Tipparellu Kerho tänne !

tipparellu74

Frank löysi varaosa Tippan R1123 ;D kts.Minsku !
Vs: Tipparellu Kerho tänne !

Jäikin sanomatta, että maantieajoon pistän virranjakajaa 4-8 mm ennakkoon lisää, niin ei jää sytytys jälkeen.

Sekin jäi sanomatta että onhan jo tällä vuosituhannella kaikilla tipasteilla lämpömittari koelauassa !
On nääs tarpeellista pitää auton lämpötila alle 100 celsius asteessa !
Ylimenevällä osalla alkaa toi vesipumpun siipiratas löystyä eli siis jäähytysveen kiertonopeus
hidastuu...

Noin 110-115 asteessa alkaa jo kuulua miten mäntä hankaa sylinterin seinää.
Ja viimein sitten vesipumpun ratas löystyy irti kokonaan...että silleen.

Onko muuten kellään muulla rullaverhua jäähyttäjän eessä ku mulla ?
Aika kätevä keksintö, paitsi että pitää olla tarkkana ettei se unohu päälle liian pitkäksi aikaa ;)

Ja tarttis kans keinonahan ratin päälle. Tietääks kukaa mistä semmosia sais ?
Sain jo, tuolla olikin tarviketorilla tänä vuonna, vaikka ei ollu 3 v sitten kun kysyin. Semmonen
vinyyli.

Mitähän öljyä toi anne yrittää käyttää tossa tipassa? Meinaa nääs mulla on 5w-50 liian notkeaa ja
tihkuu ulos. Käytänkin 5w-40. Jos paksumpaa haluaa niin 10w-30 tai 10w-40 mineraaliöljyä.

T:Frank 8)

Anne

Nuorempi jäsen
Tipasta sähköauto

Tervehdys. Tää ajalee (tai ajelee ja ajelee...) vuosimallin 1967 tipalla. Vanhaan mainoslauseeseen uskon vankasti: vain tippa bensaa. Bensankulutus ei ongelma, mutta öljyä tuo ruikkii jo minimaalisen ympäristökatastrofin verran. Tiivistetty on ja kaikkea tehty. Mutta alan olla sitten isompien ratkaisujen äärellä: Kyöstiin hommataan joko ihan uusi (=uusvanha) moottori tai sitten siitä tehdään sähköauto.

Moottorin vaihtaminen lienee tuttua kauraa lähestulkoon jokaiselle, mutta mites toi sähköautopuoli... Tiedän, että jotain tosi oleellista menetetään, ja kaipaan jo valmiiksi öljyistä ominaistuoksua, mutta luulisin, että sillä tavalla tippaan voisi saada rutkasti lisää elinvuosia.

Onko kellään vinkkejä mihin suuntaan sitä lähtisi? Kuukkeloitu on, ja olen ymmärtänyt, ettei näitä sähköautomuunnoksia vielä ihan liukuhihnalla tehdä, mutta jostain on aloitettava. Tavoitteena on että Kyösti olis sähköistetty ennen sen 50-vuotispäivää (toukokuussa 2017), eli tippamaisen hissukseen liikenteessä : )

Suloista suvea tippisteille!

tipparellu74

Jo 6584 kävijää tällä sivulla ! Vautsi vau ! Jokohan juha antas tippasteille oman osion, missä vois kysellä
suoraan osista ja vaihtaa ja myyvä niitä, iliman että erikseen täyttyy jonnekin muualle pistää ?
Ja juhalle huomautus osien etsimiseen tippaan kuluu helposti puolikin vuotta ja joskus vuosikin !

Saapas nähä kumpi tulee ensin täyteen 10 000 kävijää tällä sivulla ?
Vaikko 100 000 mittariin ? Eli mittari pyörähtää kohta ympäri (nyt 99 240).
Jännä nähä.

T: Frank 8)

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Vs: Tipasta sähköauto

Anne sanoi:
Tervehdys. Tää ajalee (tai ajelee ja ajelee...) vuosimallin 1967 tipalla. Vanhaan mainoslauseeseen uskon vankasti: vain tippa bensaa. Bensankulutus ei ongelma, mutta öljyä tuo ruikkii jo minimaalisen ympäristökatastrofin verran. Tiivistetty on ja kaikkea tehty.
Tervehdys ja tervetuloa! :) Avatarin perusteella tyylikkään näköinen kyösti! ;)

Öljyn ruikkimisesta puheen ollen, mahtaakohan se ruikkia sitä etupäässä sieltä nokka-akselin hihnapyörän takaa? Noissa Ventoux-sarjan moottoreissahan ei ole siellä lainkaan tiivistettä(!), vaan öljyn pysymisestä koneen sisällä vastaa (yrittää vastata...) sellainen nokka-akseliin kiinnitetty nerokas "roiskelevy", jonka on tarkoitus keskipakoisvoiman avulla heittää pyörivään levyyn törmäävä, ulos pyrkivä öljy lohkoon koneistetun pesän reunoille. Pesän reunoja pitkin sen öljyn on sitten tarkoitus valua takaisin öljypohjaan. Tuossa sinänsä nerokkaassa systeemissä on vain sellainen heikkous, että ajan myötä huollon eli säännölliten öljynvaihtojen laiminlyönnin seurauksena öljy pikeentyy siihen pesään sellaiseksi mössöksi, että keskipakoisvoima ei pystykän enää heittämään sitä öljyä pesän reunoille, vaan öljy "johtuu" sitä mössöä pitkin ulos lohkosta vuodon muodossa.

Tuollaisen turhan tiedon aikoinaan opin Tipan tiivisteettömyydestä. Sinänsähän tuon seikan varmistaminen ja korjaaminen kyllä vaatisi aika pitkälle moottorin purkamista.

Kyllähän nyt googlesta pitäisi löytyä suomenkielistäkin infoa jälkisähköistämisestä? Eikös joku organisoitunut rikol... siis harrastajajärjestö julkaissut suurella kohkauksella koko kansalle tarkoitetun "tee-itse" e-Corolla-sivustonkin vajaa vuosi sitten? Vai ovatko sittemmin jo kohdanneet elämän realiteetit?

@Frank: Joo, ja meganisteille oma osio, ja kangooisteille myös, niin ja kahdeksantoistaisisteille, ja tietenkin cliosteille, twingosteille jne. Ai niin, ja Megane I:lle oma osionsa, samoin kuin Megane II:lle, Megane III:lle jne. Kyllä varmaan. ;) Tipasta puheen ollen Etumoottoriset-osio sopisi minun mielestäni Tippa-keskustelullekin mainiosti, mutta minä olenkin aika rajoittunut.

Mutta turhahan minun tässä on kehityksen jarruna on olla, olen pelkkä moderaattori joka voi pelkästään sensuroida sitä mistä ja miten tällä foorumilla puhutaan. Ja sellaisena haluan pysyäkin. Foorumiin rakenteeseen liittyvät muutostoiveet on syytä osoittaa kerhon hallitukselle, joka voi sitten asettaa hallituksen sisäisen komitean tutkimaan ehdotettujen esityksien toteuttamiskelpoisuutta suhteessa niihin lyhyen ja pitkän tähtäyksen linjanvetoihin, jotka saattavat tai eivät saata kussakin tilanteessa tulla aiheellisiksi otettaviksi huomioon tehtäessä päätöstä suuntaan tai toiseen ajan ollessa kypsä. ;D

alderson

Jäsen

Vaude JuhaTM, enpä olekaan pitkään aikaan nähny näin tyylipuhrasta mopetin karkaamista näppäimistön kautta suoritettuna. Oikeen nousi niskakarvat kanallihalle (tai kukon tässä tapauksessa). Ja meinasin hekottaessani purota tuolilta. Mutta kaikki mitä kirjotit pitää toki kaikin käytettävissä olevin mokomin paikkansa. Hyvinkin pitkälti!

harriveikko

Aktiivinen jäsen

Otinkin tippaani siirtokilvet ja ajelin emännän kanssa sillä mökille jussin aattona.No sillä reisulla meni jarruputki poikki takaa,muuton pelitti ihan jees koko kakskyt kilsaa.Toi jarruputkikin tosin mun piti vaihtaa,mutta sen sitten unohdin kaikessa "kiireessä".No -68 on taas "telakalla" maaräämättömän ajan,ei sillä mitään kiirettä ole minnekkään.

harriveikko

Aktiivinen jäsen

Tulikin yhtäkkiä mieleen,löytyykö tipparelluharrastajia mistäkinpäin suomea.Tunnen täältä hämeestä tosin renuharrastajia,mutta niiden piireissä ei satu oleen kuin kolme tippaa.Kai niitä sentään harrastajia on jokunen enemmänkin.Varsinkin hämäläisiä harrastajia olis kiinnostava vaikka tavata.Ja meilläkin voi aina poikkeilla,kun hämeenlinnaan sattuu eksymään.Miekkakivestä löytyy.

tipparellu74

Eihän nuo hämäläiset vielä edes oo kottiutunneet talavisovasta ?

Rahtari

Nuorempi jäsen

Olaako me tällä hetkellä talvisodassa.Pojois taitaa viellä sota En ota komettia.Hei taitaa Tippakerhon.Rivit olla aika sekavia.Ei taiskaa löyry oikeata.
Kapteenia+Lutia+Sotmes.Ylikes.Alikerst.Korpl.Taidatte olla aika "Hukassa" Näilä sivustoilla.
Jos lähetään Talvisotaan.Kirjoita me harrastajat yritetään.Ymärtää Tippoja ??? ??? ??? ??? ??? ???

renoo

Jäsen

nyt ois tippa myytävänä... http://www.nettiauto.com/renault/4/3305208 siin ä is vähän harrastepeliä

harrip

Nuorempi jäsen

tipparellu74-oulu sanoi:
Onkohan nuo hämäläiset vielä edes kottiutunneet talavisovasta ?

Tuonlaista kirjoittelee mies joka ilmoittaa hinnat vielä markkoina

Pekka.j

Jäsen

Mites toi takalokasuojan tiiviste? Onkos saatavilla vielä jostain?

Aattelin et ens talvena vois ottaa loput ruosteet kiinni ja maalata koko komeuden uusiksi. Hiukan vaan tarvis osia saada hommattua ennen kun projektiin ryhdyn. Esimerkiksi erinomaisen konepellin kun jostain löytäisi...

harriveikko

Aktiivinen jäsen

Perjantaina haki romumies velipojan naapurista neljä auton "romua".No siinä meni palottamoon sitten oikeita aarteita,ainakin rellu kutonen ja vitonen.Mun piti siitä vitosesta vielä jarrutehostaja ottaa omaan tippaani,kun meinaan noi levyjarrut laittaa.Harmi en kerinny edes sitä tehdä,eli sen siitä saa,kun vaan suunnittelee.

tipparellu74

Ei lokasuojissa mitään tiivistettä oo, se on korikittiä -pistä sitä.

Nytpä mulla on kilometrimittarissa 00000 . Vähäniinku korkkais jotain ihan uutta ! ;)
Seuraavan kerran mittari pyörähtääkin sitten v. 2060. Nytkin oon ajanu 12 v 25000 km ,vaikka auto on
ajossa keväästä marraskuuhun joka vuosi.

Ja kyllä mun mielestä Juhan pitäs aatella jo vakavasti, mihin sijoittais Tipparellu-kerhon, kun nämä sivut on
toiseksi suosituin Renault aiheinen sivu: siitä pitäis osata päätellä että huomattava tilaus eli tarve olisi
vanhojen Tippojen harrastajille olla ihan omat sivut. Ja varsinkin Juhan pitäisi jo tietää (minkä ohittikin
viimeksi kommentoimatta) että tippojen osien hakuun menee helposti vuosikin ja kaksikin ! Ehotukseni olisikin että Tippa-kerho sivulla saisi osa-haku olla voimassa esim. 6 kk kerrallaan, ei niitä osia löyvä jos kolmessa viikossa ilimotukset häviää! Ja Juha voi sen Tippa-kerho hakemuksenkin pistää nopeasti ja näppärästi sinne johtokunnan käsittelyyn ! Mun tarkotuksena on vain ollu herätellä keskustelua kerhon tarpeesta, sen kerhon paikkahan ei Yleiskeskustelun alueelle kuulu.
(esim Juha varmaan keksii Tippa-kerholle hyvän paikan?).

Koska Tippa harrastajia on näin paljon pitäisi Juhankin ymmärtää kuinka tärkeä Renault 4:sen merkitys
on jatkossakin ja oman kerhon sivut näille renaultin sivuille olisi merkittävä, ja jopa harrastusta edelleen
kehittävä ja ehkä tulevaisuudessa jopa lisäävä. ;)

Löysin muuten vanhan R5:sen, sen moottori on 800-10: mitenkähän sen auton osat mahtus tippaan?
Ja siinä oli vielä aluvanteet 3 pultilla ;D

Muutamia hyviä linkkejä juttuihin jotka löysin:

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=3984.0
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=3713.0

harriveikko

Aktiivinen jäsen

Kyllä ehdottomasti samaa mieltä,että oikein omat sivut tipparenuporukoille.Kyllä meitä kuitenkin sen verran on ja tosiaan toi osahommakin edes hiukan saattais helpottua.

Pekka.j

Jäsen

tipparellu74-oulu sanoi:
Ei lokasuojissa mitään tiivistettä oo, se on korikittiä -pistä sitä.

Nytpä mulla on kilometrimittarissa 00000 . Vähäniinku korkkais jotain ihan uutta ! ;)
Seuraavan kerran mittari pyörähtääkin sitten v. 2060. Nytkin oon ajanu 12 v 25000 km ,vaikka auto on
ajossa keväästä marraskuuhun joka vuosi.

Ok, niin vähän "pelkäsinkin". Sen verran vielä aiheesta, että onko korikitti ollu uutena ylimaalattu, vai musta/harmaa tms?, eli onko loksut maalattu ennen kiinnittämistä?

Mulla oli mittarissa pari viikkoa sitten 55555

harriveikko

Aktiivinen jäsen

Mulla on tossa seinällä -64: mainos ja siinä näyttää että kitti on maalattu.Siis sekin vähä mikä yli pursuu.

harriveikko

Aktiivinen jäsen

Vihreä tipparellu lopella.Poikkesin lopella näin aamutuimaan ja vastaani tuli kuuskytluvun tipparellu.Komeassa kunnossa ja kuljettajana vanhempi herrasmies.No saman tipan olen kerran nähnyt sielä lopen nesteellä,eli taitaa olla paikkakuntalainen.Ei kukaan sattuis tietään,kuka on kyseessä.

Ylös Bottom