MEKSU 1 LOOTA VUOTAA?

Viestejä
422
Tykkäyksiä
0
#21
no oili vuotaa sen "kerääjän kautta", en sielä alla ole vielä käyny kahtomassa, huomenna tosin. vetarien kumit kuivina, irrotuksen jälkeen tuli vain alle desi oilia ulos.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
774
Tykkäyksiä
4
#22
No veikkasin sittenkin väärin ei ollut vetarin kumi;) Siellä muovilätkän yläpuolella se siirtäjän akseli on, elikkä sen tiivisteen vuotoa veikanneet lienee osuneen oikeaan.
 
Viestejä
6
Tykkäyksiä
1
#23
Itselläkin meni lootaan sellaset 0.7 litraa öljyä kun ajattelin tarkastaa ja lisäillä, en tiedä missä ajassa sitten valuneet ulos kun vasta jokin aika sitten auton ostin. Liekö öljyvajauksen ansiota kun kolmosvaihde ei useimmiten tahdo ainakaan talvikelillä mennä alaspäin vaihtaessa karahtamatta sisään kun huoletta ajeltu menemään liian vähillä tai väärillä/vanhoilla öljyillä. Lisäksi kylmästarteissa ilmojen viilettyä alkoi kuulumaan pelottavaa hyrräystä ja kolinaa jostain vaihdelootan tienoilta (hävisi kun paikat lämpeni), joka vaikuttaisi nyt hävinneen kokonaan kun hommasin oikeaa Elffin öljyä ja vaihdoin. Että ehkei loota ihan täysin kaputt sitten vielä ole, tosin kolmosvaihteen toimintaan ei ollut mitään vaikutusta joka lienee mennyttä kalua.

Outoa kyllä, että jos tämä siirtäjän vuoto-ongelma on ollut tiedossa niin miksei hemmetissä siitä vivusta ole tehty helposti irroitettavaa esim. jollain mutterilla siinä tangon päässä kiinni jolloin uuden stefan voisi sujauttaa paikalleen tostavaan. Tilasin tollasen halkaistun korjaussarjan varuiksi, mutten oikein ymmärrä miten se tiivistää kun se halkaistu rinkula on kovaa muovia jonka sisään tulee pari kumista o-rengasta? Eikö ne öljyt valu sen muovipalikan lävitse? Eräässä videossa tyyppi tollasen vaihtoi, eikä sieltä näyttänyt öljyt lurahtavan heti pihalle vaikka vanhan stefan pois repikin, vasta sitten lorisi kun ruuvasi siitä vierestä pitkulaisen pultin irti johon piti kiinnittää korjaussarjan peltipala. Sellasiakin kommentteja tästä korjaussarjasta löysin, että vaihteet ei enää vaihtuneet kun oli jotenkin liian tiukka eikä siihen auttanut mikään, joten tietty riski tässäkin hommassa on ja kannattanee vaihtaa vasta sitten kun valuttaa kunnolla eikä ole ns. mitään menetettävää enää. Tuossa nyt kuitenkin se video jos jotakuta kiinnostaa

 
Viimeksi muokattu:

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
557
Tykkäyksiä
4
#25
Vaihteiston esi-isä (JB-laatikot) ovat vuodelta 1981 (R9) ja alkupään autot tiputtivat mielestäni vähän enemmänkin ja uudempana öljyä kuin nuo parikymmentä vuotta vanhat Meganet ja Scenicit. Siihen aikaan pidettiin esim ammattilaispiireissä hienosteluna vaihteistööljyjä vaihdellakaan ja tarkistuksetkin jäivät kun proput olivat erikohdassa kuin Taunuksen ja Corollan vastaavat niin johan niitä laatikoita paukkui - tämänkin syyn vuoksi.
 
Viestejä
6
Tykkäyksiä
1
#26
Onko joku menestykseikkäästi saanut tilkittyä sen siirtäjänakselin tuollaisella korjaussarjalla, vai onko ne kaikki samanlaista sekundaa kuten Puuha-Petellä vaikutti olevan? Tosiaan ihmetyttää, kun tuota omaa hypistelin, että miten se muka mitään tiivistää kun ne 2 pyörylän puolikasta jotka syleilee niitä o-renkaita on muovia ja vaikka painan niitä kovaa yhteen niin siitä saumakohdasta paistaa valo läpi. Vai hakataanko ne niin tiukkaan sinne reikään että pitäisi tiivistyä? Febi Bilstein-merkkinen satsi. Tuo rälläköinti ja hitsailu vaikuttaa aika hurjalta. Mutta pitänee hommata oikea stefa varuilta lisäksi jos/kun homma tulee ajankohtaiseksi itsellä ja mikäli kikkailusarja ei pelitä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
223
Tykkäyksiä
23
#27
Laittelin omaani tuon halkaistun ja hyvin on pitänyt. Pitää niin hyvin että aluksi vaihteet eivät meinanneet mennä päälle mutta ajan kanssa tuo tiiviste on ettinyt paikkansa. Nyt menee vaihteetkin hyvin päälle.
 
Viestejä
422
Tykkäyksiä
0
#28
kuvista puuttuu? 3 harjainen haitarikumi akselin ympäriltä! stefa lienee omanlaisensa, ja aattelin hioa hitsin irti, vaihtaa stefan ja hitsaa takasin.
 
Viestejä
422
Tykkäyksiä
0
#30
osa n:eek: 30313 lienee ehjä setti kyseiseen lootaan, se 19199 on halkaistu versio siitä, se hitsin purku ja vaihto ei oo mulle ongelma, kun katin vaihdan samalla.
 
Viestejä
422
Tykkäyksiä
0
#31
kuskin puolen vetarin "gummi" han se vuosi, liimamassa väliin, ei siinä vaihteensiirron mekanismissa vuotoa ollut, avasin sen kuitenkin ja laitoin o-renkaan siihen stefan sisään lisäturvaksi, hitsaus onnistui hyvin.
 
Ylös Bottom