Megane III 1.2TCe moottorisofta päivitetty

Tipitce

Jäsen
Omaan autoon on joutunut lisäämään öljyä huoltojen välissä, joten aloin netistä katsella onko ongelma miten yleinen ja onhan se. Australiassa on tehty Captureihin takaisinkutsu suuren öljyn kulutuksen vuoksi ja brittien keskustelufoorumeilla asia on esillä koskien sekä Nissania että Renaulttia.

Mutta hyvää asiassa on se että korjaus tuohon liialliseen öljynkulutukseen on moottorisoftan päivitys, mikä saattaa kuullostaa uskomattomalta. Kun sain selville että tuommoinen softakorjaus on tehty ainakin Capturiin, niin soittelin omamekaanikolle ja kysyin onko tuttu asia. Siitä homma alkoi etenemään ja mekaanikon mukaan Meganen päivitys on niinkin tuore kuin elokuulta. Takuu on autoltani loppunut, joten vähän joutui vääntämään maksajasta. Omasta mielestä kustannukset kuuluu ihan täysin valmistajalle, koska aika laaja ongelma, johon nyt ilmeisesti ratkaisu saatu.

Autooni Megane III 1.2TCe 115hp vm.2013 päivitettiin valmistajan uusin moottorisofta viime tortaina merkkiliikkeessä. Päivityksen jälkeen auto toimii todella loistavasti. Vastaa kaasuun heti ja vetää ja kulkee paljon paremmin kuin ennen. Ihan kuin moottori olisi paljon tehokkaampi kuin ennen. Olen aika luottavainen että öljyä ei tarvitse enää lisäillä, tuolla linkissä oleva Captur vei öljyä huimat 5dl/1000km ja kulutus lakkasi päivityksen jälkeen.

Harmillista kyllä, en tiedä kuuluuko valmistajan vai maahantuojan politiikkaan se että moottorisoftaa ei päivitetä jos ei ole jotain selvää vikaa, ainakaan ilmaiseksi. Takuuaikana tuon päivityksen saa varmaan aika helposti. Jos sen joutuu jostain kumman syystä kuitenkin itse maksamaan, niin kustannus olisi omassa tapauksessa ollut noin 100€. Päivityksen jälkeen moottori käyttäytyy niin paljon paremmin, että mielestäni kannattaa maksaa jos ei ilmaiseksi saa tingittyä. Jos joudut lisäämään moottoriöljyä tai öljytaso selkeästi vajenee vaihtovälillä, kannattaa huollossa mainita asiasta ja kirjauttaa ylös että myöhemmin voi todistaa asian olleen esillä.

Kannattaa näköjään aktiivisesti kysyä huollossa onko juuri sinun autoosi parannuksia olemassa, saattavat muutoin jäädä saamatta. Ei välttämättä parasta jälkimarkkinointia.

http://m.australiancar.reviews/reviews.php#!content=recalls&make=Renault&model=Captur&gen=1159

http://www.capturownersclub.co.uk/forum/excessive-oil-consumption_topic3218_page2.html

Tipaton_Rellu

Jäsen
Vs: Megane III 1.2TCe moottorisofta päivitetty

Hmm, merkillinen juttu. Enpä ole tuollaisesta kuullutkaan ???

Itselläni on 78tkm ajettu 1.2 TCe ja öljyt ovat pysyneet koneessa. Ei edes "normaalia lisäilyä" ole tarvinnut tehdä.

Mitä öljyä muuten käytät? Onhan käyttämässäsi öljyssä tuo Renaultin vaatima RN 0710 - luokitus?
Merkkihuollossa saattavat helposti lurauttaa väärät Mobilit koneeseen, niin kuin on täällä foorumilla aikaisemminkin todettu.
Itse käytän Mobil 3000 X1 5w-40.

Tipitce

Jäsen

Kolmatta vuotta Shell Helix Ultra 0W-40 joisa RN710 luokitus löytyy. Ensimmäisessä huollossa laitettiin Castrol Magnatec 5W-40 öljyt. Itse vienyt öljyt juurikin mainitsemasi syyn takia, kun merkkihuolto laittaa öljyt joissa luokitusta ei ole. Itse en kuitenkaan usko että itse öljy olisi se ongelman aiheuttaja, koska tuossa aussilinkissä on selkeästi kerrottu mikä ongelma on.

Kaverilla Megane samalla koneella ja vie kanssa jonkin verran öljyä, myös tuohon päivitetty uusi softa. Kaverilla samat kokemukset siitä että moottori on paljon parempi ajaa päivityksen jälkeen.

Mutta tuskin kaikissa koneissa tuota ongelmaa ilmenee. Täytyy muistaa sekin että suomessa myyntimäärät Renaultilla ovat aika vaatimattomia. Meganea III ei kovin paljoa ole myyty. Capturit ja Cliot pääasiassa pikkukoneella.

Laitetaan tuosta nyt vielä pieni pätkä tuosta linkistä ja google kääntäjän käännös.
Laitetaan lähde vielä kertaalleen:

http://m.australiancar.reviews/reviews.php#!content=recalls&make=Renault&model=Captur&gen=1159

"These symptoms were attributed to insufficient pressure in the intake manifold which, in combination with high vacuum in the cylinder, caused a lack of sealing at the second piston ring. As a result, engine oil was sucked into the combustion chamber and burned.

Both Renault's 1.2 TCe and Nissan's 1.2 DIG-T engines were affected by this problem and Nissan/Renault addressed this problem with the following measures:

Initially, the engine control unit (ECU) was re-programmed with updated software to increase pressure in the intake manifold during low engine loads; and,"

Ja käännös (saattaa olla kömpelö)

"Nämä oireet johtuivat imusarjasta, joka yhdessä sylinterissä olevan suuren tyhjiön kanssa ei aiheuttanut riittävästi painetta, aiheuttivat tiivistymisen puutteen toisessa männän renkaassa. Tämän seurauksena moottoriöljy imeytettiin polttokammioon ja poltettiin.

Tämä ongelma koskee sekä Renaultin 1.2 TCe: n että Nissanin 1.2 DIG-T-moottoreita, ja Nissan / Renault käsitteli tätä ongelmaa seuraavilla toimenpiteillä:

Ensin moottorin ohjausyksikkö (ECU) ohjelmoitiin uudelleen päivitetyllä ohjelmistolla paineen lisäämiseksi imusarjassa alhaisten moottorin kuormitusten aikana"

Omaan järkeen tuo ongelma ja korjaus tuntuu loogiselta. Tilanne seurannassa nyt omassa ja kaverin autossa.

Petsku76

Aktiivinen jäsen

Olen ollut myös melko pitkään tietoinen tuosta joidenkin H5ft -koneiden öljynsyöntiongelmasta. Vaikka tikkua tulee muutenkin aina silloin tällöin vilkaistua - kuten kuuluukin - silti olen tyyppiongelman tiedostaen erityisellä mielenkiinnolla seuraillut huoltovälillä mahdollisesti ilmenevää öljynkulutusta. Ilokseni meidän 1,2 litraisessa tce 120 moottorisessa Capturissa epänormaalia öljynsyöntiä ei ole toistaiseksi havaittu. Joskin perheemme Capturin vuosittainen ajosuoritekkin on tällä hetkellä keskimääräistä matalampi.
Mukava tietää, että tuohon ongelmaan löytyy todennäköisesti melko helppo lääke, jos öljynsyöntiä alkaa ilmetä. Tuo kuvaus asiasta kyllä muutenkin kuulostaa siltä, että auto syö öljyä jo heti melko uudesta, jos on syödäkseen.
Toki voi olla mahdollista sekin, että meidänkin autoon on lyöty päivitys jollain huoltokäynnillä, eikä siitä ole minulla mitään tietoa.
Yllämainittu ratkaisu kyllä kuulostaa huomattavasti paremmalta, kuin vaikkapa naapurin tsi-myllyiseen V.A.G kulkineeseen tehty puolimoottorin vaihto jättimäisen öljynkulutuksen takia. Hirveällä tappelulla tietenkin.

Ylös Bottom