Renault Scenic Electric / Vision Concept

juakoppi

Jäsen
Asiasta tehden on tullut testailtua tuota ratinlämmitystä. Vajaan kymmenen käyttökerran kokemuksella tuo ratinlämmitin on toiminut nyt oikein joka painalluksella... tuo näyttäisi korjautuneen uusimassa päivityksessä.
Eipä toiminut. Tänään käynnistyi kahteen otteeseen vasta toisella kerralla.

Mutta etäkäyttö ja Renault sovellus on toiminut suorastaan hyvin!

Markku K

Nuorempi jäsen
Hei, hyvää uutta vuotta kaikille. Ekaa talvea scenic nyt. Nyt on pari kertaa pakkasella jäänyt kompura ulisemaan (ja kyllä, ainakin minulla on aika äänekäs toi lämmöpumpun kompressori) auton sammuttamisen jälkeen. Onko muilla samaa ja onko sillä mahdollisesti 12V akun varaukseen vaikutuksia?

markkul

Jäsen
Hei, hyvää uutta vuotta kaikille. Ekaa talvea scenic nyt. Nyt on pari kertaa pakkasella jäänyt kompura ulisemaan (ja kyllä, ainakin minulla on aika äänekäs toi lämmöpumpun kompressori) auton sammuttamisen jälkeen. Onko muilla samaa ja onko sillä mahdollisesti 12V akun varaukseen vaikutuksia?

Samantyyppiseen ilmiöön kiinnitin huomiota just tänään, että jäi ääntelemään jotain.

En usko, että 12V akku siitä ottaa itseensä, koska auto tuntuu lataavan sitä kuitenkin aika ahkerasti, mitä olen OBD-lukijalla seurannut jännitteitä. Olikos sen vaihto huolto-ohjelmassa vieläpä kolmen vuoden kohdalla.

juakoppi

Jäsen
Jää tuo ajon jälkeen ääntelemään. Samalla tavalla hurisi myös Megane. Ei ole 12V akun kanssa ongelmia ollut Renaultissa kolmen talven kokemuksella, mutta jäähdytysneste vuotoja senkin edestä...
Pakkasta -21 ja nyt Scenic tiputteli esilämmityksen aikana ihan reilusti jäähdytysnestettä keulan alle. Saman teki myös edellinen megane.

Esme23

Jäsen
Jää tuo ajon jälkeen ääntelemään. Samalla tavalla hurisi myös Megane. Ei ole 12V akun kanssa ongelmia ollut Renaultissa kolmen talven kokemuksella, mutta jäähdytysneste vuotoja senkin edestä...
Pakkasta -21 ja nyt Scenic tiputteli esilämmityksen aikana ihan reilusti jäähdytysnestettä keulan alle. Saman teki myös edellinen megane.

Joo, Megane hurisee lähes aina ajon jälkeen. Aluksi pelästyin, myöhemmin ihmetytti, nykyisin ajattelen että onpa hyvä että auto pitää huolta itsestään. Jostain tarpeestahan se hurina aiheutuu.

Meillä Meganessa oli sama ongelma jäähdytysnesteen kanssa heti uutena. Huolto korjasi sen takuuseen, tunnettu ongelma. Sanoivat, että solenoidi vaihdettiin ja lykkäsivät kanisterin jäähdytysnestettä kylkeen. Ei ole vuotanut sen jälkeen.

Markku K

Nuorempi jäsen
Siis oikeasti jäähdytysnestettä? Ilmalämpöpumputhan luonnostaan joutuvat sulattamaan lauhdutinkennojaan pakkasella tuloksena siis vettä auton alle. Mulla nyt ei ole kokemusta tosin esilämmityksen osalta, koska se ei sattuneesta syystä toimi...

Kojuvi

Jäsen
Nimenomaan jäähdytysnestettä. Ihmetyttää, että vielä näissäkin on sama paska solenoidiventtiili kuin Meganessa. Minulla ei toistaiseksi ole vuotanut, kovin pakkanen on ollut 22 asteen luokkaa. Meganessa vuoto tuli 32 asteessa.

Tuntuu, että etäyhteydessä on lievää kehitystä tapahtunut. Näillä pakkasilla olen saanut esilämmityksen päälle jo neljä kertaa. Äsken vaati tosin lukituksen kanssa pelaamista, mutta lähti kuitenkin.

Miten ripeästi muilla on järjestelmän 3.5 päivitys tullut läpi. Minulla alkoi lataus pari viikkoa sitten ja se eteni n. 50 %:iin kun seurasin edistymistä autossa. Sitten jumahti paikoilleen ja piti lähteä muualle. Sen koommin ei päivitystä ole näkynyt missään. "Päivitykset päällä" on kyllä harmaana, onko se merkkinä, että jotain muhii kuitenkin taustalla?

markkul

Jäsen
Tuntuu, että etäyhteydessä on lievää kehitystä tapahtunut. Näillä pakkasilla olen saanut esilämmityksen päälle jo neljä kertaa. Äsken vaati tosin lukituksen kanssa pelaamista, mutta lähti kuitenkin.

Hienoa, minulla taas tänään(kin) otti sellaisen 10 minuuttia, että sitkeän yrittelyn jälkeen sain lämmityksen päälle. Ei meinannut tulla autolta mitään reaktiota lämmityskäskyyn, vaikka vilkuttelin valoja muutamaankin kertaan, ja joka kerta hetki sen jälkeen oli auton "päivitysaika" päivittynyt palvelimille ja sitä kautta sovelluksiin. Eli itselläni ei ole mennyt parempaan suuntaan, ehkä jopa huonompaan.

Minulla kesti noin tunnin asentua.

Mitäs teillä OpenR Link 3.5.0:n saaneilla nyt näkyy auton ohjelmistoversioina?

Kun mulla näkyy edelleen vain keväällä asentunut OpenR Link 3.2.0, ja softaversiona "283C39758R_DOM.18.73.31.12S_prd.user". Tai onko muita, kenellä on 3.2.0 ja tuo sama versio? Tai sellaisia, että on 3.2.0 mutta eri versio tuossa rimpsussa? Alkoi kiinnostaa, kun joku sanoi saaneensa 3.5.0:n, mutta versiotieto tuossa näytti samaa kuin mulla.

1767551122717.png

1767551150074.png

markkul

Jäsen
Tuossa sivusto, joka näyttää päivityksistä tietoja: https://www.gps-rlink.com/openr-link/openr-link-software-updates/

Omassa Scenicissäni:
  • Luovutushetkellä (10/2024) oli 283C34005R_DOM.18.10.36.12S_prd.user
  • Toukokuussa 2025 OTA-päivityksellä tuli OpenR Link 3.2.0, sen jälkeen SW näytti 283C36560R_DOM.18.47.30.12S_prd.user
  • Syyskuussa 2025 Autoklinikka teki päivityksiä, päivityslistassa edelleen OpenR Link 3.2.0, mutta uusina listan mukaan Multimedia 3.5 USB (ok) ja Connectivity 3.3 USB (virheessä), SW näytti sen jälkeen 283C39758R_DOM.18.73.31.12S_prd.user
  • Joulukuussa 2025 Auto Bassadone teki jotain päivityksiä ja asensi jotain uudelleen, versiotiedoissa ei muutoksia (edelleen OpenR Link 3.2.0 näkyy)
Mutta mitäpä näillä tiedoilla tekee, mjoo, en tiedä, selittääkö My Renault -ongelmia vai ei. Auto ei ole 3.5.0-päivitystä maininnut, My Renault kyllä on kertonut (lokakuussa ja joulukuussa), että tulossa on.

relluttelija

Jaa mitä että?

Samoin jää täällä kompura huutelemaan, ja viikonloppuna huomasin, että nestettä oli lorotellut alleen. Täytynee käyttää huollossa, että vaihtavat palikoita sen mitä tarvii.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Meilläkin Scene pitää kyllä hurinaa ajon jälkeen. Vuotoja en ole huomannut.

Mutta laitetaanpas vähän kokemuksia talviautoiluista sähköautolla. Tuli tuossa ajettua pitempää siivua näillä pakkasilla. Yhden reissun heitin myös peräkärryn kanssa. Auton kulutus nousee kyllä aika napakasti, mikä nyt ei ollut mikään yllätys. En pidä Scenen talvikulutusta edes kovin pahana. Auto ilmoittaa nyt keskikulutukseksi 27,5 kWh/100 km. En ole nyt kyllä ihan kartalla, että miltä ajalta tämä keskikulutus on mutta tässä on siis myös kärryhommia mukana. Auto laskee edelleen hienosti ja totuudenmukaisesti rangea, joten mitään yllätyksiä tai moitteita ei ole tältä osin. Riittävän akun varauksen ennakointi suunnitellulle matkalle on siis edelleen oikeinkin helppoa.

Sen sijaan latausinfran kanssa on ollut vähän opettelemista. Kauppojen laturit antaa aika maltillisia lataustehoja ja ovat monesti myös hyvin varattuja. Eilenkin oli se tilanne, että kaupan kaikki laturit olivat varattuja. Tästä ei tietenkään voi autoa moittia. Pari kertaa on nyt ollut kuitenkin se tilanne, että laturin puolesta olisi ollut jerkkua tarjolla mutta auto rajoittaa lataamista. Lataustehot on jääneet tyypillisesti 40-50 kilowatin välille, hetkellisesti olen saanut 70-80 kilowattia. Auton akkua olen esilämmittänyt vähän satunnaisesti ja varmaan liian lyhyitä aikoja, joten siinä on minulla parannettavaa. Auto on kuitenkin ollut ajosta lämmin ja esim. eilen akkua oli jo kerran saman päivän aikana ladattu, joten mikään jääkalikka se ei ollut. Valitettavasti ei ole nyt heittää tähän tarkkoja speksejä akun lämpötiloista, kuten nohevammilla palstatovereilla. Mitäs kokemuksia muilla on näillä pakkasilla?

Edelleen olen autoon ihan tyytyväinen ja autoa ladataan meillä 90 prosenttisesti kotona. Mutta vähän kantapään kautta joutuu nyt opettelemaan tätä pikalataamista tien päällä.

markkul

Jäsen
Huoh, sinivihreää jäähdytysnestettä auton alla tänään, oikean etupyörän etumaastossa, esilämmityksen jälkeen. Pakkasta ollut noin 19 astetta. Nesteen pinta vielä just yli minimin.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Huoh, sinivihreää jäähdytysnestettä auton alla tänään, oikean etupyörän etumaastossa, esilämmityksen jälkeen. Pakkasta ollut noin 19 astetta. Nesteen pinta vielä just yli minimin.

Mulla ei tosiaan tästä ainakaan vielä havaintoja.. Just kattelin tuota toisen ketjun kuvaa, että olisin varmaan värillisen nesteen lumesta huomannut jos kotipihassa olisi vuotanut.. Täytyypä tarkistaa jäähdytysnesteen taso joka tapauksessa..

relluttelija

Jaa mitä että?
Mitäs jäähdytysnestettä tuonne voi lisätä? Toki käyn heti merkkihuollossa kun siellä suunnalla pyörin, mutta ei ihan pelkän liemen takia viitsisi lähteä...

Antmek

Jäsen
Terve terve kaikille Scenic omistajat. Täällä kirjoittelin että omassa Scenic takatutkat "poissa pelistä". Tuossa huollossa kävin piipahtamassa ja siellä ei ollut tiedoitteita kyseiseen ongelmaan eikä ollut aktiivisia virhekoodeja tutkista. Parametreistä katottuna kaikki tutkat toimi just niinkun pitää. No mä olen nyt 2 kertaa tehnyt tämän jälkeen sen tehdasasetuksien palautuksen ja ovat tutkat alkaneet toimimaan normaalisti hetkeksi. Asia jäi sikseen joksikin aikaan kunnes eksyin facebookissa lukemaan Open R-link johonkin ulkomaiseen ryhmään jossa tämä sama ongelma tuli vastaan. Siellä kertoivat että kun profiilia vaihtaa niin alkaa toimimaan normaalisti. No mä nyt sitten tuumasta toimeen ajattelin että kokeillaan. Ja ai että bingo Kyllä alko toimimaan normaalisti. Eli tämä vaikuttaa olevan siis tuohon medialaitteeseen ja sen toimintaan liittyvä vika. Eli kokeilkaas muutkin kun joku toinenkin täällä asiasta raportoi. Voin sitten kertoa huollolle asiasta. Jospa saisivat sitten vaikka johonkin tulevaan ota päivitykseen korjattua kyseisen "vian". Onneksi ei tullut tähän asiaan sen enempää hukattua aikaa. Toivon ettei muutkaan niin tee. Toki olisi hyvä raportoida asiasta huoltoon. Luulisi vauhdittavan ongelman korjaamista. Itse nään tuon vähän sellasena vakavana turvallisuus asiana kun tutkan toimimattomuus voi aiheuttaa kolarin.

Niin ja vielä selvennykseksi tämä ongelma ilmeisesti tulee aina sen jälkeen kun käyttää pyörätelinettä jossa ei ole valoja peräkoukussa ilmeisesti menee jotenkin "jumiin".

3Gee

Aktiivinen jäsen
Mulla ei tosiaan tästä ainakaan vielä havaintoja.. Just kattelin tuota toisen ketjun kuvaa, että olisin varmaan värillisen nesteen lumesta huomannut jos kotipihassa olisi vuotanut.. Täytyypä tarkistaa jäähdytysnesteen taso joka tapauksessa..

Alle miniminhän se jäähdytysnesteen taso oli. Vuotaa siis varmaan kuitenkin jostain. Ei kai se neste muuten häviä. Sentään nestettä oli vielä jäljellä. Lisäksi säiliön korkki ei ollut kunnolla kiinni. Täytyypä pyörähtää huollossa.

Ylös Bottom