Uusi jäsen ilmoittautuu, Grand Espace 2.0T -2005

Soothe

Nuorempi jäsen
Moikka klubilaiset!

Toissapäivänä tapahtui se mitä olen odottanut pitkään, sain ostettua ensimmäisen oman auton ikinä, nuorekkaan tuttibussin, vm. 2005 Grand Espacen 2.0 bensaturbolla ja manuaalivaihteisena. Autovalintaani vaikutti pitkälti tarve kolmelle Isofix-kiinnikkeelliselle penkille, kun lapsien määrä kasvaa kevään aikana yhdestä kolmeen.

Autot ovat olleet minulle aina lähellä sydäntä ja minulle on väliä millä ajan kun on kyse omasta autosta ja omista rahoista. Pidän erityisesti tila-autoista niiden potentiaalin takia. Seuraan aktiivisesti autojen muokkauskulttuuria ja etenkin Japanissa tila-autojen modifiointi on uskomattoman korkealla ja laadukkaalla tasolla (joskus tyylikkäästi, joskus ei. Makunsa kullakin ;) )

Espace oli osaltaan pakkovalinta budjettisyistä (eikä minua suorastaan vaan kiinnostanut uusimmat Seat Alhambra/VW Sharan, joiden hinta käytettynä +25t €) mutta olen ihaillut sen muotoja jo vuosia sitten. Foorumeita selattuani päätin etsiä hyvän yksilön 2.0T moottorilla ja mieluiten käsivaihteisena. Suomessa on Espaceista erittäin pieni tarjonta, etenkin noilla specseillä joten vilkaisin ulkomaiden tarjontaa laihoin tuloksin. Kilometrit olivat lähes samoissa lukemissa 10t € kokonaisbudjetilla joten jätin sen sikseen. Tampereelle tuli lopulta kiinnostava yksilö myyntiin ja paria soittoa myöhemmin kiikutin koko perheen sitä katsomaan.

Autotohtori kertoi auton olevan lähes huippukunnossa valojen virheellistä suuntausta ja pientä moottorin "hikoilua" lukuunottamatta. Kaupat tuli ja auto sai rakastavan kodin Espoosta. ..6 tunnin omistamisen jälkeen moottorin vikavalo syttyi ja tarkastutin koodin ystävälläni, jolla on lukija. Lambda siellä vaan pitää meteliä joten pienellä hommalla pitäisi päästä. Hän kuunteli myös vauhtipyörän vetelevän viimeisiään, joten sen vaihto tullee ajankohtaiseksi pian.

Valojen suuntaus hieman mietityttää kun tuossa on automattinen tasonsäätö, toivottavasti sen pystyy fiksaamaan itse tai ettei maksa mansikoita suunnata takaisin niin, että näkee edes vähän eteensä. Yritän saada autoliikkeen maksamaan Lambdan vaihdon kuluttajasuojan nojalla ja kyselen huoltamoilta samalla valoista ja vauhtipyörästä.

Pikkujuttuja kun kokonaisuus on kuitenkin hyvässä kunnossa ja tottakai kuluvia osia pitää vaihtaa kun takana on (sisäänajetut) 170 000 km ja 10 vuotta. :)

Pyrin olemaan säännöllisen epäsäännöllinen foorumilla kävijä kun aion tuolle tehdä kuitenkin pieniä mekaanikkohommia itse, äänentoiston parannusta, ehkä sen tueksi lisävaimennusta ja muuta tehdessäni autoa oman maun mukaiseksi.

T: Joonas

Liitteet

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Uusi jäsen ilmoittautuu, Grand Espace 2.0T -2005

Tason säätöön vinkkinä että joskus automaattisen tasonsäädön antureiden ja rungon välinen muovinen kappale irtoaa toisesta päästä paikaltaan ja siksi valot jää väärään asentoon. Usein iisi fixi, joskus taas työläämpi.
Onnittelut järkivalinnasta näin "tuttibussiksi", hauska nimi tuo Espa on kiitollisemman kokoinen kun on enemmän istuinikäisiä talossa. Meillä Grand Scenicin kanssa sujuu mukavasti kun on vain yksin istuin ja sillekin kolmet isofix paikat tarjolla

relluttelija

Jaa mitä että?

Hyvä valinta! Ei muuta kuin allekirjoituksesta hakemaan apua orastavaan tehonpuutteeseen ;)

Soothe

Nuorempi jäsen

Kiitos vinkistä Laguna00! Pitää tsekata jahka ehtii. Istumakorkeus oli tosiaan takana odotettua matalampi mikä ei kyllä lapsia haittaa vielä pitkään aikaan. Siitä saa lähinnä kaverit kärsiä jos lähdetään joskus tien päälle isommalla porukalla.

Pieni piristys tehopuolella on harkinnassa relluttelija! Ensin varmistan sisuskalujen ja voimansiirron kunnon.

Kerroin autoliikkeelle vikavalosta ja tulevasta huoltamokäynnistä ja vastaus oli (yllättäen) erittäin kuiva. "Onks sun pakko sitä Bilialle viedä kun on halvempiakin paikkoja? Sä sit maksat sen ensimmäisen tarkastuskäynnin, jossa määritetään huollon tarve" ja syvä huokaus. ;D

Hyvältä tuo kyllä tuntuu ja olen erittäin tyytyväinen Relluun!

Soothe

Nuorempi jäsen

Otin uusia kuvia vastapestystä autosta kevään kunniaksi. Pientä kustomointia logojen, mallimerkintöjen ja pölykapseleiden plastidippauksella mustiksi ja sisälle askartelin AUX-johdon foorumilta löytyvien ohjeiden mukaisesti. Plastidip kestää tosi hyvin konepesun, 1,5 kk ja kolme konepesua pysynyt paikallaan!

Mitenkäs tuon rekisterikilven ympäröivän muovimainoksen saisi vielä pois?

Liitteet

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

tuossa näyttää olevan alareunassa kaksi muovista kynttä, jotka ainakin oman kilvenympäryksen tapauksessa nostetaan ylöspäin ja sitten ne saa pois paikaltaan painamalla "taipuvia" leukoja vasemmalle tai oikealle päin niin että vastapuolen leuan saa pois paikaltaan. Suht iisi..
Rekisterikilpi irtoaa sitten paikaltaan ja kilven takaa paljastuu ruuvit joilla muovikehys on kiinni takaluukussa.

Ylös Bottom