Meganen jarrut katosivat hetkeksi

ajokoira

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Vaimo soitteli ihmeissään työpaikkansa parkkikselta. Oli käynnistänyt vm. -99 Megane Classicin (1.4 16V), löysännyt käsijarrun ja huomannut, että jarrupoljin on kivikova ja auto vierii alamäkeen. Käsijarrulla oli ymmärtänyt auton onneksi pysäyttää ennen ojaa. Soitteli hädiissään mitä tehdä, käskin käynnistää auton uudellen ja ihme ja kumma, jarrut pelasivat kuulemma taas aivan normaalisti.
Mitä ihmettä? Eihän tuommoisen tappovekottimen kanssa uskalla liikenteeseen mennä, jos jarrut toimii miten sattuu. Vaimon kertoman mukaan poljin oli siis ollut aivan kivikova, eikä liikkunut milliäkään. Kokemuksia muilla tällaisesta? Meneekö taas (piiiiitkä huokaus) tyyppiviaksi leluluokan alustan osien ja sytytyspuolien kanssa?
 

Käkätin

Jäsen
Viestejä
251
Vs: Meganen jarrut katosivat hetkeksi

ajokoira sanoi:
Vaimo soitteli ihmeissään työpaikkansa parkkikselta. Oli käynnistänyt vm. -99 Megane Classicin (1.4 16V), löysännyt käsijarrun ja huomannut, että jarrupoljin on kivikova ja auto vierii alamäkeen. Käsijarrulla oli ymmärtänyt auton onneksi pysäyttää ennen ojaa. Soitteli hädiissään mitä tehdä, käskin käynnistää auton uudellen ja ihme ja kumma, jarrut pelasivat kuulemma taas aivan normaalisti.
Mitä ihmettä? Eihän tuommoisen tappovekottimen kanssa uskalla liikenteeseen mennä, jos jarrut toimii miten sattuu. Vaimon kertoman mukaan poljin oli siis ollut aivan kivikova, eikä liikkunut milliäkään. Kokemuksia muilla tällaisesta? Meneekö taas (piiiiitkä huokaus) tyyppiviaksi leluluokan alustan osien ja sytytyspuolien kanssa?
Kuullostaisi kovasti ettei ole jostain syystä tehostin toiminut.
Liekö jarrutehostimen alipaineletku ihan kunnossa?
 
Viestejä
142
Vs: Meganen jarrut katosivat hetkeksi

Tuo voi olla merkki abs keskusyksikön viasta joka ei korjaannu kuin koko yksikön vaihdolla.
Harvinaista mutta on sattunut muillekin...
 

25pakkara

Jäsen
Viestejä
208
Vs: Meganen jarrut katosivat hetkeksi

Moi. Onko autossa vakionopeuden säädin? Näin pari vuotta sitten saksan tv:ssä ohjelman, missä kerrottiin relluilla tapahtuneista kolareista, joissa vakkari ei lähtenyt pois päältä; kuskit kertoivat nimenomaan jarrujen katoamisesta kyseisissä tapauksissa, ja nimenomaan polkimen olleen kivikovan. Rellu kiisti koko asian ja käsittääkseni oli oikeudessa asian tiimoilta... Jotain vastaavaa häikkää olisi ollut myös Fordeissa, mutta ymmärsivät hoitaa homman " takuukorjauksina ". Varsinaista syypäätä en muista, mutta kenties vakkarin jarrupolkimen yhteydessä oleva katkaisija jumissa tms...?
 

ajokoira

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Vs: Meganen jarrut katosivat hetkeksi

Eipä ole vakkaria ei... Vaimo on ajellut pikku lenkkiä hitailla taajamanopeuksilla, eikä vikaa ole uudestaan ilmennyt, mystistä...

Itse mietin josko tuolloin maanantaina kahden tunnin ajolla kovassa kaatosateessa olisi ollut jotain vaikutusta jarruihin. ABS-aivossa vika ei mielestäni voi olla, sillä sen konstruktiossa vikatilanne aiheuttanee vain sen, että lukkiutumattomuussysteemi menee pois päältä jarrujen kuitenkin toimiessa muutoin normaalisti.
 
Viestejä
142
Vs: Meganen jarrut katosivat hetkeksi

Abs yksikkö saattaa jäädä ikäänkuin jumiin jolloin jarrunesteet ei virtaa yhteenkään pyöräsylinteriin.
Tämä samanlainen tapaus jonka minä tiedän oli lähes uusi opel johon merkkiliike vaihtoi abs yksikön luonnollisesti takuuseen.
 
Ylös Bottom