Megane II kiemurtelu

lansion

Jäsen
Viestejä
46
-03 Megane II hatchback on alkanut enenevässä määrin kiemurtelemaan urissa sekä kuopissa. Eli kun ajan esimerkiksi kaarteessa olevaan poikittaisrailoon, tuntuu perä muljahtavan tangentin suuntaan. Samaa on havaittavissa myös jos vahingossa ajaa kaivonkanteen tai muuhun vastaavaan. Soratiellä auton perä tuntuu vaeltelevan omiaan. Maantieajossa on myös havaittavissa melkoista tuuliherkkyyttä yli 80 km/h nopeuksilla. Oireilu alkoi joskus talvella mutta pistin sen silloin nastarenkaiden piikkiin. Kesällä kun auton ostin, kulki auto kyllä suoraan.

Keväällä katsastuksessa mainittiin molempien raidetankojen sisäpäät olevan vaihtokunnossa ja ne vaihdettiin (koko tangot käsittääkseni myös) sekä tehtiin nelipyöräsuuntaus. Tällöin ohjaustuntuma parani huomattavasti eikä ohjauksessa ole yhtään klappia. Ei tunnu ajossa eikä esimerkiksi parkkipaikalla rattia liikutellen ja renkaita katsoen. Mutta tuohon kiemurteluun, jota oli havaittavissa jo tuolloin, ei tuo auttanut joskin auto alkoi olemaan luonnollisesti helpommin hallittavissa noista kiemurteluista.

Mistähän tämä johtuu? ??? Autossa on kuulunut pitkään rattia kääntäessä kumahtelua, jonka olen paikantanut vänkärinpuolen kääntölaakeriksi, koska jousi tärähtää selvästi kun rattia kääntää. En ole tuota vielä kovin häiritseväksi havainnut joten olen kääntölaakerin vaihtoa siirtänyt eteenpäin, mutta voisiko tuo omalta osaltaan aiheuttaa kiemurtelua vai onko tuossa taka-akselilla sitten jotakin vaihtokunnossa, jotakin puslia tms? Sen verran selvästi kuitenkin tämä kiertoliike tuntuu tulevan takapäästä. Onkohan miten kallista remonttia odotettavissa?

Nelipyöräsuuntauksessa oli takarenkaiden kulmat hyvin toleranssien sisällä, joten tästä meganelle tyypillisestä taka-akselin tyyppiviasta (liiallinen auraus) ei liene kyse, eivätkä renkaat mielestäni kulu epätasaisesti. Eikä katasastuksessa tai kevään merkkivuosihuollossa havaittu mitään poikkeavaa alustassa raidetangon sisäpäiden lisäksi.

Renkaina Michelin Energy Saverit 205/55R16. Olen joutunut korottamaan rengaspaineita melkoisesti auton tukevoittamiseksi laihoin tuloksin. Tällä hetkellä 2.8-2.9 bar.
 
P

PappaX

Vieras
Vs: Megane II kiemurtelu


kuollut iskari/katkennut kierrejousi jossain nurkassa ainakin aiheuttaa luikertelua heitoissa
 

d_a_mage

Jäsen
Viestejä
191
Vs: Megane II kiemurtelu

PappaX sanoi:
kuollut iskari/katkennut kierrejousi jossain nurkassa ainakin aiheuttaa luikertelua heitoissa
Niin ja jousi menee helposti poikki jos kääntölaakeri on jumissa ;)
 

Hsippe

Jäsen
Viestejä
95
Vs: Megane II kiemurtelu

Taka-akselin pusla(t)...
Monesti ne suuntavakavuus ongelmat tulee peräpäästä.
 

joker-1979

Aktiivinen jäsen
Viestejä
763
Vs: Megane II kiemurtelu

Hsippe sanoi:
Taka-akselin pusla(t)...
Monesti ne suuntavakavuus ongelmat tulee peräpäästä.
Itellä juuri samankaltaisia ongelmia kuten ketjun aloittajalla "lansion":lla, mutta kohteena Laguna II farkku. Varsinkin viime talvi tuotti aikamoisia tuskia ajaessa uraisilla teillä. Talvirenkaina toimi 205/55-16 kokoiset rinkulat, kun taas kesärenkaina toimii 225/45-17. Ohitustilanteet tuottavat joskus melkoisia yllätyksiä.. :-X

Olen aiemmin kysellyt että voisiko tuo peräpään "velttous"/"luikertelu" johtua noista taka-akselin puslista, mutta silloin en saanut kunnollista vastausta. Näyttäisi nyt kuitenkin vahavsti siltä, että taitaa nuo puslat olla tiensä päässä.. :-[
 
P

PappaX

Vieras
Vs: Megane II kiemurtelu


No kyllä noilla renkailla saa auton helposti kiemurtelemaan ilman jousitus-/puslaongelmaa vähänkään uraisemmalla tiellä.
 

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Vs: Megane II kiemurtelu

Loppujen lopuksi ne renkaat eivät sitä kiemurtelua aiheuta vaan juurikin se väsynyt pusla. Edellisessä autossa w210 mersussa oli toiselta puolelta "narinanivel" väljä ja ai että kun oli välillä jännä auto ajaa. 17" Kesärenkailla oli yhtä hirveä ajaa kuin 15" talvirenkailla. Tuon 20€ osan kun vaihto niin meni kuin juna, eikä rengas tehny kuin alle 1cm ylimääräisen liikkeen sivusuunnassa. Se on pienestä kiinni, eli katso huolella ne puslat/tukivarret kaikki mikä pitää pyörän suorassa!
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II kiemurtelu

Luukkonen sanoi:
Se on pienestä kiinni, eli katso huolella ne puslat/tukivarret kaikki mikä pitää pyörän suorassa!
Tuo ylimääräinen kiemurtelu vain on Megu II tyyppivika :-\ Toki sen verran pienissä, järjellisissä rajoissa että itselläkin sitä esiintyy vain talviliukkailla ja silloinkin tosiaan vaatii jonkinlaisen ajouran tms. => olettamus että iän ja sitä myöden perän puslien kuolemisen myötä ilmiö vain entisestään yleistyy, mutta valitettavasti en usko että sitä koskaan saa kuitenkaan kokonaan pois :-\
 

d_a_mage

Jäsen
Viestejä
191
Vs: Megane II kiemurtelu

Ei ainakaan kolmeovinen 1.5 dci kiemurtele yhtään. On erittäin suuntavakaa. Vai tarkoitetaanko tällä liukkaalla esiintyvää yliohjautumista? Tietysti voi olla myös mallikohtaisia eroja. Ainakin 1.9dci tuntuu paljon pehmeämmältä ja kenuvalta kuin oma 1.5.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 632
Vs: Megane II kiemurtelu

d_a_mage sanoi:
Vai tarkoitetaanko tällä liukkaalla esiintyvää yliohjautumista?
Miten tuo nyt ottaa. Viimeksi omassa Megussani tuo pääsi aika pahasti yllättämään viime talvena kun oltiin Tre motaria Hki päin tulossa. Pätkän ennen klaukkalaa oli paikallinen tiepiiri harrastanut sulahkoilla keleillä tuota suolausta "aika" ahkeraan, mutta nyt kun olikin melko kova pakkanen, oli tien pinta todella niljakas! Pohjoisempana suolaa oli ilmeisesti käytetty vähempi ja paljaalla, kuivalla pakkas-asfaltilla oli nyt todella hyvä ajaa. No tuon "rajan" ylitettyäni en yrittänyt suoralla tiellä edes kaistaa vaihtaa kun 100km/h nopeudessa rupeaa Megu tarjoamaan perää eteen :eek: Juu, alla on kitkarenkaat ja allekirjoittaneella varsin kiireinen työlista saada homma nopsasti takaisin handuun. Tiedä pitkäänkö tuossa puoli-kulkimyyryä luisteltiin kunnes nopeus tippu sen verran että pito palasi peräpäähänkin ja auto oikeni. Koskaan ei ole Megu vielä noin pahasti päässyt yllättämään ja tosiaan pohjoisempana tuota samaa tietä auto kulki kuin juna kiskoillaan 8)
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Vs: Megane II kiemurtelu

Ehjilläkin puslilla monet Megane II -yksilöt ovat peräpäältään varsin levottomia, johtuu tehtaan valitsemista aika radikaaleista pyöränkulmista taka-akselilla. Kulmilla saadaan aikaan varsin tukeva ja turvallinen kaarrekäytös, mutta suoraan ajettaessa ja toisen puolen pyörän joutuessa erilaisen kitkan vaikutusalueelle, pitävämällä puolella oleva auraava pyörä tahtoo kääntää perää sinne "liukkaamman pyörän" puolelle. Tämä siis ilmenee takapään kiemurteluna.

Lisäksi osalla arvonnassa voittoarvan saaneilla on alkusarjan autossaan jo tehtaalta lähtien vino taka-akseli, koska tietyssä valmistussarjassa oli pientä toleranssiongelmaa...
 

tkay

Jäsen
Viestejä
109
Vs: Megane II kiemurtelu

Juha™ sanoi:
Lisäksi osalla arvonnassa voittoarvan saaneilla on alkusarjan autossaan jo tehtaalta lähtien vino taka-akseli, koska tietyssä valmistussarjassa oli pientä toleranssiongelmaa...
Voisiko tuo olla syypää jopa siihen, että takapyöriä ei saa nelipyöräsuuntauksessa tavoitearvoihin?
 

lansion

Jäsen
Viestejä
46
Vs: Megane II kiemurtelu

Päivityksenä tähän, että autosta löytyi finaalissa oleva oikea alapallonivel sekä oikeanpuoleinen iskarin ylätukilaakeri, jotka vaihtamalla auton käytös muuttui jälleen vakaaksi. Samalla "yllättäen" ;D loppui kaikki ihmeelliset kolinat ja rutinat mitä etupäästä kuului ajaessa ja peräpääkin vakautui, eli enää ei muljahtele peräpää kovinkaan paljoa kuopissa. Taisi siis tuo muljahtelu tuntua tulevan takapäästä vaikka kyseessä olikin etupää jossa oli hieman klappia.
 
Ylös Bottom