• Kerhon kesäpäivät siirretty pidettäväksi Hämeenlinnassa Scandic Aulangossa

Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 816
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Näköjään sama konstruktio kuin Grand Scenic II:ssa.
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=11398.msg75588#msg75588
Ja tuosta mun kuvasarjasta voi verrata tuota boxin muotoa niin ihan saman muotoiset noi on. GrandScenicissä se kotelo ei tuon enempää aukea (purkamatta puolta etupäätä) joten noi pihdit on melko pop tuossa sulakkeen vaihdossa.
 

oskar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Juha™ sanoi:
Tässä ohjeessa pyritään valottamaan moottoritilan UPC-yksikön toimintoja, eli mitä toimintoja mikäkin sulake suojaa ja mille laitteelle eri liitinten navoilta johdot menevät.


a.e sanoi:
oskar sanoi:
Terve.Kyllä on piiloitettu,kansi siis päällimmäinen kahdella torkilla,sit murheen kansi pitää irroittaa virtajohto että saa sulakerasian siirtymään,sen takana on 10:ppi millin pultit,että
lähtee kansi vek,siinä on klipsejäkin.kaikenkkaikkiaan paska kaksinto.itellä pimeni vasen parkki
voi että teetti turhaa työtä, oli mennyt 7,5 a sulake alta ihanaa.siis sulake jonka
vaihtaminen pitäisi olla helppoa,olihan - päivä meni etsiessä.
Torkki kannen jälkeen on se toinen kansi,se ei suosiolla irronnut,ne 10 mm pitää alaosaa kii
Ei egua tarvi irroittaa,siirrät johtokimppua taaksepäin,ltulee esiin ,mulla ainakin 1,5 dci 2004
Sieltä löyty vas,etuparkin räpsähtänyt sulake7,5 A,kun sähelsin takapään johdoissa.Kojetaulun
sulakerasia aika paska tekele,syvälläja mini sulakeet huonot vaihtaa,Konehuoneen sul,rasia,
kai tarkoituksella hankala jos sulake mennyt vika pitäisi tunnistaa kunnolla.esin huollossa.ettei
ole turvalaite vika ym.

En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???

Onko kuvissa näkyvä malli, ei taida kantta saada irti, joutuu akun ja sen telineen ja onkohan tuo ecu irroittamaan ennenkuin saa sulakerasian liutettua esille.

a.e sanoi:
oskar sanoi:
Terve.Kyllä on piiloitettu,kansi siis päällimmäinen kahdella torkilla,sit murheen kansi pitää irroittaa virtajohto että saa sulakerasian siirtymään,sen takana on 10:ppi millin pultit,että
lähtee kansi vek,siinä on klipsejäkin.kaikenkkaikkiaan paska kaksinto.itellä pimeni vasen parkki
voi että teetti turhaa työtä, oli mennyt 7,5 a sulake alta ihanaa.siis sulake jonka
vaihtaminen pitäisi olla helppoa,olihan - päivä meni etsiessä.

En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???

Onko kuvissa näkyvä malli, ei taida kantta saada irti, joutuu akun ja sen telineen ja onkohan tuo ecu irroittamaan ennenkuin saa sulakerasian liutettua esille.
:eek:

http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=25&t=12185

http://www.meganesport.net/community/showthread.php?43971-Engine-bay-fuse-b
http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=25&t=12185

http://www.meganesport.net/community/showthread.php?43971-Engine-bay-fuse-b
Kuvassa sulakerasia on selvyyden vuoksi irrotettu autosta, jotta merkinnät näkyvät selkeämmin. Lihavoidut numerot/kirjaimet viittaavat sulakkeiden numerointiin sulakerasiassa, oikea sulakekoko ampeereina on merkitty sulkuihin. Yhden sulakkeen "takana" voi olla useampia eri toimintoja, lisäksi eri moottori- ja varusteversioiden toimintoja ei välttämättä ole kaikissa versioissa.

Viiden sulakkeen ryhmä vasemmalla ylhäällä (vasemmalta oikealle):

10 (20A) = etusumuvalot
8D (10A) = vasen lähivalo; vasemman ajovalon korkeudensäätömoottori
8C (10A) = oikea lähivalo; oikean ajovalon korkeudensäätömoottori; takapään korkeusanturi; etupään korkeusanturi; valojen suuntaussäädin ja valaistuksen säätövastus
8A (10A) = oikea kaukovalo
8B (10A) = vasen kaukovalo

Kuuden sulakkeen ryhmä vasemmalla alhaalla (vasemmalta oikealle):

15 (20A) = automaattivaihteisto (plus suoraan akulta)
4 (10A) = ilmastointilaitteen kompressorin kytkin
16 (10A) = ei käytössä
5C (10A) = peruutusvalot
5G (10A) = ei käytössä
5H (5A) = automaattivaihteisto (plus virtalukon jälkeen)

Kuuden sulakkeen ryhmä pystyssä keskellä ylhäällä (ylhäältä alas):

7B (7,5A) = vasemmat seisontavalot; savukkeensytytin; ovien keskuslukituksen ja hälytysvilkkujen katkaisimet; valojen suuntauksen ja valaistuksen säädön säätöpyörät; ilmastointilaitteen hallintapaneeli; radio; erillinen näyttö; tietoyhteysyksikkö; CD-vaihtaja; etuikkunannostimien ohjaus; takaikkunannostimien lukituksen ohjaus; takaikkunannostimien ohjaus; sähkötoimisten peilien ohjaus
7A (7,5A) = oikeat seisontavalot; nopeudensäädin ja -rajoitin; ESP-järjestelmä; vaihteenvalitsimen näyttö; istuinlämmityksen ohjaus
5A (15A) = ohjauslukko
5E (5A) = turvatyynyjärjestelmän ohjausyksikkö ja sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjausyksikkö (plus virtalukon jälkeen)
5F (7,5A) = matkustamon plus virtalukon jälkeen: vaihteenvalitsimen näyttö; vaihtamisohjelmien ohjaus; nopeudensäädin ja -rajoitin; autokouluauton opettajan hallintalaitteet; matkustamon varoke- ja relerasia; matkustamon lisälämmityksen rele; diagnoosipistorasia; radion ja puhelimen kädet vapaina -toiminnan mikrofoni; ulkopeili, sade- ja valoisuusanturi (version mukaan)
5D (5A) = suihkutusjärjestelmän ohjausyksikkö; sähkötoiminen ohjauslukko (plus virtalukon jälkeen)

Viiden sulakkeen ryhmä keskelle alhaalla (vasemmalta oikealle):

9 (25A) = tuulilasinpyyhkijöiden moottori
3 (25A) = starttimoottorin solenoidi
6 (30A) = takalasin lämmitin
13 (25A) = ABS- ja ESP-järjestelmien ohjausyksikkö
11 ( 40A) = jäähdyttimen tuuletin


UPC-yksikön alla on vielä paikat yhdeksälle järeämmälle sulakkeele:



Yhdeksän sulakkeen ryhmä (vasemmalta oikealle):

1 (-) = ei käytössä (kuvassa ei sulaketta)
2 (40A) = hehkutusyksikkö (kuvassa ei sulaketta)
3 (-) = ei käytössä (kuvassa ei sulaketta)
4 (70A) = matkustamon sulake- ja relerasian (UCH) syöttövirta
5 (50A) = ABS-järjestelmän hydrauliikkayksikkö
6 (70A) = sähkötoimisen ohjaustehostimen moottori
7 (40A) = lisälämmityksen rele (ristiriita esimerkkiauton 70A sulakkeen kanssa!) = SELVITYKSESSÄ!
8 (60A) = matkustamon sulake- ja relerasian (UCH) syöttövirta
9 (70A) = matkustamon lisälämmityksen rele (kuvassa ei sulaketta)

Kahden releen ryhmä (vasemmalta oikealle):

A (20A) = dieselpolttonesteen lämmittimen rele
B (-) = ei käytössä


Seuraavaksi ohjetta tullaan laajentamaan liitinten nastajärjestyksillä.
 

oskar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

iltaa sanoi:
Juha™ sanoi:
hukka99 sanoi:
Mitenkähän tuon kannen saisi auki jotta sulakkeisiin pääsisi käsisiksi.
Riippuu versiosta ja vuosimallista: helpoimmillaan se lähtee nostamalla kansi pois (ilmanputsarin puoleisella sivulla klipsit). Myöhemmissä versioissa taitaa olla ruuveilla, mutta ei niitä pitäisi olla mitenkään piilotettu?
Riippuu myös näköjään dci 1,5 2004 break on erimallinenkuin HB.ei ole klipsiä akun vieressä.
Ois mennyt väkivallan puolelle,sain vinokärki pih,vaihdettua 7,5 a sulakkeen,toimii.

En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 890
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

oskar sanoi:
En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???
Itse olen ottanut akun suosiolla irti jotta kannen saa helpohkosti pois ja sulekkeisiin pääsee käsisksi.
 

oskar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Juha™ sanoi:
hukka99 sanoi:
Mitenkähän tuon kannen saisi auki jotta sulakkeisiin pääsisi käsisiksi.
Riippuu versiosta ja vuosimallista: helpoimmillaan se lähtee nostamalla kansi pois (ilmanputsarin puoleisella sivulla klipsit). Myöhemmissä versioissa taitaa olla ruuveilla, mutta ei niitä pitäisi olla mitenkään piilotettu?
Mulla ainakin 1,5 dci 2004 on kahdella torxilla päälikansi,sit välikansi joka pitäisi lähteä klipseillä
kyllä olen yrittänyt,mutta tuntuu menevän väkivallan puolelle.Saahan sul,ras.pois kun irroittaa akun jasulakerasian +johdon,lähtee johtoja siirtämällä,ainakin mulla.
 

pasiv

Aktiivinen jäsen
Viestejä
894
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Oletko kokeillut tuota lämpimässä hallissa/tallissa? Kaikki kompurat eivät lähde kylmällä ilmalla käyntiin, niissä on termostaattiohjaus tuota varten.
 

Zimbad

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Kiitoksia! Ongelma oli Renault kangoo 2013 parkkisulake mutta tuosta meganesta sai riittävän osviitan mistä sulakkeet löysin. Aina sen purettua saa kun vähä aikaa ihmettelee.
 

rasev

Jäsen
Viestejä
157
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

2006 vm megane breakissa vaatii akun ja ecun purkua ennenkuin liukuu pois. Meni hermot ja ja kairasin reikäsahalla "luukun" kanteen, kun startin sulake korkkaili vähän väliä ennen stratin vaihtoa.
 

tokoki

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Moi!
Scenic vm.2004 ajovalojen kanssa ongelmaa,välillä vasen valo toimii välillä ei(enimmäkseen ei)ja oikeanpuoleinen ollut jo jonkin aikaa pimeänä.Paikallistin vian tuohon sulakerasiaan menevään liittimeen joka on siinä sulakerivin takana mistä löytyy ajovalojen sulakkeet.Liittimen muovi osittain sulanut ja yksi napa hiukan kärsineen näköinen.Kysymys kuuluukin että saako noita liittimiä jostain?Voisin kokeilla liittimen vaihdolla ensin,jos ei lähde sillä tokenemaan niin kai vielä sulakerasian vaihtokin edessä.Marmoritiskiltä luultavasti saisi,mutta maksaa sitten varmaan maltaita....
 

tokoki

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Tuon liittimen vaihdolla ongelma ratkesi,vajaa viikko sitten vaihdoin ja kaikki valot toimineet moitteetta siitä lähtien.
 

esukka

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

2006 megane 2 farkku. Näillä hyvillä ohjeilla sain pimentyneet valot toimiaan. Töitähän tuo vaatii. Nyt vielä edessä koukun sähkö korjaus.
 

£orenzo

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Megane Cabrion molemmat takaikkunat pimenivät, ja sulaketta ei vain löydy. Varmaankin ohjaamon rasiassa, mutta ei vain löydy viallista, ja symbolit ei pitäne paikkaansa...
 

jonttu-

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Mun 2006 Meganessa (1.4 bensa) moottoritilan sulakerasia on ihan eri näköinen, alapuoli on valkoista muovia ja kaikki sulakkeet ja liittimet ovat siellä alapinnalla ja eri paikoissa. En ole löytänyt tuon boksin kaaviota mistään, että mikä sulake on mikä. Samannäköistä löytyy kun hakee Googlen kuvahaulla "megane 2006 1.5 dci fuse box" mutta miksi bensakoneellisessa olisi dieselin sulakeboksi? Onko joku löytänyt tuon valkoisesta muovista tehdyn boksin listaa sulakkeista vai mahtaako olla kuitenkin samat merkinnät, sulakkeet vain eri paikoissa?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Mun 2006 Meganessa (1.4 bensa) moottoritilan sulakerasia on ihan eri näköinen
Ilmeisesti viittaat tämän ketjun avausviestin kuvaan. Sulla tuo Megane sitä ikäluokkaa, että siinä on uudempi versio UPC:sta ja sen takia eri näköinen.

mahtaako olla kuitenkin samat merkinnät, sulakkeet vain eri paikoissa?
Aika pitkälle eri boksejahan nuo on. Onko joku tietty sulake hukassa vai muutenko vaan noita sulakkeita ihmettelet?
 

jonttu-

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Ilmeisesti viittaat tämän ketjun avausviestin kuvaan. Sulla tuo Megane sitä ikäluokkaa, että siinä on uudempi versio UPC:sta ja sen takia eri näköinen.
Aika pitkälle eri boksejahan nuo on. Onko joku tietty sulake hukassa vai muutenko vaan noita sulakkeita ihmettelet?
Ilmastoinnin magneettikytkimen sulakkeen tarkistus on mielessä. Varmaan edelleen 10A sulake kuten aiemminkin? Akku ja ECU pitänee irrottaa jotta ylösalaisin olevaan sulakeboksiin pääsee edes käsiksi. Siksi olisi hyvä nähdä jo ennalta mitä sieltä pitäisi paljastua.
 

jonttu-

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Näin näyttäisi olevan, paikassa 22.
Kiitokset! Sulakeboksin ja akun välissä olevaan rakoon on pudonnut punainen sulake - olisipa kyse näin helposta asiasta, mutta kyllä tuo vaikuttaa siltä että siellä boksilla on joku käynyt säätämässä jossain vaiheessa, kun sulake on sinne päässyt putoamaan. Tuskin ne painovoiman vaikutuksesta sentään irtoaa. Täytyy mennä talliin puuhastelemaan joku päivä.
 
Ylös Bottom