Renault Megane 1.6 Break vm.03 - Paluu Relluihin

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Mitenkä sä teit tuon PA-suodattimen vaihdon?
Tai tarkemmin että poistitko paineet polttoainejärjestelmästä ennen kuin avasit polttoaineletkut?
Ompas tosiaan likaista nestettä sun tuosta suodattimesta.

Itse vaihdatin tuon PA-suodattimen paikallisella korjaamolla koska auton alle on hieman hankala päästä enkä muutenkaan oikein tiennyt että miten se pitäisi tehdä.

Pikkuhukka

Jäsen
Mitenkä sä teit tuon PA-suodattimen vaihdon?
Tai tarkemmin että poistitko paineet polttoainejärjestelmästä ennen kuin avasit polttoaineletkut?
Ompas tosiaan likaista nestettä sun tuosta suodattimesta.

Itse vaihdatin tuon PA-suodattimen paikallisella korjaamolla koska auton alle on hieman hankala päästä enkä muutenkaan oikein tiennyt että miten se pitäisi tehdä.
Kampesin itseni auton alle, puhdistin suodattimen liittimet, liittimet irti vanhasta suodattimesta, suodatin pois telineestä, uusi suodatin telineeseen ja letkut kiinni. En laskenut paineita tms. Taisi pari tippaa bensaa valua letkusta.

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Kuulukohan polttoaineensuodattimen vaihto mihinkään huolto-ohjelmaan, eli voiko tuo suodatin tosiaan parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa olla auton ikäinen?!

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Kuulukohan polttoaineensuodattimen vaihto mihinkään huolto-ohjelmaan, eli voiko tuo suodatin tosiaan parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa olla auton ikäinen?!
Ainakin Alfamerin korjausoppaassa on maininta että polttoainesuodatin uusitaan 60000km/4v välein. Se oli ilmoitettu siinä kirjan huolto-ohjesivulla.

otto

tipan tuntija + R 19
syrjäkyllillä eläjät vaihtanevat suodattimen vuoden välein, saattaa tulla vettä tankkiin.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Bensa-suodin voi olla jopa auton ikäinen jos ei ole koskaan vaihdettu. Tiedän missä kunnossa on ainakin,jos on pihalla seissyt kokoajan.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos autolla ei ole ajettu ihan juuri hetki sitten, eipä siellä enää painetta ole putkistossa ;)

Muokkaus: Hmm, muistaisin jotenkin hämärästi että pumppu tekee käydessä ollessaan 3.5bar paineen.

Viimeksi muokattu:

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Silloin aikoinaan vuosia sitten kun mulla oli ajankohtainen PA-suodattimen vaihto niin arvelin että näinköhän sieltä oikein suihkuaa bensaa ympäri tallia jos niitä letkuja lähtee availemaan ilman paineen poistoa.
Mutta jos sieltä ei juurikaan tule bensaa kun letkun avaa niin vaikuttaa aika simppeliltä hommalta.
Nykyisellä PA-suodattimenlla on menty 50000km joten ihan vielä ei tarvitse vaihtaa.

Pikkuhukka

Jäsen
PA-suodatin jää aika monelta vaihtamatta, mitä olen vanhempien autojen omistajia sivusta seurannut. En kyllä allekirjoita väitettä, että syrjäkylillä suodattimia vaihdettaisiin jotenkin poikkeavan usein (nim.merk. syrjäkyliltä itsekin). Parhaiten kondensiovedeltä välttyy pitämällä tankkia täynnä.

Mutta asiaan,alla kuva tangosta joka yhdistää ovenkahvan ja lukitusmekanismin. Tuo pieni musta tappi oli antautunut ja sen takia tanko irronnut kahvasta.
Korjaus oli tosiaan suht' helppo: Tanko irti lukitusmekanismista. mustan tapin tilalle sopiva pop-niitti ja sen puristaminen kiinni kahvaan. Kasaaminen vaati hieman pitkää pinnaa kun joutui ujuttamaan tuon tangon kiinni lukitusmekanismiin oven sisällä.
tanko.jpg

Tiistaina on Rilluttimen tuomiopäivä - inspection de véhicules kutsuu. Kaikki polttimot käyty läpi, ei öljyvuotoja, jarrut ottavat tasaisesti, käppärillä pääsee Tiksissä jäällä ripa edellä, alusta ei kolise, putkisto ei vuoda eikä vikavaloja missään. Sisustakin on hinkattu ja imuroitu sekä Wunderbaum vaihdettu uuteen (taas tuoksuu uusi auto).

Tulipa tuosta hinkkaamisesta mieleen hieman erikoisempi koeajo. Kävin koeajamassa yhtä Ruotsissa valmistettua autoa ja sen omistajalla oli ollut ilmeisesti liikaa aikaa ja silikonia. Kumimatoista rattiin oli kiillotettu silikonilla. Jopa polkimien kumit kiilsivät silikonista. Kaunis, vaan ei käytännöllinen. Ratista ei saanut otetta, jalat luistivat polkimilta ja kuramatot muistuttivat luistinrataa. Jarruttaminenkin aiheutti ylimääräistä ohjelmaa jalkatilassa. Jäi ostamatta. Olisi käyttänyt saman ajan ja rahan auton huoltoihin. Moni kakku päältä kaunis

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Aina tietysti ei alustan äänien puute takaa läpimenoa. Vanhassa autossa yleisimpiä katsastuksessa ilmeneviä vikoja ovat juuri kulumat/väljyydet alustan osissa tai sitten jarruissa häikkää. Ainakin itellä on tämän suuntaisia kokemuksia.

Pikkuhukka

Jäsen
Aina tietysti ei alustan äänien puute takaa läpimenoa. Vanhassa autossa yleisimpiä katsastuksessa ilmeneviä vikoja ovat juuri kulumat/väljyydet alustan osissa tai sitten jarruissa häikkää. Ainakin itellä on tämän suuntaisia kokemuksia.
Näinhän se on. Sen takia kävin rengas renkaalta alusta läpi - yksi väljä alapallonivel löytyi (vaihdettu jo). Inssi sen sitten kertoo mitä muuta jumppaa edessä

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Jos meinaat käyttää katsastuksessa autoasi niin jos haluat enemmän varmistua että menee varmasti läpi niin olisiko mahdollista käydä jossain paikallisella korjaamolla ottamassa pakokaasumittaus ja siitä paperi konttoria varten?
Mä olen yleensä hankkinut pakokaasumittaustodistuksen etukäteen niin ei tule yllätyksiä leimalla.
Ja se OBD-tarkistus voisi olla myös paikallaan.

Pikkuhukka

Jäsen
Jos meinaat käyttää katsastuksessa autoasi niin jos haluat enemmän varmistua että menee varmasti läpi niin olisiko mahdollista käydä jossain paikallisella korjaamolla ottamassa pakokaasumittaus ja siitä paperi konttoria varten?
Mä olen yleensä hankkinut pakokaasumittaustodistuksen etukäteen niin ei tule yllätyksiä leimalla.
Ja se OBD-tarkistus voisi olla myös paikallaan.
Sanotaan näin, että se mitä oli tehtävissä, on nyt tehty. Obd-tarkistus on tehtynä, ei koodeja. Päästöt otan asemalta. Pitäähän sitä elämässä jännitystä olla. Aika tulee muutenkin vastaan, 10.12. on viimeinen päivä.

Tura

Jäsen
Mutta asiaan,alla kuva tangosta joka yhdistää ovenkahvan ja lukitusmekanismin. Tuo pieni musta tappi oli antautunut ja sen takia tanko irronnut kahvasta.
Korjaus oli tosiaan suht' helppo: Tanko irti lukitusmekanismista. mustan tapin tilalle sopiva pop-niitti ja sen puristaminen kiinni kahvaan. Kasaaminen vaati hieman pitkää pinnaa kun joutui ujuttamaan tuon tangon kiinni lukitusmekanismiin oven sisällä.
Itse olen ratkaissut tuon liitoksen laittamalla kuvan peltiliuskan 12mm m3-kokoisella ruuvilla sekä nyloc-mutterilla kiinni kahvaan.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
.
Mä olen yleensä hankkinut pakokaasumittaustodistuksen etukäteen niin ei tule yllätyksiä leimalla
Mää oon ruukannu ajaa auton konttorille kun sen aika on.
Kyllä se setä kertoo mitä pittää tehdä.
Joskus oon menny ihan tietoisesti hakeen hylsyn.
Esim: kerran menin ilman katalysaattoria huomattavan laittomat lisävalot keulalla, inssi kertoo jos muuta korjattavaa on niin laitetaan kaikki kerralla.
Ja eipähän tarvi väkisin katella vikoja kun kuitenkin osa autoista pitää pompata.

MTI

Aktiivinen jäsen
Ja jotkut käyttää auton katsastus tarkistuksessa ja maksaakin siitä vielä. Katsastuksessa kuitenkin tarkistetaan ja sisältyy samaan hintaan :)

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Mun mielestä se on ihan järkevä palvelu se A-katsastuksen autotohtori. Itsekin käytin ensimmäisen oman auton siellä vuonna 1999 tarkastettavana. Uskalsin sitten ostaa sen.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
.

Mää oon ruukannu ajaa auton konttorille kun sen aika on.
Kyllä se setä kertoo mitä pittää tehdä.
Joskus oon menny ihan tietoisesti hakeen hylsyn.
Esim: kerran menin ilman katalysaattoria huomattavan laittomat lisävalot keulalla, inssi kertoo jos muuta korjattavaa on niin laitetaan kaikki kerralla.
Ja eipähän tarvi väkisin katella vikoja kun kuitenkin osa autoista pitää pompata.
Juu, eihän sillä väliä ole jos tulee ajokielto jos ei tarvi autoa kulkemiseen välttämättä.
Itse nykyään korjailen tietämäni viat etukäteen kun mukavampi korjata ne suunnitelllusti silloin kun on itsellä aikaa eikä sitten kun setä on kertonut, että ne pitää korjata johonkin määräpäivään mennessä tai jopa heti. Korjaamoillekin on tyypillisesti parin viikon jono, mutta varmaan ajokiellossa oleva auto voi päästä jonon ohi.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Isävainaa joskus sajatti kun "poika menee konttorille jos auto renkaillaan liikkuu, edes valoja tarkistamatta"
Johon minä että: korjataan mitä käsketään ettei vaan tuu tehtyä ylimäärästä. ;)

Kyse ei ole siitä ettenkö pitäisi autojani kunnossa vaan siitä ettei suikan tarvi väkisin ettiä vikoja kun kuitenkin osa autoista pitää pompauttaa.
Taking one for the team.

Pikkuhukka

Jäsen
Itse en ole käyttänyt mitään tarkastus -palveluita tms. Perusjutut olen käynyt läpi ja tarkistanut, että alusta yms. ovat kunnossa ja ettei ole ylimääräisiä öljyvuotoja. Käsijarrua hiekkatiellä, alustan välykset renkaiden kautta (isoimmat kolinat kuulee ajossa ja tuntee käteen) jne.. Jos jotain tulee niin uusinta katsastus ja kuukausi aikaa korjailla viat.
Tämän aamun saldo:
leima.jpg

Ylös Bottom