Best-quality", "Hottest", "Cheapest" ja High-quality" välillä? Avaatko meille vähän enemmän näitä eroja?
No best on A versio joka pitäisi olla täysi kopio alkuperäisestä clipistä. http://obd2-diag.blogspot.com/p/renault-can-clip.html
B on jo myynnistä poistunut malli ja tilalle tullut D, joka on siis tuo halvin ja on toiminnoiltaan suppein versio (saman homman ajaa melkein muut relluihin optimoidut lukijat, mm iCarsoft)
C on tuo High-quality ja tarkoittaa että on lähinnä alkuperäistä A versiota mutta rajoittetumpi toiminnoiltaan.
Tuon Gold pcb version pitäisi olla hyvä mutta en ole vielä paljon testannut, firmiksen sisäänajo silläkään ei onnistu.
Että kyllä näitä muutama on koitettu, A, B ja Gold PCB löytyy siis..

enins

Jäsen
...
Vain keltaisella SP19-E versiolla pystyy flashaamaan uuden firmiksen, maksaa tosin noin 200€ eikä käytännössä saa enään mistään.
Kannattaa huomata että Clipistä on myös kultainen versio joka ei ole sama kuin tuo SP19-E keltainen versio!
Siis yksinkertaisesti paras on tuo keltainen SP19-E, sen jälkeen SP19-A ...

Kovasti noita kevättalvella itselleni selvitin ja rohkenen olla tästä eri mieltä. SP19-E on uusin versio ja se on juuri keltaisella piirilevyllä. Saa ihan "mistä vaan". Linkkaamasi ebay-sivulla oleva kuva on SP19-E (= AN2131QC), mutta tekstit ei kuulu siihen, vaan vihreän piirilevyn keltaisella reunalla olevaan versioon AN2135SC/AN2136SC, mikä SP19-versio nyt lieneekään.

Näitä on erittäin hankala selvittää, kun kinuskit (=kaikki myyjät) eivät itsekään välitä laittaa niin tarkkoja tietoja ja tyytyvät useasti kopioimaan toistensa ilmoituksia.
Mikä sitten on paras, niin ei hajuakaan, mutta "yleisesti" lienee parhaana pidetty se kultareunainen AN2135SC/AN2136SC.

hhelminen

Tunnettu jäsen
Kovasti noita kevättalvella itselleni selvitin ja rohkenen olla tästä eri mieltä. SP19-E on uusin versio ja se on juuri keltaisella piirilevyllä. Saa ihan "mistä vaan". Linkkaamasi ebay-sivulla oleva kuva on SP19-E (= AN2131QC), mutta tekstit ei kuulu siihen, vaan vihreän piirilevyn keltaisella reunalla olevaan versioon AN2135SC/AN2136SC, mikä SP19-versio nyt lieneekään.

Näitä on erittäin hankala selvittää, kun kinuskit (=kaikki myyjät) eivät itsekään välitä laittaa niin tarkkoja tietoja ja tyytyvät useasti kopioimaan toistensa ilmoituksia.
Mikä sitten on paras, niin ei hajuakaan, mutta "yleisesti" lienee parhaana pidetty se kultareunainen AN2135SC/AN2136SC.
Kyllä nuo mallittomat (Ei SP19 mallitietoja) keltaiset ovat noilla AN2131QC piirellä, eli eivät ole E versioita (varmistettu on usemaltakin myyjältä).
Linkkaamani eBay myyjä vahvisti että kysessä on nimenomaan E malli ja siinä pitääkin olla AN2135SC/AN2136SC piirit.
Itse asiassa eBayssa on vain kaksi myyjää jolla on muutama E malli vielä myynnissä, ja hinta on siis hirveä (verrattuna siihen mitä aikoinaan maksoivat)..
Mutta jos löydät jostain E mallin AN2135SC/AN2136SC piireillä niin vinkaa minullekin. ;)

Ylös Bottom