Uusi Scenic (Scenic III keskustelua)

tihaa

Nuorempi jäsen
Vs: Uusi Scenic

mVm sanoi:
mVm sanoi:
TomTomissa (ei-live) on nyt alkaneet pyöriä myös ruuhkatiedotteet noiden tietyötiedotusten lisäksi... Näin siis ainakin pk-seudulla.
Nyt se nonLive-Tomppa ei nyt sitten enää saa kiinni noita liikennetiedotteita. Mikäs tässä ja onko muilla tästä havaintoja?

no näin näyttää tosiaan käyneen Pirkanmaallakin

mVm

Ex

Netistä löytyi vinkkejä että kyseessä on TomTomin vika, laite pitäisi sulkea kokonaan jotta TMC -toiminto palautuu ainakin joksikin aikaa. Käytännössä tämä pitäisi kai tehdä kortti poistamalla ja sammuttamalla radio ja auto. Testailen tänään tämän linkin ohjetta:
http://discussions.tomtom.com/t5/Built-in-car-navigation/No-TMC-available-Carminat-TomTom/td-p/48869

Lihis

Nuorempi jäsen

Tervehdys foorumilaiset!

Tulin ostaneeksi vähän ajetun Renault Grand Scenicin, auton on vuosimallia 2010 ja mallia 1.5 dCi EDC Expression Extra. Olen seurannut foorumia pidempään, sillä aiempi autoni oli myös Renault. En ole tätä ennen kirjoittanut palstalle, mutta nyt ajattelin muutaman kysymyksen vastineeksi laittaa hieman omia kokemuksiani ratin takaa.

Edellinen autoni oli Renault Megane Break 2000 1.9 dTi RXE. Perin auton isäukoltani, kun kilometrejä oli 120 000 ja vaihdoin uudempaan reilun neljännesmiljoonan kohdalla. Oikeastaan ainoat syyt uudemman menopelin ostoon olivat automaattivaihteiston ja ilmastoinnin puute. Ensin mainittu oli lähinnä vaimon toive, sillä itse olen manuaalimiehiä. Jälkimmäistä kaipasi koko perhe, omat kainalot mukaan lukien. Varsinkin kesähelteillä perheenalun kyydittäminen turvakaukalossa tuntui jo köyhäilyltä, vaikka yritin kuinka karsia yhteiset ajelut minimiin.

Välillä autolehtiä ja nettiä plaratessa tuntui, ettei hyvää ranskalaista autoa olekaan tai jos on, niin Suomeen asti niitä ei ole riittänyt. Oma vanha autoni oli kuitenkin koko taipaleensa miellyttävä ja ennen kaikkea käytännöllinen matkakumppani. Ohessa joitakin huomioita koskien sekä vanhaa että uutta menopeliä. Meganella viittaan Megane I:seen. II-mallista (Megane Break 2008 1.5 dCi) minulla on vähäisempi kokemus, sellainenkin tosin löytyy lähisuvusta.

-Meganen kuljettajan ergonomia sopi itselleni hallintalaitteiden osalta ilman justeerauksia. Oven kahvan tuki jäi kylläkin liian alas eikä keskikyynärnojaa ollut, mutta ratti oli perheen molempien edustajien käpäliin passeli olematta liika feminiininen. Muoviratti kului käytössä sangen nopeaan ja autoa vaihtaessa tuo näytti enemmän kuin puoli miljoonaa ajetulta. Radion rattisäätimet olivat käyttökelpoiset. Mittaristo oli selkein mahdollinen, ja tämän päivänkin mittapuulla aika nykyaikaisen oloinen. Grand Scenicin ratti on yksi parhaista mitä itse olen pyöritellyt. Se vaikuttaa kokoa pienemmältä, mutta on mukavan jämäkkä ja pinnalta (nahkaratti) oikein hyvä. Radion rattisäätimet ovat tässäkin. Jos joku torvelo osuu kohdalle, niin kuriositeettina Grand Scenicin töötti on selkeästi kuuluvampi kuin Meganessa.

-Meganen etupenkit olivat ehkä liika pehmyet pitkille matkoille, mutta toisaalta plyyssinoloinen verhoilu kesti aikaa ja kulutusta hyvin. Grand Scenicin verhoilu on ihan neutraali sekin. Sekä etu- että takapenkit ovat Meganen penkkejä jämäkämpiä. Ajelin usean tuhannen kilometrin reissun ilman, että asentoa teki juuri mieli vaihtaa. Koeajamassani toisessa Grand Scenicissä oli Dynamique-varustetason tummempi verhoilu. Ihan asialliselta sekin vaikutti, mutta tykästyin jopa enemmän tähän omaani.

-Meganen takapenkille mahtui ilman aikaa vieviä manööverejä lasten turvakaukalo (Britax BabySafe Plus II) ja sittemmin istuin (Britax Safefix plus). Isofix-kiinnikkeet tuon ajan auton varusteena ovat mielestäni erityismaininnan arvoiset. Grand Scenic on jo toisen kokoluokan auto, joten suora vertailu ei ole ehkä asianmukaista. Uutta autoa etsiessäni vertailin Relluja keskenään. Uusi Megane (III) tuntui Megane I:stä väljemmältä jalkatilojen osalta. Myös varvastilaa oli enemmän. Penkki oli näissä kummassakin jonkin verran viisto, mutta istuimet ja kaukalot saa kyllä siltä osin justeerattua. Haaveilin pitkään myös Lagunasta (III), mutta se jäi lopulta valitsematta ehjä juuri takatilojensa osalta. Istuimet olivat kyllä hyvät ja tilaakin lehdistön haukkumaa enemmän, mutta Grand Scenicissa kokonaisuus oli paljon vaivattomampi. Istuimet liukuvat ja kaatuvat helposti, ja korkeus vöiden kiinnittämiseen ym puljaamiseen on matalaa Lagunaa mukavampi. Jos Rellun uusimpia malleja vertaa, niin omasta mielestäni uusi Megane oli takatiloiltaan piirun verran Lagunaa parempi. Tosin olen itse vaahdonnut takapenkkien osalta siitä, että mittasuhteet istujilla eroavat melkoisesti; keski-ikäisten lehtimiespullukoiden on turha nurista reisituesta tai keskitunnelista, kun mukuloilla tilantarve ja ideaalit mittasuhteet voivat olla aivan eri puusta. Siltikin syyllistyin testaamaan nuo edellä mainitut vain omilla koivillani. Muista katselemistani autoista vain Peugeotilla olin näkevinäni farkuissakin 3 erillistä takaistuinta. Plussa Renaultille siitä, että aurinkoverhot vaikuttavat nykyään olevan vakiovaruste useassakin mallissa. Muutaman kerran kun noukkii parkkipaikan loskasta sen imukuppiverhon niin alkaa tuota rullaverhoa arvostaa.

-Ehkä talvella ja loskassa Meganen ratti saattoi etsiä hetken omaa rataansa, mutta en muistele ohjausta samoilla haukkumasanoilla kuin lehdistö. Kääntöympyrä oli näppärän pieni tilavaksi farmariksi, kulmat ja ulkomuodot hyvin arvioitavissa ja näkyvyys taakse erinomainen. Parkkiin tuon sai vaivatta. Liekö harjoittelun ja kokemuksen puutetta, mutta Grand Scenic tuntuu tältä osin selkeästi hankalammalta. Kärki edellä ruutuun ajaessa nokka on aina luulemaani lyhyempi. Taakse näkyvyys on kohtalainen, kun se koeajamassani uudessa Meganessa oli huono. Rapaa takaikkunat keräsivät molemmat, arvioni mukaan Grand Scenic vielä Meganeakin enemmän. Sivupeilit olivat Meganessa kohtuulliset, Grand Scenicissa jonkin verran isommat. Onhan Grand Scenic suureksi autoksi kohtuu kohtuu näppärä, eikä kääntöympyrä mitenkään mahdottomasti eroa aiemmasta. Korttelin näyteikkunoiden puuttuessa olen yksin parkkitutkan armoilla, ja se on sangen herkkähipiäistä lajia. Edessä tutkan etäisyysmittari väreineen herää vasta pakilla käyttäessä, muutoin se joko nukkuu tai kauhistelee punaisena, kun etäisyys on muka liika pieni. Muutaman kerran pyyhkäissyt bussi- tai raitiovaunu on saanut rakkineen tolaltaan. Olen käyttänyt tutkaa joka tapauksessa itsekin, vaikka alkuun ajattelin, että siitä olisi hyötyä lähinnä vaimon varalta.

-Takakontti oli Meganessa erittäin hyvä. Alle mahtui täysikokoinen vararengas ja muuta oleellista. Penkit kun kaatoi, niin maantiefillari sopi vaivatta ja osia irroittelematta. Ärräpäitä päästelin suojaverhoa rykiessäni, siinä kun ei ollut mitään kahvaa tai koloa, mistä tarttua. Lastenrattaat (Brio Happy Combi) mahtuivat taitettuna vaivatta vanhaan Meganeen ronkkiin, matkarattaat tavaraverhonkin alle. Meganessa huonolla tuurilla ja raapaisulla takaronkin kumitiivisteet tahtoivat tarttua mukaan. Myöhemmin oli pakko laittaa liimaa peliin, kun tiivari oli sylissä, vaikka kuinka varoen lastasi. Lagunassa (III) viehätti penkkien vaivaton kaato ja selkeän muotoinen tavaratila, mutta luukun mittasuhteet (oman näppituntumani perusteella Megane I:stä lievästi pienempi ronkki sekä lastausaukko) tuntuivat liialta ojennukselta life stylen suuntaan. Muutamankin kerran kävi mielessä, että jos Laguna erottuisi koon puolesta selkeästi Meganea isompana, se myisi paremmin. Siinä missä kilpailijoilla esim kaverit haikailevat siirtymistä Golfista Passattiin, Rellussa hierarkia ei olekaan niin selkeä koon osalta, vaikka konepellin pituus kuinka lisääntyisi. No, helppohan näitä on jossitella. Megane III oli tavaratilaltaan hyvä, ja vaunut sopivat kokoontaitettuina myös tavaraverhon alle. Uusi Grand Scenic sen sijaan on loistava, vaunut sopivat vaivatta ja nostokorkeus on silti hyvä. Kummankin luukku tuntui käytännöllisesti muotoillulta, eikä aukeamisen tai korkeuden osalta minulla ole näistä pahaa sanottavaa. Meganen eri mallipolvien lastauskorkeus taitaa olla mihin tahansa automalliin nähden mukavan matalalla. Miinuksena se, että rengasta ei näissä taida olla enää vakiona matkassa, köykäinen paikkasarja kylläkin. Ostin Grand Scenicin tavaratilaan Fixukselta muovisen kaukalomaton. Se on juuri oikean kokoinen ja jämpti lievästi kourumaisine reunuksineen. En tiedä, miksen jo autokaupan yhteydessä tingannut mukaan Renaultin vastaavaa, sikäli kätevä tuo on käytössä ja suojana.

-Uuteen Grand Sceniciin verrattaessa Meganen ämyrit olivat ihan toista maata, vaikkakin kun nuo tarkistin (ja vaihdoin myöhemmin Peerlessin erillissarjaan), niin olivat mallia halpahalli. Muutoin äänimaailma oli renkaiden ja tiivisteiden osalta ok, mutta korin sisällä muoviosat ja perkeleen kattovalo rämisivät ja resonoivat, vaikka kuinka viritteli. Uusi Grand Scenic on mukavan hiljainen, vaikkakin luulen, että renkaillakin on merkitystä. Laitoin Renaultmiesten niksipirkkaohjein Shellin vahaa kumiosiin, mutta en juuri huomannut eroa, ei ne suhisseet ennen jos ei jälkeenkään. Itselläni lisävarusteena on panoraamakatto. Ei sekään metelöi tai suhise, mutta voisin itse pärjätä ilmankin. Takapenkkiläisille se tuo kuitenkin mukavan lisänsä, ja auto vaikuttaa vielä kokoaankin tilavammalta.

-Moottorina 1.9 dTi oli mielestäni täysin riittävä ajoon, ohituksiin ja peräkärryilyyn. Maailma on noista ajoista muuttunut, mutta kulutus ja menohalut huomioiden tuo on edelleen vertailtuna hyvä mylly. Pitemmillä taipaleilla kulutus oli 4 - 5 litran tienoilla, kaupungissa enemmän. Yli 25 asteen pakkasilla lämpö ei aina tahtonut pysyä, muutoin sitä riitti kulutus huomioiden muille paitsi jaloille. Kintut tahtoivat kylmetä, vaikka puhallusta kuinka sääti muka sopivaksi. Grand Scenicin moottori vaikutta sekin kaikin puolin erinomaiselta. En ole liikennevaloista lähtiessä vielä keksinyt, kuka oikeasti tarvitsee tätä enemmän tehoja. Parempi jättää kysymysmerkki pois, sillä tästä aiheesta lienee useampikin mielipide, olkoon niille oma ketjunsa...Vääntöä moottorissa piisaa kuormattunakin, mutta ehkä silloin tuntuma on vähän hitaamman oloinen. 7 hengellä en ole tätä vielä ajanut. Kulutus on sekin vielä hakussa. Talven ja nastarenkainen jäljiltä keskikulutus on 6.2 l, mutta omat ajoni muuttuivat radikaalisti maantietaipaleista 10 kilsan työmatkaan ja löllimiseen. Olin keväästä pidemmällä autoreissulla ja keskikulutus tippui 5.6 l/100 km tietämille. Maantie- ja moottoritienopeuksillä kulutus on ollut 3 – 5 l tienoilla, 120 km/h:ssä lähempänä 5.8 – 6.2 litraa. Auton koko vaatii vielä totuttelemista ajotapoihin. Ennakoivassa ajossa kaasua voisi hellittää vieläkin aiemmin nykyisestä, kun tämä tuntuu rullaavan mukavasti ilmankin. Ehkä vaihteistokin vaikutta jonkun verran, sillä moottorijarrutusta tuntuu olevan aika niukasti. Alamäessä saa monesti jarrutella turvaväliä edessä olevaan, kun ilman kaasuakin nopeus vain kiihtyy ja säilyy pitkään. Kesärenkaat ovat Michelin Energy Saverit, talvirenkaat Continentalin nastat. Paineita olen annostellu 2.4 – 2.6 barin väliltä.

-Ostin Meganeen sen saatuani Ebersprächerin, sillä olin tuolloin vailla tolppapaikkaa. Hinta oli asennuksineen 1500 euroa. Muistini mukaan Eberi lämmitti sisätilat ja lasit jonkin verran nopeammin kuin Webasto työpaikan kiiturissa tai nykyisessä autossani, ilmastoinnillakin ja auton koolla on toki merkityksensä. Meganen alkuperäinen akku (itselläni Varta Blue Dynamic) kesti lisälämmittimen koko omistusajan. Ajoin aina pidemmän ajan kuin lämmitysaika vuorokautta kohden, niin säästyin harmeilta. Kovilla pakkasilla laitoin lisäksi sisätilalämppärin avittamaan sisätiloissa. Kun katsoo naapureita ja lähipiiriä, niin hävettää suomalaisina itseään pitävien pakkastavat ja uusavuttomuus. Nuo kun lähtevät järjestään kylmillä koneilla, oli diesel tai ei. Skrapaaminen jää rynnäkköviirun pinta-alaan ja vasta kun lunta sataa auton katon päälle kinokseksi, niin osa kaivaa Defan johtoja esiin, osa tuskin silloinkaan. Kun ajaa kolarin talvikeleillä, niin oppii ehkä vasta pakkaamaan haalaria takaronkkiin. Grand Scenicillä on vasta yksi puolittainen talvi takana, pahimpiin pakkaskeleihin en tällä kerennyt. Katsotaan lisää kokemuksia ja tunnelmia, kun niitä karttuu.

Lopuksi ne kysymykset:

1) Asun pääkaupunkiseudulla, mutta jo auton ostovaiheessa liikkeitä kierrellessä ja nyt muutamasta lisätilpehööristä tiedustelleena en ole järin vaikuttunut Automaasta. Onko kokemuksia ensi- tai muista huolloista nimenomaisen kulkupelin tai muun uudemman Renaultin osalta? Auto-Salvasta tai Auto-Ilveksestä? Auton ostin Raision Keskusautohallista, sekin vaikutti ok paikalta. Reissaan säännöllisesti Etelä-Suomessa, ja esim Turku, Hyvinkää, Hämeenlinna ovat useasti matkan varrella tai yösijana. Olen ollut siinä luulossa muutaman ACE-4 öljynvaihtotarinankin foorumilta luettuani, että joskus palvelu ja/tai tietotaito vaihtelevat pitäjän mukaan.

2) Onko kokemuksia uudempien Renaultien osalta ruosteenestokäsittelyistä (esim Finikor, Tectyl, Dinitrol) tai suositeltavista paikoista? Lähinnä olen harkinnut nk. lisäturvakäsittelyä. Auto on sangen vähän ajettu ja alle 2 vuoden ikäinen, olen suunnitellut pitäväni nykyisen menopelin vielä usean vuoden ajan ja tuskin noista ilman reikien poraamista haittaakaan on, liekö sitten hyötyäkään...Edellinen vaunu oli massautettu Dinitrolilla alan ammattilaisen toimesta, ja katsastusmies muisti aina kehua pohjaa ja peltejä. Äänieristyskin taisi olla normaalia parempi. Valitettavasti perimätieto ei kerro, missä tuo käsittely tapahtui. Esson baarissa kehuivat Helsinkiläistä Stop Rustia ja Turun Koivulan Ruoste-esto Oy:tä.

3) Ilmestyykö enää mitään Rellun omaa asiakaslehteä? Olen asioinut entisen kulkupelin aikana joidenkin varaosien osalta eri merkkiliikkeessä ja uutta auttoa etsiessä yhteystiedot jäivät niin ikään useammankin haltuun. Ainoa, joka muisti postitse edellisen rakkineen osalta oli A-Katsastus ja Kia Motors vaihtotarjouksineen, nykyisen aikana olen saanut yhden huoltomainoslehtisen Keskusautohallilta. Kun on Renaultin taipaletta seurannut pikkujätkästä ja isäukon vitosista lähtien, niin nykyinen merkin alennustila ansaitsisi ehkä oman viestiketjunsa. Ehkä siitä myöhemmin.

kurtsi

Kia Niro EV

Espoon Takuusuojaus Oy

Hannuksenpelto 2 A, 02270 ESPOO
09 855 7540

Tuollaisessa paikassa olen itse omaa Scenickiä suojautellut ja mielestäni aika hyvää työtä tekevät.

rxeaut

Jäsen

Tänään se sitten tuli! Oma GS3 kaikilla herkuilla, paitsi Panoramapaketilla!!!! Oli pudonnut tilauslistalta jossain matkan varrella pois ja näin en sitten saanut lempparivarustettani omaan lullaani.

Ei ollut minun vika (ainakaan pääasiassa), joten nyt on sitten uusi GS3 alla ja toinen tilauksessa ja nimenomaan sillä Panoramapaketilla. Lisäsin tavaroidensidontaverkon listalle kun nyt sitten uusi tilattiin (168€). Toimitusaika 2-5kk....
On se nyt vaan niin, että valkoinen auto mustalla katolla on miljoona kertaa paremman näköinen kuin koko valkeana. FAKTA!
Lisäksi haluan maksimaalisen"Akvaario" avaruuden autooni kun kerran tähän Lestavaunuiluun olen lähtenyt...;-)

Ensikokemukset (120km) autosta ovat kuitenkin erittäin myönteiset. Tietenkin tilat ovat oikeasti aivan mainiot. Lastenistuimet selkämenosuuntaan ja pitkätkin aikuiset peräkkäin ei tuota minkäänlaista ahtauden tunnetta. Lagunassa tunnelma oli kuin sillipurkissa.

Auto on vähintään yhtä hiljainen kuin Laguna, paikoin hiljaisempi. Voi tosin johtua rengastuksesta. Molemmissa 17" mutta lagussa oli ne Misukan sportit, niin Gsssä on Contin pyörät.

Alusta on selkeästi muukavuuspainotteisempi kuin Lagussa, itse pidän tästä, mutta joku muu tietysti preferoi sporttista tuntumaa. Sellaista vanhan liiton Gallialaista mukavuutta kuitenkin.

Ohjaus vaikuttaa kyllä aika keinotekoiselta verrattuna Laguun, mutta toisaalta auto menee suoraan motarillakin, niin eiköhän siihenkin totu.

EDC vaihteisto on käsittämättömän hienotoiminen, tuntuu aina olevan parhaalla vetoalueella niin, että auto tuntuu yllättävän ripeältä. Voin jo nyt liki vannoa, että käsiaskiin en enää koskaan palaa. Moottorin äänet ovat täysin eristyksissä ohjaamosta joten hyvä kun tuo sähköaivo hoitaa nuo vaihdot.

Uusista varusteista voi sanoa vain sen verran, että kyllä nahkajakkara on aina nahkajakkara ja Alcantara siinä keskellä on pirun makea ja mukava. Uusi visiosystem ainakin toimii kun kaistaviivan päältä ajaa ilman vilkkua, herkkyys on säädettävissä ajotieturilla. Auto xenonit ovat hienot(tehosta en vielä tiedä...). Peruutuskamera on oikeasti hyödyllinen kunhan vain uskaltaa luottaa sihen. TomTomi Navi on selkeä edelleen ja Arkamyksen 3d poppivehkeet ovat järisyttävän tehokkaat! Avaimeton käynnistyskin on edellen loistava varuste ja tuntuu toimivan herkemmin tässä GS3 a kuin Lagussa. Bluetooth toimii hyvin.

Laatuvaikutelma on lähes Lagun tasolla mutta paikoin esim takakontin verhoilu tai penkkien verhoilujen reunat ovat aavistuksen rempallaan. Pääasiassa kuitenki kaikki "näkyvä" on hyvän tuntuista. Iso plussa vielä meluttomuudesta!

Olo on kuin ajelisi eristyksissä pahasta maailmasta, jotenkin laivan kapteeni tyyppinen fiilis. Hiljaista, tyylikästä ja erittäin mukavaa. Parasta Ranskalaista siis! :) :D ;D

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

rxeaut sanoi:
Lisäksi haluan maksimaalisen"Akvaario" avaruuden autooni kun kerran tähän Lestavaunuiluun olen lähtenyt...;-)
Kyllä tuo avattava panorama-katto on niin :-* nyt kun sen makuun on GS:ssä päässyt :)

rxeaut

Jäsen

Ensi kritiikki! >:(

Kauppareissulla tavaratilan pussikoukut osoittautuivat pikemminkin pussinsanganleikkureiksi! Hankalat ja huonosti muotoillut verrattuna Lagun ulos ponnahtaviin. Tosin niitä on neljä kpl. mikä on määrällisesti parempi kuin Lagun 2.

Peräluukku ei nouse kovin korkealle. 183cm päälakeni osui ei lukkoon vaan sisämuovien ulokepahkuraan! >:( Lukkoonkin jäi väliä vain joku 2cm...

Muuten auto on edelleen makea ja BT radiopuhelin/muusikinkuntelulaite/oma Lumia puhelin härpäke aivan erinomainen.

Lisäksi voidaan todeta, että katseita tämä auto ei kerää, esim verrattuna Lagunaan 1,5 vuotta sitten... 8) Pääasiassa kai hyvä asia.

HiTec

rxeaut sanoi:
BT radiopuhelin/muusikinkuntelulaite/oma Lumia puhelin härpäke aivan erinomainen.
Sarjassamme 2. vimpula josta GS:n jälkeen on enää todella hankala kuvitella koskaan luopuvansa. Puhelin voi olla jatkuvasti vaikka läppärirepussa ja silti auton omalla, kiinteällä navari/tietokoneella pääsee soittelemaan hands free :)

markkul

Jäsen

HiTec sanoi:
Puhelin voi olla jatkuvasti vaikka läppärirepussa ja silti auton omalla, kiinteällä navari/tietokoneella pääsee soittelemaan hands free :)

Hyvä homma! Minulla taas kombinaatiolla Laguna 3 + Nokia E6 tuollainen ei onnistu, koska skandeja sisältävät nimet eivät näy selauslistoissa ollenkaan... En tiedä, kummasta on kiinni, puhelimesta vai Lagunasta, ei ole tullut kokeiltua muilla puhelimilla. Eipä tuo paljon haittaa, kun Broditin telineessä puhelin jököttää kuitenkin ja sen selausmukavuus on kertaluokkaa parempi kuin auton järjestelmällä. Vaimon nimi on toki tallennettu äänikomentoihin autossa :D

mVm

Ex

Jäähdytysneste vajentunut alle minimin 23tKm ajetussa, täytyy lisätä ennen kesälomareissuja ja muistaa mainita tulevassa huollossa. Neste maksaa vissin kympin per litra, kallista periaatteessa mutta sama kai tuolle hinnalle vaan kun sitä ei taida saada muualta kuin merkkihuollosta.

En saanut TomTomia älyämään liikennetietoja enää, täytyy penkoa nettiä jossakin vaiheessa.

Lihis

Nuorempi jäsen

Jassoo. Huomasin pitkän viestin päätteeksi sössineeni kysymykset tähän Scenic-keskusteluun, vaikka tarkoitukseni oli tehdä niistä oma ketjunsa. Kiitos kuitenkin kurtsille nopeasta vastauksesta. Kaverini kehui myös tuota mainitsemaasi yritystä.

rxeaut: Itselläni on samaten valkoinen Grand Scenic. Tumma panoraamakatto sopii tähän kuin nakutettu. Kaiken kaikkiaan makea peli, vaikka ei päitä kääntäisikään. Muutama ohikulkija on kylläkin tsiigannut häiritsevän pitkään, mutta johtunee edellisen omistajan valkkaamista aluvanteista. Ovat kauniisti ilmaistuna aika natsit. Vaimo lohdutti ettei ne näy, jos ajaa tarpeeksi lujaa...

EDC:stä on minullakin sen verran positiivinen vaikutelma, että taisi manuaalit jäädä tämän myötä. Ainoastaan joskus alamäessä tai liikenneympyrässä olen vaihtanut omatoimisesti isompaan, muutoin loota on toiminut loogisesti ja huomaamattomasti. Ennen kaupantekoa koeajoin myös Meganen CVT-vaihteistolla. Hieno vaihteisto sekin, mutta hävisi vähin äänin ja ennen aikojaan kauppalistoilta bensakoneen kera.

rxeaut

Jäsen

350 km takana ja hyvältä maistuu!
Keskikulutus ajotieturilla on 7,5 l/100km joten aika jäykkänä taitaa laakerit olla. Tavoitearvona lienee joku 6l/100km.
Ohjekirjhan sanoaa surotiuskyvyn ja taloudellisuuden paranevan 10000 ensimmäistä km, kunhan paikat vain notkistuu....

Ensi viikon aikan tulee sahailtua n. 1000km joten eiköhän tuo sisäänajokin ole sitten suoritettu. Koeponnistetaan sitten hieman perusteellisemmin. 8)

Sisämelusta vielä seuraavaa; Etupenkeillä on oikeasti hyvin hiljaista, mutta ero taka(keski)penkeille on yllättävän suuri. Nyt tuli vain oltua matkalaisena takapenkillä ja huomattua ero. Melua ei ole kauheasti, mutta merkittävästi enemmän kuin siis edessä.

Xenonit toimivat kuin ajatus "auto" asennossa., aivan mainiot!

Nahkajakkaroiden mukavuus on erinomainen, tekisi mieli heittää iholle, jotta sais täydet fiilikset maksamastaan. ;D ;)

Tiloja ei voi kuin hämmästellä, kuin luxusautossa! ;D

mVm

Ex

rxeaut sanoi:
Keskikulutus ajotieturilla on 7,5 l/100km joten aika jäykkänä taitaa laakerit olla. Tavoitearvona lienee joku 6l/100km.
Kutosen pintaan matka-ajossa raskaasti lastattuna on ainakin se mitä ajotietokone yleensä näyttää, tämä siis ekalla 1.5dCI + EDC -yhdistelmälle, Startstoppi saattaa pystyä parempaan tai sitten käytännössä ei.

HiTec

Kyllä nyt alle 6 pitäisi helpostikin mennä kun tuo oma GS:kin veteli ajotietokoneeseen umpipaskaisella ilmafilsullakin nätisti alle 6 numeroita matka-ajossa, täydessä lastissa. Nyt uudella filsulla en ole vielä kerinnyt kokeilemaan paljonko se vaikutti, mutta toistaiseksi mitattu sekakulutus kautta aikain on 6.32 sadalle - ja tuossa on suurin osa PK-seudulla, Kehä III sisäpuolella pörräämistä 8)

mVm

Ex

Koitas nyt Hitec pysyä siellä "edellisen korimallin Scenic" -ketjuissa... III-sarjassa on ainakin osin eri ongelmat kuin II:sessa. :P
Esimerkiksi meikäläisen autossa kuski... Prkl parkkipaikkakolhu tuli töppäiltyä. :-[

HiTec

mVm sanoi:
Koitas nyt Hitec pysyä siellä "edellisen korimallin Scenic" -ketjuissa...
Ai, onkos täällä sellanenkin? ??? Ei vaan taida kovin aktiivinen olla kun ei tuohon "Näytä uudet viestit" -hakuun tuollaista koskaan tarjoa :-\ Tosin onhan tuolla myös tuo ihan "ikioma" topiccinikin... ;)

ÄssäMaxi

Nuorempi jäsen

Mitenkähän Grand Scenicin tilat pärjäisivät S-Maxille? Itselläni on takapenkillä yksi iso turvaistuin kasvot menosuuntaan + kaksi telakallista turvakaukaloa. Nämä siis S-maxissa. N. 6kk kuluttua tulee olemaan kolme samanlaista turvaistuinta: kaksi selkämenosuuntaan ja tuo yksi kasvot menosuuntaan.

On pitäyt monta päivää mennä kokeilemaan tuota Grand Scenicciä mutta kun paikallisessa ei pääse autoa edes katsomaan kun myyjiä ei vaan näy tai ei kiinnosta.

RemuGS

KaikkiMerkkinen- niinkuin ruokainenkin!

Kyllähän S-max on iso auto Grand Sceniciin verrattuna, valitettavasti myös hinnaltaan.
Varmaankin juuri leveydessä eroa, joka varmaan vaikuttaa noihin lastenistuimien asetteluun.

GS asettumee C-maxin ja S-maxin välimaastoon lähemmäski C-maxia.

ÄssäMaxi

Nuorempi jäsen

No niin nyt on tyypattu penkit takaistuimille ja eihän ne sinne mahtuneet. Turvakaukalot ottivat kiinni toisiinsa. Ratkaisu olisi siirtää toinen kaukalo jalustoineen eteen mutta ajatus ei houkuttele. Kiva peli muuten!

3Gee

Aktiivinen jäsen

rxeaut sanoi:
On se nyt vaan niin, että valkoinen auto mustalla katolla on miljoona kertaa paremman näköinen kuin koko valkeana. FAKTA!

Kyllä! Eikä tummennetut takaikkunatkaan näytä hassummalta nimenomaan valkoisessa autossa. 8) Mutta valkoiseen autoon ehdottomasti lasikatto. Olen aiemmin vieroksunut valkoista väriä mutta nyt alan päästä vähän siitäkin jyvälle. Taannoin katselin valkoista Meganea lasikatolla ja tummennetuilla takaikkunoilla ja kyllähän se toimii! Ja valkoinen sopii muuten siihen yhteen italialaismerkkiinkin. :-X

Ylös Bottom