Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#1
Tässä ohjeessa pyritään valottamaan moottoritilan UPC-yksikön toimintoja, eli mitä toimintoja mikäkin sulake suojaa ja mille laitteelle eri liitinten navoilta johdot menevät.



Kuvassa sulakerasia on selvyyden vuoksi irrotettu autosta, jotta merkinnät näkyvät selkeämmin. Lihavoidut numerot/kirjaimet viittaavat sulakkeiden numerointiin sulakerasiassa, oikea sulakekoko ampeereina on merkitty sulkuihin. Yhden sulakkeen "takana" voi olla useampia eri toimintoja, lisäksi eri moottori- ja varusteversioiden toimintoja ei välttämättä ole kaikissa versioissa.

Viiden sulakkeen ryhmä vasemmalla ylhäällä (vasemmalta oikealle):

10 (20A) = etusumuvalot
8D (10A) = vasen lähivalo; vasemman ajovalon korkeudensäätömoottori
8C (10A) = oikea lähivalo; oikean ajovalon korkeudensäätömoottori; takapään korkeusanturi; etupään korkeusanturi; valojen suuntaussäädin ja valaistuksen säätövastus
8A (10A) = oikea kaukovalo
8B (10A) = vasen kaukovalo

Kuuden sulakkeen ryhmä vasemmalla alhaalla (vasemmalta oikealle):

15 (20A) = automaattivaihteisto (plus suoraan akulta)
4 (10A) = ilmastointilaitteen kompressorin kytkin
16 (10A) = ei käytössä
5C (10A) = peruutusvalot
5G (10A) = ei käytössä
5H (5A) = automaattivaihteisto (plus virtalukon jälkeen)

Kuuden sulakkeen ryhmä pystyssä keskellä ylhäällä (ylhäältä alas):

7B (7,5A) = vasemmat seisontavalot; savukkeensytytin; ovien keskuslukituksen ja hälytysvilkkujen katkaisimet; valojen suuntauksen ja valaistuksen säädön säätöpyörät; ilmastointilaitteen hallintapaneeli; radio; erillinen näyttö; tietoyhteysyksikkö; CD-vaihtaja; etuikkunannostimien ohjaus; takaikkunannostimien lukituksen ohjaus; takaikkunannostimien ohjaus; sähkötoimisten peilien ohjaus
7A (7,5A) = oikeat seisontavalot; nopeudensäädin ja -rajoitin; ESP-järjestelmä; vaihteenvalitsimen näyttö; istuinlämmityksen ohjaus
5A (15A) = ohjauslukko
5E (5A) = turvatyynyjärjestelmän ohjausyksikkö ja sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjausyksikkö (plus virtalukon jälkeen)
5F (7,5A) = matkustamon plus virtalukon jälkeen: vaihteenvalitsimen näyttö; vaihtamisohjelmien ohjaus; nopeudensäädin ja -rajoitin; autokouluauton opettajan hallintalaitteet; matkustamon varoke- ja relerasia; matkustamon lisälämmityksen rele; diagnoosipistorasia; radion ja puhelimen kädet vapaina -toiminnan mikrofoni; ulkopeili, sade- ja valoisuusanturi (version mukaan)
5D (5A) = suihkutusjärjestelmän ohjausyksikkö; sähkötoiminen ohjauslukko (plus virtalukon jälkeen)

Viiden sulakkeen ryhmä keskelle alhaalla (vasemmalta oikealle):

9 (25A) = tuulilasinpyyhkijöiden moottori
3 (25A) = starttimoottorin solenoidi
6 (30A) = takalasin lämmitin
13 (25A) = ABS- ja ESP-järjestelmien ohjausyksikkö
11 ( 40A) = jäähdyttimen tuuletin


UPC-yksikön alla on vielä paikat yhdeksälle järeämmälle sulakkeele:



Yhdeksän sulakkeen ryhmä (vasemmalta oikealle):

1 (-) = ei käytössä (kuvassa ei sulaketta)
2 (40A) = hehkutusyksikkö (kuvassa ei sulaketta)
3 (-) = ei käytössä (kuvassa ei sulaketta)
4 (70A) = matkustamon sulake- ja relerasian (UCH) syöttövirta
5 (50A) = ABS-järjestelmän hydrauliikkayksikkö
6 (70A) = sähkötoimisen ohjaustehostimen moottori
7 (40A) = lisälämmityksen rele (ristiriita esimerkkiauton 70A sulakkeen kanssa!) = SELVITYKSESSÄ!
8 (60A) = matkustamon sulake- ja relerasian (UCH) syöttövirta
9 (70A) = matkustamon lisälämmityksen rele (kuvassa ei sulaketta)

Kahden releen ryhmä (vasemmalta oikealle):

A (20A) = dieselpolttonesteen lämmittimen rele
B (-) = ei käytössä


Seuraavaksi ohjetta tullaan laajentamaan liitinten nastajärjestyksillä.
 

hukka99

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Mitenkähän tuon kannen saisi auki jotta sulakkeisiin pääsisi käsisiksi.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#3
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

hukka99 sanoi:
Mitenkähän tuon kannen saisi auki jotta sulakkeisiin pääsisi käsisiksi.
Riippuu versiosta ja vuosimallista: helpoimmillaan se lähtee nostamalla kansi pois (ilmanputsarin puoleisella sivulla klipsit). Myöhemmissä versioissa taitaa olla ruuveilla, mutta ei niitä pitäisi olla mitenkään piilotettu?
 

anttiso

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Ei osunut silmiin rekisterikilven valojen sulaketta silmiin tuosta listasta. Omassa -05 farkku Megane II:ssa molemmat rek.kilven valot pimeänä, eikä polttimoiden vaihto auttanut. Kai niille on oma sulake jossain? Kaikki muut sähkölaitteet ja valot vaikuttaisivat toimivan.
 

joker-1979

Aktiivinen jäsen
Viestejä
762
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

anttiso sanoi:
Ei osunut silmiin rekisterikilven valojen sulaketta silmiin tuosta listasta. Omassa -05 farkku Megane II:ssa molemmat rek.kilven valot pimeänä, eikä polttimoiden vaihto auttanut. Kai niille on oma sulake jossain? Kaikki muut sähkölaitteet ja valot vaikuttaisivat toimivan.
Ettei johdot olisi takauluukuntaitteessa poikki..?
 

anttiso

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)


[/quote]

Ettei johdot olisi takauluukuntaitteessa poikki..?
[/quote]


Tuohan on luonnollisesti seuraava tarkistuskohta sulakkeen jälkeen.
 
Viestejä
330
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

anttiso sanoi:
Kai niille on oma sulake jossain?
Eikös siinä koetaulussa kuskin puoleisessa päässäkin ollut jotain sulakkeita? Varmaankin nämä olit jo katsonut, kunhan vaan varmistin.
 

anttiso

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

ap sanoi:
anttiso sanoi:
Kai niille on oma sulake jossain?
Eikös siinä koetaulussa kuskin puoleisessa päässäkin ollut jotain sulakkeita? Varmaankin nämä olit jo katsonut, kunhan vaan varmistin.
Siinä on myös sulakkeita, joiden lista on ihan manuaalissakin. Ei mainintaa rek.kilven valoista.
 

RaDon

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Nostetaan nyt vähän vanhaa topicia ylös..

Ongelmana on ilmastoinnin toimimattomuus. Autona Megane -06. Haluaisin tarkistaa kompuran sulakkeen eheyden ennen huoltoon viemistä. Kompuran sulake on ilmeisesti konehuoneen puolella? Sulakerasiasta saa irti päälikannen, jonka jälkeen homma näyttäisi hankaloituvan. Olisiko kenelläkään vinkkiä sulakkeiden saamiseksi käden ulottuville.
 

Migezu

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Onko megane II:een takavaloille/taka sumuvaloille omaa sulaketta? Omassa vasen takavalo lakkas toimimasta ja lampunvaihto ei auta. Oikea valo toimii. Myöskään takasumuvalot ei toimi, viiksi luultavasti toimii kun kojetauluun tulee sumuvaloista merkkivalo päälle.
Olisko kellään mitään ideaa vikaan? :-\
 

Draga

Jump in, lets save the world.
Viestejä
50
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Oisko johdoissa vika. Ootko käyttänyt umpiota irti ja nitkutellut johdot sun muut ettei oo kosketushäiriötä?

Ymmärsinhän oikein, että koko vasen valo pimeänä (Huomiovalo, jarruvalo, vilkku) + sumari?

Sumuvaloille taisi olla oma sulake ja takavaloille oma (mutta kattaa molemmat puolet)...
 

Migezu

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Draga sanoi:
Oisko johdoissa vika. Ootko käyttänyt umpiota irti ja nitkutellut johdot sun muut ettei oo kosketushäiriötä?

Ymmärsinhän oikein, että koko vasen valo pimeänä (Huomiovalo, jarruvalo, vilkku) + sumari?

Sumuvaloille taisi olla oma sulake ja takavaloille oma (mutta kattaa molemmat puolet)...
Johtoja oon nitkutellut ja selvitellyt, mutta vääntelystä ei ilmeisesti ole kyse kun valo pysyy pimeänä. Vilkku toimii, peruutusvalo toimii, mutta taka sumari sekä taka ajovalo vain siis pimeänä.. Itse en mistään ole löytänyt taakse erikseen sulaketta, edes sumuvaloille. Missähän mahtaa sijaita?
jarruvalot toimivat myös molemmin puolin normaalisti.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 753
Tykkäyksiä
4
#13
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Migezu sanoi:
Draga sanoi:
Oisko johdoissa vika. Ootko käyttänyt umpiota irti ja nitkutellut johdot sun muut ettei oo kosketushäiriötä?

Ymmärsinhän oikein, että koko vasen valo pimeänä (Huomiovalo, jarruvalo, vilkku) + sumari?

Sumuvaloille taisi olla oma sulake ja takavaloille oma (mutta kattaa molemmat puolet)...
Johtoja oon nitkutellut ja selvitellyt, mutta vääntelystä ei ilmeisesti ole kyse kun valo pysyy pimeänä. Vilkku toimii, peruutusvalo toimii, mutta taka sumari sekä taka ajovalo vain siis pimeänä.. Itse en mistään ole löytänyt taakse erikseen sulaketta, edes sumuvaloille. Missähän mahtaa sijaita?
jarruvalot toimivat myös molemmin puolin normaalisti.
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=8396.15 ootko kurkannut tuota kirjoittelupätkää kun Lagunassa (Lagu2) on ollut takavaloissa probua. Huomaa Morbuksen kirjoitus jossa hän diagnosoi löysän johdon..
 

iltaa

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Juha™ sanoi:
hukka99 sanoi:
Mitenkähän tuon kannen saisi auki jotta sulakkeisiin pääsisi käsisiksi.
Riippuu versiosta ja vuosimallista: helpoimmillaan se lähtee nostamalla kansi pois (ilmanputsarin puoleisella sivulla klipsit). Myöhemmissä versioissa taitaa olla ruuveilla, mutta ei niitä pitäisi olla mitenkään piilotettu?

En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???
 

mrrenoo

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Moi,

Pimeni ilmastointi kokonaan, oli jonkin aikaa sellainen että toimi 10 minuuttia mutta sitten lopetti. AC valo siis palaa . Kävin vaihdattamassa aineet, tuli 350 ulos kun piti olla 550 . Nyt on täydet aineet sisällä mutta ei silti mene päälle ja veikkasivat että sulake olisi saattanut mennä jos ilmastointia käytettiin vähillä aineilla niin se tavallaan " leikkasi " kun kompuraa yritettiin käyttää liian vähillä aineilla...
Pitäisi tarkistaa tuo sulaka joka tässä kuvassa numerolla 4 . Onko ko.sulake boksi tosiaan vaan siinä heti muovisen peitelevyn alla ? Minulla se näyttäisi olevan kahdella torxilla . Yritin lueskella maailmaltakin renoo sivuja ja monessa paikkaa näytti siltä että pitää ottaa akku pois ja akun teline ja lämmittimen putkea jne jne. ennen kuin pääsee käsiksi tuohon sulakerasiaan . Minulla siis megane II vm. 2005 1,6 koneella .
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 753
Tykkäyksiä
4
#16
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Ei sattuis olemaan saman näköistä kun Grand Scenic II:ssa? http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=11398.msg75588#msg75588 Kuiten megane johdannainen toi Scene..
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 620
Tykkäyksiä
4
#17
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

mrrenoo sanoi:
Pitäisi tarkistaa tuo sulaka joka tässä kuvassa numerolla 4 . Onko ko.sulake boksi tosiaan vaan siinä heti muovisen peitelevyn alla ? Minulla se näyttäisi olevan kahdella torxilla . Yritin lueskella maailmaltakin renoo sivuja ja monessa paikkaa näytti siltä että pitää ottaa akku pois ja akun teline ja lämmittimen putkea jne jne. ennen kuin pääsee käsiksi tuohon sulakerasiaan . Minulla siis megane II vm. 2005 1,6 koneella .
Joo heti sen muovisen suojan alla akun vieressä ja tuohon sulake neloseen ei tarvitse rasiaa ottaa käsille (ainkaan 2003 mallissa).
Ja jos haluat sen rasian kokonaan pois on tosiaan akku ja sen "pohjakaukalo" irroitettava, myös päävirta pultti..
 

mrrenoo

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

Jepsis, ei kun kokeilemaan vaikka viikonloppuna . Soitin tänään Bilialle huoltoon autosähköön erikoistuneelle kaverille ja tuumasi että jos ilmastointi on tehnyt noin eli hiipunut pikkuhiljaa ( nesteet vuotaneet pikkuhiljaa ) on auton tietokone sen huomannut . Tietyssä vaiheessa se menee sitten " lukkoon " eli vikakoodi pitää käydä kuittaamassa . Kuittaksen jälkeen pitäisi käydä taas toimimaan, on jokin auton oma suojamekanismi ettei kompura pääse kärtsäämään .
Sanoi vaan että ei välttämättä onnistu millään yleis nollaajalla mitä noissa monissa huoltopaikoissa on vaan pitää ehkä olla ihan renaultin oma kone & ohjelma .
Mutta kokeillaan ensin sulaketta etsiä, sen jälkeen varmaan pakko vielä Bilialle jos pitää tuo nollaus hoitaa ...
 

oskar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

iltaa sanoi:
Juha™ sanoi:
hukka99 sanoi:
Mitenkähän tuon kannen saisi auki jotta sulakkeisiin pääsisi käsisiksi.
Riippuu versiosta ja vuosimallista: helpoimmillaan se lähtee nostamalla kansi pois (ilmanputsarin puoleisella sivulla klipsit). Myöhemmissä versioissa taitaa olla ruuveilla, mutta ei niitä pitäisi olla mitenkään piilotettu?
Terve.Kyllä on piiloitettu,kansi siis päällimmäinen kahdella torkilla,sit murheen kansi pitää irroittaa virtajohto että saa sulakerasian siirtymään,sen takana on 10:ppi millin pultit,että
lähtee kansi vek,siinä on klipsejäkin.kaikenkkaikkiaan paska kaksinto.itellä pimeni vasen parkki
voi että teetti turhaa työtä, oli mennyt 7,5 a sulake alta ihanaa.siis sulake jonka
vaihtaminen pitäisi olla helppoa,olihan - päivä meni etsiessä.

En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???
 

a.e

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 436
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Megane II: moottoritilan sulake- ja relerasia (UPC)

oskar sanoi:
Terve.Kyllä on piiloitettu,kansi siis päällimmäinen kahdella torkilla,sit murheen kansi pitää irroittaa virtajohto että saa sulakerasian siirtymään,sen takana on 10:ppi millin pultit,että
lähtee kansi vek,siinä on klipsejäkin.kaikenkkaikkiaan paska kaksinto.itellä pimeni vasen parkki
voi että teetti turhaa työtä, oli mennyt 7,5 a sulake alta ihanaa.siis sulake jonka
vaihtaminen pitäisi olla helppoa,olihan - päivä meni etsiessä.

En kyllä saanut kantta irti...Juuri ja juuri sain vaihdettua 8c sulakkeen ilman kannen avausta. Selittäkääpä nyt joku, että millä tuon kannen saa tarvittaessa irti..???

Onko kuvissa näkyvä malli, ei taida kantta saada irti, joutuu akun ja sen telineen ja onkohan tuo ecu irroittamaan ennenkuin saa sulakerasian liutettua esille.
:eek:

http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=25&t=12185

http://www.meganesport.net/community/showthread.php?43971-Engine-bay-fuse-b
 
Ylös Bottom