Megane II 2005 ohjaus narisee

mrrenoo

Jäsen
Viestejä
87
Autoon tullut " uusi " vika. Sen tiesin että vasemman iskarin kääntölaakeri pitää ääntä, narisee ja rasvauksella pysyy poissa vähän aikaa.
Ei pitäisi olla kovin vakava ongelma kuulemma .
Mutta nyt on tullut uusi narina ja se voimistuu koko ajan, varsinkin kuivalla säällä . Ääni kuuluu kun kääntelee rattia, narisee ja kunnolla.
Kun tuossa taannoin ohjauskulmia säädettiin renkaista niin asentaja sanoi samalla että siinä osassa mitä hän sitten sääti, siinä olevan tangon pitäisi
liikkua vapaasti . Mutta ei liikkunut kuin voimapihdeillä ja kysyi samalla että nariseeko ohjaus ja sanoin että narisee. Hän sitten sanoi että narina tulee sieltä sisältä jostakin mutta ei uskaltanut arvailla mikä sen aiheuttaisi, sanoi vaan että jokin osa jumissa / menossa rikki . Osaako joku veikata mistä osasta kyse, onko jollakin ollut samanlaisia ongelmia ?
 

mrrenoo

Jäsen
Viestejä
87
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Raidetanko...voiko sen jotenkin rasvata " pikkuvaivalla " , raottaa suojakumeja ja suihkauttaa megapaksua rasvaa sinne tms. ?
Jos raidetanko menee rikki niin miten se menee rikki noin yleensä, onko se pakko vaihtaa vai voiko jollakin motonet osalla korjata ?
Kiitoksia vastauksesta !
 

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 791
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Taitanee olla raidetangon sisäpää jota asentaja on pyörittänyt aurauskulmien säädön yhteydessä (ulkopäätä kun ei voi pyörittää irroittamatta raidetangon päätä olkavarresta)....
 

mrrenoo

Jäsen
Viestejä
87
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Raidetangon sisäpää, se se oli ! Katsoin Googlesta ja se oli juuri se osa mitä asentaja yritti kääntää ( se näytti sitä osaa kun oltiin auton alla ). Nyt vaan pitäisi keksiä mikä voi aiheuttaa sen että raidetangon sisäpää jumittaa, pitää narinaa...kuulostaako jo pahalta, kalliilta ? Googlen tarinoita kun luki niin siellä heitellään jo 2000 euro korjauksia...ideoita ?
 

kurtsi

Kia Niro EV
Viestejä
722
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Ei pitäisi maksaa tuhansia, korkeintaan töineen päivineen ja ohjauskulmien suuntauksineen parisen sataa. Tuskin sitäkään.
 

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Veikkauksia mikä narisee edessä ohjausta käännellessä varsinkin paikallaan ääriasennoissa ja kun on lämmin kuiva keli ?
Vaihdettu eteen tukivarsi, iskarin ylä kääntölaakeri ja tukikumi eikä auta narisee edelleen ?
Pitääkö tuota kääntölaakerin tukikumia rasvatakin ennen asennusta ?
 

Liitteet

  • 590608.jpg
    590608.jpg
    11,1 KB · Katsottu: 12
Viestejä
96
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

RelluTimo sanoi:
Veikkauksia mikä narisee edessä ohjausta käännellessä varsinkin paikallaan ääriasennoissa ja kun on lämmin kuiva keli ?
Vaihdettu eteen tukivarsi, iskarin ylä kääntölaakeri ja tukikumi eikä auta narisee edelleen ?
Pitääkö tuota kääntölaakerin tukikumia rasvatakin ennen asennusta ?

Kun omaan Cabrio II:een vaihdoin nuo tukikumit ja kääntölaakerit, jäi siitä muistutukseksi jousista kuuluva napsahtelu ja pieni pauke joustoliikkeen ja pyörien käännön yhteyteen. Kiusallista mutta sinänsä vaaratonta, ilmeisesti uusi tukikumi on alkuperäistä jäykempää kamaa. Mutta tämä nyt ei sinua auta...

Myös kallistuksenvakaajan koiranluut kääntyvät joustintuen mukana. Siinä on yhteensä neljä palloa narisemaan myös. Muuten ei tule mieleen muuta narinapaikkaa kuin ohjausakselin sisäänmenokohta hammastangolle ja nuo aikaisemminkin mainitut raidetankojen sisäpään nivelet.
 

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

[size=10pt]Veikkauksia mikä narisee edessä ohjausta käännellessä varsinkin paikallaan ääriasennoissa ja kun on lämmin kuiva keli ?
Vaihdettu eteen tukivarsi, iskarin ylä kääntölaakeri ja tukikumi eikä auta narisee edelleen ?
Pitääkö tuota kääntölaakerin tukikumia rasvatakin ennen asennusta ?
[/size]

Nariseva ääni on samanlainen kuin tuossa linkissä videolla.
Veikkaavat siinä äänen tulevan ohjausakselista.
Onko muilla kokemuksia narinasta ?

https://www.youtube.com/watch?v=QFy8FWjvN9w

Onko tässä videossa Cliossa samanlainen tuo ohjausakseli kun Megane 2:ssa pitää narinaa ?
https://www.youtube.com/watch?v=Jm5HdRiuAWU
 

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
627
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Mulla omassa (ei rellu) narisi myös varsinkin kun toinen rengas oli ylempänä kuin toinen, paikallistin narinan iskarin yläpäähän ja sinne tuli öljyä laitettua eikä ole sen koommin narissut. Kuulostaa ihan kuivalta kumilta joka hinkkaa metallia vasten...
 

carpower

Nuorempi jäsen
Viestejä
14
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Minä paikallistin oman auton narinan ohjauspylvääseen, ilmeisesti se nivel ohjamon puolella... narinaa kuuluu kun lämmintä on yli +20astetta (nivelen kumi ei tykkää helteestä) ja leveämmät kesärenkaat alla. Tulee ilmeisesti enempi vääntöä käännellessä rattia :)
 

RelluTimo

Nuorempi jäsen
Viestejä
23
Vs: Megane II 2005 ohjaus narisee

Minä paikallistin oman auton narinan ohjauspylvääseen, ilmeisesti se nivel ohjamon puolella

Oisko tosta ohjauspylvään nivelestä jollain jotain kuvaa mistä alkais ihmetellä millainen se on ?
 

Jyri-Pekka

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Ratin narina vika on tässä: ohjausvaihteen haitarisuojakumien alla on ohjausvaihteen varret, jotka ovat ruosteessa. Liikkuessaan sisään ja ulos ruosteinen varsi hankaa muoviseen laakeriholkkiin ja kitka saa ohjauksen narisemaan ja ääni kuuluu sinne rattiakselille saakka. Korjataan vika: hio vesihiomapaperilla ruoste pois ja puhdista akseli. Rasvaa akselin pinta. Asenna ehjä suojakumi käyttäen metallisia siteitä. Saa jakaa:)
 
Ylös Bottom