Renault Scenic Electric / Vision Concept

Antmek

Jäsen
Ei ole sellasta vaihtoehtoa. Valitettavasti aina oletuksena adaptiivinen vakkari. Scenikissä tuo Renault merkin takana tutka ja se on kivasti poterossa että aina lumisateen jäljiltä lumen peitossa. Muutamia kertoja tässä itsekkin kaivannut normi vakkari tilaa. Olis kyllä hienoa jos sais softapäivityksellä valinnan normi vakkarille.

juakoppi

Jäsen
Tweakers foorumilta löytyi hollantilaisten kokemuksia tuosta jarrujen kahnaamisesta/vinkumisesta. Tunnettu ongelma. Jos googlen kääntämänä oikein ymmärsin, niin aiheutuu jarrupalojen kiinnikkeistä jotka hankaavat levyjä. Tuohon oli siellä paikallisissa huolloissa selvät sävelet. Jospa ohjeet kiirisivät tehtaalta tänne paikallisillekin jälleenmyyjille ja saisi tuon vinkumisen pois!

Hollannissa oli jonkun tiedon perusteella yli 4000 Sceniciä ajossa ja kokemuksiakin löytyi reilusti... OPD päivityksiä oli siellä alkanut 24 malleihin valumaan marraskuussa.

Eppu

Nuorempi jäsen
Meganessa minulla saattoi vaatia useita yrityksiä, että lämmitys lähti päälle. Scenicissä tuo on toiminut alusta asti paremmin, mutta samanlaista useaan kertaan käynnistelyä piti tehdä keväällä. Päivityksiä on tullut autoon harvakseltaan. Kesällä ja sen jälkeen Scenicissä on etäyhteys (lämmitys/jäähdytys) pelannut minulla hyvin. Ja nopeuden vuoksi käytän keleciä, mutta välillä testannut myös MyRenaultilla ja silläkin lämmitys lähtee käytännössä aina kerrasta käyntiin.

Minun autossani etälämmitys ei lähde päälle millään, mutta ennen ne tosiaan toimivat lähes poikkeuksetta. Oletko jättänyt päivityksiä tekemättä vai mikä ihme mahtaa olla osaltasi eri tavalla, jos sinulla nuo toimivat?

Minun ymmärtääkseni, jos tuote eli auto ei toimi kuten on luvattu, eikä sitä saa korjattua, niin hinnan alennus on yleinen käytäntö hyvityksenä. Mikähän on kohtuullinen aika saada tämänlaisia asioita korjattua ja edustajan ottaa asia jotenkin hoitaakseen? On myös mahdollista, että sitä ei saa korjattua ja autossa ei vaan enää ole tämänlaisia ominaisuuksia. Minäkin yritän luoda osaltani vähän painetta, että asiaan ainakin suhtaudutaan riittävällä vakavuudella.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Minun ymmärtääkseni, jos tuote eli auto ei toimi kuten on luvattu, eikä sitä saa korjattua, niin hinnan alennus on yleinen käytäntö hyvityksenä. Mikähän on kohtuullinen aika saada tämänlaisia asioita korjattua ja edustajan ottaa asia jotenkin hoitaakseen? On myös mahdollista, että sitä ei saa korjattua ja autossa ei vaan enää ole tämänlaisia ominaisuuksia. Minäkin yritän luoda osaltani vähän painetta, että asiaan ainakin suhtaudutaan riittävällä vakavuudella.

Tätä hinnanalennusasiaa minäkin olen miettinyt. Ei siihen nyt varmaan kovin montaa korjausyritystä tarvitse myyjälle antaa. Pitäisi auto mielestäni tulla 2-3 korjausyrityksellä viimeistään kuntoon. Ehkä siinä kohtaa alkaisi myyjä-/maahantuojaorganisaatiota kiinnostaa laittaa homma kuntoon jos hinnanalennus olisi pöydällä. Tuskin vapaaehtoisesti maksaisivat mitään mutta voihan sen asian sitten riitauttaa.

Eppu

Nuorempi jäsen
Tätä hinnanalennusasiaa minäkin olen miettinyt. Ei siihen nyt varmaan kovin montaa korjausyritystä tarvitse myyjälle antaa. Pitäisi auto mielestäni tulla 2-3 korjausyrityksellä viimeistään kuntoon. Ehkä siinä kohtaa alkaisi myyjä-/maahantuojaorganisaatiota kiinnostaa laittaa homma kuntoon jos hinnanalennus olisi pöydällä. Tuskin vapaaehtoisesti maksaisivat mitään mutta voihan sen asian sitten riitauttaa.

Vielä minäkin haluaisin, että jokin päivitys ratkaisisi asian. Kannattaa kuitenkin dokumentoida yhteydenotot, jos näin ei tule toteutumaan. Yksittäin asiaa tuskin saa menestyksellä edistettyä, mutta jos meitä on isompi joukko ja ongelma on laaja, niin se voisi herätellä. Tämä Heinonkosken https://heinonkoski.fi/ -lakitoimisto hoiti mallikkaasti ja neuvottelemalla Hullut päivät -pösöjen sopan kuluttajien puolelta.

markkul

Jäsen
Lieneekö sattumaa mutta eilen ja tänään lämmityksen kytkeminen sovelluksesta on onnistunut ilman mitään temppuja. Jäädään seuraamaan...

Hienoa!

Täällä taas ei toiminut eilen eikä tänään yhtään paremmin ilman kikkailuja. Tänään sain käyntiin (muutaman toimimattoman yrityksen jälkeen) sillä strategialla, että painoin avaimesta lukot auki ja kiinni, sitten päivitin Kelecin ruutua (koska se toimii helpommin) muutaman kerran, kunnes noin minuutin jälkeen "last update" -aika oli päivittynyt palvelimille, ja sitten painoin lämmityksen päälle -> käynnistyi. Toki tämä toimii vain silloin, kun auto on tarpeeksi lähellä eli ei paljon lohduta kotipihan ulkopuolella.

Kojuvi

Jäsen
Tänään on systemillä ilmeisesti ollut parempi päivä. Pari päivää sitten ei toiminut mikään, mutta tänään toimi etänä latausasteen muutos ja latauksen seuranta kuin ennen hyvinä aikoina. Lämmitystä en tosin näillä keleillä kokeillut.

Antmek

Jäsen
Itse nyt useamman kerran kirjotellut tuonne myrenault keskusteluun omia havaintoja. Lämmitys ei ole omassa autossa lähtenyt apilla käyntii viimeisen 3päivän ( Toiminut viim 3-3.5kk aikana ehkä 5% ajasta ok ) aikana ainakaan kun olen yrittänyt. Yrityksiä useita kertoja tuloksetta. Aikasemmin kirjottelin että olisi se välilehti jossa näkyy verkon tila ollut ajoittain myös toimintahäiriön jälkeen vihreällä, niin nyt olen todennut että joka kerran se on ollut punaisella kun menee välittömästi tarkistamaan tilanteen. Varmaankin aikasemmin ehtinyt auto herätä sen verran että yhteys verkon ja palvelimeen on ehtinyt muodostua tavaroita laittaessa autoon.

Sain paikalliselta diileriltä esittelyauton R5 koeajoon yön yli ja ajattelin samalla tehdä NS rinnakkais testiä autoille.

Eli testasin saman 3h seisonta ajan jölkeen apilla tehdä valon vilautus komennon peräkkäin omaan Scenic iin ja R5.
R5 osalta hetken jälkeen meni läpi komento ensimmäisellä yrittämällä.
Scenic osalta komento meni perille mutta pitkän vastaus ajan jälkeen ei voitu vahvistaa menikö komento autoon. Eli sama viesti yleinsä kun virheviesti iilmenee. Seuraavalla yrittämällä viesti on virhe pahoillelut meillä on ongelma.

Eli tämän perusteella sanoisin, että kyllä vika omassa autossa liittyisi vahvasti sen verkon ns nukahtamiseen / siihen että se komento ei herätä autoa.

Täytyy vielä aamulla tarkistaa tilanne molempien autojen osalta verkko välilehdeltä. Raportoin kyllä sitten asiasta huollon puoleen havainnoistani.

Tuota Markun kirjoittamaa tarinaa lukiessani toivoin että olisi tullut muutos / korjaus toimintaan jonka mukaan olisi voinut edetä säästääkseni omaa ja korjaamon aikaa. Jos Markku vielä vahvistaa tämän toiminnan / toimimattomuuden tänne foorumille olisi hyvä.

markkul

Jäsen
Tuota Markun kirjoittamaa tarinaa lukiessani toivoin että olisi tullut muutos / korjaus toimintaan jonka mukaan olisi voinut edetä säästääkseni omaa ja korjaamon aikaa. Jos Markku vielä vahvistaa tämän toiminnan / toimimattomuuden tänne foorumille olisi hyvä.

Ei mulla ole muuta vahvistettavaa kuin että tähän syksyllä alkaneeseen lämmityksen käynnistyksen vikatilanteeseen en ole nähnyt mitään olennaista parannusta millään rintamalla.

macao

Jäsen
Eli tämän perusteella sanoisin, että kyllä vika omassa autossa liittyisi vahvasti sen verkon ns nukahtamiseen / siihen että se komento ei herätä autoa.

Näin se varmaan on. Juakoppilla näytti onnistuvan 3.5.0 lataus. Itse kävin juuri yrittämässä, mutta ilmoitti tylysti että päivityksiä ei ole saatavilla :)

Markku K

Nuorempi jäsen
Minun autossani etälämmitys ei lähde päälle millään, mutta ennen ne tosiaan toimivat lähes poikkeuksetta. Oletko jättänyt päivityksiä tekemättä vai mikä ihme mahtaa olla osaltasi eri tavalla, jos sinulla nuo toimivat?

Tämäpä tämä. Auton yksi ostopäätökseen vaikuttava ominaisuus tuo oli omalta osaltani ja nyt se ei ole toiminut koko syksynä. Tätä voisi oikeasti harkita, yleensä tällaisten softaominaisuuksien lisävarustehinnat voisivat olla 1000e paremmalla puolella. Jos riittävän moni hakisi vaikkapa kuluttajaviranomaisten kautta 1000e hinnanalennusta maahantuojalta niin ehkäpä alkaisi tapahtumaan. Minulla siis on kaikki etäohjattavat ominaisuedet enemmän tai vähemmän rikki. Huhtikuussa -25 rekisteröity Scenic. EDIT: Yksi teoria voisi olla SIM kortti, tai siis itse liittymä. Onko tietoa miten mahdollisesti operaattori / liittymänopeus on muuttunut? Mahtaako taustalla olla jotain säästäpäätöksiä, joilla siis on lisätty verkon aiheuttamia viiveitä. Yhdistettynä huonoon sw suunnitteluun tämä voisi aiheuttaa tilanteen pahenemisen.

Viimeksi muokattu:

timpe71

Nuorempi jäsen
Tuli tällä viikolla kokeiltua auton esilämmitystä eri tavoilla. Myrenault ja Kelec toimivat molemmat kun ensin avasi ja sulki auton ovet pari kertaa avaimella. Sen jälkeen laittoi esilämmityksen päälle. Apin välimuisti oli tyhjennetty jottei tullut virheilmoituksia Myrenaultin kautta. Myrenault näytti punaisena että lämmitys on päällä. Auto ei näköjään vastaa jos on ollut kauemmin pysäköitynä.
Sähkömoottori 3.1.1 ja openR linkki 3.5.0 päivitetty .

markkul

Jäsen
Tänään sain käyntiin (muutaman toimimattoman yrityksen jälkeen) sillä strategialla, että painoin avaimesta lukot auki ja kiinni, sitten päivitin Kelecin ruutua (koska se toimii helpommin) muutaman kerran, kunnes noin minuutin jälkeen "last update" -aika oli päivittynyt palvelimille, ja sitten painoin lämmityksen päälle -> käynnistyi. Toki tämä toimii vain silloin, kun auto on tarpeeksi lähellä eli ei paljon lohduta kotipihan ulkopuolella.

Jos se nyt enää ketään kiinnostaa, tänään tämäkään kikka ei toiminut. Vaikka sovellukset näyttivät joka kerran jälkeen päivitetyn kellonajan, lämmityskomento ei vaan mennyt perille millään sovelluksella tai laitteella.

markkul

Jäsen
Juuri tänä aamuna alkoi latailemaan openrlink 3.5.0

Mites @juakoppi meni tuo 3.5.0-päivitys, tuliko jotain uusia havaintoja toiminnoista? Toimiiko esim. ratinlämmityksen kytkentä paremmin? Tässä 3.2.0:ssa (ei ole vielä päivitystä itselle tullut tarjolle) sen kytkentähän saattaa vaatia 2-4 painallusta, on sitten kyse pikavalinnasta ratissa tai kosketusnäytön kuvakkeesta.

juakoppi

Jäsen
Mukautettu yhteysasetus on pysynyt päällä tuosta lähtien. Aiemmin ei pysynyt, vaan tippui siihen hylkää kaikki tilaan ja valinta piti siksi olla kohdassa hyväksy kaikki.

Nyt pysyy etäkäyttö päällä ja sijainnin jakaminen pois päältä. Siksi auton päällä vasemmassa ylänurkassa on tuo tähti kertomassa mukautetuista yhteysasetuksista.
Etäkäyttö on toiminut joka kerta, mutta se minulla toimikin jo ennen tuota päivitystä.
En oo muita muutoksia huomannut...
20251218_195944.jpg

Ratinlämmitystä en ole nurkka-ajossa erikseen kytkenyt, kun olen esilämmittänyt auton joka kerta ja ratti on valmiiksi lämmin

juakoppi

Jäsen
Asiasta tehden on tullut testailtua tuota ratinlämmitystä. Vajaan kymmenen käyttökerran kokemuksella tuo ratinlämmitin on toiminut nyt oikein joka painalluksella... tuo näyttäisi korjautuneen uusimassa päivityksessä.

Ylös Bottom